mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu do maart 28, 2024 11:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Zoom 2 of 4?
zoom 2!!! 43%  43%  [ 3 ]
zoom 4!!! 57%  57%  [ 4 ]
Totaal aantal stemmen : 7
Auteur Bericht
 Berichttitel: zoom 2 of 4?
BerichtGeplaatst: ma jun 29, 2009 9:39 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
Ik wil eigenlijk al een tijd een eigen zoom, maar ik heb geen idee welke ik moet nemen. Mensen die een #3 hebben, zijn daar helemaal van overtuigd...hetzelfde voor mensen met een #4...en ondertussen kom ik er na alle bijna evangeliserende verhalen nog steeds niet achter wat nou het handigste is...

Iemand tips of ideeën?

Editen kan wel...maar de poll aanpassen niet...
:worried:

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Laatst bijgewerkt door telenn gwad op wo jul 01, 2009 8:49 am, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jun 29, 2009 9:54 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 16, 2004 8:03 pm
Berichten: 2209
Woonplaats: Den Haag
Het gaat om Zoom H2 en Zoom H4. :blush:

Ik zou vooral bedenken wat je belangrijk vindt. Essentie voor mij was dat ik een opnameapparaat zocht dat ik makkelijk mee kan nemen en opnames maakt die kwalitatief goed genoeg zijn om zelf mee te kunnen repeteren.

Voordelen van de H2 t.o.v. de H4 (die voor mij doorslaggevend waren):
- kleiner
- 4 microfoons zodat je de zoom in het midden van een groep kunt zetten en geluid van rondom kunt opnemen
- goedkoper

Voordeel H4:
Betere kwaliteit??

A. had laatst een website gevonden waar je kon luisteren naar opnames van verschillende recorders die allemaal tegelijk dezelfde muziek hadden opgenomen. Dat was wel heel leuk (als je tenminste goede boxen hebt om de verschillen te kunnen horen). Wat mij daarbij opviel van de Zoom is dat hij het geluid een beetje afrondt, de scherpe randjes gaan ervan af. Ik zal eens aan hem vragen wat de website precies was. Dan kun je zelf luisteren wat je mooi vindt.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jun 29, 2009 11:54 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
oeps!!! ;) Ik bedoel natuurlijk ook zoom 2... :cow:

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jun 29, 2009 4:31 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 16, 2004 8:03 pm
Berichten: 2209
Woonplaats: Den Haag
Hier de linkjes van A. Ik heb mijn Zoom H2 ook bij Thomann gekocht. Fijne winkel! Succes! :luck:


Een drietal websites die meerdere portable recorders hebben getest en een duitse internet winkel met wat goedkope aanbiedingen:

----------
http://www.wingfieldaudio.com/tascam-dr-07-review.html
http://www.wingfieldaudio.com/compare-p ... rders.html
http://www.wingfieldaudio.com/portable- ... mples.html
(dit zijn de cellosonates...)
----------
http://www.audiotranskription.de/
http://www.audiotranskription.de/Tascam-DR-100.htm
http://www.audiotranskription.de/aufnah ... order.html
----------
http://digitalmedia.oreilly.com/audio/p ... omparison/
----------
http://www.thomann.de/nl/portable_recorders.html

vooral deze lijkt een redelijke optie voor weinig geld (maar ziet er niet uit... :-) en op 1 of 2 ervaringen op forums na ook geen testen; ervaringen waren wel positief)

http://www.thomann.de/nl/swissonic_mdr2.htm


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jun 29, 2009 4:37 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 16, 2004 8:03 pm
Berichten: 2209
Woonplaats: Den Haag
PS Sorry, misschien maakt deze post je keuze nog moeilijker, want er bestaat dus meer dan de Zoom. :wink: :peace:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jun 29, 2009 5:12 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
telenn gwad schreef:
oeps!!! ;) Ik bedoel natuurlijk ook zoom 2... :cow:
Ikzou zeggen: maak gebruik van jullie gewaardeerde edit-functie en pas je topic-titel aan.
Ik gok dat je zelfs de pol aan kunt passen als je je eerste berichtje edit. :luck:

:hug:

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jun 29, 2009 7:34 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 10, 2003 6:48 pm
Berichten: 965
Woonplaats: Twin Peaks
Ik heb destijds ook voor de keuze gestaan tussen deze 2. Uiteindelijk ben ik voor de h2 gegaan. Handig voormaat vooral om snel opnames te maken.

Ik weet niet of het nog zo is, maar een half jaar geleden zat er nog een fout in de h4. De batterijen leverde teweinig stroom waardoor je constant een brom in je opnames had.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jun 29, 2009 8:10 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
zeerover schreef:
telenn gwad schreef:
oeps!!! ;) Ik bedoel natuurlijk ook zoom 2... :cow:
Ikzou zeggen: maak gebruik van jullie gewaardeerde edit-functie en pas je topic-titel aan.
Ik gok dat je zelfs de pol aan kunt passen als je je eerste berichtje edit. :luck:

:hug:


Ik mag van de moderator alleen maar berichten editen...ik kan niets aan de poll veranderen... ;)

:kiss:

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jun 29, 2009 9:22 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
telenn gwad schreef:
zeerover schreef:
Ik gok dat je zelfs de pol aan kunt passen als je je eerste berichtje edit. :luck:
Ik mag van de moderator alleen maar berichten editen...ik kan niets aan de poll veranderen... ;)

:kiss:
Klik maar eens op de edit-knop bij je eerste berichtje. Dan kan je de titel veranderen van je bericht en daarmee de titel van het topic. En als het goed is, zie je onderaan ook weer je poll staan en kan je die aanpassen.

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jul 01, 2009 8:50 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
Iedereen alvast bedankt voor alle tips...ik denk dat het inderdaad een H2 wordt...

Titel kon ik wel verandere, maar de poll echt niet. Dat is op zich ook al een spannend zoektocht! ;)

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jul 04, 2009 1:53 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 30, 2004 10:19 pm
Berichten: 846
Woonplaats: almere
Ja hoor, een zoom2 is echt goed. Ik weet niet of er verschil bestaat wat betreft de kwalificaties van zoom4 of zoom2, maar indertijd bij mijn besluit om zoom2 aan te schaffen was dat niet het geval.
Alleen vanwege compatibiliteit met professionele apparatuur zou een zoom4 in aanmerking komen omdat die bepaalde ingangen heeft die het leven voor professionals makkelijker maken; als het gaat om het opnemen van levende muziek en het afspelen op normale consumentenapparatuur is een zoom2 helemaal OK met zijn staandertje (dat heeft zoom4 niet) en geweldige kwaliteit. Ik had hiervoor een minidisc met goeie microfoon en de zoom2 brengt dezelfde optimale kwaliteit. En er gaat bij Zoom ongeveer 40 uur in goede mp3-kwaliteit op de SD-kaart in tegenstelling tot de minidisc met losse microfoon die ongeveer 86 minuten per disc wist vast te leggen.

Wat betreft afronding van het geluid op een zoom2/4: er zijn enorm veel instellingen op het apparaat om geluid af te vlakken of op te peppen, ook tijdens het opnemen. En daar gaat Jantje vaak de mist mee in: iets instellen zonder te weten wat het doet, is nooit goed. Algemene regel is dat je het geluid zo natuurgetrouw opneemt.

Tijden veranderen, maar de kwaliteit van goede opnameapparatuur niet meer, want die is inmiddels nagenoeg volmaakt. Ik denk dat over 5 jaar de kwaliteit van de zoom2/4 in de dictafoons van de mobiele telefoons zit. Maar in die 5 jaar haal je een zoom2/4 er nog wel uit.

_________________
Novo: nenhuma barbante uniram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jul 04, 2009 9:02 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
flimmie schreef:
Tijden veranderen, maar de kwaliteit van goede opnameapparatuur niet meer, want die is inmiddels nagenoeg volmaakt. Ik denk dat over 5 jaar de kwaliteit van de zoom2/4 in de dictafoons van de mobiele telefoons zit. Maar in die 5 jaar haal je een zoom2/4 er nog wel uit.
De opnamefunctie van mijn Cowon Iaudio ging onlangs kapot (net na de garantieperiode van twee jaar...). Erg balen, want het is een goed ding (was een goed ding), en duur...
Dus ik dacht al ook aan de Zoom te moeten, maar wilde daar eigenlijk niet weer geld aan besteden.
Toen heb ik voor 15 euro opnamesoftware gedownload voor m'n smartphone (Sony Xperia) en dat werkt super :~)

Ik vind het erg handig. Minder spullen om mee te nemen, m'n mobiel heb ik toch altijd bij me.
En de kwaliteit is goed genoeg om repetities en workshops mee op te nemen. Hier een voorbeeld:
http://www.spansen.nl/pascalle/bourree%20in%20vier.wav (waarschuwing, het is 11 MB dus het duurt even.)
'k sla op in WAV om de kwaliteit zo hoog mogelijk te houden.

Dus Telenn, ik weet niet wat je Blackberry kan, maar misschien is dat ook nog een optie.

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: zoom H4
BerichtGeplaatst: do jul 16, 2009 2:12 pm 
Offline
Rookie

Geregistreerd: zo nov 02, 2008 10:03 pm
Berichten: 152
Woonplaats: Venlo - Limburg
Omdat mijn Zoomh4 gesponsord werd door mijn werk, hoefde ik gelukkig geen keuze te maken (qua prijs dan)
Toch denk ik achteraf gezien dat een Zoomh2 wel voldoende geweest zou zijn.
Als je jezelf wilt opnemen, ik neem aan harp, is een zoomh2 echt wel geschikt en heeft een mooie goede kwaliteitsopname. Als je meerdere dingen wilt, kom je met een H2 goed uit, maar H4 heeft inderdaad nog meer mogelijkheden.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: h4
BerichtGeplaatst: do jul 16, 2009 3:31 pm 
Offline
Trainee
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jun 06, 2009 12:27 pm
Berichten: 21
Woonplaats: Enschede
Wat voor werk moet je doen, zodat de aanschaf van een zoom gesponsord wordt? :)

JK

PS: Voor een harp lijkt mij de h4 juist wel ideaal: je neemt 'm op drie kanalen op: twee microfoons (ik vind het vanaf de zijkant eigenlijk het mooist klinken) en een piezo-pickup. Vervolgens gebruik je de stereomicrofoons als basisgeluid en voeg je de piezo toe totdat je de gewenste attack in het geluid hebt. (Wellicht met een kleine compressor over het piezo-kanaal)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: mazzel
BerichtGeplaatst: do jul 16, 2009 9:32 pm 
Offline
Rookie

Geregistreerd: zo nov 02, 2008 10:03 pm
Berichten: 152
Woonplaats: Venlo - Limburg
Ivm sponsoring: tja, dat was pure mazzel. Op 1 van de scholen, een mythylschool voor lichamelijk gehandicapte kinderen, werkte ik al 2 jaar lang met 3 tamboerijnen en 1 triangel. Toen ik een klacht indiende bij de directie, werd er op een dag een Rotaryclub in nette pakken achter in de klas gezet die gingen kijken hoe ik muziekles gaf. Vervolgens ging 1 vd mannen een potje janken omdat hij het allemaal zo emotioneel vond. Een jaar later werd er een cheque overhandigd van heel erg veel geld en toen mocht ik met de directeur naar http://www.adams.nl/nl/ om aan te wijzen wat ik allemaal wilde hebben :laughing: Daarna hadden we nog heel veel geld over en heb ik ook nog een Zoom uitgekozen.
Nu mag ik de komende 10 jaar niet meer klagen!

L


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling