mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu do maart 28, 2024 10:43 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 12, 2012 10:45 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Cooper schreef:
Houd je van veel uitgebreide akkoorden met 7s9s11en etc, dan moet je haast wel strak gan spelen, want met zweef is dat niks.
W


Hm, dergelijke cluster-akkoorden spelen met enige zweving vind ik goed te doen en ook niet lelijk. Valt dit ook niet onder het kopje 'smaak' ?

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 12, 2012 11:17 am 
Offline
Trainee

Geregistreerd: vr nov 04, 2011 9:55 am
Berichten: 33
Mocht één van jullie ooit eens een trekharmonica tegenkomen die met deze mogelijkheden is uitgerust ( L+ M+ LM. ) dan hoor ik het graag!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 12, 2012 11:39 am 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Op mijn Pariselle heb ik de volgende 3 koren:

- basson
- flute juste
- flute aigue (dus vals in vergelijking met de flute juste en deze bepaalt de hoeveelheid zweving)

Kan iemand me zeggen hoe dat in het Nederlands heet?

Ik kan ze afzonderlijk uit of aan zetten en dat geeft de volgende mogelijkheden:

- alleen de flute = 1 korig
- alleen de basson = 1 korig
- flute juste met flute aigue = 2 korig. De flute aigu wordt "vals" gestemt in vergelijking met de flute juste. Hij is net iets hoger. Hoe groter het verschil, hoe groter de zweving. Hier wordt bepaald hoe je harmonica gestemd wordt. Ik heb gekozen voor "vibrato americain". Je zult dus ook nooit alleen met flute aigue spelen, want dat klinkt vals in vergelijking met je bassen. Op de site van Marc Serafini kun je de verschillende stemmingen horen:
http://accordeons.serafini.pagesperso-o ... r/sons.htm
- flute juste met basson = "bandoneon" = 2 korig, droog, want de flute aigue wordt niet gebruikt
- alles samen:"grand jeu" = 3 korig , dus met americain

Bij de bassen kan ik de zware basvoeten uitschakelen. De tertsen zitten er sowieso niet in.

Ik gebruik dus voornamelijk de 3 korige optie, want ik houd van een kank waar het basson-register bij zit en van een flink volume. Soms gebruik ik ook de twee flutes (wanneer ik 'm laat stemmen wil ik vragen of ze de zweving wat scheller kunnen maken, zodat het wat duidelijker overkomt) als ik voornamelijk in het lage register speel en ook wel eens bandoneon als ik iets droogs wil. Eenkorig heb ik alleen eens een keer thuis geprobeerd voor een contredans uit Playford en daarbij heb ik dan de zware bassen uitgeschakeld. Dat geeft een concertina idee. Wel een lief geluidje, maar alleen te gebruiken als je voor zittend publiek speelt dat geen lawaai maakt of versterkt, waarbij de geluidsman je volume omhoog schuift voor dat nummer (want als je soundcheckt op 3 korig en hij daarna niet anticipeert kom je natuurlijk niet verder).

@ Payul : voor sommige muziekstijlen is een harmonica met flinke swing aan te raden, omdat dat eigenlijk onderdeel van de stijl uit is gaan maken. Vergelijk het maar met een taal: als iemand Nederlands spreekt met een Engels accent dan klinkt dat toch een beetje vreemd. Baskisch met een droge harmonica kan ik me bijvoorbeeld niet goed voorstellen : http://www.youtube.com/watch?v=zLhsBsbyT94

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 12, 2012 11:56 am 
Offline
Trainee

Geregistreerd: vr nov 04, 2011 9:55 am
Berichten: 33
@Fille

Bedankt voor de link! Erg leuke muziek ook. Daar hoort inderdaad swing bij. :biggrin:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 12, 2012 1:42 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
tourdion schreef:
Cooper schreef:
Houd je van veel uitgebreide akkoorden met 7s9s11en etc, dan moet je haast wel strak gan spelen, want met zweef is dat niks.
W


Hm, dergelijke cluster-akkoorden spelen met enige zweving vind ik goed te doen en ook niet lelijk. Valt dit ook niet onder het kopje 'smaak' ?


Dan waarschijnlijk wel. Ik was nog niemand tegen gekomen die dat niet met me eens was :)

Payul schreef:
Mocht één van jullie ooit eens een trekharmonica tegenkomen die met deze mogelijkheden is uitgerust ( L+ M+ LM. ) dan hoor ik het graag!


Gaillard dus :-) En vd Aa,

kwestie van bestellen, sparen en wachten,
of een Pariselle,..die kan je zelf bouwen ;-)
W
Fille schreef:
zeerover schreef:
Ja, ik weet zeker dat ik het over één- en twee-korig heb ;)

Op m'n VanderAa had ik drie registers die ik per stuk aan en uit kon zetten.
En op m'n Gaillard heb ik er twee die ik per stuk aan en uit kan zetten.


Ok.

Heb jij er geen last van dat er te weinig volume uit je trekzak komt als je éénkorig speelt?


Dat is inderdaad altijd een item, maar alleen als je niet versterkt speelt (ik ga uit van goede en oplettelnde geluidsmensen)

Payul schreef:
@Fille

Bedankt voor de link! Erg leuke muziek ook. Daar hoort inderdaad swing bij. :biggrin:


Yep, hoeveelheid zweving is behalve smaak- ook stijlgebonden. Maar ook stijlen ontwikkelen zich. Nog niet zo heel lang geleden was Iers altijd zwevend, tegenwordig steeds vaker strak.

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 12, 2012 4:59 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Payul schreef:
Mocht één van jullie ooit eens een trekharmonica tegenkomen die met deze mogelijkheden is uitgerust ( L+ M+ LM. ) dan hoor ik het graag!


Het hoeft niet meteen een Gaillard of een VanderAa te zijn. Je hebt ook 3-korige trekharmonica's met 5 registers. Zodat je de mogelijkheid hebt om afzonderlijk 8', 16', of 8'-16' ( L+ M+ LM. ) te spelen. Dus de zweving weg kunt laten (hoewel die er wel op zit.). Bijvoorbeeld de Serenellini Gold 98.

Misschien ook fijn als je niet van sparen en wachten houdt. ;-)

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 12, 2012 7:51 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
tourdion schreef:
Laten we voor de helderheid in de discussie svp een eenduidige terminologie aanhouden....voeten...voet..

Kijk, hier spreekt de kenner! :hug: :applause:

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 14, 2012 10:44 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Had deze draad niet direct opgemerkt, maar ik wil mijn bijdrage en
bevindingen ook nog wel even geven.

Ik heb een één korige DG van Peter Hyde (Australie).
Twee Martinali's (GC en AD) waar ik het tweede zweefkoor kan uitzetten.
En een driekorige DG van VanderAA waar ik de onder- en bovenzweving
kan uitzetten.
Laatste aanwinst was een éénkorige Serenellini Sylvia in G.

Eénkorig spelen vind ik vooral leuk door het veranderen van de klank en
voor rustig thuis wat subtieler bezig te zijn. Maar ook voor samenspel
vind ik het heel geschikt omdat ik mijn geluid veel beter hoor, wellicht
door het ontbreken van de zweving. Ook anderen horen mij duidelijker
(onversterkt).

Wat de geluidsterkte betreft maakt de bouw van het instrument heel
veel uit. Bij de Hyde en de Serenellini zitten de tongen niet op een blok
maar op een vlakke plaat. De lucht wordt rechtstreeks (zonder een
bochtje in het tongenblok) op de tongen gericht en kan het geluid ook
weer rechtsreeks uit de kast komen. Daardoor heb je een vrij stevig
geluid.

Ook mijn Hohner Preciosa (BesEs), tweekorig Clubmodel, heeft een
bijzondere constructie waarbij de tongen ook vlak liggen. Dit instrument
geeft daardoor eveneens een zeer krachtig geluid voor zijn formaat als
kleinste uit de Hohner-familie.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 14, 2012 12:49 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
tourdion schreef:
Payul schreef:
Mocht één van jullie ooit eens een trekharmonica tegenkomen die met deze mogelijkheden is uitgerust ( L+ M+ LM. ) dan hoor ik het graag!


Het hoeft niet meteen een Gaillard of een VanderAa te zijn. Je hebt ook 3-korige trekharmonica's met 5 registers. Zodat je de mogelijkheid hebt om afzonderlijk 8', 16', of 8'-16' ( L+ M+ LM. ) te spelen. Dus de zweving weg kunt laten (hoewel die er wel op zit.). Bijvoorbeeld de Serenellini Gold 98.

Misschien ook fijn als je niet van sparen en wachten houdt. ;-)


Natuurlijk, maar hij vroeg om een tweekorig instrument dacht ik, met de mogelijk om alles los te spelen. Er zijn idd ook 3-korige instrumenten waarbij alle combinaties zijn te maken.

W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr nov 16, 2012 1:35 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
zeerover schreef:
tourdion schreef:
Laten we voor de helderheid in de discussie svp een eenduidige terminologie aanhouden....voeten...voet..

Kijk, hier spreekt de kenner! :hug: :applause:


Kan iemand mij uitleggen hoe dat precies zit met die voeten ? Welk register is hoeveel voet?

En L = laag register, M = middenregister neem ik aan? Maar het valse middenregister, hoe heet dat dan?

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr nov 16, 2012 1:42 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Fille schreef:
zeerover schreef:
tourdion schreef:
Laten we voor de helderheid in de discussie svp een eenduidige terminologie aanhouden....voeten...voet..

Kijk, hier spreekt de kenner! :hug: :applause:


Kan iemand mij uitleggen hoe dat precies zit met die voeten ? Welk register is hoeveel voet?

En L = laag register, M = middenregister neem ik aan? Maar het valse middenregister, hoe heet dat dan?

H=4-voet
M=8-voet
L=16-voet
Het komt oorspronkelijk uit de orgelbouw en heeft te maken met de lengte van de pijpen.
Het valse middenregister? In jouw geval M+.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling