mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu za apr 27, 2024 5:29 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma dec 27, 2004 5:18 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 17, 2004 2:57 pm
Berichten: 563
Woonplaats: Lasbordes FR-11400
Allen,

Vanmiddag Tourdion op de koffie gehad, gezellig! Natuurlijk even zitten bomen over muziek, en ook geluisterd, en ook gekregen en gegeven.
Kwam er tijdens het geboom een aloud en bekend discussiepunt naar boven, waarover ook op dit forum reedsch lange verhandelingen over zijn gegeven. Misschien een draadje om de dagen tussen kerst en oud+nieuw mee te vullen:

Versterken ja of nee?

Ik zeg: Ja. (ik moet m'n geld ook verdienen haha) maar eigenlijk wil ik nee zeggen. Als je in je uppie speelt hoeft't eigenlijk nooit. Tenzij de zaal te groot is of zo, of er teveel herrie is, of omdat je het anders geen 3 uur volhoudt.
Maar als je met meerdere instrumenten samenspeelt, dan kan je er in een zaaltje(!!!!) bijna niet onderuit: De balans tussen de verschillende instrumenten is VANWEGE de zaal verre van optimaal, dus moet het 1 omhoog getrokken worden, anders verzuipt't in (onder?) een ander instrument. Neem Chardon op 4 dec: Onder't geweld van Jonneke en Bram heb ik GJ (Hatsjoem!!) en Marion bijna niet gehoord. (Okay ik stond wat achterin de zaal)
Nu zullen de puristen onder ons zeggen: Nee, je moet niet versterken, want (ff kort door de bocht) dat was vroeger ook niet zo.
Nee, vroeger speelde met ook niet in zaaltjes, maar OP HET MARKTPLEIN!!!!!! Zet Chardon aldaar neer, en de doedels en percussie komen niet snoeihard terug van't plafond!! Et voila: De balans is zoals hij wezen moet.
Dat de dan benodigde versterking slechts tot taak heeft deze balans te herstellen staat natuurlijk buiten kijf. Compressie is hier handig, vooral om het een beetje 'af te toppen': De harde uithalen even terug brengen tot 'normaal' niveau.
Probleem bij volksmuzikanten is geloof ik microfoon-vrees: D'r kom't (ik overdrijf) niks zinnigs meer uit als er zo'n ding bij staat.
Verdeer moet't blijven klinken als acoustisch, dus niet 3 (Verschillende!) galmen en 8 delays, 2 multi-effects, 6 monitorgroepen etc. etc. (Middel vs. doel)

Ik wil dus alleen maar weten wat men hiervan vindt, of dat ik onzin rakel (As usual) en wel een kern van waarheid heb enzo. Elechtrische instrumenten enzo staan geheel buiten deze discussie, evenals 'andersoortige' c.q. 'niet volksmuziek' instrumenten en muziekinvloeden van moderne(re) muziek enzo!!!!!!!!!!!!
Dus: Versterken mag? Ja of nee?

ik ga mij nu in een hoekje verstoppen, in afwachting van de enorme flame die komen gaat :sick: :)

_________________
"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma dec 27, 2004 9:26 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 20, 2003 9:39 pm
Berichten: 1232
Woonplaats: Wageningen
bibster schreef:
Ik zeg: Ja. (...) Als je met meerdere instrumenten samenspeelt, dan kan je er in een zaaltje(!!!!) bijna niet onderuit: De balans tussen de verschillende instrumenten is VANWEGE de zaal verre van optimaal, dus moet het 1 omhoog getrokken worden, anders verzuipt't in (onder?) een ander instrument.


Bij concerten ben ik het daar helemaal mee eens.

bibster schreef:
Nu zullen de puristen onder ons zeggen: Nee, je moet niet versterken, want (ff kort door de bocht) dat was vroeger ook niet zo.


Dit soort argumenten dienen bij mij als alternatief voor wc-papier. Vroeger, wat vroeger? Is traditionele muziek iets van vroeger? Waarom doen we het nu nog dan? En welk vroeger? Als je ver genoeg teruggaat in de tijd mag je alleen nog maar met botten op schedels slaan. In berevel.

bibster schreef:
Nee, vroeger speelde met ook niet in zaaltjes, maar OP HET MARKTPLEIN!!!!!!


Correctie: vroeger speelde men wel degelijk in zaaltjes, kroegjes, enz. Waar moest je in de winter anders dansen? Maar het geluid zal vast beroerd geweest zijn.

bibster schreef:
Probleem bij volksmuzikanten is geloof ik microfoon-vrees: D'r kom't (ik overdrijf) niks zinnigs meer uit als er zo'n ding bij staat.


Komt in de buurt. Ik merk weinig van microfoonvrees bij muzikanten, wel van microfoononbenul. Lekker met je instrument zwaaien terwijl die microfoon toch echt op dezelfde plek blijft staan. Je hand op de microfoon leggen als ie gaat rondzingen. Je weet wel.

In De Wilde Wereld spelen we onversterkt om het podium zo laagdrempelig mogelijk te maken, en om te zorgen dat er tussen de groepen door (het is een beetje een open-podiumidee) zo weinig mogelijk stilte valt (lees: gedoe met microfoons en versterking). Andere bals doen dat niet, die spelen versterkt, maar die doen het dan ook met een ander idee. Wat mij betreft prima, ieder z'n meug.

_________________
"Guess you only get one chance in life to play a song that goes like... (insert silly noises)" (Frank Zappa)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di dec 28, 2004 7:12 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 10, 2003 6:48 pm
Berichten: 965
Woonplaats: Twin Peaks
Yes, versterkt mag, mits je wel alles versterkt. Als je 1 of 2 instrumenten versterkt en de rest niet is het zo lelijk.

Akoestisch spelen zie ik dan ook als iets compleet anders, zowel qua geluid als zelfs speeltechniek die helemaal veranderd als je goed versterkt speelt.

Dit wordt door de meeste vergeten of onderschat


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo dec 29, 2004 9:38 am 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 07, 2003 8:03 am
Berichten: 98
Woonplaats: Son
folkie schreef:
bibster schreef:
Nu zullen de puristen onder ons zeggen: Nee, je moet niet versterken, want (ff kort door de bocht) dat was vroeger ook niet zo.


Dit soort argumenten dienen bij mij als alternatief voor wc-papier. Vroeger, wat vroeger? Is traditionele muziek iets van vroeger? Waarom doen we het nu nog dan? En welk vroeger? Als je ver genoeg teruggaat in de tijd mag je alleen nog maar met botten op schedels slaan. In berevel.


Die houden we erin :biggrin:

Ik persoonlijk heb ook geen enkel probleem met versterken. Puur akoestisch is ook leuk, maar daar sta je dan bijv. met je basgitaar (omdat zo'n grote bas zo lastig is om mee te nemen) :biggrin:

Vooral het op de goede (gewenste) niveaus (incl. omgevingsgeluid) krijgen van iedereen vind ik het belangrijste doel van versterking. Hoewel puur akoestisch vaak weer het effect heeft dat het omgevingsgeluid zich zelf wel aanpast :cool:

Wel mee eens, dat je liefst zo weinig mogelijk of geen effecten wil gebruiken. Daar is de niet trad/niet folky muziek al voor. Is IMHO ook een van de dingen die deze muziek tot volks/folk maakt: het "droge" karakter ervan (droog in de technische zin, d.w.z geen galm en andere effecten). Hooguit hier en daar een gepast galmpje, wat je in wat grotere ruimtes toch al zowat cadeau krijgt :happy:

Een goede jaarwisseling en alle goeds voor 2005! :rose:

Roland

_________________
--
http://www.inner-strength.nl/ World Folk from the Netherlands


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 29, 2004 2:17 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 10, 2003 6:48 pm
Berichten: 965
Woonplaats: Twin Peaks
Heee Didge,

Jij ook een muzikaal 2005, en ik mail je nog nu een beetje druk en mijn instrument is nu in Frankrijk voor onderhoud. :crying:

Nog steeds erg veel interesse in versterkte Didge met versterkte draailier :biggrin:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr dec 31, 2004 1:33 pm 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 07, 2003 8:03 am
Berichten: 98
Woonplaats: Son
méchant schreef:
Heee Didge,

Jij ook een muzikaal 2005, en ik mail je nog nu een beetje druk en mijn instrument is nu in Frankrijk voor onderhoud. :crying:

Nog steeds erg veel interesse in versterkte Didge met versterkte draailier :biggrin:


Geef maar een gil als je draailier weer terug is en je tijd hebt. Dan proberen we ergens af te spreken.

De beste wensen voor iedereen!

Groetjes
Roland

_________________
--
http://www.inner-strength.nl/ World Folk from the Netherlands


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 14, 2005 11:33 am 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
zeerover schreef:
Méchant en Souffle hoor ik graag nog eens in een andere zaal of versterkt, want ik vond hun spel prachtig, maar kon het alleen horen als ik pal voor het podium danste en er waren nog wat dansparen die daar rond hingen…
Het was erg rumoerig, wat misschien aangeeft dat mensen het gezellig hebben, maar vond het soms wel wat storend. Het topic over versterken kan dus weer heropend worden.



Mijn stelling:
Bij meer dan een man of 70/80 in een zaal moet je eigenlijk gaan versterken zodat iedereen behalve naar de muziek kan luisteren ook nog gezellig kan kletsen.

Eens? oneens?

W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 14, 2005 1:02 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 08, 2003 9:01 pm
Berichten: 2650
Woonplaats: Amsterdam
Cooper schreef:
Bij meer dan een man of 70/80 in een zaal moet je eigenlijk gaan versterken

Wel voor een bal, maar hoeft niet in een folkclub waar iedereen natuurlijk luistert :)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 14, 2005 1:06 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Ernie schreef:
Cooper schreef:
Bij meer dan een man of 70/80 in een zaal moet je eigenlijk gaan versterken

Wel voor een bal, maar hoeft niet in een folkclub waar iedereen natuurlijk luistert :)


ah, ja dat bedoelde ik ook, ik had het over bals (maar dat vergat ik te zeggen)

W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 14, 2005 2:34 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 10, 2003 6:48 pm
Berichten: 965
Woonplaats: Twin Peaks
Cooper schreef:
zeerover schreef:
Méchant en Souffle hoor ik graag nog eens in een andere zaal of versterkt, want ik vond hun spel prachtig, maar kon het alleen horen als ik pal voor het podium danste en er waren nog wat dansparen die daar rond hingen…
Het was erg rumoerig, wat misschien aangeeft dat mensen het gezellig hebben, maar vond het soms wel wat storend. Het topic over versterken kan dus weer heropend worden.



Mijn stelling:
Bij meer dan een man of 70/80 in een zaal moet je eigenlijk gaan versterken zodat iedereen behalve naar de muziek kan luisteren ook nog gezellig kan kletsen.

Volledig eens Cooper :hug:

Eens? oneens?

W


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 14, 2005 2:55 pm 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo mei 08, 2005 5:15 pm
Berichten: 53
Cooper schreef:
zeerover schreef:
Méchant en Souffle hoor ik graag nog eens in een andere zaal of versterkt, want ik vond hun spel prachtig, maar kon het alleen horen als ik pal voor het podium danste en er waren nog wat dansparen die daar rond hingen…
Het was erg rumoerig, wat misschien aangeeft dat mensen het gezellig hebben, maar vond het soms wel wat storend. Het topic over versterken kan dus weer heropend worden.

Mijn stelling:
Bij meer dan een man of 70/80 in een zaal moet je eigenlijk gaan versterken zodat iedereen behalve naar de muziek kan luisteren ook nog gezellig kan kletsen.

Eens? oneens?

Dat is waar, maar ik heb ook wel eens gehad dat ik aan de achterkant van de zaal ben gaan staan omdat de versterker te hard stond. Dus té hard moet ook weer niet. :sick:

_________________
ik sport niet, ik dans!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 14, 2005 3:17 pm 
Offline
Pilot

Geregistreerd: do mei 26, 2005 7:59 am
Berichten: 261
"Dan heb je ook nog het purisme in de volksmuziek,
dat elektriciteit niet door de beugel kan.
Nou dat vind ik onzin, dan moet je ook geen platen draaien."

Ruud Schotting, basgitarist Chimera (1980)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 14, 2005 3:19 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 20, 2003 9:39 pm
Berichten: 1232
Woonplaats: Wageningen
Ik vond het Boombal wat dat betreft ook wat over the top. Dat het in De Centrale onversterkt echt niet meer gaat kan ik begrijpen, maar dat ze dan zo'n arsenaal aan speakers moeten hebben...

_________________
"Guess you only get one chance in life to play a song that goes like... (insert silly noises)" (Frank Zappa)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 14, 2005 3:51 pm 
Offline
Reserve

Geregistreerd: do apr 21, 2005 10:59 pm
Berichten: 92
volgens mij ligt het punt 'wel versterken/niet versterken' ook heel erg aan de ruimte. BIJVOORBEELD balfolk wageningen vind ik dat WEL versterkt moet worden. Het vreemde daar was wel dat je buiten de muziek beter kon horen dan binnen. Hoe dat kan snap ik ook niet helemaal. Maar binnen hoorde je het amper. vond ik dan.

balfolk eindhoven: hoeft niet perse versterkt. maar dan is het wel zo dat een gitaar nooit zo'n volume heeft als een viool of een doedelzak. akoustische gitaar draagt niet zo ver ofzo.

of ja
eigenlijk weet ik het ook niet

_________________
Afklikken: afkicken van een computerverslaving.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 14, 2005 5:43 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 10, 2003 6:48 pm
Berichten: 965
Woonplaats: Twin Peaks
Hans H schreef:
"Dan heb je ook nog het purisme in de volksmuziek,
dat elektriciteit niet door de beugel kan.
Nou dat vind ik onzin, dan moet je ook geen platen draaien."

Ruud Schotting, basgitarist Chimera (1980)


:biggrin: Ja, of harmonica spelen, het modernste instrument ongeveer :biggrin:

Maar goed, een misverstand is dat versterking keihard betekend. Gewoon beschaaft, zoals bv trek er es uut.

Mensen vergeten ook helaas dat vroeger toen er nog op lekkere houten vloertjes gedanst werd, mensen ook idd kwamen om te dansen en niet om bij te praten. Dus je moet met je tijd meegaan.

Trouwens was in die tijd ook niet altijd de muzikant goed hoorbaar, daarom stampen ze altijd zo lekker op die opname. :hug:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 54 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling