mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu do maart 28, 2024 7:33 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr apr 05, 2013 1:24 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
bailarino schreef:
Voor de mensen die hebben geholpen, even een update.

De huisgenoot heeft de accordeon verkocht aan iemand die hem gaat opknappen. Het was inderdaad toch een erg goed instrument.

Samen met de accordeaon had hij ook een banjo gekocht. Deze heeft hij ook laten bekijken, en die blijkt al meer dan 100 jaar oud te zijn en uitzonderlijk uniek in model (kennelijk).
Het instrumentje krijgt een nieuw vel (daar zit nu een scheur is), en dan gaat mijn huisgenoot het proberen te bespelen.


NEE, GEEN BANJO! :sick:

:biggrin:
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr apr 05, 2013 2:14 pm 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo mei 08, 2005 5:15 pm
Berichten: 53
Troostje Cooper, hij is geen balfolker...

hoewel.. NOG niet... :devilish: :devilish:

_________________
ik sport niet, ik dans!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za apr 06, 2013 6:11 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
Cooper schreef:
[

NEE, GEEN BANJO! :sick:


Banjo is geweldig. Het enige snaarinstrument waarop het onmogelijk is te neuzelen en foezelen :biggrin:

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di apr 09, 2013 10:01 am 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Banjo (de variant waarop je melodieën speelt ipv begeleidt, kennelijk is daar een onderscheid tussen? iets met aantal snaren en tenor of juist niet?) is populair in de Auvergne scene.

Ik persoonlijk vind een banjo leuker dan die eeuwige saaie gitaar. :devilish:

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma apr 15, 2013 1:44 am 
Offline
Trainee

Geregistreerd: zo dec 25, 2011 5:33 pm
Berichten: 33
Woonplaats: Tilburg
Dat verbaast me eigenlijk wel, dat banjo's populair zijn in de Auvergne.
In de tijd dat ik daar veel rondhing (zo'n 15 jaar geleden) speelde men vooral draailier, trekzak en (verschillende soorten) doedelzak.
Klarinet, viool, dwarsfluit en percussie kwam ik ook wel vaker tegen, maar banjo eigenlijk nooit....

_________________
En van je falderiedadeliediedelomdadeliefalderiediedelomdada


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo apr 17, 2013 7:57 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Banjo is natuurlijk wel goed te horen. Zelfs tussen die tinnitus-instrumenten uit de Auvergne. :biggrin:

Overigens is er geen verschil tussen banjo's waar je melodie op speelt en waar je akkoorden op speelt. Het zijn meestal tenor-banjo's, dus met 4-snaren, in kwinten gestemd, net als een viool maar dan een kwint lager dus: C-G-D-A.

(Soms ook met een korte nek en dan zijn ze weer een paar tonen hoger.)

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo apr 17, 2013 3:40 pm 
Offline
Trainee

Geregistreerd: zo dec 25, 2011 5:33 pm
Berichten: 33
Woonplaats: Tilburg
Toevallig weet ik wel 't één en ander over banjo's, dus ik zal nog even reageren...

Er bestaan 'n aantal verschillende soorten banjo's en ik vermoed inderdaad dat 't in de Auvergne vooral om tenorbanjo's zal gaan.
Maar ik denk dat die waarschijnlijk via de Ierse scene in de plaatselijke muziek zijn doorgedrongen en dan verwacht ik eerder dat ze G D A E gestemd staan.
C G D A is de gebruikelijke stemming voor akkoordbegeleidingen bij met name dixieland.
Overigens hebben tenorbanjo's meestal 17 of 19 fretjes, maar staat dat verschil in halslengte wel los van of er voor de Ierse (G D A E) of de Amerikaanse (C G D A) stemming gekozen wordt. De snaardikte is daarbij belangrijker dan dat kleine verschil in lengte.
Zelf speel ik (naast mandoline, fluitjes, gitaar en 'n beetje doedelzak) tenorbanjo met 'n korte hals (17 fretjes) in de Ierse stemming (G D A E, 'n octaaf lager dan de viool).

Groetjes van David.

_________________
En van je falderiedadeliediedelomdadeliefalderiediedelomdada


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do apr 18, 2013 8:19 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
De aanname dat de banjo's via de ierse scene in de plaatselijke muziek zijn doorgedrongen is nog wel het onderzoeken waard.

Het kan namelijk ook heel goed dat liefhebbers van de traditionele Auvergnat stijl teruggrijpen op de banjo omdat die zo tussen 1920 en 1940 ook al gebruikt werd.

Ik ben benieuwd hoe dat zit.

De oude musette muziek (afkomstig uit Auvergne) kende ook een bezetting van accordeon, cabrette en banjo. Musette is trouwens ook een type doedelzak.

Ik weet niet of de banjo alleen voor akkoordspel of ook voor melodie werd gebruikt in die tijd. Gezien het gegeven dat Django Reinhardt aanvankelijk ook banjo speelde in zo'n dansorkestje mag je aannemen dat er ook melodie op gespeeld werd.

Misschien kent Fille een paar namen van hedendaagse Auvergne-bands met banjo. Dan kunnen we e.e.a. checken.

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do apr 18, 2013 11:59 am 
Offline
Trainee

Geregistreerd: zo dec 25, 2011 5:33 pm
Berichten: 33
Woonplaats: Tilburg
Daar had ik niet aan gedacht, maar inderdaad waren banjo's 'n kleine eeuw geleden hier in Europa behoorlijk populair.
En mijn idee dat de banjo's waarschijnlijk vanuit de Ierse scene in de Franse muziek terecht zijn gekomen, kan dus best 'n totaal verkeerde aanname zijn.
Ik ga 'ns op zoek naar wat oude Franse muziek met banjo, ik ben benieuwd wat er zoal te vinden is...

En wat betreft de term musette: Tegenwoordig denkt men bij dat woord vooral aan zwierige walsjes op de accordeon, maar van oorsprong betekent 't inderdaad doedelzak (wel nog meerdere types doedelzak, zoals de musette bechonnet en de musette de cour en ik denk dat ook de cabrette onder de naam musette bekend stond).

Groetjes van David.

_________________
En van je falderiedadeliediedelomdadeliefalderiediedelomdada


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do apr 18, 2013 4:14 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Falderalala schreef:
En wat betreft de term musette: Tegenwoordig denkt men bij dat woord vooral aan zwierige walsjes op de accordeon, maar van oorsprong betekent 't inderdaad doedelzak (wel nog meerdere types doedelzak, zoals de musette bechonnet en de musette de cour en ik denk dat ook de cabrette onder de naam musette bekend stond).
Groetjes van David.

En die doedelzakken speelden als ik het goed begrepen heb toen ook die zwierige walsjes, voordat ze verdrongen werden door accordeons (sp.)
Dus dansen op het instrument musette, werd dansen op de muziek musette (met doedels), werd dansen op de muziek musette, zonder doedels,

W

PS. Om maar eens goed on topic te blijven ;-)

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr apr 19, 2013 8:51 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Er zijn genoeg oude musette opnamen met banjo. Maar een oude opname in het traditionele genre van een cabrette of musette met banjo en accordeon dat wordt goed zoeken.

Daarom ben ik wel benieuwd naar het geluid van hedendaagse trad bandjes die Auvergne muziek spelen met banjo.

Dénecheau Jase Musette speelt een wals met Michel Esbelin op Cabrette en een soort achtsnarige banjo erbij. Ik vind het zelf wel charmant klinken. Vooral het drumstel is geheel naar mijn smaak: http://www.youtube.com/watch?v=5ARfgcOuXJ8

Ik geloof dat Cooper niet zo'n fan is van het Esbelin geluid dus die moet maar even niet kijken.

En dat geldt ook voor het volgende filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=9ClP0R57-Ug

Een fijne polka. Hier speelt de shortneck banjo wel melodie. (De banjospeler schijnt idd uit de ierse scene te komen).

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr apr 19, 2013 12:03 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Les Costeauds de la Lune:
http://www.deezer.com/fr/artist/55467

De gitarist van Komred grijpt nu steeds vaker de banjo:
http://www.youtube.com/watch?v=WgNCgF_CTDg

De banjospeler van Bougnat Sound, Olivier Sulplice, is een hele bekende banjospeler van een pop groep "Debout sur le Zinc":

http://www.youtube.com/watch?v=jX2bCBuf1d8

Hij speelt ook in Fleur de Zinc:
http://www.youtube.com/watch?v=9ClP0R57-Ug

Ik zal eens bij Dominique Paris en Michel Esbelin informeren waar de banjo in de Auvergne muziek vandaan komt.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr apr 19, 2013 1:40 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
tourdion schreef:

Ik geloof dat Cooper niet zo'n fan is van het Esbelin geluid dus die moet maar even niet kijken.

En dat geldt ook voor het volgende filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=9ClP0R57-Ug


Verdikkie, toch gedaan, en idd mijn mening verandert weinig
(ook niet na Filles voorbeelden :-) )\
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr apr 19, 2013 3:06 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Cooper schreef:
tourdion schreef:

Ik geloof dat Cooper niet zo'n fan is van het Esbelin geluid dus die moet maar even niet kijken.

En dat geldt ook voor het volgende filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=9ClP0R57-Ug


Verdikkie, toch gedaan, en idd mijn mening verandert weinig
(ook niet na Filles voorbeelden :-) )\
W


:laughing: :laughing: :laughing:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr apr 19, 2013 5:23 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Nou dan is het goed nieuws voor Cooper dat onze gastmuzikant Dominique Paris is. Kan hij toch onze CD kopen deze zomer. :biggrin: :devilish:

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling