mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu do maart 28, 2024 9:46 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr jun 22, 2012 3:21 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 20, 2006 12:15 pm
Berichten: 203
Weekendworkshop samenspel door William Project op 16-18 november 2012.

Deze workshop is speciaal voor jongeren t/m 21 jaar. Jongeren van 21 jaar en ouder kunnen in overleg inschrijven….

Deze workshop zal worden verzorgd door Moes Wagenaar, Frank van Vliet en Erik de Jong, alle drie leden van balfolkcollectief de Gonnagles. Naast het spelen van balfolk, hebben deze drie muzikanten een zeer gevarieerde muzikale achtergrond. Frank (trompet) is bijvoorbeeld naast folk- ook jazzmuzikant. Moes (viool, zang) is naast muzikant ook nog dichteres en tekstschrijver. Erik (accordeon, bodhrán, tin whistle, bouzouki) tot slot, is een veelzijdig folkmuzikant die ook veel componeert en arrangeert.

.....
meer info:
http://www.artex-texel.nl/tumblog/post/erik-moes-en-frank-gonnagles-samenspel-vliers-festival-2012

http://www.artex-texel.nl/events/view/vlaams-op-texel


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jun 24, 2012 10:09 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 13, 2009 11:35 am
Berichten: 390
Woonplaats: Leiden
Eh, is dat niet tegelijk met CaDansa?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jun 24, 2012 11:13 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
Ja, dat is tegelijk met Cadansa.
Wat bedoel je met die vraag, Yellowflower?

_________________
Als leiden lijden wordt, kun je het niet meer volgen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jun 25, 2012 9:12 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 13, 2009 11:35 am
Berichten: 390
Woonplaats: Leiden
Dat ik denk dat veel balfolkmensen daarheen zullen gaan, en niet naar Texel. En dat de timing dus niet zo handig is, maar waarschijnlijk is het allebei al lang gepland en niet meer te veranderen. Maar misschien trekt Vlaams op Texel wel een hoop niet-balfolkies, dat weet ik niet. In dat geval maakt het niet echt uit.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jun 25, 2012 12:52 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
Ja, ik vind het ook erg jammer dat t samen valt, en dat we t niet meer konden veranderen. Heel jammer dat er nu mensen zullen moeten kiezen. Maar Vlaams op texel trekt toch vooral andere mensen dan de bals hier in utrecht, dus ik denk dat t wel goed komt met ons allebei.

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 26, 2012 8:49 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 20, 2006 12:15 pm
Berichten: 203
Tja... de datum van Vlaams op Texel ligt meestal een jaartje van tevoren vast :)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jun 27, 2012 8:59 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 13, 2007 1:50 pm
Berichten: 982
Woonplaats: Kost Ar' Wageningen
Volgend jaar 'Utrechts op Texel' !

_________________
Stoomwals en IJsschottisch


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di sep 18, 2012 12:14 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 20, 2006 12:15 pm
Berichten: 203
Deze workshop is speciaal voor jongeren t/m 21 jaar. Jongeren van 21 jaar en ouder kunnen in overleg inschrijven….

Deze workshop zal worden verzorgd door Moes Wagenaar, Frank van Vliet en Erik de Jong, alle drie leden van balfolkcollectief de Gonnagles. Naast het spelen van balfolk, hebben deze drie muzikanten een zeer gevarieerde muzikale achtergrond. Frank (trompet) is bijvoorbeeld naast folk- ook jazzmuzikant. Moes (viool, zang) is naast muzikant ook nog dichteres en tekstschrijver. Erik (accordeon, bodhrán, tin whistle, bouzouki) tot slot, is een veelzijdig folkmuzikant die ook veel componeert en arrangeert.

Tijdens deze workshop gaan we de verschillende achtergronden van deze drie muzikanten gebruiken om van korte, relatief simpele folkthema's vette, dansbare balfolkmuziek te maken. Dit kan op allerlei verschillende manieren; door het aanpassen van akkoordenschema's, door het improviseren over deze akkoordenschema's, door tekst toe te voegen, door toonladders aan te passen, door ritmische variaties, afwisseling van klankkleur, toevoegen van tweede stemmen, enz. En dit allemaal uiteindelijk zoveel mogelijk uit het hoofd. Willen we dit kunnen realiseren, dan moet iedereen wel zijn instrument voldoende meester zijn. Je hoeft natuurlijk niet perfect te kunnen spelen, maar je moet je instrument zo beheersen dat je bijvoorbeeld hard en zacht kunt spelen, zuiver kunt spelen, redelijk snel nieuwe stukjes melodie op kunt pakken en in voldoende verschillende toonsoorten kunt spelen (richtlijn: van 2 mollen tot 2 kruisen). Ook wordt er verwacht dat je of noten kunt lezen, of goed genoeg bent in het zo uit het hoofd oppikken van nieuwe melodieën.

Dus, heb je minimaal drie jaar ervaring met muziek maken en beheers je voldoende de eerdergenoemde vaardigheden op je instrument, schrijf je dan in voor deze te gekke en uitdagende workshop vol swingende folkmelodieën! Als extra willen we muzikanten ook stimuleren om zelf folkthemaatjes in te brengen waar we mee aan de slag kunnen. Dat zijn stukjes muziek van (het liefst) 8 maten, die we dan tijdens de workshop kunnen uitbreiden en omgooien tot iets van ons allemaal (en waar goed op te dansen valt). Heb je een leuk idee voor zo'n themaatje, mail dit dan naar info@folkmuzikant.nl (mag in notenschrift of in mp3)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo sep 19, 2012 8:34 am 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
William Mc Gonnagle schreef:
(richtlijn: van 2 mollen tot 2 kruisen).


Tip van een trekzakspeelster: misschien moet je even de toonsoort trekzak bij zetten die nodig is. 2 mollen en twee kruisen vereist denk ik namelijk 2 soorten trekzakken of een 3-rijer.

Ook voor draailieren en doedels is een toonsoort wel handig denk ik. Voornamelijk doedels hebben namelijk niet zo'n heel groot bereik.

Tenzij je op andere instrumenten mikt, natuurlijk.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo sep 23, 2012 7:44 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 20, 2007 5:03 pm
Berichten: 186
Woonplaats: Enschede
Het is inderdaad de bedoeling dat er een aantal toonsoorten mogelijk zijn, en je dus voor je instrument moet bedenken of je in C/D/F/G/Bes kunt spelen. Voor trekzak zullen dit inderdaad 2 trekzakken of een 3-rijer zijn. Voor een doedelzak denk ik dat het "hard en zacht" spelen een probleem kan zijn :) (al is uit natuurlijk vrij zacht)

_________________
De Gonnagles


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo sep 23, 2012 9:15 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Dan denk ik dat je weinig trekzakspelers zult bereiken. Slechts een minderheid heeft een 3-rijer (en nog minder mensen zullen daarmee echt in alle toonsoorten kunnen spelen ; vaak beperkt het zich tot een nootje hier en daar op de 3e rij) en de meeste spelers hebben een C/F of G/C instrument. D/G komt heel weinig voor in Nederland.

Maar goed, misschien is je workshop helemaal niet op trekharmonica-spelend Nederland gericht.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo sep 23, 2012 9:21 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Fille schreef:
Dan denk ik dat je weinig trekzakspelers zult bereiken. Slechts een minderheid heeft een 3-rijer (en nog minder mensen zullen daarmee echt in alle toonsoorten kunnen spelen ; vaak beperkt het zich tot een nootje hier en daar op de 3e rij) en de meeste spelers hebben een C/F of G/C instrument. D/G komt heel weinig voor in Nederland.

Maar goed, misschien is je workshop helemaal niet op trekharmonica-spelend Nederland gericht.

Drie D/G's hier thuis... maar net te oud om deel te nemen.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 24, 2012 10:51 am 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Ik denk eigenlijk dat het extreem nuttig is voor trekzakspelers. "Zorg dat je iets kan doen op je trekzak, en dat je weet wat, wanneer er gespeeld wordt op een sessie in een niet-trekzak-eigen toonsoort." Melodiën zullen niet altijd lukken, maar begeleiden vaak wel.
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 24, 2012 6:45 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Ik ben het eens met Cooper.
'k heb het meeste geleerd, of de grootste omslag in m'n leren gemaakt toen ik samenspelworkshops ging doen. Ik kan dat iedereen aanraden en vooral harmonica-spelers.

Je leert de beperkingen van je instrument, maar je leert daar ook mee omgaan.
Misschien kan je een akkoordbegeleiding spelen, een basloopje of een simpele tweede stem met de noten die je wel hebt.
Je leert juist heel creatief te worden als je een melodie niet kunt spelen. :-)

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di okt 02, 2012 9:19 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 20, 2006 12:15 pm
Berichten: 203
Tip: voor elke trekzak kan je voor elke toonsoort en elk akkoord een cheat sheet schema maken met welke knoppen (links&rechts) gebruikt mogen worden, bij trekken en duwen.

Ik heb zo'n sheet wel eens gezien.

Je zult zien dat je echt vrijwel alles kan -- hoogstens ben je wat beperkt in hoeveel noten je hebt in een bepaald akkoord. Je kan vrijwel altijd meer dan 1 knop gebruiken, en vaak zelfs nog verrassend veel.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling