folkie schreef:
Geduld Cooper! Laten we in de eerste plaats de feestjes organiseren die we gewoon leuk vinden, zonder geforceerd hip over te willen komen.
Een waarheid als een koe. Je probeert natuurlijk op een feestje waarin je geld moet investeren zoveel mogelijk mensen te krijgen, maar dan moeten het wel mensen zijn die weten wat ze kunnen verwachten en het idee hebben zich daarbij te vermaken. Het dilemma dat Menno opwerpt, over dat de 'feestjes' halverwege al zijn leeggelopen, is dan ook best van belang: het is goed om qua publiciteit aan de weg te timmeren, maar het is een brug te ver om nieuw publiek bij bijv. death-trash-metal-publiek te zoeken, om maar eens een dwarsstraat te noemen. Als het namelijk echt leuk was, deed iedereen het wel en gingen wij allemaal de hele dag aan het headbangen
folkie schreef:
Ik vind ook dat de muziek in Nederland zich nog maar langzaam ontwikkelt. Er ontstaan veel groepjes, en gelukkig zit daar ook steeds meer talent bij. Maar het gaat naar mijn smaak wel langzaam, veel blijft hangen in het spelen van de standaard melodien, en het valt me op dat de discussies op het forum steeds meer over dansen gaan en minder over muziek. Ik vind de muziek toch wel een van de drijfveren. Dat je als muzikant erover na moet denken hoe je de dansers aan het dansen krijgt, wat een leuk opzwepend arrangement is, wat een romantische mazurka is, etc. Maar dan moet wel de kwaliteit omhoog. Als je een groter publiek wil bereiken volsta je niet met de standaard deunen, unisono gespeeld met wat akkoordjes op de gitaar. Dat publiek wil verrast en vermaakt worden.
Het zou inderdaad leuk zijn als er meer bandjes kwamen, want dan kun je meer afwisseling programmeren. Maar als er gespiegeld wordt aan Boombal of aan de Franse scene, dan blijkt dat in Belgie en Frankrijk bal folk qua muziek wordt gedomineerd door professionele muzikanten en in Nederland vooral door amateur muzikanten. Nu is het verschil tussen professioneel en amateur in principe niet meer of minder dan dat een amateur niet probeert door muziekmakerij in zijn levensonderhoud te voorzien, maar het is wel zo dat professionele muzikanten uit de aard der zaak een hoger niveau kunnen bereiken. En wanneer er professionele muzikanten komen, wordt de noodzaak om de zaken professioneel en grootser aan te pakken, ook groter. Het is op dit moment de vraag of zij het zout in de pap kunnen verdienen met een fantastiche muzieksoort die in Nederland decennialang is mishandeld als zijnde geitenwollensokkendragendbevorderend (:idea: nieuw scrablewoord) . Dat de muzikale traditie van de bal folk (die veel diverse invloeden heeft) potentieel heeft en een studie op zichzelf waard is, staat voor mij buiten kijf.
Ondanks dat soort vooroordelen, waar zelfs Boombalprofeet Wim Claeys tegenaan moet sleuren in Belgie, is er behoorlijk potentieel. Maar belangrijk is vooral dat er podia zijn waarop groepen (al dan niet beginnend) hun ding kunnen uitproberen en presenteren, op divers niveau. Boombal doet dat door concoursen uit te schrijven waar voor de winnaars optredens binnen de scene te verdienen zijn. Ikzelf ben al jaren fan van het Wageningse model van bal folk kweekvijveren: korte akoestische optredens van 25 minuten voor een ieder die dat wil.
folkie schreef:
Maar om op mijn eerste zin terug te komen: als je wil dat het groeit, kun je volgens mij niet veel meer doen dan leuke bals te organiseren waar veel mensen op af komen, en goede muziek te maken. Zolang het niet sektarisch wordt, en het blijven leuke feestjes, groeit het op de lange termijn wel. Ik denk dan ook niet dat we het grote publiek ?nooit? bereiken zoals Cooper het uitdrukt. Het gaat alleen langzaam, nou ja, het is niet anders want je kan het ook niet forceren.
Mee eens. Gewoon een leuk feestje maken waar je zelf zin in hebt. Als het leuk is, komen er vanzelf meer van dat soort feestjes en misschien denkt iemand zelfs zo groot dattie Ahoy gaat afhuren. Maar dat hoeft voor mij niet perse. Doe mij gewoon een leuk feestje met muziek en dans.