flimmie schreef:
Wat is een bluesladder? Heeft dat een andere verdeling dan de normale do-re-mi?
Ja, hij is afgeleid van de pentatonische ladder (ken je misschien).
De pentatonische (penta = 5) toonladder is gebaseerd op de gewone mineur- en majeur toonladders, maar heeft geen halve toonsafstanden.
Bij C majeur dus: C-D-E-G-A-C (de F en de B "missen")
En A-mineur werkt hetzelfde: A-C-D-E-G-A (geen halve toonsafstanden)
De blues toonladder is dus gebaseerd op de pentatonische toonladder, en dan met extra "blue notes". Dit is vaak de kleine terts die naast de grote gebruikt wordt.
In geval van C:
C-D-Es-E-G-A-C (Es toegevoegd t.o.v. pentatonische toonladder)
Dat chromatische stukje D-Es-E is heel kenmerkend en wordt oorspronkelijk op instrumenten die kunnen "benden" gespeeld. Van D via Es naar E. Maar simpele zielen zoals ik, mogen ze los van elkaar spelen ;~)
Je kunt allerlei verschillende blue notes (b7, b9) toevoegen en ook wisselen binnen het spelen van een stuk (da's m'n huiswerk voor de komende tijd ;~) )
Baumgarten heeft daar iets over geschreven dat ik wel verhelderend vond:
http://baumgarten.nl/basles74.html
En een mooi citaat uit dat verhaal van Baumgarten:
"Zo zie je maar weer, je kunt een heel intelligent en doortimmerd muziektheoretisch verhaal ophangen, maar de ware meester haalt dat verhaal vervolgens totaal onderuit door het op sublieme wijze op een heel andere manier aan te pakken. Kortom: er bestaan geen muziektheoretische wetten van meten en persen. Muziektheorie is er om ons te inspireren en op ideeën te brengen, maar absoluut niet om blindelings aan te gehoorzamen. Als je met volle overtuiging een prachtig idee speelt dat je in je hoofd hoort dat niet in de muziektheorie past, klinkt dat idee inderdaad prachtig (als je geen vlaag van verstandsverbijstering had). Vrijwel alles kan, ook als er muziektheoretisch geen verklaring voor te geven valt waarom je idee goed klinkt, een opmerking die dus voor de hele blues zou kunnen gelden, omdat je in de blues gebruik kunt maken van noten die de muziektheorie tarten. Dit betekent dus niet het failliet van de muziektheorie: zoals ik al zei, is het de functie van de muziektheorie om ons te inspireren en op ideeën te brengen – en ook niet meer dan dat. Amen."