mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu vr nov 01, 2024 6:25 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr jul 18, 2003 3:45 pm 
Superfly

Er is een duidelijk verschil tussen de twee.

Dat moet zo zijn, en zo blijven, maar ik vind dat dansmuziek niet ALLEEN om op te dansen is, maar ook voor een (groot) gedeelte om naar te luisteren.
Dansen=Luisteren.

AntiVoorbeeld vind ik de CD Lyst van Lang Linken, erg goed om op te dansen, maar niks om naar te luisteren.
Ander voorbeeld is Frans Tromp. Hij kan erg goed spelen, no doubt. Ik heb hem de laatste tijd niet veel meer horen spelen, maar de keren dat ik hem gehoord heb was het erg goed..... om op te dansen. Je kunt op zijn muziek niet anders dan de goede pasjes doen, zo is het gespeeld. Maar is het mooi? Ik vind van niet, en dat bepaalt voor mij een groot gedeelte van de lol.

Goede dansmuziek vind ik bijvoorbeeld Tapage of Twalseree, zij spelen duidelijk om op te dansen, het danst (bijna) altijd lekker, maar daarbij is het ook nog aardig om naar te luisteren.
Voor een luister CD vind ik het daarentegen vaak niet interessant genoeg.

Valt vast nog meer over te zeggen/gaten in te schieten...

shoot!

W

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jul 18, 2003 5:19 pm 
Rookie

:biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin:

Cooperboy!
Je slaat het grote dillemma direct op zijn kop!
Luistermuziek is luistermuziek-> daar hoef je niet op te dansen...

Maar dansmuziek is ook luistermuziek->helemaal mee eens.

Ik denk echter dat dansers heel erg geobsedeerd zijn door de melodie (die de pasjes vaak bepaald) en daardoor alleen maar in de war raken van mooie muziek.

Ik vindt dat de dansers zich maar eens achter de oren moeten krabben en wat meer open moeten staan voor nieuwe vormen... En wat zekerder dansen (zo moeilijk zijn ze niet toch?). Binnen een Bouree bijvoorbeeld heb je een boel vrijheid voor dans-versieringen. Dat zou je dan in de muziek ook moeten hebben.

Behalve dat dat voor de muzikanten een stuk leuker spelen is, denk ik dat het ook flink veel lekkerder dansen is: je kunt meer worden opgezweept, verder gebracht, meegenomen door de muziek en dan dans je ook lekkerder...

Maar ja, ik ben maar een beginnend dansertje en wil vooral mooi spelen...

Dansers reageer!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jul 18, 2003 5:29 pm 
Allstar

Geen echte danser.. Maar voor het dansen let ik vooral op de bassen (van accordeon bijv).

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jul 18, 2003 6:38 pm 
Star

Ik heb Lyst nou nog maar weer eens opgezet. Het is dansmuziek, dat is waar, maar ik vind het hoempa gehalte nog wel mee vallen. Dit is gewoon hoe Deense muziek is. Ik vind het best prettig om naar te luisteren, en nog fijner om er op te dansen. Zeker niet saai om naar te luisteren tijdens het dansen. Maar smaken verschillen nou eenmaal. Ik houd weer niet van Ambrozijn.

Verse Melk! schreef:
:

Ik vindt dat de dansers zich maar eens achter de oren moeten krabben en wat meer open moeten staan voor nieuwe vormen... En wat zekerder dansen (zo moeilijk zijn ze niet toch?). Binnen een Bouree bijvoorbeeld heb je een boel vrijheid voor dans-versieringen. Dat zou je dan in de muziek ook moeten hebben.

Als ik die hossende massa in St. Chartier zie (gelukkig net een cathegorietje beter dan Gooik) dan is het enige wat ik hierop te zeggen heb: ga eens kijken naar mensen die echt kunnen dansen en probeer eens iets van stijl te leren. Leer bijvoorbeeld eerst eens echt een Bourree bijvoorbeeld i.p.v. alleen de goede richting op te hossen. In St. Chartier had je met wat zoeken de kans. Mensen (uit dansgroepen ???) dansten geweldig mooie bourrees, alleen moet je ze wel uit de hossende massa weten te pikken.

Wat nieuwe vormen betreft: in Frankrijk heb je 'cre danse' die allerlij nieuwe bourrees maken. Als je die wilt leren kun je bij Ali in Michielsgestel de bourree cursus doen. Zij gebruikt er daar altijd veel van. Hollandse voorliefde voor choregrafien? Persoonlijk heb ik het niet zo op de choreografien. Er zijn al genoeg verschillende bourrees die leuk zijn om te leren (in cirkeltjes, of met vier bijvoorbeeld). En in elke streek hebben ze weer andere (Auvergne, Berry, Bourbonnais, Morvan, Poitou).

Wat de muziek betreft: Er is best ruimte voor versieringen. Alleen is het wel de bedoeling dat je binnen het ritme blijft, anders danst het niet meer lekker. Om een voorbeeld te noemen: Blowzabella's bourrees dansen niet lekker. Heel leuk een 'tango' bourree, maar omdat ze rare dingen doen ga je niet vanzelf meer de goede kant op, je moet voortdurend nadenken. Danst niet lekker.

Dansbaarheid gaat voor geintjes met de muziek. Een goede muzikant speelt dansbaar en leuk.

Nog een leuke: John Kirkpatrick is fel anti 'medley mania' en vind dat je voor een dans ook een melodie moet gebruiken en geen sets spelen. De melodien voor de Engelse dansen waren bedoeld om 20 min. achter elkaar gespeeld te worden en de kunst is om dat te kunnen doen zonder dat het saai wordt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jul 18, 2003 7:35 pm 
Superfly

Fille schreef:
Ik heb Lyst nou nog maar weer eens opgezet. Het is dansmuziek, dat is waar, maar ik vind het hoempa gehalte nog wel mee vallen. Dit is gewoon hoe Deense muziek is.

Ken je Ph?nix? Dat is ook Deens, erg goed dansbaar, maar daarboven op ook nog eens interessant om naar te luisteren (met een fantastische basklarinettiste). Toegegeven, ook zij spelen hier en daar wat hoempa, maar die kan je doorspoelen, bij Lyst blijf je dan doorspoelen naar mijn mening.

Verse Melk! schreef:
:

Ik vind dat de dansers zich maar eens achter de oren moeten krabben en wat meer open moeten staan voor nieuwe vormen... En wat zekerder dansen (zo moeilijk zijn ze niet toch?). Binnen een Bourree bijvoorbeeld heb je een boel vrijheid voor dans-versieringen. Dat zou je dan in de muziek ook moeten hebben.

Fille schreef:
Wat de muziek betreft: Er is best ruimte voor versieringen. Alleen is het wel de bedoeling dat je binnen het ritme blijft, anders danst het niet meer lekker. Om een voorbeeld te noemen: Blowzabella's bourrees dansen niet lekker. Heel leuk een 'tango' bourree, maar omdat ze rare dingen doen ga je niet vanzelf meer de goede kant op, je moet voortdurend nadenken. Danst niet lekker. .

Ik ben met je eens dat er zeker ruimte is voor versieringen en dat je als je een bourree speelt je binnen de structuur "moet" blijven (als je ten dans speelt).
Maar ik vind ook dat de muziek op zichzelf al interessant moet zijn. En dat betekent niet dat je de ene keer een voorslag speelt en de volgende keer een triool. Dat betekent wat mij betreft ook dat je wat (niet al te veel) met het ritme "mag" spelen. Ik weet niet wat Blowzabella op St.Chartier speelde, maar de cd's die ik heb klinken goed dansbaar (denk ik, nooit geprobeerd, misschien gaat het ergens mis)

Fille schreef:
Dansbaarheid gaat voor geintjes met de muziek.

klopt, en geintjes in de muziek houden de muziek interessant en dus dansbaar.

Fille schreef:
Nog een leuke: John Kirkpatrick is fel anti 'medley mania' en vind dat je voor een dans ook een melodie moet gebruiken en geen sets spelen. De melodien voor de Engelse dansen waren bedoeld om 20 min. achter elkaar gespeeld te worden en de kunst is om dat te kunnen doen zonder dat het saai wordt.

Vanwaar je plotselinge Kirkpatrick citaten?
Ik denk dat je als je inventief genoeg bent om een melodie 20 minuten lang interessant te houden je dat zeker moet doen, maar ik vind het ook geen schande om verschillende bij elkaar passende melodie?n achter elkaar te spelen. Misschien een verschil tussen Engels en Anders?
Waarom vindt hij (jij?) dat eigenlijk? Is dat "gewoon zijn mening"?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jul 18, 2003 9:42 pm 
Rookie

Fille schreef:
Als ik die hossende massa in St. Chartier zie (gelukkig net een cathegorietje beter dan Gooik) dan is het enige wat ik hierop te zeggen heb: ga eens kijken naar mensen die echt kunnen dansen en probeer eens iets van stijl te leren. Leer bijvoorbeeld eerst eens echt een Bourree bijvoorbeeld i.p.v. alleen de goede richting op te hossen. In St. Chartier had je met wat zoeken de kans. Mensen (uit dansgroepen ???) dansten geweldig mooie bourrees, alleen moet je ze wel uit de hossende massa weten te pikken.

Wat mij juist opvalt aan die hossende massa's is dat ze het regelmatig voor elkaar krijgen om precies op het verkeerde moment te beginnen en zo de verkeerde figuren onder het verkeerde gedeelte van de muziek te dansen. Dat terwijl een eenvoudig danser als ik goed kan horen waar de 'één' zit en er het dus niet aan de muziek ligt. Zo heb ik eens een skottisch from hell gedanst met een meisje dat steevast op 'drie' begon...
Wel klagen de dansers na afloop steen en been dat de muziek niet dansbaar was, terwijl dat dus niet de schuld van de muzikant is. De dansers begonnen gewoon wat overenthousiast (en dus te vroeg of te laat).

Met veel versieringen of afwijkende melodische figuren (geen medley, maar passende melodien of ritmische figuren) is dat vaak ook het geval. Luisteren is het devies, maar de dansers raken soms te snel in de war... Wat te doen?

by the way, ik weet niet wat je denkt fille, maar ik hou niet van drumstellen, elektische bassen en hossen... Ik hou w?l van verrassende combi's, interessante doch passende muziek en erger me soms aan traditionalisme. Ik kan wellicht nog niet zo fantastisch dansen, maar ik probeer wel enige stijl te hebben...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jul 18, 2003 10:12 pm 
Star

Verse Melk! schreef:
[by the way, ik weet niet wat je denkt fille, maar ik hou niet van drumstellen, elektische bassen en hossen... Ik hou w?l van verrassende combi's, interessante doch passende muziek en erger me soms aan traditionalisme. Ik kan wellicht nog niet zo fantastisch dansen, maar ik probeer wel enige stijl te hebben...

Dat over drumstellen en bassen hadden we al rechtgezet tijdens St. Chartier, dat over hossen heb ik nooit gedacht. :peace:

Voor mij persoonlijk geld dat de 'sfeer' van een bepaalde dans niet aangetast moet worden. Van Flamenco Andro's houd ik bijvoorbeeld niet zo, maar in Bretagne zijn ze ook niet stil blijven zitten en doen ze hele 'innovatieve' dingen met hun muziek, die ik weer wel leuk vind omdat de sfeer, het karakter en de dansbaarheid niet worden aangetast. En verder moeten arrangementen ten dienste staan van de dans en niet ten koste gaan van.

Waar ik helemaal niet van houd is een 'wegwerp cultuur' waarbij alles wat traditioneel is 'oud', 'stoffig' en 'saai' wordt gevonden. Terwijl je zoveel kunt leren van vooral oude muzikanten die nog een andere tijd hebben meegemaakt en weten hoe het toen was en muziek spelen zoals dat toen gedaan werd. Zegt vaak veel over de essentie van iets. Er is niets mis met simpel en traditioneel vakmanschap. (Let wel, ik beschuldig hier niemand, ik spreek in zijn algemeenheid!)

Als je terug gaat naar de basis en die goed begrijpt, kun je die zelf weer op je eigen manier interpreteren en verwerken. Krijg je veel interessantere dingen dan als je een door iemand ontwikkeld nieuwigheidje naspeelt wat zo'n 'mode verschijnsel' wordt dat dan voor 'vernieuwend' moet doorgaan terwijl het op een gegevenmoment alleen nog maar mainstream is. Kan best heel leuk en mooi zijn (meestal, want anders wordt het niet zo populair) maar ik denk dat het goed is om verder te kijken dan je neus lang is. Ik speel zelf ook van die dingen, maar probeer het af te wisselen met wat ander soortig materiaal. Verder probeer ik altijd bij wat ik ook doe de essentie van de dans te bewaren.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jul 20, 2003 3:36 am 
Rookie

hear hear! :biggrin:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jul 21, 2003 7:43 am 
Star

Ik krijg in deze hele discussie toch het gevoel dat de deelnemers dansen en luisteren juist niet scheiden. Ik zou nooit een cd kopen die zo klinkt als er op bal gespeeld wordt: 20 min hetzelfde deuntje, getver. Maar op een cd van Ambrozijn, waar ik thuis op de bank van kan smullen, staan fratsen die je niet op bal moet spelen: veel te verwarrend. Zijn we het erover eens dat je die dingen moet scheiden?

Ik vind trouwens Blowzabella voor beide gelegenheden geschikt. Ze speelden als balgroep op St Chartier heel opzwepend, man wat een energie zat daarin. En nu zit ik nog na te genieten van hun cd.

Fille schreef:
Waar ik helemaal niet van houd is een 'wegwerp cultuur' waarbij alles wat traditioneel is 'oud', 'stoffig' en 'saai' wordt gevonden. Terwijl je zoveel kunt leren van vooral oude muzikanten die nog een andere tijd hebben meegemaakt en weten hoe het toen was en muziek spelen zoals dat toen gedaan werd. Zegt vaak veel over de essentie van iets. Er is niets mis met simpel en traditioneel vakmanschap. (Let wel, ik beschuldig hier niemand, ik spreek in zijn algemeenheid!)

In tegenstelling tot popmuziek heeft traditionele muziek een geheugen. Ik vind dat je je als traditioneel muzikant wel moet realiseren dat er een geschiedenis aan je muziek vooraf gaat (die overigens ook weer niet zo lang is als de romantici graag geloven). Dat is in mijn ogen een nevenfunctie van de dans-"context": de muziek is ontwikkeld voor de dansen, dus voor dansen is het traditionele spul het beste geschikt. Zo fungeren de dansen als "anker" om te voorkomen dat de vernieuwers en rock 'n' roll adepten (waar mijn cd-kast overigens mee vol staat) de traditie en haar geschiedenis vergeten en de muziek helemaal alle kanten op zwiert. Maar eerlijk is eerlijk: ik vind de vernieuwers interessanter om naar te luisteren, mits ze ook echt vernieuwend bezig zijn en niet plompverloren maar een platte house-beat of drumstel onder de muziek zetten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jul 21, 2003 2:42 pm 
Champ

Ik onderscheid dans/luister en luistermuziek.

Bijvoorbeeld Tapage, fantastische dansmuziek, maar ook zeer goed om te luisteren. Zelfde geld voor La chavannee, en DCA(gelweldig concert trouwens in de Espace Plus!!!!!!!!), en Djal

Voorbeelden van alleen luistermuziek zijn voor mij (voor de Chartier gangers) Isabelle Pignol(solo op Chartier maar ook bijv D?dale), Cosmic Drone enz, echt geweldige muziek die goed laat zien dat je ook andere muziek op de gebruikelijke folksmuziek instrumenten kan spelen dan folksmuziek, en een van de redenen voor mij om naar Chartier te komen.

Ben trouwens benieuwd of er nog mensen na het zien van de concerten van Isabelle Pignol , en Cosmic Drone, van gedachten zijn veranderd over "moderne muziek".
------------***********----------*****---------********------------
Now for the musicians, here are Musician Energy expenditure rates :biggrin:

woodwind players 8.4 kJ/min
accordionists 9.2 kJ/min
Hurdy-gurdyists 10.0 kJ/min
double bass and piano players 10.5 kJ/min
cellists 10.9 kJ/min
violinists 11.3 kJ/min
drummers 17.2 kJ/min

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jul 23, 2003 11:57 am 
Superfly

folkie schreef:
Ik krijg in deze hele discussie toch het gevoel dat de deelnemers dansen en luisteren juist niet scheiden. Ik zou nooit een cd kopen die zo klinkt als er op bal gespeeld wordt: 20 min hetzelfde deuntje, getver. Maar op een cd van Ambrozijn, waar ik thuis op de bank van kan smullen, staan fratsen die je niet op bal moet spelen: veel te verwarrend. Zijn we het erover eens dat je die dingen moet scheiden?

.

Helemaal mee eens. MAAR wat ik al zei, ik vind dat ook dansmuziek (zeker op cd, maar ook normaal) interessant moet zijn om naar te luisteren.
Op Ambrozijn (luistermuziek) kan je niet dansen, maar op ik noem maar wat, Dedale (dansmuziek), is het erg goed dansen, terwijl het nog steeds interessant is.

Fille schreef:

folkie schreef:

In tegenstelling tot popmuziek heeft traditionele muziek een geheugen. Ik vind dat je je als traditioneel muzikant wel moet realiseren dat er een geschiedenis aan je muziek vooraf gaat (die overigens ook weer niet zo lang is als de romantici graag geloven). Dat is in mijn ogen een nevenfunctie van de dans-"context": de muziek is ontwikkeld voor de dansen,
.

De "Wegwerp" cultuur is niet goed, maar het verheerlijken van het oude is natuurlijk ook onzin. Het is goed om te weten hoe er vroeger muziek gemaakt en gedanst werd, maar het is ook goed om te zien hoe dat NU gebeurt. Je moet het goede/mooie meenemen en de rest weggooien/in een museum zetten.

Wat heeft het voor zin om telegraafpalen te gaan plaatsen als iedereen een mobieltje heeft?

folkie schreef:
dus voor dansen is het traditionele spul het beste geschikt.

Absoluut mee oneens. Heb je Jan Smed wel eens horen spelen? Dat is ontzettend traditioneel. Ik dans er absoluut niet lekker op, dan hoor ik liever RedDogGreenDog. Dat danst heerlijk.

W

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jul 24, 2003 10:00 am 
Rookie

In Belgie hebben ze hetzelfde dillemma!

Kijk op www.boombal.be -> zeg het maar... voor een sappige discussie! (met name over Follia! maar ze deponeren ook zeer interessante muziek-theori?n...)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jul 24, 2003 11:59 am 
Hotstick

Die sappige (maar volgens mij ziekmakende) discussie over luistermuiziek vs spansmuziek kon ik daar niet vinden :blush:

Maar als we toch wetenschappelijk bezigzijn met Kjoules enzo dan kan ik wel een stukje van de boombalsite plaatsen over hoe gezond spansen is :biggrin: :

"Spansen IS GEZOND :dancing: :dancing: :dancing: .
Wat u reeds lang wist, blijkt nu ook uit meerdere weteschappelijke
onderzoeken. Eind vorig jaar overleed professor Argyle, die als
gedragspsycholoog van de speurtocht naar geluk zijn levenswerk maakte.
Volgens hem heeft iemand die minstens eenmaal per week uit dansen gaat, een veel grotere kans op een gelukkig en evenwichtig leven dan wie zijn avonden en weekends doorbrengt voor de treurbuis :crying: . Maar ook voor andere zaken is dansen een uitstekende remedie. Je kweekt uithouding en je
blijft slank, want een regelmatig danser kan tot 15 km op een avond
afleggen. De zijdelingse bewegingen versterken de botten die ons
gewicht dragen. Ouderen die regelmatig dansen hebben minder last van
osteoporose :cow: . Je maakt ook makkelijker endomorfine aan, wat je een gevoel van welbehagen en euforie geeft. Het effect duur meestal twee
dagen, zodat tweemaal dansen per week het ideaal is. Dansen legt ook
nieuwe verbindingen in de hersenen, :raisedeyebrow: wat uiteraard belengrijk is als je weet dat je vanaf je 18de maar liefst 100 000 hersencellen per dag klijtraakt. En tenslotte: aan de universiteit van Sidney 'ontdekte' men dat dansers sneller, vaker en bevredigender aan hun seksuele trekken komen :laughing: . Dan had de beroemde Ierse schrijver Georges Bernard Shaw toch
gelijk toen hij beweerde dat dansen niet meer is de 'de verticale
expressi van een horizontale lust'."

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jul 24, 2003 5:01 pm 
Rookie

tourdion schreef:
Die sappige (maar volgens mij ziekmakende) discussie over luistermuiziek vs spansmuziek kon ik daar niet vinden :blush:

onderaan staat zo'n rood blokje met 'zeg het maar' je komt dan in het gastenboek: naarbeneden scrollen en je leest juist de reactie van Johan...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jul 24, 2003 7:52 pm 
Superfly

Die discussie heeft er inderdaad wel wat mee te maken...grappig... Ik ben het in deze wel met die Keltische Opa eens, Follia is (nog) geen balgroep, en zou dus misschien nog geen bal moeten spelen (alhoewel je het ergens moet leren natuurlijk)
Follia geeft dat ook toe...maar verder is het een beetje elkaar beledigen geloof ik.
W

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur