mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu za apr 27, 2024 8:22 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Ik speel met gedraaide toets
Poll eindigt op zo apr 18, 2004 11:29 am
JAAAAAAAAAAAAAAAA YES YES YES 33%  33%  [ 1 ]
EIJJJJ 'K KIEK WEL UUT (nee dus) 67%  67%  [ 2 ]
Totaal aantal stemmen : 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: Gedraaide toets of niet
BerichtGeplaatst: vr apr 16, 2004 11:29 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo nov 24, 2002 10:55 pm
Berichten: 1373
Woonplaats: utrecht
Beste Trekzakkers ;)
Misschien, heel waarschijnlijk koop ik morgen een G-C... (bizar ik heb hem nog niet eens gehoord (maar dat schijnt zo te gaan met trekzakken (het zijn net auto's) maar dat terzijde) Mijn vraag betreft niet het dilemma of ik de trekzak moet kopen.)
De vraag is als volgt: Moet ik de toets laten draaien... ZRS heeft het niet Tourke wel. Ik weet wel een beetje het verschil maar wil graag nog wat meer meningen van b.v. Souffle, Cooper en niet in de laatste plaats Fille. Waarom wil je wel of niet met gedraaide toets spelen?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr apr 16, 2004 1:32 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 20, 2003 9:39 pm
Berichten: 1232
Woonplaats: Wageningen
Als ik ergens een hekel aan heb is het een azerty-toetsenbord! #&@!-Fransen!

_________________
"Guess you only get one chance in life to play a song that goes like... (insert silly noises)" (Frank Zappa)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr apr 16, 2004 2:03 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Ik speel met gedraaide 5e toets, maar echt veel maakt het niet uit vind ik. Als ik een ander kastje vast heb speel ik daar ook priima op.

het systeem is logischer zonder gedraaide toets, dat is makkelijker als je met meer accoorden gaat spelen op je rechterhand.
Voordeel is dat je iets meer melodische mogelijkheden hebt. de "g" heb je al duwend op de buitenrij, als je hem ook wil kunnen trekken moet je hem op de binnenrij omdraaien. Dan heb je de keus of je hem wilt trekken of duwen. Same thing (maar dan omgedraaid) met de "a" alhoewel er minder redenen zijn om de a te willen duwen.
Spelen in Dm vind ik een stuk makkelijker met een gedraaide toets,

W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr apr 16, 2004 2:22 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Mota neem gewoon een zak met gedraaide toets.

Als je spijt krijgt en toch de purist uit wilt hangen dan draai ik 'm zo voor je terug.

De soldeerbout ligt al op te warmen :biggrin:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za apr 17, 2004 8:58 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
En? Is het wonder uit Castelfidardo in Beijum gearriveerd?????

En hoe klinken de tongetjes?

Aiaiaiaiiaiaaiaai, een zager die gaat trekken....

Als dat maar goud goat.... :biggrin:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za apr 17, 2004 6:03 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
En en en en .......?

Geen tijd voor 't forum? Alleen maar aan het spelen?

Hoe issie ? hoe issie????

Zeg dan toch wat! :crying:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za apr 17, 2004 11:10 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo nov 24, 2002 10:55 pm
Berichten: 1373
Woonplaats: utrecht
Vandaag, of inmiddels is het al gisteren was een heugelijke dag. Ik ben om iets over eenen 's middags vertrokken richting De Wilp. Tot een paar weken geleden dacht ik dat de winkel van Berend Kok zo heette maar het blijkt een plaatsje/gehucht te zijn op het Griese platteland.
Hij was fijn. Een stuk mooier dan de Serenellinie (nog even vergeleken) maar da's uiteraard een kwestie van smaak. De klank komt veel meer naar buiten bij de Castagnari.
En toen was het gauw bekeken. Daarna heb ik wat doorgereden naar Bakkeveen en ben daar op een parkeerplaats m'n eerste verkenningen gaan doen.
Ik kwam mooie dingen tegen. Poeweeh, wat is het leuk zo'n instrument met beperkingen. Daar wordt je creatief van. Super.
O ja, en Berend had toen hij van de C-F een G-C maakte gelijk maar even de toets gedraaid. Dus, ook al had ik besloten om het toch maar puur te doen. Voorlopig zit ik lekker gedraaid ;)
En nu maar inspelen. Ik heb m'n eerste concert al gegeven aan een Turkse familie in de trein. Het was vooral vrije improvisatie maar ik begrijp dat alleen de toppers tijdens concerten vrij improviseren dus wat dat betreft...
Ik ben net thuis. Via Schiphol en Utrecht en toen via Deventer ivm werkzaamheden tussen A'foort en Zwolle..
't Is helaas te laat om nu nog te gaan spelen maar morgen gaan m'n buren wat meemaken. :D
Het begrip zondags rust krijgt een nieuwe (nostalgische) waarde ;;)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo apr 18, 2004 1:48 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
mota schreef:
Hij was fijn. Een stuk mooier dan de Serenellinie (nog even vergeleken) maar da's uiteraard een kwestie van smaak. De klank komt veel meer naar buiten bij de Castagnari.Het begrip zondags rust krijgt een nieuwe (nostalgische) waarde ;;)


Zou je Serenellini wel correct willen spellen Signor Kastanjarie ?

Ik heb de indruk dat de kast bij de Castagnari meer mee resoneert zodat je een rijker geluid krijgt. Bij de Serenellini komt ie verhoudingsgewijs juist meer naar buiten maar de toon heeft minder 'draagkracht' zodat ie sneller weg is.

De tongen zijn het zelfde dus daar zou het verschil niet in kunnen zitten. Wel in de gebruikte materialen. Ik denk dat de Castagnari met harder hout gebouwd is. Misschien hier en daar zelfs massief hout. Dat is mijn idee op dit moment. :blush:

Enfin, we zullen het wel zien zometeen. Ik kom langs en neem m'n schroeverdraaiersetje mee. Dan schroeven we dat kastje even open.

Totzo! :peace:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo apr 18, 2004 1:53 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo nov 24, 2002 10:55 pm
Berichten: 1373
Woonplaats: utrecht
tourdion schreef:
Enfin, we zullen het wel zien zometeen. Ik kom langs en neem m'n schroeverdraaiersetje mee. Dan schroeven we dat kastje even open.
Slik... Is er iemand die hem kan tegenhouden om gelijk een open-hartoperatie bij m'n kastje uit te voeren... :worried:
Die discussie hierboven over het verschil in geluid tussen Serenellini en Castagnari is nav een telefoongesrek waarbij ik wat heb gespeeld en ik te horen kreeg dat het klonk als alleen maar bassen en ongeveer als een Cunera. :angry:
He Tour, neem ook je kastje mee dan kunnen we appels met peren gaan vergelijken.

PS. Ik ga maar eens opruimen, 't is hier een bende...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma apr 19, 2004 6:43 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Gefeliciteerd met je mooie aanwinst!

Ik ben er erg benieuwd naar. :luck:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma apr 19, 2004 10:32 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo nov 24, 2002 10:55 pm
Berichten: 1373
Woonplaats: utrecht
zeerover schreef:
Gefeliciteerd met je mooie aanwinst!

Ik ben er erg benieuwd naar. :luck:
Dank je wel. Vandaag lekker zitten doorzagen... ik bedoel trekken/duwen. Volgens mij begin ik morgen maar aan nummer twee want de buren zullen inmiddels het nummer van vandaag wel kunnen dromen (misschien doen ze dat vannacht ook nog wel letterlijk..)
'k Ben er blij mee, maar mijn balgspieren moeten nog wel wat gekweekt worden. Het zal nog wel even duren voordat ik zo breed ben als Cooper.. :worried:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di apr 20, 2004 9:18 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
tourdion schreef:
De tongen zijn het zelfde dus daar zou het verschil niet in kunnen zitten. Wel in de gebruikte materialen. Ik denk dat de Castagnari met harder hout gebouwd is. Misschien hier en daar zelfs massief hout. Dat is mijn idee op dit moment. :blush:

Enfin, we zullen het wel zien zometeen. Ik kom langs en neem m'n schroeverdraaiersetje mee. Dan schroeven we dat kastje even open.

Totzo! :peace:


Mijn veronderstellingen over de klankvorming van de Castagnari bleken op een bijna schokkende manier juist te zijn.

Zondag middag ben ik met schroevedraaiers en tangen naar Beijum vertrokken. Daar hebben we autopsie gepleegd op het nieuwe spanscastje.

Mota stond er met trillende handen bij. En zijn eis was wel dat we eerst de Serenellini open zouden leggen. Dat werd gedaan en daarna trokken we de nogal strak zittende pinnen uit de Castagnari.

Het eerste wat opviel was dat de tongen exact hetzelfde waren. Allebei Antonelli fabriekstongen. De tongblokken waren wel iets verschillend maar allebei van zacht blank hout.

De kast van de Castagnari bleek inderdaad van massief (bruin) hout te zijn en een stukje dikker dan het triplex van de Serenellini. Massief hout geeft de klank beter door dan gelaagd hout. Dat maakt al een behoorlijk verschil. Verder is de Castagnari ook een slagje groter dan de nogal kleine Selli.

Ronduit onthutsend was de ontdekking dat de zangbodem van de Castagnari van metaal was!! :sad:: :raisedeyebrow:

De zangbodem of tongentafel is de plaat in de trekharmonica waar de tongblokken op gemonteerd staan. Essentieel voor een mooi klankoverbrenging. Hoe harder de zangbodem en hoe harder ook de verbinding met de tongen (harde bijenwas) hoe krachtiger de geluidstrillingen naar buiten komen.

Maar metaal??? Mijn premisse aangaande een harde houtsoort wordt zo wel erg overbevestigd. Dit had ik niet verwacht in een trekzak. Je komt het wel vaak in accordeons tegen. Metaal kaatst nog meer dan hout het geluid naar buiten toe.

En dat was te horen. Dat kastje van den Moot kan aardig gillen en brullen. 't is praktisch een halve doedelzak.

Afrondend kan ik vaststellen dat de kijkoperatie op de Castagnari goed verlopen is en onze nieuwe inzichten heeft opgeleverd betreffende de ziel van de trekzak. Het is kwalitatief gezien een erg goede trekzak. De 250 euro prijsverschil met de Serenellini Selli wordt goed ingevuld. Nou moet Mota d'r nog op leren spelen :blush: .

Aan zijn bewegingen zal het niet liggen. Hij kronkelde als een Didier Laloy door de kamer, nu de noten er nog bij. :biggrin:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di apr 20, 2004 9:37 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo nov 24, 2002 10:55 pm
Berichten: 1373
Woonplaats: utrecht
Mooi verhaal Tourke en ik kan als getuige verklaren dat het zo is gegaan. Alleen wist ik niet dat mijn bewegingen op ene Didier lijken. Ik kan ook heel overtuigend de eerste twee noten van een stuk spelen. ;;) Nou die andere paar honderd nog :blush:
Ik ga 'm zo maar weer eens bij de kladden grijpen. Nu maar eens een ander nummer dan gister :)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di apr 20, 2004 12:17 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Ferm gesproken jongen :hug: Er is werk aan de winkel.

Of om met Gummbah (vandaag in de Volkskrant) te spreken:

"Kom, kom......jongens, die tingel-tangelmuziek maakt zichzelf niet"
:laughing: :laughing: :laughing: :laughing: :laughing: :laughing:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di apr 20, 2004 6:14 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
tourdion schreef:
De kast van de Castagnari bleek inderdaad van massief (bruin) hout te zijn en een stukje dikker dan het triplex van de Serenellini. Massief hout geeft de klank beter door dan gelaagd hout. Dat maakt al een behoorlijk verschil. Verder is de Castagnari ook een slagje groter dan de nogal kleine Selli.


Ik ben verbaasd. Mij is door een Zweedse trekharmonicabouwer eens uitgelegd dat massief hout niet kan.
Maar nou ben ik (@*# :angry: #**@) vergeten waarom dat volgens hem zo was. Weet iemand anders het misschien.
Cooper was jij daar niet bij? (of lag je toen nog te slapen?)

ZRS


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 49 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling