mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu do maart 28, 2024 10:04 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do nov 08, 2012 9:54 am 
Offline
Trainee

Geregistreerd: vr nov 04, 2011 9:55 am
Berichten: 33
Beste muziek vrienden,

Op de trekzak die ik hoor bij de studieboeken van Milleret en Pignol, wordt volgens mij éénkorig gespeeld. Is dat ook het geval?

Ik ben er daardoor beter op gaan letten, en het lijkt nu wel of heel veel trekzakspelers éénkorig spelen. Hoor ik het misschien niet goed of spelen er inderdaad veel éénkorig?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 08, 2012 6:16 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Er wordt in Nederland meer twee-korig dan één-korig gespeeld.
Het hangt van stijl en smaak af (en ook wel van functie).

Op de oefen-cd's spelen Milleret en Pignol denk ik één-korig omdat ze het mooi vinden (ik ook :~) ) en omdat je één-korig veel beter hoort wat je doet. Zij kunnen rete-strak spelen en dat hoor je extra goed als je één-korig speelt. En dan kun je voor dit soort oefeningen dus ook beter laten horen wat de bedoeling is.

Ik speel zelf denk ik 75% van de tijd één-korig, omdat ik dat mooier vindt. Het past bij mijn manier van muziek maken.
Maar een bourrée bijvoorbeeld, vind ik twee-korig veel mooier, geeft makkelijker meer drive ofzo.

Maar het gebeurt niet heel veel, volgens mij.
Algemeen in Nederland weet ik zeker dat er amper één-korig gespeeld wordt. Specifiek voor de balfolk zal het iets meer zijn, maar volgens mij toch overwegend twee-korig.

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 08, 2012 10:07 pm 
Offline
Trainee

Geregistreerd: vr nov 04, 2011 9:55 am
Berichten: 33
Bedankt zeerover!

Zelf vind ik eenkorig ook erg mooi.
Ik heb nog wel moeite om te horen of er één of tweekorig wordt gespeeld als er strak is gestemd.
Ik hoor dan geen enkele zweving.....of, is het dan gewoon éénkorig?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr nov 09, 2012 9:55 am 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Het hangt van het instrument af.
Toen ik nog mijn VanderAa had, had ik een drie-korig instrument.
Twee hoge en een lage.
De twee hoge waren samen heel strak gestemd en in het begin speelde ik wel met die twee samen aan. Maar ik begon steeds meer van heel strak te houden (voor bepaalde muziek) en dan heeft één koor het grote voordeel dat het echt strak is en dat er geen verschil is per toon.
Als je twee-korig hoog speelt, krijg je wat langer na een stembeurt toch vaak dat de ene toon iets meer zweving heeft dan de ander.
Nou heb ik de mazzel dat Berend Kok om de hoek van m'n werk zit (zo ongeveer), dus dat ik makkelijk na m'n werk even bij Berend langs kan voor een kopje thee en een klein klusje. Maar één-korig hoog vind ik dan toch een voordeel. Het laatste jaar dat ik m'n VanderAa had, speelde ik eigenlijk niet meer met de twee hoge aan, had ik alleen de zuivere hoge in gebruik.

Op m'n Gaillard heb ik twee koren. Een hoge en een lage.
Alleen hoog aan of alleen laag aan is dus heel strak ;) En als ze samen aan zijn, is het vetter en luider. Maar dat verschil hoor je zeker wel.

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr nov 09, 2012 10:19 am 
Offline
Trainee

Geregistreerd: vr nov 04, 2011 9:55 am
Berichten: 33
Bedankt voor de uitleg, zoals je denk ik wel weet speel ik nog niet zolang,maar ik heb dezelfde " irritatie" met twee tonig.
Ook hoor ik soms als ik zacht speel dat de ene tong later aanslaat dan de ander.

Nog twee vraagjes..... :blush:

"Als je twee-korig hoog speelt, krijg je wat langer na een stembeurt toch vaak dat de ene toon iets meer zweving heeft dan de ander. "

Is dat nét zo merkbaar met twee hoog als met één hoog en één laag?

Is er een nadeel met eenkorig spelen?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr nov 09, 2012 7:16 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Payul schreef:
Bedankt voor de uitleg, zoals je denk ik wel weet speel ik nog niet zolang,maar ik heb dezelfde " irritatie" met twee tonig.
Ook hoor ik soms als ik zacht speel dat de ene tong later aanslaat dan de ander.

Ja, dat is heel vervelend.
Bij betere tongen/instrumenten, gebeurt dat minder trouwens.


Payul schreef:
"Als je twee-korig hoog speelt, krijg je wat langer na een stembeurt toch vaak dat de ene toon iets meer zweving heeft dan de ander. "

Is dat nét zo merkbaar met twee hoog als met één hoog en één laag?

Is er een nadeel met eenkorig spelen?

Je hoort het vooral als je strak gestemd twee-korig in het zelfde register speelt. Want dan komt het preciezer allemaal. Als 80% van de tonen dan heel strak klinken en een paar hebben zweving, dan valt dat op, vooral als je een toon wat langer aanhoudt.

Twee-korig is wat luider en dat kan onversterkt een voordeel zijn. En verder is het een kwestie van smaak. Eenkorig is rete-strak ;) en er zijn mensen die dat niet mooi vinden. Of het past niet bij je manier van spelen, bij je stijl. Voor mij past het bij mijn manier van spelen, maar bij iemand anders kan ik wat zweving wel heel mooi vinden :rose:

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr nov 09, 2012 7:28 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Yep, eenkorig is strak. Dat kan niet anders. Kwestie van smaak of je dat mooi vindt, en ook wel van muziekkeuze. Houd je van veel uitgebreide akkoorden met 7s9s11en etc, dan moet je haast wel strak gan spelen, want met zweef is dat niks.

Ik merk dat ik vaak eenkorig speel als ik het volume niet nodig heb omdat dat het strakst is.

Wil je 2korig LM spelen dan heb ik gemerkt dat je dynamiek van invloed is op de zuiverheid (dus toch zweef) van je toon, zelfs als je strak gestemd staat.

Over het apart aanspreken vanje tongen,...zoals zeerover al zei is dat beter bij betere tongen,...maar je instrument komt net van de band, toch, van Martinali? Tongen hebben ook een hoop uur spelen nodig voor ze allemaal netjes in het gelid staan en doen wat je wil. Dus maak je daar in eerste instantie geen zorgen over. Als dat later nog zo is kunnen teckies daar nog wel wat aan sleutelen,
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr nov 09, 2012 8:15 pm 
Offline
Trainee

Geregistreerd: vr nov 04, 2011 9:55 am
Berichten: 33
Nou, bedankt allebei voor de hulp.
Ik kon weinig over éénkorig vinden, maar gelukkig ben ik in goed gezelschap..:)

De Martinali heeft gelukkig geen probleem met de tongen.
Hij kan éénkorig spelen, en de bij tweekorig staat hij zwevend gestemd met 2,5 a 3 zwevingen per seconden op de A.

Ik geloof dat dat demi swing is?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo nov 11, 2012 3:17 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Zoals al gezegd: smaken verschillen. Het hangt ervan af wat voor soort muziek je wilt spelen en met welke instrumenten je speelt. Als ik maar één koor zou gebruiken zou ik naast een klarinet niet meer te horen zijn.

Ik speel eigenlijk alleen maar driekorig en ik zou ook nog wel eens een vierkorig instrument willen bezitten voor een eenrijer geluid (ik kan op echte eenrijers helaas niet uit de voeten).

De stemming op mijn 2 1/2 rijer is "Swing Americain" en zweeft meer dan mijn tweerijer en ik denk zelfs dat ik er nog een tikkeltje meer zweving aan toe zal laten voegen wanneer ik 'm voor het eerst laat stemmen. Ik ben dus geëvolueerd van vrij droog naar minder droog.

Op mijn tweerijer kan ik trouwens alleen kiezen tussen twee en driekorig. Weten jullie wel zeker dat je het over éénkorig en tweekorig hebt of zijn jullie in de war met twee en driekorig? Eenkorig spelen is volgens mij alleen op optie als je meer dan 1 register hebt en dat hebben niet alle instrumenten.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo nov 11, 2012 3:40 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Ja, ik weet zeker dat ik het over één- en twee-korig heb ;)

Op m'n VanderAa had ik drie registers die ik per stuk aan en uit kon zetten.
En op m'n Gaillard heb ik er twee die ik per stuk aan en uit kan zetten.

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo nov 11, 2012 4:44 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
zeerover schreef:
Ja, ik weet zeker dat ik het over één- en twee-korig heb ;)

Op m'n VanderAa had ik drie registers die ik per stuk aan en uit kon zetten.
En op m'n Gaillard heb ik er twee die ik per stuk aan en uit kan zetten.


Ok.

Heb jij er geen last van dat er te weinig volume uit je trekzak komt als je éénkorig speelt?

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo nov 11, 2012 7:22 pm 
Offline
Trainee

Geregistreerd: vr nov 04, 2011 9:55 am
Berichten: 33
@zeerover,

Begrijp ik het goed dat op je Gaillard L éénkorig, M éénkorig, en LM samen kan spelen?
Dus drie verschillende "smaken" hebt voor de rechter hand?

@ fille,

Ik heb ook een register voor één en twee korig.
Wel goed te horen dat je van droog maar "nat" bent geëvolueed, geen overhaaste conclusies dus voor mij......


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo nov 11, 2012 9:35 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
@Payul: klopt.
Zowel bij mijn Gaillard als bij m'n vorige drie-rijer (VanderAa compact) zijn de registers per stuk aan of uit te zetten. Ook aan de bas-kant.
Dus geen combinatie-knoppen, maar simpel aan of uit.

(ik weet nog goed dat Rooddraakje een keer ontdekte - terwijl ik aan het spelen was - dat alles dus ook uit kon ;) )

@Fille: éénkorig is inderdaad minder hard, soms zijn er situaties waarbij ik dat niet kan gebruiken. Als ik buiten onversterkt speel, bijvoorbeeld. Dan is hard raggen van belang en moeten beide registers aan.
Maar als het volume niet zo van belang is (bij versterkt spelen, of spelen op een plek met goede akoestiek) dan speel ik vooral één-korig.

@Payul: je smaak en stijl van spelen zal zich altijd blijven ontwikkelen als het goed is :~) Na een paar jaar merk je misschien dat je heel sterk voor een bepaalde stijl kiest, of een bepaalde manier van spelen hebt. En dan kan je hopelijk je instrument-keuze en stemming daar op aan passen.
Niets fijner dan een instrument waarmee je je gevoelens goed kunt verwoorden! :rose:

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 12, 2012 10:22 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Laten we voor de helderheid in de discussie svp een eenduidige terminologie aanhouden:

Eenkorig= of alleen je 8-voet (M) of alleen je 16-voet (L)

Tweekorig kan zijn: 8-voet + 8-voet (zweving) óf 16-voet + 8-voet.

Dat laatste: 16-voet + 8-voet wordt net zo goed als strak geclassificeerd als een 8-voet solo.


Zeerover en Cooper spelen op een 2-korige Gaillard die bestaat uit een 16-voet en een 8-voet. Let wel dit is een vrij nieuwe ontwikkeling want de standaard was eigenlijk altijd dat een trekharmonica standaard minimaal 2 8-voeten had waar dan bij de driekorige een 16-voet aan toegevoegd werd.

Die traditionele 3-korige modellen (zoals Fille er een heeft) hadden dan slechts 1-registerschuif. Zodat je kon kiezen tussen óf zweving óf zweving met een 16-voet er onder. Maar zweving had je dus altijd.

Het ziet er naar uit dat door de komst van goede geluidsversterking volume niet meer de eerste prioriteit heeft bij de trekharmonika. De mogelijkheden van subtieler spel met bijv. één 8-voets register is steeds meer in trek en dus zie je nu steeds vaker instrumenten waar je de 8- (en de 16-voet) voet apart kan inschakelen.

Bij die instrumenten wordt een 2e 8-voet zelfs geheel weggelaten. Wat niet alleen een smaakkwestie is maar het heeft ook een practische reden: het gaan bij deze instrumenten vaak om 3-rijers om dan 3-koren te huisvesten zou je een onaangenaam grote kast moeten bouwen (zie de castagnari Handry -3-korig, 18 bassen, groot en zwaar)

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 12, 2012 10:34 am 
Offline
Trainee

Geregistreerd: vr nov 04, 2011 9:55 am
Berichten: 33
Bedankt Tourdion,

Fijn om alles op een rijtje te zien, heel duidelijk voor mij.
Ook fijn om te weten waarvandaan de ontwikkeling komt.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling