Payul schreef:
Bedankt voor de uitleg, zoals je denk ik wel weet speel ik nog niet zolang,maar ik heb dezelfde " irritatie" met twee tonig.
Ook hoor ik soms als ik zacht speel dat de ene tong later aanslaat dan de ander.
Ja, dat is heel vervelend.
Bij betere tongen/instrumenten, gebeurt dat minder trouwens.
Payul schreef:
"Als je twee-korig hoog speelt, krijg je wat langer na een stembeurt toch vaak dat de ene toon iets meer zweving heeft dan de ander. "
Is dat nét zo merkbaar met twee hoog als met één hoog en één laag?
Is er een nadeel met eenkorig spelen?
Je hoort het vooral als je strak gestemd twee-korig in het zelfde register speelt. Want dan komt het preciezer allemaal. Als 80% van de tonen dan heel strak klinken en een paar hebben zweving, dan valt dat op, vooral als je een toon wat langer aanhoudt.
Twee-korig is wat luider en dat kan onversterkt een voordeel zijn. En verder is het een kwestie van smaak. Eenkorig is rete-strak
en er zijn mensen die dat niet mooi vinden. Of het past niet bij je manier van spelen, bij je stijl. Voor mij past het bij mijn manier van spelen, maar bij iemand anders kan ik wat zweving wel heel mooi vinden