zeerover schreef:
Derck schreef:
Die gordijnen werken niet mee, da's waar, maar zou het ondansbaar worden als in zo'n zaal onversterkt wordt gespeeld.
Misschien zijn we gewoon teveel gewend geraakt aan de mogelijkheid van versterken en grijpen we er te snel naar???
Dit is een goed topic voor die discussie :~)
Eerst was het "not done" om te versterken. Daarna een beetje toegelaten, vervolgens begint het gewoonte te worden. Eigen installaties worden aangeschaft en als er al wat staat ben je aan de plaatselijke lawaaidove amateuristische geluidsheidenen overgeleverd.
Op het Mokumbal dachten ze bij de techniek dat je "rondzingen" moet proberen te benaderen (met alle mislukkingen van dien). Zo zelden maak je mee dat de geluidsmens zo weinig mogelijk probeert te versterken.
Meer versterking betekent ook dat je als publiek veel harder moet praten om jezelf verstaanbaar te maken.
In Wageningen (voorjaar) speelde Koek hun debuut. Het was onversterkt en je hoorde de zaal stiller worden. In Amsterdam (mokumbal) werd Koek versterkt en de mensen konden "dus" gewoon of iets harder doorpraten.
Het aangename van dansworkshops is dat er geen pratend publiek bij is. Er is dan ook geen versterking nodig. Ik vind dat een feest. Mooie muziek met die ritmisch schuifelende voeten.
Versterking is niet nodig wanneer de niet-dansers hun geluid wat dempen als ze zo nodig iets moeten zeggen. Of gewoon de beleefdheid opbrengen zwijgend te genieten van muziek en dans.