mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu do mei 16, 2024 1:39 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: microfox
BerichtGeplaatst: wo okt 25, 2006 9:09 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
:blush: :cool:
'k heb een microfoonsetje gekocht bij Frans.
Microvox dus, wat Distel, Cooper en Tour ook hebben.

Ben benieuwd hoe het gaat bevallen, eerst maar klitteband op de juiste plekken plakken :~)

(en een beetje oefenen om vlot van harmonica te wisselen)

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo okt 25, 2006 9:52 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Je gaat je Caïrdin toch niet volplakken met klittenband? :crying:

Ik heb net samengespeeld met de drieste Doedelaar van de Bilitonstraat. Het klitteband heb ik in m'n oren gestopt. Een soort anti-versterking dus. :devilish:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Microvox
BerichtGeplaatst: do okt 26, 2006 12:02 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di nov 29, 2005 9:56 am
Berichten: 129
Woonplaats: Amstelveen
Zeerover en anderen,

Ik heb mijn nieuwe Microvox-setje vorige maand in het wild kunnen uitproberen. En dat was perfect, ben er echt heel blij mee. Wel moet ik nog erg oefenen met de bedrading. Tijdens de generale lag mijn jack-draad in de kreukels, en bij het optreden heb ik - ondanks een gedegen voorbereiding - op een of andere manier de spaghetti aan de microfoons vast laten lopen. Met behulp van de bassist kwam het op tijd goed, maar het geeft natuurlijk onnodige stress. Binnenkort ga ik de Albert Cuyp op om klittenband in kekke kleurtjes te zoeken, zodat ik mijn bonte verzameling harmonica's zo onopvallend mogelijk kan beplakken... Doet pijn, inderdaad Tour, maar het opplakken van mics is voor ons toch de meest (kosten)efficiente oplossing. (Hadden we maar een echte accordeon moeten nemen, nietwaar?)

Is dit trouwens het topic versterken moet mogen? Het staat iedereen natuurlijk vrij om te doen wat hij of zij wil. Maar ik vind het echt jammer dat sommige bands zichzelf tekort doen door hun afkeer van versterking steeds zwaarder te laten wegen dan de kwaliteit van hun geluid. Je probeert toch iets goeds neer te zetten, en versterken is toch niets meer of minder dan een hulpmiddel om je muziek zo goed mogelijk te laten overkomen?

Afgelopen zondag in Amsterdam kwam de onversterkte band over alsof ze in een schoenendoos stond te spelen, terwijl de versterkte band gewoon lekker - en helemaal niet veel harder, overheersender of onnatuurlijker dan de onversterkte band - klonk. Voor mij geen moeilijke keuze. Wat zijn eigenlijk de zwaarwegende argumenten om niet te willen versterken? Waarom vinden we eigenlijk dat het publiek zich maar in moet spannen om ons muzikanten te kunnen horen. Het is toch de bedoeling dat zij ge-entertaind worden door ons en niet andersom?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 26, 2006 7:24 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Ik vind het nog wel lastig om een plek te vinden waar alledrie de microfoontjes in de staaf voor een uitsparing in de "grill" zitten...
'k heb ook nog niet geplakt, ben alleen nog aan het kijken wat de beste plek is... :cow:
Nog tips?

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 26, 2006 7:25 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
O, en Skizzo, heb jij ook zo eentje waarbij je de balans tussen bas en melodie met een draaiknop kan regelen?
En bevalt je dat ook bij het moeten wisselen met instrumenten?

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 27, 2006 12:07 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 30, 2004 10:19 pm
Berichten: 846
Woonplaats: almere
zeerover schreef:
Ik vind het nog wel lastig om een plek te vinden waar alledrie de microfoontjes in de staaf voor een uitsparing in de "grill" zitten...
Nog tips?

Vraag Tjopper ook even wat hij heeft gedaan. Hij heeft het systeem ook en heeft dagenlang zitten uitproberen wat de goeie plek was om die staaf vast te plakken. De microfoons zijn heel gevoelig, zodat ze al snel een goed harmonicageluid geven, ook als ze niet voor een uitsparing zitten, maar veel belangrijker was de plaats om ze vast te zetten vanwege de mogelijke versterking van het geklepper in je harmonika. Van Tjopper begreep ik dat dat nogal uitproberen was (opnemen en kritisch terugluisteren). Maar uit wat ik versterkt heb gehoord van Distel en Tjopper is het mogelijk om een mooi geluid te krijgen zonder bijgeluiden. Gewoon puzzelen.

_________________
Novo: nenhuma barbante uniram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 27, 2006 12:06 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Zeerover speelt niet op zo'n klepperbak als Tjopper.

ik zou me niet al te druk maken met geluidsproeven e.d. Gewoon een beetje een handige plek in het midden zoeken waar ie er niet afvalt en eventueel een gaatje (8 mm volstaat) bijboren in het verdek als er een microfoonpunt niet op de goede plaats valt.

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 27, 2006 5:53 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
tourdion schreef:
Zeerover speelt niet op zo'n klepperbak als Tjopper.

Tjopper heeft helemaal geen klepperbak :raisedeyebrow:

Tour schreef:
Gewoon een beetje een handige plek in het midden zoeken waar ie er niet afvalt en eventueel een gaatje (8 mm volstaat) bijboren in het verdek als er een microfoonpunt niet op de goede plaats valt.

'k zal zit weekend wel eens in alle rust gaan knutselen (als de werkstress weer uit m'n lichaam is...), maar tot nu toe lijkt het alsof ik geen plek kan vinden waar alle drie de microfoontjes vrij geluid hebben..
En ik ga toch geen gaatje boren in de metalen grill van m'n Cairdin? :worried:

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 27, 2006 6:56 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 10, 2003 6:48 pm
Berichten: 965
Woonplaats: Twin Peaks
YES, WE GAAN EINDELIJK VERSTERKEN!!!!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 27, 2006 7:19 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Als ik thuis wil testen, kan ik dan een snoertje kopen dat van het kastje naar de versterker (microfooningang) van de stereo gaat?
Wat voor snoertje moet dat dan zijn? :blush:
('k ga morgenochtend naar de stad, dus zou eventueel iets mee kunnen nemen)

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 27, 2006 8:12 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
'k heb ondertussen begrepen van Frans en Tjopper dat het niet zo erg is als één microfoontje niet voor een uitsparing zit en van Frans dat ik die dan het beste aan de lage kant kan doen.
Dus dat ga ik doen :~)

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 27, 2006 8:16 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Je hebt een zogeheten jack-jack snoer nodig. Neem maar een meter of 5. Verkrijgbaar bij okaphone. (monojacks).

Kan je inderdaad inpluggen in de microfooningang van bijv. je cassettedeck.

Tussen het klittenband en de gril in kan je nog van dat dikke dubbelzijdige plakband doen. Dan zit het extra goed vast en ontstaat er ook een extra 2 milimeter ruimte tussen de microfoon en de grille zodat het geluid ook goed opgepikt wordt als het microfoonpunt niet voor een opening zit.

Wel belangrijk is dat de microvoxstaaf tussen de kleppen van de binnen en de buitenrij in komt zitten zodat C rij en G rij ongeveer even hard klinken.

Succes! :idea: :applause:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 27, 2006 8:38 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
tourdion schreef:
Je hebt een zogeheten jack-jack snoer nodig. Neem maar een meter of 5. Verkrijgbaar bij okaphone. (monojacks).

Ok, ga ik dat daar morgen halen :~)

Tour schreef:
Wel belangrijk is dat de microvoxstaaf tussen de kleppen van de binnen en de buitenrij in komt zitten zodat C rij en G rij ongeveer even hard klinken.

Bij de Serenellini had ik 'm inderdaad ongeveer in het midden gedacht (na emailtip van Frans), maar dan hoor je dus de C rij het hardst en de G en halve-tonen rij wat minder hard. Maar ja..
En bij de Cairdin had ik één plek gevonden, waar alle drie de mic's voor een uitsparing zitten, maar da's helemaal aan het randje, zover van de knoppen weg als mogelijk is. Dus dicht bij de C-rij.
Tja, wat is dan belangrijker....?
Ver weg van de knoppen lijkt me ook wel prettig om vingerruimte te hebben. Zeker bij de kleine Cairdin...

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za okt 28, 2006 12:24 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 30, 2004 10:19 pm
Berichten: 846
Woonplaats: almere
iemand schreef:
Tussen het klittenband en de gril in kan je nog van dat dikke dubbelzijdige plakband doen. Dan zit het extra goed vast en ontstaat er ook een extra 2 milimeter ruimte tussen de microfoon en de grille zodat het geluid ook goed opgepikt wordt als het microfoonpunt niet voor een opening zit.

Wel belangrijk is dat de microvoxstaaf tussen de kleppen van de binnen en de buitenrij in komt zitten zodat C rij en G rij ongeveer even hard klinken.

Onzin! Zie Tours eerdere tip, gewoon ergens opplakken waar hij er niet afkiepert en als het niet klinkt een paar extra gaten bijboren :tongues:

_________________
Novo: nenhuma barbante uniram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za okt 28, 2006 8:02 am 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 17, 2004 2:57 pm
Berichten: 563
Woonplaats: Lasbordes FR-11400
Zorg er wel voor dat je het 'balkje' niet te 'vast' aan je kistje maakt...
Of te wel: Probeer contactgeluid te voorkomen, dat je dus op je kistje kunt tikken, zonder dat het al te veel (direct) naar je microfoontjes gaat. Er moet dus duidelijk verschil zitten in op het balkje tikken en op de kast. (Vilt kan handig zijn!)
Komt er overigens een lijn of een mic. (niveau) signaal uit dat balkje? Het zijn toch electretjes? Zit er in het bijbehorende doosje een voeding/batterij?

Verder kan je ook de uitgang (6.25mm Jack neemt hij aan...) via je (gloednieuwe) jack-jack (gitaar) kabel(tje) naar een verloopje 6.25/3.5mm jack in de microfoon ingang van je geluidskaart stoppen. Kun je ook makkelijk(er) opnemen en afspelen.
Verder stel ik dan voor op je computer alle draaiknopjes naar rechts te doen, en de schuifjes omhoog, maar dat spreekt voor zich :laughing:

_________________
"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 101 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling