tourdion schreef:
-is het gebruik van de pink rechts een vreselijke doodzonde? (Ik vind het wel makkelijk voor verre nootjes)
Doodzonde? NONSENS!!!!
Ik weet dat Anneke Goudkuil van mening is dat je je pink niet moet gebruiken en haar evangelie nogal hardnekkig verspreid, maar ik vind het onzin! Ik zou niet weten hoe ik zou moeten spelen zonder pink! Als je 'm gebruikt hoef je in de vingerzetting minder te verspringen, wat vingervlugheid vergroot en kans op fouten verkleind. Je hebt dat ding toch, dus waarom niet gebruiken? Je zult misschien een beetje moeten oefenen om 'm wat soepeler te krijgen, maar daar heb jij als accordeonist misschien niet eens last van.
Er zijn best hele goede spelers die niet zo vaak gebruik maken van hun pink (Benoit Guerbigny, o.a.) maar ze kunnen het wel als het nodig is en zullen het dan ook doen. Is een kwestie van wat je persoonlijk het lekkerst vind. Maar ik zou altijd aanraden om je pink te gebruiken! Je kunt zelfs je duim gebruiken, zoals je dat bij accordeon gewent bent. Bijvoorbeeld om die halve nootjes helemaal boven aan te bedienen.
Zo komen we op een goede regel wat de vingerzetting betreft: voorkom zo veel mogelijk springen of glijden naar een andere toets. Altijd proberen een logische 'weg' uit te dokteren waar je dat dus niet bij hoeft te doen. Springen en glijden vergroot de kans op 'misgrijpen' en dus fouten. Bovendien hoor je het.
Trouwens: ook met 4 vingers leren bassen! Als je ooit al die mooie basloopjes wilt doen die ik in mijn arrangementen hebt heb je alle vingers van je linker hand nodig om te bassen! Daar kun je het beste meteen mee beginnen. Maar ook dit moet voor jou als accordeonist geen probleem zijn.
Wat het zonder lucht komen te zitten betreft: kwestie van balgcontrole en oefening. Ook moet je je luchtknop leren gebruiken. (Op zo'n manier dat je niet kunt horen dat je 'm gebruikt. Oefening: neem een getrokken noot en pak op een goed moment de luchtknop mee, daarna weer --gecontroleerd-- loslaten en je mag niet gehoord hebben dat je 'm gebruikt hebt. Zo merk je hoeveel harder je moet trekken om te de toon gelijkmatig te houden. Vervolgens ook duwend doen.)
Not wat algemene tips wat oefenen betreft:
* Leer een stuk zoveel mogelijk meteen twee-handig aan (bassen + melodie). De bassen bepalen of je moet duwen of trekken. Zeker als je iets op het gehoor probeert te leren loop je met alleen de melodie spelen het risico dat zodra je er bassen bij gaat zoeken weer helemaal over nieuw moet beginnen.
* Nootjes en knopnummertjes zijn handig in het begin, maar kom er zo snel mogelijk van los. Leer een stuk uit je hoofd en speel het zonder het papier erbij.
* Denk aan de vingerzetting!
* Niet over fouten heenlopen, maar waar het fout gaat het probleem aanpakken, de goede manier er 'inslijpen' en vervolgens de hele melodie zonder nadenken spelen met dat bewuste stuk erbij.
* Luister naar jezelf!!! (Dit vergat ik zelf nogal eens.
) Je bent met muziek bezig en niet met nootjes typen. Luisteren naar je zelf voorkomt ook nadenken over waar die vingertjes heenmoeten.
* Het ritme van een dans komt voor alle versiersels, etc. Zorg dat je eerst de cadans goed hebt.
Over toonsoorten zou ik me niet zo druk maken. Dat lossen de andere instrumenten maar op. Speel een stuk zo dat het lekker ligt op jouw trekzak en je er de mooiste bassen bij kunt pakken.
Oh ja: over een rij spelen is ook geen zonde! Heb je de mogelijkheid te kiezen tussen 'gekruist' of over een rij, luister dan wat het mooiste is en het beste bij de cadans past.
Succes!!!