zeerover schreef:
Nou begreep ik dat ik de XLR van die AKG ook in de pre-amp kan doen en dat de geluidsman-/vrouw daar dan genoeg aan heeft?
Als ik het zo zie, klopt dat als een
(VW LT28) spans bus.
[technische modus]
De meeste condensator microfonen hebben elektriciteit nodig om te kunnen werken. Deze elektriciteit wordt meestal vanaf de mengtafel geleverd en heet
phantom power.
Als een mengtafel niet over phantom power beschikt, heb je een pre-amp nodig, die de microfoon van 48 volt (gelijkspanning) voorziet.
Dynamische microfonen (die met name voor zang gebruikt worden) zijn passief en hebben géén phantom power nodig.
Ik zie dat de presonus zowel jack als XLR inputs heeft. Het bovenstaande verhaal gaat alleen op voor
microfoons met een XLR aansluiting
Als er XLR uit de captain komt (
naast mooie klanken ), zou je in principe direct in de tafel kunnen prikken, mits de tafel over phantom power beschikt.. De meeste tafels hebben dat wel, maar omdat je dat nooit zeker weet, is het beter om zo'n pre amp bij de hand te hebben.
Als je de captain met jacks in plugt, dan dient de pre amp puur om het signaal op te krikken naar een goed line niveau. Als ik de pre amp die méchant noemde bekijk, is dat het geval?
Als je een pre amp met XLR uitgang hebt (en die heb jij), dan hoef je geen DI meer te gebruiken.
Voor mijn contrabas heb ik ook een pre amp met buisje... Die buis zorgt wel voor een wat vetter, elektrischer geluid. Als ik de neutrale modus gebruik, vind ik die te blikkerig. Maar dat ligt waarschijnlijk aan de kwaliteit van de goedkope pre amp / piezo's.
Ik zou de neutrale stand pakken als ik jou was, die zou natuurlijker moeten zijn. Dit soort dingen kun je beter niet op het podium uitproberen, omdat je dan meestal geen tijd hebt om het goed te testen.
[/technische modus]