mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu do maart 28, 2024 10:29 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Trekzakvolume
BerichtGeplaatst: zo aug 11, 2013 9:32 am 
Offline
Reserve

Geregistreerd: vr okt 16, 2009 7:35 am
Berichten: 73
Woonplaats: Utrecht
Ik ben beginnend trekzakspeler en speel op een twee-rijer Viseur. Er komt best veel geluid uit een trekzak. Handig bij een sessie, alleen zijn mijn buren er niet blij mee. Komt er uit alle trekzakken ongeveer evenveel volume? Weet iemand een manier om het geluid te dempen?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Trekzakvolume
BerichtGeplaatst: ma aug 12, 2013 7:14 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Pim schreef:
Ik ben beginnend trekzakspeler en speel op een twee-rijer Viseur. Er komt best veel geluid uit een trekzak. Handig bij een sessie, alleen zijn mijn buren er niet blij mee. Komt er uit alle trekzakken ongeveer evenveel volume? Weet iemand een manier om het geluid te dempen?


In bed, onder de dekens ? :cool:
Oordopjes uitdelen ?
Geef ze een doedelzak cadeau. :devilish:

Serieus:
Goede afspraken maken over tijden.
De kracht van het geluid, regel je met de balg.
En www.diatonischnieuwsblad.nl !

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma aug 12, 2013 8:15 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Het is mij wel eens opgevallen dat mensen die voor het eerst een trekzak oppakken daar héél veel geluid uit krijgen.

Als je wat meer balgbeheersing kweekt wordt zachter spelen ook mogelijk. Hangt ook een beetje van het type trekzak af.

Verder kun je in je huis maatregelen nemen om het geluid wat te dempen. Gordijnen, vloerkleden en boekenkasten nemen veel nagalm weg.

Ik heb wel eens een voorzetwand met geluidsdempende laag geïnstalleerd tegen de muur met het buurhuis om mijn hobby ook in de vroege en late uurtjes te kunnen beoefenen.

Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om in een vrijstaand huis zonder buren te gaan wonen.

Sindsdien heb ik nooit meer last gehad :biggrin:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma aug 12, 2013 3:49 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Aansluitend bij wat Tour zegt: zacht spelen is moeilijk en daarmee een hele goede oefening. Belangrijk om te kunnen, zowel om dynamiek in je spel te kunnen leggen als om zacht te kunnen spelen als de sessie dat juist even liever wil ;)

Het verschilt wel per instrument hoe zacht je kunt spelen en hoe constant de druk dan nog per toon is (en daarmee hoe moeilijk het is om nog gelijkmatig te spelen), maar elk instrument kan het.

Dus dat als oplossing voor je buren-probleem en om tegelijk te spel te verbeteren. En daarnaast wat Campie zegt: afspraken maken over tijden. Overlast is een stuk minder als mensen weten waar ze aan toe zijn. "Wat een p*kkeherrie weer van de buurman, nou ja, het is kwart voor vijf, dus over een kwartiertje zijn we er weer vanaf."

Een instrument waarbij je je bassen zachter kunt zetten, zal ook helpen (dus met een register voor de grondbas). Als ze alleen zwaar en voluit kunnen, is dat al snel een stuk luider. Maar ook daar kan je mee spelen, door zachter te spelen (balgcontrole) en te spelen met bassen niet standaard dezelfde lengte te geven, maar bijvoorbeeld ook heel kort aan te tikken.

Succes en plezier gewenst! :)

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 15, 2013 12:26 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
Er bestaat een Nederlands Stichting Geluidshinder en zij hebben ook veel praktische tips en gratis brochures omtrent instrumenten en musiceren en eventuele isolatie-opties.
http://www.nsg.nl/nl/musiceren.html

en mocht je toevallig geld teveel hebben dan kan je natuurlijk altijd voor zo'n elektronisch ding van Roland gaan... :P

"De FR-18 diatonic wordt geleverd met een hoogwaardige oortelefoon, zodat u er meteen na het uitpakken op kunt spelen. Deze aanpak heeft bovendien het voordeel dat niemand hoort wat u speelt – en dat u zelfs in het midden van de nacht een deuntje kunt spelen. Als u dan klaar bent voor uw optreden, kunt u de FR-18 diatonic op een hoogwaardig versterkingssysteem van Roland, zoals de SA-300, aansluiten om de pannen van het dak te spelen… "


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 15, 2013 12:41 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Iertje schreef:
Er bestaat een Nederlands Stichting Geluidshinder en zij hebben ook veel praktische tips en gratis brochures omtrent instrumenten en musiceren en eventuele isolatie-opties.
http://www.nsg.nl/nl/musiceren.html

en mocht je toevallig geld teveel hebben dan kan je natuurlijk altijd voor zo'n elektronisch ding van Roland gaan... :P

"De FR-18 diatonic wordt geleverd met een hoogwaardige oortelefoon, zodat u er meteen na het uitpakken op kunt spelen. Deze aanpak heeft bovendien het voordeel dat niemand hoort wat u speelt – en dat u zelfs in het midden van de nacht een deuntje kunt spelen. Als u dan klaar bent voor uw optreden, kunt u de FR-18 diatonic op een hoogwaardig versterkingssysteem van Roland, zoals de SA-300, aansluiten om de pannen van het dak te spelen… "


:biggrin: :biggrin: :biggrin:
Een uitkomst voor alle beginners. Neem een trekzak met hoogwaardige
oortelefoon en je kan er gelijk op spelen.
:devilish:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 15, 2013 2:47 pm 
Offline
Pilot

Geregistreerd: di jul 01, 2008 11:41 pm
Berichten: 369
Merk dat er echt veel verschil zit per instrument. Op de mijne kan ik bijna niet goed zacht spelen. Pak ik een beter instrument dan lukt het me zonder problemen om heel subtiel te spelen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 15, 2013 3:42 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Bart schreef:
Merk dat er echt veel verschil zit per instrument. Op de mijne kan ik bijna niet goed zacht spelen. Pak ik een beter instrument dan lukt het me zonder problemen om heel subtiel te spelen.


Een mogelijke en waarschijnlijke oorzaak zit in het stellen van de tongen.
Als die - aan de tip - een te grote afstand hebben tot de tongplaat, kost
het veel balgdruk om ze tot spreken te dwingen. De leverancier of een
stemmer moet dit kunnen verhelpen.

Lees dit ook eens ter verduidelijking:
http://www.trekzakpagina.nl/kennisbank-tongen.php

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 15, 2013 11:35 pm 
Offline
Reserve

Geregistreerd: vr okt 16, 2009 7:35 am
Berichten: 73
Woonplaats: Utrecht
Bedankt voor alle reacties! Heb ik echt wat aan. Grappig dat er zoiets als die FR 18 van Roland bestaat. Had ik echt niet verwacht. Maar goed ik koop liever een akoestisch kwaliteitsinstrument om zacht te spelen. Ik moet maar eens langs een winkel wat instumenten uitproberen (al blijft het nog even dromen want ik moet eerst sparen).


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr aug 16, 2013 8:30 am 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Dag Pim

Ikzelf heb ook altijd afspraken gemaakt met mijn buren toen ik op kamers woonde en gelukkig nooit problemen gehad. Nu wonen we onder de oma van mijn vriend en die is doof. :biggrin:

Verder wou ik nog wel zeggen dat het belangrijk is om je vrij te voelen als je speelt. Zacht kunnen spelen is belangrijk, maar als je voortdurend bezig bent om anderen niet te storen leer je je balg niet goed beheersen. In beginnersworkshops die ik heb gegeven ben ik meerdere keren mensen tegengekomen die bang waren om anderen lastig te vallen met hun gespeel en die bijna niet aan de balg durfden te trekken en daardoor alle bewegingen maar half maakten. Het is zeker net zo belangrijk om ook hard te kunnen spelen.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo aug 18, 2013 12:34 pm 
Offline
Reserve

Geregistreerd: vr okt 16, 2009 7:35 am
Berichten: 73
Woonplaats: Utrecht
Dat klinkt logisch ja. Mijn buren zijn ook wel eens op vakantie of niet thuis en dan kan ik hard spelen oefenen :-)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma aug 19, 2013 6:40 pm 
Offline
Pilot

Geregistreerd: di jul 01, 2008 11:41 pm
Berichten: 369
campie schreef:
Bart schreef:
Merk dat er echt veel verschil zit per instrument. Op de mijne kan ik bijna niet goed zacht spelen. Pak ik een beter instrument dan lukt het me zonder problemen om heel subtiel te spelen.


Een mogelijke en waarschijnlijke oorzaak zit in het stellen van de tongen.
Als die - aan de tip - een te grote afstand hebben tot de tongplaat, kost
het veel balgdruk om ze tot spreken te dwingen. De leverancier of een
stemmer moet dit kunnen verhelpen.

Lees dit ook eens ter verduidelijking:
http://www.trekzakpagina.nl/kennisbank-tongen.php


I know, wil al een tijdje nm trekzak ergens langsbrengen daarvoor. Maar dat verhelpt nog niet dat mij tongen die nu gewoon goed staan, meer dynamisch kunnen spelen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling