mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu ma mei 13, 2024 11:23 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 03, 2008 8:32 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Lijntje schreef:
frank schreef:
PS. sorry dat het nog een stukje verder offtopic gaat
Misschien moet er een topic "tips en trucs voor de beginnende band" komen ,wnat ik vind het wel nuttig, deze info en ook wat Goofus zei!

Dit topic is er al.
En er zijn ook topics over dansbaarheid, etc.
Dat lijkt me nuttiger dan een algemeen topic voor beginnende bands :peace:

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 03, 2008 8:43 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
zeerover schreef:
Lijntje schreef:
frank schreef:
PS. sorry dat het nog een stukje verder offtopic gaat
Misschien moet er een topic "tips en trucs voor de beginnende band" komen ,wnat ik vind het wel nuttig, deze info en ook wat Goofus zei!

Dit topic is er al.
En er zijn ook topics over dansbaarheid, etc.


Ja, die zijn er wel, maar die zijn helemaal ondergesneeuwd onder "bommelbal"/"bal in groningen"/"bal in leiden"/"vlaams weekend"/fersfolk/bal in haarlem en andere topics die eigenlijk alleen gaan over voor- en nabesprekingen van bals/workshops :devilish: :biggrin:
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 03, 2008 10:47 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 18, 2005 11:00 pm
Berichten: 1372
Woonplaats: Noordeloos
Frank schreef:
Goofus schreef:
Lijntje schreef:
Aan al die voorwaarden hadden we eigenlijk wel voldaan, we hadden laten weten welk materiaal we nodig hadden en er was tegen ons gezegd dat alles er was, maar toen we er eenmaal waren bleek dus toch dat ze geen jacks hadden, alleen excelair aansluitingen...

Oh dat is ook lekker... :(
Technisch praatje: met DI's (Direct Input) kun je jack om vormen naar XLR. Zijn redelijk standaard doosjes die elk podium meestal wel heeft. Met Orfeo hebben we een DI box voor 8 lijntjes, zodat we nooit zonder komen te zitten.


Ook wij hebben 8 van die DI-100's met de Gonnagles. Voor een volgende keer zou ik, als ik jullie was, zeker zorgen dat ik een jack-kabel mee breng. Tegen de technici kun je van te voren aangeven hoeveel DI's je nodig hebt (of schaf die ook aan, dan weet je zeker dat je altijd goed terecht komt, die DI-100's zijn recentelijk bijna gehalveerd in prijs, en kosten nu nog maar 29 euro per stuk).

Frank

PS. sorry dat het nog een stukje verder offtopic gaat


Even geknipt uit het Bommelbal-topic...

Repel's bijdrage: je leven begint met een eigen jack-snoer!

_________________
Als de nood hoog is, kun je best een vierkwartsmazurka dansen!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 03, 2008 11:13 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Een jacksnoer omvormen naar XLR? Is dat het enige dat zo'n kastje doet? Dan vind ik 29 euro nog best prijzig. :crying:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 04, 2008 12:20 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 30, 2004 10:19 pm
Berichten: 846
Woonplaats: almere
tourdion schreef:
Een jacksnoer omvormen naar XLR? Is dat het enige dat zo'n kastje doet? Dan vind ik 29 euro nog best prijzig. :crying:

Inderdaad. Maar een DI doet nog iets. Het zorgt er na de DI voor dat je een enorm lang snoer kunt gebruiken naar de mengtafel toe zonder dat er brom of ruis ontstaat. Anders is een snoer van ca 10 meter wel echt het maximum.

_________________
Novo: nenhuma barbante uniram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 04, 2008 7:14 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
Met z'n allen naar de winkel en vragen om kwamtum-korting? Een eigen jack-snoer heb ik al...maar een DI niet!!! Ik denk dat ik het nodig heb...

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 04, 2008 9:37 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma maart 14, 2005 8:55 am
Berichten: 1169
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
tourdion schreef:
Een jacksnoer omvormen naar XLR? Is dat het enige dat zo'n kastje doet? Dan vind ik 29 euro nog best prijzig. :crying:

Uit de categorie 'techniek', is dit 1 van de goedkoopste items die je kunt kopen ;) Voorheen waren deze kastjes inderdaad ±45euro. De 8 in 1 box die we met Orfeo gekocht hebben kost rond de 100euro. Nadeel daarvan is dat je wel lange jack-snoeren moet hebben omdat de DI box meestal niet direct naast je op het podium ligt.

@telenn gwad, zelf een DI bij je hebben is handig, maar je weet maar nooit of een podium genoeg DI's heeft. :idea: En die 29 eurie is al 'n koopje.

Tip :idea: Als je een DI koopt, koop dan géén passieve, maar 1 waarbij je kunt schakelen tussen passief en actief. Een actieve DI zorgt doorgaans voor minder storing / problematiek ect. Vergeet niet zo nu en dan de batterij te controleren.

Kun je geen genoeg krijgen van DI's? Lees er dan alles over op http://en.wikipedia.org/wiki/DI_unit

_________________
¡Hell Yeah!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 04, 2008 9:40 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Weet je dat nou allemaal?
Of begrijp je het ook nog? :cool:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 04, 2008 10:57 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
Ik ben bijna jarig dus dat komt goed uit. Wat moet ik nu dan dus op mijn verlanglijstje zetten? Een jack-kabel en een DI-kastje..? En waar koopt men dat zoal? (oei ik voel me wel een groentje zo..)

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 04, 2008 11:39 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Koop gewoon een schalmei dan ben je van alle versterkingsperikelen verlost! :devilish:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 04, 2008 12:23 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 20, 2007 5:03 pm
Berichten: 186
Woonplaats: Enschede
3 stappen ter voorbereiding van een goede versterking:

1. Om te zorgen dat alles van de versterking goed gaat, is het eigenlijk wel essentieel om een goede rider te hebben. Hierin geef je duidelijk aan welke instrumenten je bespeeld, wat voor microfoon of DI deze nodig hebben, hoe de podium opstelling is en wat je verdere eisen aan techniek zijn. (Kijk bijvoorbeeld naar onze rider op http://www.gonnagles.nl/images/rider-sample.pdf).

2. Om te zorgen dat het dan ook echt goed gaat, zou je eigenlijk met je eigen technicus moeten komen. Dat is voor de meeste balfolkbands niet doenlijk, of je moet die technici toevallig net kennen (en die moet ook toevallig willen technieken in plaats van dansen :). Het heeft ook niet zo veel zin om een vriend of vriendin mee te nemen als geluidstechnicus, als deze het eigenlijk niet kan.

3. De technicus van de band kan een week van te voren contact hebben met de technicus van de zaal, en de rider doorspreken om te kijken waar de mogelijke problemen zitten. Deze kunnen dan van te voren worden aangepakt. Iemand uit de band die verstand heeft van techniek kan deze rol natuurlijk ook vervullen.


Van deze stappen is eigenlijk vooral stap 1 belangrijk, zorg voor een goede rider. Als mensen van hier graag wat hulp willen bij het maken hiervan moeten ze maar roepen, dan help ik graag.

_________________
De Gonnagles


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 04, 2008 12:34 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 20, 2007 5:03 pm
Berichten: 186
Woonplaats: Enschede
Lijntje schreef:
Ik ben bijna jarig dus dat komt goed uit. Wat moet ik nu dan dus op mijn verlanglijstje zetten? Een jack-kabel en een DI-kastje..? En waar koopt men dat zoal? (oei ik voel me wel een groentje zo..)


Met een jack-kabel van 5 meter, een DI-100 van Behringer, en een 9V batterij kun je alles aan. Je kunt deze kopen bij bijvoobeeld Feedback (Rotterdam, Eindhoven, Utrecht en Apeldoorn). Zelf bestel ik deze dingen altijd bij Thomann (Duitsland).

_________________
De Gonnagles


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 04, 2008 12:45 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
Dankjewel Frank :hug:
Het probleem dat we in Zaltbommel hadden, dat we juist wel een jack kabel hadden, maar geen omvorming naar XLR, is dat met dit materiaal dan ook te omzeilen?

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 04, 2008 1:28 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
frank schreef:
1. Om te zorgen dat alles van de versterking goed gaat, is het eigenlijk wel essentieel om een goede rider te hebben. Hierin geef je duidelijk aan welke instrumenten je bespeeld, wat voor microfoon of DI deze nodig hebben, hoe de podium opstelling is en wat je verdere eisen aan techniek zijn. (Kijk bijvoorbeeld naar onze rider op http://www.gonnagles.nl/images/rider-sample.pdf).

Van deze stappen is eigenlijk vooral stap 1 belangrijk, zorg voor een goede rider. Als mensen van hier graag wat hulp willen bij het maken hiervan moeten ze maar roepen, dan help ik graag.


Helemaal eens met je verhaal. De ervaring leert echter, dat je erg je best kunt doen op een rider, maar dat er een hoop technici zijn die niet de moeite nemen die te lezen. En dat er een hoor organisatoren zijn die niet zorgen dat de technicus in kwestie de rider ook daadwerkelijk in handen krijgt,...(terwijl die wel gewoon opgestuurd is, of op de site staat)
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 04, 2008 1:51 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 20, 2007 5:03 pm
Berichten: 186
Woonplaats: Enschede
Dat is inderdaad ook mijn ervaring, daarom stap 3, zorg dat je contact hebt van te voren met de zaaltechnicus. En anders heb je iig iets om terug te vallen en te zeggen dat ZIJ het maar snel moeten regelen, het stond immers in de rider die ze al weken hebben.

_________________
De Gonnagles


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 69 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling