mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu za apr 27, 2024 11:59 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 15, 2008 1:37 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
frank schreef:
Verder vind ik dat je als muzikant moet zorgen voor je eigen microfoon en eigen DI, zodat je altijd gewoon met een XLR kabeltje (via het stageblok) naar de mengtafel kan. Het is een stukje investering, maar zorgt er voor dat het altijd goed is en je nooit in ongelukkige situaties uitkomt. Ikzelf zou daar zeker die 29 euro voor over hebben.

Ik heb geen DI, maar wel een pre-amp. Ik heb 'm nog niet voor dit doel gebruikt, maar ga dat misschien aanstaande zondag voor het eerst doen.
Ik heb namelijk bij mijn Captain (nieuwe harmonica) andere versterking, die ik nog niet eerder heb geprobeerd.
Aan de melodiekant zit een AKG C416. Een condensatormicrofoon met een XLR-uitgang. Maar ik begrijp dat die versterking nodig heeft (mijn Microvox heeft inderdaad een kastje die ik aan m'n riem doe, maar deze heeft dat niet).
Nou begreep ik dat ik de XLR van die AKG ook in de pre-amp kan doen en dat de geluidsman-/vrouw daar dan genoeg aan heeft?

Het is grappig, want ik zag deze zomer tijdens het Boombalfestival dat Eric Théze dezelfde pre-amp heeft. Hij neemt die altijd mee, vertelde ie, ook omdat ie dan zelf nog wat invloed op het geluid heeft.

Deze is het http://www.presonus.com/products/Detail ... oductId=11

Ik weet nog niet wie het geluid doet, zondag, maar ik hoop dat er wat tijd is om wat te proberen. Ben benieuwd naar het geluidsverschil als ik 'm dan op tube zet. Eric zei dat ie 'm altijd op de tube-stand heeft, omdat ie dat het beste vind voor de klank van zijn instrument.

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 15, 2008 6:59 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 10, 2003 6:48 pm
Berichten: 965
Woonplaats: Twin Peaks
zeerover schreef:
frank schreef:
Verder vind ik dat je als muzikant moet zorgen voor je eigen microfoon en eigen DI, zodat je altijd gewoon met een XLR kabeltje (via het stageblok) naar de mengtafel kan. Het is een stukje investering, maar zorgt er voor dat het altijd goed is en je nooit in ongelukkige situaties uitkomt. Ikzelf zou daar zeker die 29 euro voor over hebben.

Ik heb geen DI, maar wel een pre-amp. Ik heb 'm nog niet voor dit doel gebruikt, maar ga dat misschien aanstaande zondag voor het eerst doen.
Ik heb namelijk bij mijn Captain (nieuwe harmonica) andere versterking, die ik nog niet eerder heb geprobeerd.
Aan de melodiekant zit een AKG C416. Een condensatormicrofoon met een XLR-uitgang. Maar ik begrijp dat die versterking nodig heeft (mijn Microvox heeft inderdaad een kastje die ik aan m'n riem doe, maar deze heeft dat niet).
Nou begreep ik dat ik de XLR van die AKG ook in de pre-amp kan doen en dat de geluidsman-/vrouw daar dan genoeg aan heeft?

Het is grappig, want ik zag deze zomer tijdens het Boombalfestival dat Eric Théze dezelfde pre-amp heeft. Hij neemt die altijd mee, vertelde ie, ook omdat ie dan zelf nog wat invloed op het geluid heeft.

Deze is het http://www.presonus.com/products/Detail ... oductId=11

Ik weet nog niet wie het geluid doet, zondag, maar ik hoop dat er wat tijd is om wat te proberen. Ben benieuwd naar het geluidsverschil als ik 'm dan op tube zet. Eric zei dat ie 'm altijd op de tube-stand heeft, omdat ie dat het beste vind voor de klank van zijn instrument.


Hoi Zeerover,

Heb je dit kastje er niet bij gehad:
http://muziekhuisdacapo.nl/accordeons/1161/1/75
Dat is de bijbehorende voeding+preamp


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 15, 2008 7:58 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
méchant schreef:
Heb je dit kastje er niet bij gehad:
http://muziekhuisdacapo.nl/accordeons/1161/1/75
Dat is de bijbehorende voeding+preamp

Nee, dat zat er niet bij.
Goed om te weten dat die erbij hoort. Maar met die bluetube moet het ook kunnen toch? Wel iets groter om mee te nemen, maar ook wel beter volgens mij. (ben nog een beetje een geluids-dombo, heb de pre-amp gekregen, gebruik 'm om op te nemen)

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di dec 16, 2008 9:38 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma maart 14, 2005 8:55 am
Berichten: 1169
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
zeerover schreef:
Nou begreep ik dat ik de XLR van die AKG ook in de pre-amp kan doen en dat de geluidsman-/vrouw daar dan genoeg aan heeft?

Als ik het zo zie, klopt dat als een (VW LT28) spans bus.

[technische modus]
De meeste condensator microfonen hebben elektriciteit nodig om te kunnen werken. Deze elektriciteit wordt meestal vanaf de mengtafel geleverd en heet phantom power.
Als een mengtafel niet over phantom power beschikt, heb je een pre-amp nodig, die de microfoon van 48 volt (gelijkspanning) voorziet.

Dynamische microfonen (die met name voor zang gebruikt worden) zijn passief en hebben géén phantom power nodig.

Ik zie dat de presonus zowel jack als XLR inputs heeft. Het bovenstaande verhaal gaat alleen op voor microfoons met een XLR aansluiting :idea: Als er XLR uit de captain komt (naast mooie klanken ;) ), zou je in principe direct in de tafel kunnen prikken, mits de tafel over phantom power beschikt.. De meeste tafels hebben dat wel, maar omdat je dat nooit zeker weet, is het beter om zo'n pre amp bij de hand te hebben.

Als je de captain met jacks in plugt, dan dient de pre amp puur om het signaal op te krikken naar een goed line niveau. Als ik de pre amp die méchant noemde bekijk, is dat het geval?

Als je een pre amp met XLR uitgang hebt (en die heb jij), dan hoef je geen DI meer te gebruiken. :idea:

Voor mijn contrabas heb ik ook een pre amp met buisje... Die buis zorgt wel voor een wat vetter, elektrischer geluid. Als ik de neutrale modus gebruik, vind ik die te blikkerig. Maar dat ligt waarschijnlijk aan de kwaliteit van de goedkope pre amp / piezo's.
Ik zou de neutrale stand pakken als ik jou was, die zou natuurlijker moeten zijn. Dit soort dingen kun je beter niet op het podium uitproberen, omdat je dan meestal geen tijd hebt om het goed te testen.
[/technische modus]

_________________
¡Hell Yeah!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di dec 16, 2008 9:00 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
GoofusInsanius schreef:
Als je de captain met jacks in plugt,

:biggrin:
Captain Jack Sparrow heeft een grote jack voor aan de bas kant (die gaat zo het instrument in, interne mic aan die kant) en aan de melodiekant dus die AKG om erop te klikken en die heeft een XLR.
Mijn preamp heeft XLR ingangen en als uitgangen zowel XLR als jack. De uitgangen mag de geluidstechnicus regelen, ga ik van uit. Voor de ingangen heb ik zowel een XLR-XLR-kabel (die gaat dan van melodiekant naar preamp) als een jack-XLR-kabel (die gaat van baskant naar preamp).

Volgens mij moet het dan goed komen. Ik heb het alleen nog niet in de praktijk gebruikt (op het podium).

Goofus schreef:
Ik zou de neutrale stand pakken als ik jou was, die zou natuurlijker moeten zijn. Dit soort dingen kun je beter niet op het podium uitproberen, omdat je dan meestal geen tijd hebt om het goed te testen.
De neutrale stand zorgt inderdaad voor het meest natuurlijke geluid. Maar aangezien Eric Thézé voor de buizenstand kiest, ben ik er wel erg benieuwd naar. Hij vond die stand het beste passen.

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 07, 2010 1:57 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
Aha hier is dat topic over versterken... Nou ja, mijn vraag past misschien toch beter in de muzikantenhoek :blush:

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 07, 2010 4:28 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Ik verhuis 'm, vind 'm hier beter passen.

En quote jouw berichtje hier (kan alleen van forum verhuizen, niet van topic naar topic):

Lijntje schreef:
Huh er bestond toch al een topic over microfoons en zo..? Of kijk ik er overheen..? Nou ja, dan maar een nieuwe, want ik heb een vraag; ik denk een domme vraag :blush:

Tot nu toe heb ik de mic en PSU van Stijn kunnen lenen, maar nu hij deze zelf weer nodig heeft, is eindelijk het moment daar om mijn eigen mic en toebehoren aan te schaffen. Ik ben er al uit welke het gaat worden (Yamaha MC7 met AKG B29 PSU) maar het enig dat ik er nog bij moet bestellen is... een jack-jack kabel. Tja, echt bij het sufste onderdeel moet ik nu om hulp roepen, want.. mono? stereo? golden tip? Ik heb er echt geen verstand van... Ze zijn niet zo duur, maar ik vind het zonde om een duurdere stereo te kopen als een mono ook voldoet.

Is hier iemand met verstand die me kan adviseren?

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Laatst bijgewerkt door zeerover op vr mei 07, 2010 6:30 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 07, 2010 4:50 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma maart 14, 2005 8:55 am
Berichten: 1169
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Lijntje schreef:
Tot nu toe heb ik de mic en PSU van Stijn kunnen lenen, maar nu hij deze zelf weer nodig heeft, is eindelijk het moment daar om mijn eigen mic en toebehoren aan te schaffen. Ik ben er al uit welke het gaat worden (Yamaha MC7 met AKG B29 PSU) maar het enig dat ik er nog bij moet bestellen is... een jack-jack kabel. Tja, echt bij het sufste onderdeel moet ik nu om hulp roepen, want.. mono? stereo? golden tip? Ik heb er echt geen verstand van... Ze zijn niet zo duur, maar ik vind het zonde om een duurdere stereo te kopen als een mono ook voldoet.


Ik kan geen 'AKG B29 PSU' model vinden, wel een B 29 L, bedoel je die soms?
Daar gaan 2 mini XLR's in, en komt 1 gewone XLR uit. Als dat het model is wat je wilt kopen moet je een XLR kabel nemen, geen jack :idea:
Ik zou er 1 van 3m nemen. Bij een groter podium hebben ze vast wel een langere voor je.

_________________
¡Hell Yeah!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr mei 07, 2010 10:05 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
3 meter is niks. Als je een keer met amateurgeluidstechnici werkt is het maar afwachten wat voor kabels ze hebben.

Ik neem aan dat het van de voeding naar de Mixer moet? of heb ik het mis?

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za mei 08, 2010 12:25 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 20, 2007 5:03 pm
Berichten: 186
Woonplaats: Enschede
Volgens mij heeft de mc7 alleen een koptelefoonuitgang. Dus hier heb je een mini-jack kabel voor nodig en dat gaat niet naar de AKG B27 (die verwacht mini-xlr). In plaats van een B27 lijkt het me logischer om gewoon een mini-jack naar jack kabel van 5 meter te kopen en die in een DI te prikken. Deze kabel mag dan gewoon mono zijn.

Een DI is dan wel iets dat handig is om aan te schaffen, je komt echt veel techniek tegen die onvoldoende DI's voorhanden heeft. DI-100 van Behringer (1 van de weinige fatsoenlijke producten van ze) kost ongeveer 30 euro.

Frank

_________________
De Gonnagles


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za mei 08, 2010 3:05 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
Dankje voor jullie adviezen!

Er gaat vanaf de MC7 idd een minijack naar de PSU, idd die B29 L van AKG. Vervolgens moet er vanaf die B29 een jack-jack naar een DI, en dat is dus de kabel waar ik naar op zoek ben.

En die DI lijkt niet zo gek idd! Voor 30 euro is dat nog wel de moeite waard.

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za mei 08, 2010 5:17 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 20, 2007 5:03 pm
Berichten: 186
Woonplaats: Enschede
Als je een kabel hebt die daadwerkelijk van mini-jack naar mini-xlr gaat, dan heb je geen DI meer nodig. De B29 doet gewoon XLR kabels en die heeft iedere geluidsman bij zich.

Frank

_________________
De Gonnagles


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jun 18, 2010 1:36 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Een vraagje voor de techneuten onder ons...
Ik heb nog steeds niet de versterking gebruikt, die ik bij de Captain kreeg (zie een aantal berichtjes hierboven). Tot nu toe m'n Microvox-setje gebruikt.

Omdat ik toch benieuwd ben naar het verschil in geluid, zou ik 'm eens willen testen.
Ik heb net de boel aan m'n laptop gehangen (m'n stereo heeft geen mic-ingang) en wat geprobeerd.

De melodiekant werkt. Zwanehals-condensator-micro gaat met XLR naar de Bluetube pre-amp en daar lijkt goed geluid uit te komen (beetje lastig luisteren met laptop-boxjes...).

Maar uit de baskant komt niks...
Daar zit dus een grote jack. 'k heb een kabel (ook erbij gekregen toen ik de Captain kocht) die in de grote jack gaat en die ook eindigt in een grote jack. Daar zit dan een verloopstuk op, zodat het XLR is...
En dat doe ik in de pre-amp.

'k weet niet goed waar het mis gaat.

Ik heb de Captain aan de baskant open geschroefd, want ik wist dat er een batterij in zit. Misschien moet die vervangen? Maar die zit heel goed vastgeplakt (niet alleen met de ducktape die je op de foto ziet, maar ook met iets anders. 'k wil dat eigenlijk niet los snijden, als het onzin blijkt te zijn.

Op de foto zie je dus die batterij. Rechts ervan zit de jack-uitgang en onder de batterij zit een minuscuul microfoontje. Waarom zit er überhaupt een batterij in, als er nog een pre-amp of DI nodig is?

Afbeelding

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jun 18, 2010 3:31 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
..en ik heb ook een (domme.. :cow: ) vraag:
Ik heb een nieuwe pre-amp, Yamaha ST9, en die heeft een minijack uitgang (beetje onhandig, maar so be it; of is het behalve onhandig ook slecht voor je geluidskwaliteit of zo? Hij kan nog geruild...). Dan heb ik dus een verloopkabel nodig om een connectie naar de mengtafel te maken. Wat is dan het beste: naar jack of XLR? Enneh.. female of male XLR..?

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jun 19, 2010 9:18 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
zeerover schreef:
Maar uit de baskant komt niks...
Daar zit dus een grote jack. 'k heb een kabel (ook erbij gekregen toen ik de Captain kocht) die in de grote jack gaat en die ook eindigt in een grote jack. Daar zit dan een verloopstuk op, zodat het XLR is...
En dat doe ik in de pre-amp.

'k weet niet goed waar het mis gaat.

Ik heb de Captain aan de baskant open geschroefd, want ik wist dat er een batterij in zit. Misschien moet die vervangen? Maar die zit heel goed vastgeplakt (niet alleen met de ducktape die je op de foto ziet, maar ook met iets anders. 'k wil dat eigenlijk niet los snijden, als het onzin blijkt te zijn.

Op de foto zie je dus die batterij. Rechts ervan zit de jack-uitgang en onder de batterij zit een minuscuul microfoontje. Waarom zit er überhaupt een batterij in, als er nog een pre-amp of DI nodig is?

Afbeelding


Met dit soort dingen moet je eigenlijk alles gaan uitchecken tot je het hebt.

Die batterij kan natuurlijk best leeg zijn na 2 jaar. Hoewel dit soort batterijen soms wel het eeuwige leven lijkt te hebben. Dus toch maar lossnijden.

Maar ook eens kijken of het niet aan de verloopstekkers ligt. Die leveren ook vaak problemen op.
Je kunt van mij of misschien van iemand anders even een gitaar versterker lenen waar die jackplug meteen in kan. Op die manier kan je checken of het toch niet aan de verloopstekker ligt.

Het microfoontje lijkt wel een condensatormicrofoontje (gaat vast een geweldig geluid geven!). Daar zit wel vaker een batterijtje bij in om het microfoonsignaal op te krikken.

Ik ben benieuwd wat het is. :luck:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 44 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling