mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu vr mei 10, 2024 1:58 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo sep 16, 2007 12:19 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
oNNo schreef:
Blast schreef:
... instalatie die goed ingericht is op akoestische instrumenten, en een geluidsman die daarmee kan omgaan.

en dat blijkt toch vaak een probleem...
:luck: oNNo :luck:

En waar zit dat probleem dan?
a: bij de installatie (of)
b: bij de geluidsman?

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo sep 16, 2007 1:05 am 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 02, 2007 3:48 pm
Berichten: 93
Woonplaats: Berlin/Amsterdam
ja wie het weet mag het zeggen maar je zou toch denken dat ze in het MPtheater goede spullen hebben...
:luck: geluk oNNo :luck:

_________________
aeLiXihr.org


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo sep 16, 2007 11:07 am 
Offline
Rookie

Geregistreerd: di jun 27, 2006 10:13 pm
Berichten: 116
Woonplaats: Leiden
ik was niet op het mokumbal, maar mijn algemene observatie is dat het al te vaak gebeurt dat een instrument dat niet goed hoorbaar is steeds harder gezet wordt, in plaats van de rést van de mix wat zachter te zetten... op die manier gaat alles steeds een beetje harder en wordt er al heel snel té hard voor de betreffende zaal versterkt.... :crying:

_________________
---


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo sep 16, 2007 12:42 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 02, 2003 11:10 am
Berichten: 681
Woonplaats: Utrecht
Bij goed versterken hoort ook een goede voorbereiding; band en geluidsmensen moeten van te voren al met elkaar gesproken hebben over de wensen en mogelijkheden van de te versterken muziek en over de taken die daar bij horen en de verantwoordelijkheid die ieder daar in heeft.

Ooit eens mee gemaakt dat na de soundcheck iemand van een band (wiens naam ik maar niet zal noemen) microfoons omwisselde, zonder dit te melden aan de geluidsman (=ik). Begreep maar niet waarom ik de viool niet harder kon zetten ....
En dan heb ik het maar niet over muzikanten die zich al spelend verplaatsen en te ver van een microfoon verwijderen om überhaupt versterkt te kunnen worden.

Kortom, muzikanten moeten zich ook beter bewust worden van het samenspel tussen band en technicus.

Omgekeerd moeten geluidsmensen van te voren al veel weten over het optreden.

Scordatura

_________________
Wer tanzt hat bloss kein Geld zum Saufen - oud Schwaebisch spreekwoord


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo sep 16, 2007 11:36 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 30, 2004 10:19 pm
Berichten: 846
Woonplaats: almere
Scordatura schreef:
Omgekeerd moeten geluidsmensen van te voren al veel weten over het optreden.
Scordatura

Ze moeten naast luisteren, vooral ook hun ogen openhouden.

[Mokumbalmodus]
Als een gitarist voor jan doedel in zijn presentatiemicrofoon begint te praten en kromzittend uitwijkt naar zijn gitaarmicrofoon, zou je mogen verwachten dat er bij de geluidsvrouw een lampje gaat branden om het schuifje naar boven te doen (of het knopje naar rechts te draaien). Als dat niet gebeurt, tot 4x toe, is dat gewoon niet goed.
[/Mokumbalmodus]

_________________
Novo: nenhuma barbante uniram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 17, 2007 9:12 am 
Offline
Rookie

Geregistreerd: di jun 27, 2006 10:13 pm
Berichten: 116
Woonplaats: Leiden
...en in sommige gevallen zou het helpen als ze tijdens het optreden überhaubt achter hun tafel zouden blijven staan!!! (en dán....idd.... ook nog kijken een reageren)

:crying:

(sorry, begint hier een beetje op een frustratie-topic te lijken :biggrin: )

_________________
---


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 17, 2007 9:26 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
in dat geval zou ik me meteen op Kampie's Claagmuur storten, als ik jou was. Claagt heerlijk!

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di sep 18, 2007 12:07 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Tsja versterken,...

Als het niet nodig is moet je het niet doen, maar het heeft grote voordelen.

Je kunt zachtere instrumenten toch een volwaardiger rol laten spelen. Bijvoorbeeld een viool tov een doedelzak. Dat kàn wel onversterkt, maar de viool moet dan hard werken/ op volume letten. Daardoor gaat een stuk subtiliteit verloren die je door te versterken wel hebt.

Bij veel bals met meer dan 80 man publiek kun je vaak ergens achterin op de dansvloer als het onversterkt is niet meer horen wat er voorin gebeurt. Als er geen podium is (waardoor het geluid verder draagt) is dat bij nog minder man.

Je kunt wel zeggen dat als iedereen stil is je het nog best kunt horen, maar is dat iets wat je ook wil? Ik ga niet graag naar een feest waar ik perse stil moet zijn.
Natuurlijk zit er ergens een omslagpunt, en het is ook zo dat als je de muziek harder zet de mensen ook harder gaan praten, dus het is en blijft lastige materie. Maar stil moeten zijn op een feest vind ik geen optie.

Als je gaat versterken moet je daar ook inderdaad gewoon goed de tijd voor nemen. Liefst voordat de avond begint, anders gebeurt het toch met een beetje haast ("ze zitten te wachten").
Het is een stuk makkelijker als een groep zijn eigen inplug-micro's meeneemt, dat heeft veel minder risico tot rondzingen en geeft dus de geluidsman meer mogelijkheden. Bij Lirio is het versterken bijna nooit een probleem.
Maar ja, dat is dan weer wel een flinke investering voor de groep. En als groepen zo betaald blijven worden als nu gebeurt is dat toch veel geld. (Geen aanval op de organisatoren, ik ken de financiele problematiek)

Wil je goed versterken dan heb je daar ook mensen voor nodig achter de knoppen die weten waar ze mee bezig zijn. En dat is lastig, omdat het eigenlijk niks mag kosten.
Maar ja,..niet versterken is geen optie als je meer man binnen wil hebben dan 80.

Er is vast nog meer over te zeggen, maar dat was het voor nu ff,
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za maart 01, 2008 6:11 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
frank schreef:
Hoi,

Ik vroeg me af of er toevallig nog andere geluidstechnici op dit forum zitten die zich bezig houden met techniek voor balfolk. Ikzelf ben technicus voor de Gonnagles. Wellicht is er op dit forum ruimte voor een onderwerp specifiek over geluidstechniek.

Frank


Gromit schreef:
Daar is een topic over geweest. Het heet "Versterken, mag dat?" of iets in die trant.


Inderdaad wel handig, om geen nieuw topic te maken maar het in het oude weer op te pakken (en met twee berichtjes is dat nog te doen met plakken).
Dus ik heb je topic even gedelet, Frank, en de berichtjes hierheen verhuisd.

Ik denk dat het topic wel wat nieuw leven kan gebruiken :~)

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za maart 01, 2008 10:56 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 20, 2007 5:03 pm
Berichten: 186
Woonplaats: Enschede
Prima

Om dan de on-topic vraag (wel of niet versterken) maar te beantwoorden: Als wij ergens spelen en het is geen heel klein luisterconcert, dan zullen we altijd een volledige versterking vragen/meebrengen. In het beste geval hoeft het amper aan, en in de andere gevallen heb je voldoende middelen altijd een goed geluid neer te zetten.

Als ik de rest van het topic lees is wordt die vraag eigenlijk door iedereen op dezelfde manier beantwoord: het volume moet gepast zijn, en hiervoor is versterking (met gezond verstand) goed te gebruiken.

Ik ben zelf wel benieuwd hoe andere bands met techniek omgaan. Neem je als band een eigen technicus mee? En stuur je van te voren een rider waarvan je verwacht dat er aan voldaan wordt of kijk je die avond wel wat er staat er wat er te gebruiken is?

Frank

_________________
De Gonnagles


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za maart 01, 2008 11:42 pm 
Offline
Pilot

Geregistreerd: do mei 26, 2005 7:59 am
Berichten: 261
Wij hebben geen eigen geluidsman omdat we ons dat simpelweg niet kunnen veroorloven. Wij vragen dus een p.a. van minstens 16 kanalen en een geluidsman van de organisator. Dan krijg je meestal een ' rock' draaier. Die hebben de neiging om alles met snaren (viool, banjo, mandoline, mandoloncelle, tambura) te laten klinken als een gitaar (veel mid) maar we hebben geleerd om dat er bij ze uit te slaan.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma maart 03, 2008 9:20 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma maart 14, 2005 8:55 am
Berichten: 1169
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
frank schreef:
Ik ben zelf wel benieuwd hoe andere bands met techniek omgaan. Neem je als band een eigen technicus mee? En stuur je van te voren een rider waarvan je verwacht dat er aan voldaan wordt of kijk je die avond wel wat er staat er wat er te gebruiken is?

Wij sturen altijd een 'podium plan' op, met daarin een tekening waar wie staat en welke instrumenten die persoon hanteert. Per instrument wordt aangegeven of er een mic of piezo element aanwezig is en of er DI's beschikbaar moeten zijn.
We proberen het signaal zo goed mogelijk aan te leveren, en daarna klinkt het naar de gratie v.d. geluidsman ter plekke. Dit is vrij wisselend... soms is het geweldig, soms fluit en piept het de pan uit. Het podiumplan is een richtlijn.. als het niet helemaal kan of gaat zoals wij in gedachten hebben, dan gaat het maar op de manier die wel mogelijk is. Wij hebben nog geen vaste geluidsman. Onze drummer heeft er wel veel kaas van gegeten, maar als die eenmaal op z'n plek zit...
We hebben ook een eigen set die we bij kleinere locaties kunnen gebruiken. Rutger en Marco bouwen die meestal op en stellen het geluid in.

_________________
¡Hell Yeah!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr maart 07, 2008 10:48 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 20, 2007 5:03 pm
Berichten: 186
Woonplaats: Enschede
Hans H schreef:
Wij hebben geen eigen geluidsman omdat we ons dat simpelweg niet kunnen veroorloven. Wij vragen dus een p.a. van minstens 16 kanalen en een geluidsman van de organisator. Dan krijg je meestal een ' rock' draaier. Die hebben de neiging om alles met snaren (viool, banjo, mandoline, mandoloncelle, tambura) te laten klinken als een gitaar (veel mid) maar we hebben geleerd om dat er bij ze uit te slaan.


Heel goed, ze moeten een keer 'het licht' zien, dan moeten ze de rest met hun ervaring toch kunnen oppakken. Anders laat je ze een cd horen van 'zo moet het ongeveer klinken, maar dan zonder de compressie'. Het gebeurt ons ook af en toe dat een lokale PA boer de spullen levert, en daar aan komt zetten met X kilowatt aan versterkers/speakers. Beetje jammer voor ze wanneer de master fader dan zo goed als onderaan blijft staan.

@Goofus: Nemen jullie zelf ook klimop mee voor op de microfoonstandaards, of is dat niet jullie stijl :) Wel netjes dat jullie een eigen setje hebben, hoef je nooit optredens af te zeggen omdat er geen geluid is, ik neem aan het geluid dan gewoon vanaf het podium wordt geregeld?

_________________
De Gonnagles


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr maart 07, 2008 1:35 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma maart 14, 2005 8:55 am
Berichten: 1169
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
frank schreef:
@Goofus: Nemen jullie zelf ook klimop mee voor op de microfoonstandaards, of is dat niet jullie stijl :) Wel netjes dat jullie een eigen setje hebben, hoef je nooit optredens af te zeggen omdat er geen geluid is, ik neem aan het geluid dan gewoon vanaf het podium wordt geregeld?


Haha, nee... we moeten nog naar de Xenos om 'n zwik klimops te kopen, maar we zouden het in onze rider kunnen plaatsen: "verse klimop om de mic standaards" :laughing:

Als we zelf de versterking verzorgen staat de versterker inderdaad op het podium, binnen handbereik van Rutger. Het is een kleine simpele set, maar wel met monitoren :)

_________________
¡Hell Yeah!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr maart 07, 2008 2:08 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 20, 2007 5:03 pm
Berichten: 186
Woonplaats: Enschede
We hebben daar op Castlefest zo veel lol om gehad. Ieder band kwam ook weer mijn zijn eigen klimop aan zetten en aan het eind er weer vanaf halen, echt een raar fenomeen. Ik heb laatst voor onze cd presentatie ter grap wat van die klimop (inderdaad letterlijk van de xenos) meegenomen en stiekem vlak voor de opkomst om de microfoon standaards gedaan, nu zijn wij ook een echte stoere folkband!

Oh, en die klimop is vervolgens in het de lade van het rack beland, en gebruiken we nu om het mengpaneel op te fleuren.

Ik ben wel erg benieuwd wat voor reactie je krijgt met een "microfoonstandaard louter met klimop"-eis in de rider. Het zou me weinig verbazen wanneer zo'n PA bedrijf die dingen gewoon voor je gaat aanschaffen.

_________________
De Gonnagles


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 184 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling