mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu zo apr 28, 2024 6:12 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 05, 2008 10:04 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma maart 14, 2005 8:55 am
Berichten: 1169
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Cooper schreef:
De ervaring leert echter, dat je erg je best kunt doen op een rider, maar dat er een hoop technici zijn die niet de moeite nemen die te lezen.

Komt helaas weleens voor, maar dat ligt dan buiten jouw macht als muzikant... meer kun je niet doen.
Een contact moment van te voren zoals Frank omschrijft kan inderdaad geen kwaad nee :)

Lijntje, je kunt die spullen bij de meeste muziekwinkels wel aanschaffen. In Utrecht heb je naast de Feedback ook een Dirk Witte, die heeft ook een hoop spullen. D.m.v. een DI had je afgelopen bommelbal inderdaad de jack om kunnen zetten naar XLR.

_________________
¡Hell Yeah!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo nov 05, 2008 2:20 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 20, 2007 5:03 pm
Berichten: 186
Woonplaats: Enschede
Zeg Goofus,

Hoe doen jullie dat met Orfeo eigenlijk met jullie backline ten opzichte van de harp en fluit? Zo'n drumstel, gitaarversterker en basversterker leveren normaal gesproken erg veel volume. Zetten/spelen jullie bewust zacht, of is het toch meer een kwestie van harde monitoren?

Frank

_________________
De Gonnagles


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 06, 2008 10:45 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma maart 14, 2005 8:55 am
Berichten: 1169
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Harde monitoren.

Bas versterker blijft meestal thuis... Gitaar versterker gaat ook niet altijd mee. Maar altijd drums, en die zijn best hard.

Wellicht dat we ooit op in-ear over gaan, maar voorlopig zullen we het met hard monitor geluid moeten doen. Niet echt ideaal, maar het is even niet anders.

_________________
¡Hell Yeah!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 06, 2008 12:00 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 18, 2005 11:00 pm
Berichten: 1372
Woonplaats: Noordeloos
Gelukkig heb ik echt een super-harp met een mega-element, die makkelijk hard uit te versterken is!! :cool: :biggrin:

_________________
Als de nood hoog is, kun je best een vierkwartsmazurka dansen!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 06, 2008 12:51 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr jan 21, 2005 2:48 pm
Berichten: 113
Woonplaats: Utrecht
Aan Lijntje: [/quote]Wat moet ik nu dan dus op mijn verlanglijstje zetten?
Citaat:

Bij Jan Slot in Utrecht (maar ook elders te verkrijgen) de Yamaha fluit microfoon en bijpassende voorversterker. Ik moest er even aan wennen, maar nu vind ik het echt goed spelen. En heel handig dat je zo kunt inprikken, en ook nog kunt hupsen (niet dat ik dat zo veel doe) tijdens het spelen.

www.janslotblaasinstrumenten.nl

En daarbij moet je niet vergeten om een stereo jack, naar kleine jack te kopen, Bij Dirk Witte (die Goofus noemt), maar ook bij Feedback heb je ze (E2,50). Voor de voorversterker kun je het beste oplaadbare batterijen kopen, kun je lekker lang meedoen en is ook nog beter voor het milieu. Een DI kopen vind ik onzin, omdat de geluidsman er altijd wel één heeft.

_________________
Er is een tijd om te huilen en een tijd om te lachen, een tijd om te rouwen en een tijd om te dansen. (Prediker 3:4)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 06, 2008 12:52 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr jan 21, 2005 2:48 pm
Berichten: 113
Woonplaats: Utrecht
Oeps, iets ging er verkeerd :cow:

_________________
Er is een tijd om te huilen en een tijd om te lachen, een tijd om te rouwen en een tijd om te dansen. (Prediker 3:4)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 06, 2008 1:26 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 20, 2007 5:03 pm
Berichten: 186
Woonplaats: Enschede
XEer schreef:
Bij Jan Slot in Utrecht (maar ook elders te verkrijgen) de Yamaha fluit microfoon en bijpassende voorversterker. Ik moest er even aan wennen, maar nu vind ik het echt goed spelen. En heel handig dat je zo kunt inprikken, en ook nog kunt hupsen (niet dat ik dat zo veel doe) tijdens het spelen.


Die zijn erg fijn inderdaad. Al denk ik dat lijntje al wel een fluitmicrofoon heeft.

XEer schreef:
Een DI kopen vind ik onzin, omdat de geluidsman er altijd wel één heeft.


Haar probleem wast juist dat de technicus deze niet had, en dat er toen iemand iets voor moest gaan regelen. Er van uitgaan dat de geluidsman er altijd wel één (over) heeft vind ik niet de juiste instelling, dat is vragen om problemen. Je mag best stellen 'ik vind dat de technicus er ééntje voor mij moet meenemen', maar daar moet je hem van te voeren expliciet om vragen (met een rider en liever ook nog echt contact). Bij folkbands lopen het aantal DI's meestal flink op, en een beetje pop/rock technicus komt echt niet aanzetten met meer dan 2 DIs.

Verder vind ik dat je als muzikant moet zorgen voor je eigen microfoon en eigen DI, zodat je altijd gewoon met een XLR kabeltje (via het stageblok) naar de mengtafel kan. Het is een stukje investering, maar zorgt er voor dat het altijd goed is en je nooit in ongelukkige situaties uitkomt. Ikzelf zou daar zeker die 29 euro voor over hebben.

Frank

_________________
De Gonnagles


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 06, 2008 4:21 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr jan 21, 2005 2:48 pm
Berichten: 113
Woonplaats: Utrecht
Zelf heb ik nooit DI problemen gehad. Misschien ben ik daar al die jaren mee gezegend? Misschien komt dit omdat dit van te voren op een lijst staat. En zoals Goofus zei heeft Orfeo een DI blok, (betaald uit de bandpot :idea: ) echt vaak gebruiken we ‘m niet, maar altijd handig in verband met noodgevallen of als we zelf het geluid moeten regelen.

To Frank: van deze discussie gaat je geluidsmannen hart zeker sneller kloppen :love:

_________________
Er is een tijd om te huilen en een tijd om te lachen, een tijd om te rouwen en een tijd om te dansen. (Prediker 3:4)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 06, 2008 5:55 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 20, 2007 5:03 pm
Berichten: 186
Woonplaats: Enschede
Ik vind het inderdaad heerlijk om te neuzelen over techniek :)

Frank

_________________
De Gonnagles


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do nov 06, 2008 6:11 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
En voor mij is het superpraktisch om zo tips te krijgen, dankjewel ook XEer!
Van ervaringsdeskundigen leer je toch het meest :hug:

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr nov 07, 2008 9:19 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma maart 14, 2005 8:55 am
Berichten: 1169
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
XEer schreef:
Zelf heb ik nooit DI problemen gehad. Misschien ben ik daar al die jaren mee gezegend?

Of misschien is het je ontgaan ;) We hebben met Orfeo een paar keer een DI tekort gehad, maar toen speelde je nog voor 'n zangmicrofoon. Daarom hebben we die DI-box gekocht.


Nu we het toch over technisch geneuzel hebben, bij deze nog 'n tip:

Afbeelding

Met name snaarinstrumenten zullen deze wel kennen en handig vinden. Het is een stem apparaat wat je voor je op de grond neerlegt.
Hij is heel fijn, want:

1. Je kunt direct stemmen, zonder dat de zaal er van mee geniet.
2. Je hebt een 'uit knop' op je instrument
3. Er zitten lampjes op

1. Als je het pedaal intrapt, onderbreekt het pedaal het geluid naar de PA, waardoor je dus rustig kunt stemmen, zonder dat dit in de zaal te horen is. Wel zo fijn.
Omdat het pedaal (meestal voor je) op de grond ligt, kun je zonder te zoeken / extra handelingen direct aan het stemmen gaan tussen de nummers door.

2. Trap het pedaal in, en je staat uit. Dit kan handig zijn, omdat op een hoop elementjes / microfoons geen aan/uit knop hebben.

3. Klinkt misschien heel simpel, maar het is heel fijn. Op 'n podium heb je meestal wat gekleurde spots staan en weinig licht. Doordat er duidelijke lampjes in zitten, zie je heel snel of je moet bij stemmen of niet.

Aandachtspuntjes:

-Pas op dat je het stem apparaat niet in 'stem modus' laat staan als je begint met spelen. Als je je zelf niet kunt horen, check dan eerst je stem apparaat, en daarna pas je geluidsman :idea:
-Als je 'm zonder adapter gebruikt, besef dan dat de batterij (langzaam) leeg loopt als er een snoer (of 2) ingeplugd zit. Dit merk je niet, maar je zult je batterij sneller moeten vervangen dan je door hebt.

Dat laatste gaat praktisch voor alles op waar een batterij in zit :idea: Ookal speel je niet, ookal zit er maar 1 snoer in: hij loopt leeg.


Nog een tip:

Afbeelding

Stroompunten kun je sowieso in je stageplan opnemen, maar voor het geval dat, kun je er maar beter 1 bij je hebben, als je gebruik maakt van adapters of andere zaken die stroom gebruiken. Neem een geaarde stekkerdoos; alles op het podium is (als het goed is) geaard, omdat je anders een brom krijgt.

_________________
¡Hell Yeah!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr nov 07, 2008 11:21 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 20, 2007 5:03 pm
Berichten: 186
Woonplaats: Enschede
Zeer waardevolle tips! Geluidstechniek binnen balfolk is bijna altijd om van te huilen (wat mogen we daarom dankbaar zijn met iemand als ton), dus alle problemen die je als band eenvoudig kunt opvangen zorgen voor minder stress en geven je meer tijd voor een soundcheck.

wanneer je trouwens een stekkerdoos koopt, probeer dan voor een zwarte te gaan, dat staat veel netter op het podium. Als het even kan ook geen schakelaar er op, dat voorkomt wat onaangename blackouts :) als er wel een schakelaar op zit, is dit probleem ook goed te verhelpen met een stukje gaffa over de schakelaar.

_________________
De Gonnagles


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo nov 09, 2008 11:04 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 20, 2007 5:03 pm
Berichten: 186
Woonplaats: Enschede
GoofusInsanius schreef:
Harde monitoren.

Bas versterker blijft meestal thuis... Gitaar versterker gaat ook niet altijd mee. Maar altijd drums, en die zijn best hard.


Is er niet iets te doen met de drums? Toen we Follia uitnodigden voor een optreden in de grote kerk in Enschede (afgelopen februari) kreeg ik de waarschuwing dat hun drummer de bijnaam 'animal' had en nogal hard te keer ging op het drumstel. Ik heb het hier van te voren met ze over gehad, en ze hadden me verzekerd dat dit geen probleem ging worden. Ze hadden uiteindelijk helemaal gelijk, de drummer was een echte professional en heeft zich heel goed ingehouden. Ik kom zelf uit de jazz wereld, waarbij drummers heel goed zacht kunnen spelen en hun snare bijvoorbeeld ook uitkiezen op een niet te lomp geluid, dus ik ben waarschijnlijk verwend. :)

GoofusInsanius schreef:
Wellicht dat we ooit op in-ear over gaan, maar voorlopig zullen we het met hard monitor geluid moeten doen. Niet echt ideaal, maar het is even niet anders.


In-ear monitors hebben wij ook naar zitten kijken. Het probleem is dat je voor in-ear monitors eigenlijk een aparte mengtafel moet hebben, voor alleen de monitors (en iemand die die goed kan bedienen).

Momenteel lossen we het meeste monitoring op met more-me kastjes. De fluit, harp en accordeon hebben alle drie oortjes in waarop alleen hun eigen geluid te horen is. Dit wordt gewoon direct afgetapt voor het naar het mengpaneel gaat.

Repelsteeltje schreef:
Gelukkig heb ik echt een super-harp met een mega-element, die makkelijk hard uit te versterken is!! :cool: :biggrin:


Wat voor een element heb je voor je harp? Bij onze harp maken we gebruik van een electret-microfoontje, maar echt ideaal is het niet (laag blijft erg zacht ten opzichte van het hoog). Ik zet er de laatste tijd een comprossor op, wat al een boel scheelt, maar het liefste krijg ik het geluid natuurlijk goed met een goed element/microfoontje.

_________________
De Gonnagles


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 10, 2008 9:51 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma maart 14, 2005 8:55 am
Berichten: 1169
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
frank schreef:
Is er niet iets te doen met de drums?

Er zijn wel oplossingen voor, maar liggen financieel nog niet binnen ons bereik ;)
In-ear is behalve heel duur, ook nogeens praktisch heel lastig ja. Is nagenoeg niet te doen als je geen eigen geluidsman hebt denk ik.

_________________
¡Hell Yeah!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 10, 2008 9:54 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 18, 2005 11:00 pm
Berichten: 1372
Woonplaats: Noordeloos
frank schreef:
Repelsteeltje schreef:
Gelukkig heb ik echt een super-harp met een mega-element, die makkelijk hard uit te versterken is!! :cool: :biggrin:

Wat voor een element heb je voor je harp? Bij onze harp maken we gebruik van een electret-microfoontje, maar echt ideaal is het niet (laag blijft erg zacht ten opzichte van het hoog). Ik zet er de laatste tijd een comprossor op, wat al een boel scheelt, maar het liefste krijg ik het geluid natuurlijk goed met een goed element/microfoontje.


Mijn versterking is door de fabrikant van mijn harp zelf ontwikkeld (Triplett). Het is een soort piezzo die wordt ingebouwd in de klankkast en die gaat naar een klein voorversterkertje met een batterij waar een jack ingang in zit (ook in de klankkast). Die gaat dan weer naar een DI.

Deze versterking is speciaal voor mijn harp ontwikkeld en ik denk dat dat een groot voordeel is, maar hij kan ook los gekocht worden en in andere harpen gebouwd worden.

_________________
Als de nood hoog is, kun je best een vierkwartsmazurka dansen!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 56 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling