Hoi Lien,
Ik ben sinds 1,5 jaar bezig met workshops gerelateerd aan balfolkmuziek. Voorlopig alleen samenspel omdat er specifiek voor dwarsfluit niet veel is. Ik denk dat je qua balfolk ook met de harp tegen dat probleem zal aanlopen. Maar natuurlijk kan je ook voor de samenspel Iers, Oost-Europees, Arabisch etc gaan via de SVN of iets anders.
Mijn advies is dus vooral gebaseerd op mijn eigen ervaringen met balfolk samenspel.
Ik speelde net 3/4 jaar dwarsfluit (zonder les te hebben gevolgd) en kon uiteindelijk prima meekomen met de SVN workshop Balfolk Rocks tijdens het jaarlijkse SVN weekend in maart. Ik was heel erg onzeker omdat ik pas zo kort speelde, maar uiteindelijk bleek dat ik dingen veel sneller oppakte dan mensen die zichzelf introduceerden met 'ik speel al 10 jaar trekzak'. Wat bleek: dit soort samenspel workshops zijn vooral bedoeld om een coupletje en een refreintje te leren en vervolgens met z'n allen een interessante compositie van te maken. En als de meoldie soms te snel gaat leer je in dit soort workshops juist wat je dan wel zou kunnen toevoegen, zodat iedereen kan blijven meedoen. Het is vooral afhankelijk van de persoon en niet van de jaren speelervaring of je om kan gaan met deze flexibiliteit. Voor mij was het ideaal omdat ik hier ter plekke leerde improviseren want m'n motoriek wilde echt niet meer maar mijn geest nog wel, dan sla je dus sommige noten over en andere houd je wat langer aan ofzoiets. Anderen met 'jaren speelervaring' hadden er juist moeite mee omdat er dus om die 2 x 16 maten ineens van alles omheen werd bedacht en zij niet flexibel genoeg waren om daar mee om te kunnen gaan.
Ik heb ook in de Musketon voorafgaande aan een bal zo'n zaterdagmiddag Tunelearning workshop gedaan maar daar ligt het tempo wel hoger, bijv 3 liedjes uit je hoofd leren + de ter plekke bedachte arrangementen. Vaak heeft de docent ook wel de bladmuziek bij zich en je kan natuurlijk altijd om de noten vragen zodra een maat wordt voorgespeeld en het lukt maar niet om hem na te spelen. Ik schrijf altijd alles op qua noten met een Tunelearning (melodie onthoud ik wel of neem ik op) + dat ik ook liever een vraag te veel stel en wel kan meekomen dan dat ik niks vraag en ook niet kan meekomen. maar 'dat durfen vragen' heb ik mezelf ook moeten aanleren.
Op zich kan ik je aanraden om met een SVN weekend te beginnen, zeker als dat met een beginners niveau kan, dan weet je zeker dat je meekomt en niet diegene bent die de groep vertraagd. Zo'n weekend of herfstweek is erg fijn omdat dan de tijd wordt genomen, er is een groot verschil tussen het instuderen van 3 liedjes die je aan het eind van het weekend tot in detail uitvoerd voor de andere groepen, dan snel in een middag 3 melodietjes leren waarbij je even speelt met arrangement en improvisatie maar die niet tot in detail afrond.
Maar als je echt geintereeserd bent in het samen muziek Maken met anderen kan ik je dus echt alles omtrent 'samenspel' aanraden, of het nu een middag of een week is. De workshops van 1dag zijn prima te doen als je niemand kent, voor weekend of week is het natuurlijk altijd fijn om wel al mensen te kennen, maar aangezien je al op dit forum zit komt dat vanzelf wel goed.
Zoek op dit forum ook nog even rond op samenspel of workshop, er staan genoeg persoonlijke verslagen. Workshops met Sander van der Schaaf of Wouter Kuiper zijn altijd fijn, voor beginner en gevorderd. heb nog geen ervaring met andere docenten