mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu do maart 28, 2024 10:41 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 292 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 20  Volgende

Vragen of gevraagd worden?
Ik laat de ander (meestal) het initiatief nemen 10%  10%  [ 4 ]
Ik neem zélf (meestal) het initiatief 36%  36%  [ 14 ]
Ongeveer fifty-fifty: ik vraag en wordt gevraagd 54%  54%  [ 21 ]
Totaal aantal stemmen : 39
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma sep 21, 2009 2:55 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Ik ben benieuwd... zelf ben ik een beetje ouderwets (en een beetje verlegen) en wacht meestal totdat een man mij ten dans vraagt. Binnen mijn groep van vrienden die ik al jaren ken ben ik assertiever: dan sleur ik de mannen soms letterlijk de dansvloer op. :devilish:

Met stijldansen merk je toch vaak dat mensen het liefst met iemand van hun 'eigen niveau' dansen. Bij balfolk afgelopen zaterdag nam ik dus ook een 'beschikbare' houding aan, en tot mijn grote vreugde werd ik regelmatig ten dans gevraagd door verschillende heren. Bij mijn eigen dansschool dans ik voornamelijk met dezelfde partner, en als ik afwissel kom ik meestal niet verder dan 3 verschillende partners op een avond.

Door deze cultuuromslag vraag ik mij af hoe andere bal-folkers hier over denken. Laten jullie je vragen of stappen jullie op iedereen af? En ook: vinden jullie het vervelend als een onervaren iemand je ten dans vraagt?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 21, 2009 3:08 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
Tja, hier hangt een hele "cultuur" omheen...

Onderling wordt vaak behoorlijk gesmoest: "Je moet die eens proberen, die danst heel fijn!" of juist: "Vermijd die maar, want die sleurt je arm uit de kom."

Het hangt voor mij heel erg af op welk bal (en of dat in NL, BE of FR is) ik ben of ik vooral vraag of vooral gevraagd word...

Voor mij is de cultuuromslag andersom: nu ik argentijnse tangolessen volg met een "vaste" partner, is dat juist wennen! Hoewel we ook af en toe met kleine oefeningen wel eens doorwisselen met degenen die willen. Dat vind ik juist heel leuk; dansen is communiceren en met hoe meer mensen ik kan communiceren, hoe leuker ik het vind!

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 21, 2009 3:54 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do maart 05, 2009 2:02 pm
Berichten: 191
Woonplaats: Amersfoort
Ik word graag gevraagd. Helaas is zo'n afwachtende houding ook wel eens de oorzaak van veel aan de kant staan. ;-)
Afgelopen Mokumbal heb ik echter wel zelf een jongen gevraagd die er bij stond alsof hij wel wilde maar niet zo goed durfde. Hij bleek een beginner te zijn maar ik vond het leuk om dingen uit te leggen, ook al ben ik zelf zeker nog niet gevorderd.

Als ik mee wil doen met een jig (tovercirkel kan ook, maar die vind ik minder leuk) wil ik ook nog wel eens een man vragen om me in de dans te brengen. Dan zit je in ieder geval niet lang aan een partner vast dus hoef je daarop niet te 'oordelen'. (ook al zou dat oordelen onbewust kunnen zijn)

En Wen wil ik wel eens vragen voor de onregelmatige-onregelmatige Gonnagle wals. Gewoon omdat ik weet dat ook hij hem niet kan ontcijferen. :P

Ik blijf dus 'on the safe side'. (Altijd al bang geweest voor afwijzing, denk ik. ;-) )


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 21, 2009 4:00 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Brenda schreef:
Ik blijf dus 'on the safe side'. (Altijd al bang geweest voor afwijzing, denk ik. ;-) )


Dit gevoel deel ik! Ik ben niet zozeer bang dat een man "nee" zegt, maar wél dat hij me na één dans snel weer naar de kant brengt met een chagerijnig gezicht omdat hij niet met een onervaren danser wil dansen. :blush:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 21, 2009 4:08 pm 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 29, 2008 8:26 am
Berichten: 61
Woonplaats: Waalwijk/Tilburg/Etten-leur
Ik kom dus ook uit de stijldanswereld en daar blijf je inderdaad makkelijk bij je eigen niveau hangen. Ik kom er nog steeds wel eens, maar dans dan nog steeds alleen met mannen waarvan ik weet dat ze samenhangen met mijn oude niveau. Op die manier kan ik nog steeds de meeste figuren doen en dat vind ik het leukste.
Bij het stijldansen koos ik ook vaak bewust geen beginnners omdat ze gewoon nog geen f*ck konden en om dan zo'n heel nummer lang alleen basis te doen met 1, hooguit 2 figuren vond ik niet veel aan.

Helaas kwam ik toen in dit cultuurtje terecht en daar werd die houding niet gewaardeerd (of wel Kees ;) ;) ;P:blush: :blush: ) Die houding heb ik dus hier op moeten schorten om mijn vrienden die ik hier inmiddels heb gemaakt te kunnen behouden.

In beide werelden stap ik vaak gerust op mannen af, maar soms heeft een meisje er gewoon behoefte aan om gevraagd te worden. Als ik op een bal ben waar ik nog niet zo vaak ben geweest en de 'regulars' nog niet echt ken(wat toch nog redelijk vaak gebeurd) dan stap ik wat minder op mannen af en blijf ik eerder plakken bij mensen die ik ken omdat ik me daar wat comfortabeler mee voel.

Het ligt echt heel erg aan mijn stemming wat ik doe. Ben ik in een actieve(,beetje flirterige) bui dan zal ik sneller en vaker op mannen afstappen dan wanneer ik wat vermoeider ben en wat rustiger(romantischer) ingesteld ben. Ook als ik iemand bij me heb kan het dan nog veel verschillen, maar dan ben ik wel minder geneigd om heel de zaal rond te dartelen en wil dan vaak liever bij de persoon blijven die ik heb meegenomen.

_________________
'There are three rules for writing a novel. Unfortunately no-one knows what they are..' Somerset Maugham


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 21, 2009 4:09 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Christine schreef:
Ik ben niet zozeer bang dat een man "nee" zegt, maar wél dat hij me na één dans snel weer naar de kant brengt met een chagerijnig gezicht omdat hij niet met een onervaren danser wil dansen. :blush:

Ik denk dat je dat niet al te persoonlijk moet nemen. Het is in de Bal Folk heel gebruikelijk om maar één of twee dansjes achter elkaar met dezelfde persoon te doen.

Dat hoeft niets met voorkeur voor een bepaald niveau o.i.d. te maken te hebben, maar gewoon met het feit dat veel mensen het leuk vinden om met veel verschillende mensen te dansen :~)

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 21, 2009 4:11 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 29, 2008 9:35 am
Berichten: 416
Woonplaats: Delft
Als man ben ik toch vaker degene die een dame ten dans vraagt dan andersom. Het is ook wel leuk dat je soms enkel elkaar aankijkt en gaat dansen. Bij Damada en Boombalfestival heb ik zo wel vaker gehad dat je pas na het dansen er achter komt of de dame Vlaams of Frans is (de Nederlandse ken ik meestal)

Verder heb ik zoals de meeste mensen wel dat je vaak bij bepaalde dansen bepaalde dames vraagt. Ik blijf er ook lol in houden om te gokken welke onervarener (of onbekender) dames goed kunnen dansen. Hierbij is het denk ik wel prettiger een onervaren persoon te leiden dan te volgen, omdat je meer aan kunt geven. Maar ik volg niet vaak genoeg om hier veel over te zeggen.

_________________
Music is my favourite drug.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 21, 2009 4:20 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 10, 2009 8:16 am
Berichten: 171
Woonplaats: Utrecht
Ik vind het inderdaad ook erg afhangen van mijn stemming en de groep.
Soms als ik zelf gewoon erg enthousiast/druk ben, stap ik op mensen af om te dansen. Als ik zelf wat rustiger bui ben, laat ik liever mensen op mij afstappen.
Ik vind het ook erg afhangen van wat voor groep het is. Een groep waar je zelf redelijk onbekend in bent, word je minder snel gevraagd dan in een bekende groep. En dan vraag ik dus ook sneller iemand (zelf initiatief nemen in vreemde omgevingen he :blush: )...

Volgens mij heeft het er ook mee te maken of je vaker danst. Ik had iig toen ik begon dat ik minder makkelijk mensen vroeg. Ik voelde me bezwaard, want wie wil nou met zo'n beginner/kluns dansen? Ondertussen heb ik daar gelukkig veel minder moeite mee :).


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 21, 2009 4:49 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
zeerover schreef:
Ik denk dat je dat niet al te persoonlijk moet nemen. Het is in de Bal Folk heel gebruikelijk om maar één of twee dansjes achter elkaar met dezelfde persoon te doen.


Dat weet ik, maar ik doelde echt op de houding van "jemig, daar hoef ik ook niet meer mee te dansen".


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 21, 2009 5:08 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 04, 2006 3:53 pm
Berichten: 642
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
ik ben nogel verlegen van aard.
Daarom vind ik het altijd fijn om gevraagd te worden.
Ben ik alleen dan moet ik eerst moed verzamelen en daarna durf ik iedereen wel te vragen.

Voor wat betreft nivo verschillen kan ik me helemaal vinden het volgende citaat van Dick Crum:

Beginning dancer: knows nothing.
Intermediate dancer: knows everything; too good to dance with beginners.
Hotshot dancer: too good to dance with anyone.
Advanced dancer: dances everything. Especially with beginners.

_________________
Beginning dancer: Knows nothing.
Intermediate dancer: Knows everything, but is too good to dance with beginners.
Hotshot dancer: Too good to dance with anyone.
Advanced dancer: Dances everything, especially with beginners.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 21, 2009 7:49 pm 
Offline
Rookie

Geregistreerd: ma aug 03, 2009 9:43 pm
Berichten: 148
Ook ik zal als man nog even een reactie geven :)

In het begin op de eerste bals was ik zo bang omdat ik niks kon dat ik veel een terughoudende positie aannam en alleen naar het midden ging voor de groepsdansen, waar je niet echt zit met vragen/gevraagd worden... je staat voor je t weet 2 aan 2 (bijv bij jig in de binnenring alleen gaan staan wachtende of er een dame naast komt en het bekenden man gezocht roepje volgen bij tovercircel ;)

Nu ik mezelf als net niet meer beginner zie en weet dat een aantal dames mij een fijne danspartner vinden ben ik veel meer degene die afstapt op dames, en dan vooral die dames met de zoekende blik... dat ze nog geen danspartner hebben.

En het blijkt inderdaad dat je heel vaak maar 1 dans doet met een dame en dan doorwisselt, ik denk dat ik dat ook doe zodat ze niet gelijk denken dat ik ze heel leuk vindt en daarom meer dan 1 dans met ze doe.

Maar als 1 van de bekenden van me nog een dans wil dan geef ik die natuurlijk wel, en ook als na een parendans een groepsdans komt probeer ik vaak de dame mee te nemen.

Dus meer vragen dan gevraagd worden, want als je wacht als heer sta je er erg vaak buiten.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 21, 2009 8:09 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Wat me trouwens ook opvalt is dat de heren altijd heel hoffelijk vragen of je met ze wilt dansen. Ik ben gewend dat de man zegt "dansen" en vervolgens klaar gaat staan op de vloer.

Hulde aan de balfolk heren dus! :biggrin:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 21, 2009 8:43 pm 
Offline
Rookie

Geregistreerd: ma aug 03, 2009 9:43 pm
Berichten: 148
ik zeg meestal de dansnaam met een vraagteken erachter uitgesproken

mazurka ?

scottisch ?

Weet niet echt waarom ik t zo doe, maar voelt wel goed aan... en ik wacht geduldig een reactie af inderdaad in plaats van te gaan staan...
want soms heb je nog wel s een nee die ken ik niet...of ik heb m al beloofd aan...

dus omdat de kans ook groter is op een nee zijn de heren misschien wel hoffelijker ?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 21, 2009 9:00 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Dat zou kunnen.... in elk geval zal ik geen heer weigeren die me heel hoffelijk ten dans vraagt (tenzij ik net "nee" heb gezegd tegen een ander, want dat is niet aardig voor de andere heer).

Overigens is "ik ken de dans niet" bij mij geen reden om "nee" te zeggen. Ik geef wel aan dat ik de dans niet ken, maar ik laat de heer gewoon lekker lijde, uhhh, leiden en dan gaat het meestal wel goed. :)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 21, 2009 10:10 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 02, 2008 8:13 am
Berichten: 172
Woonplaats: Wageningen
Ik vraag meestal zelf, misschien juist omdat ik bang ben dat ik anders niet gevraagd word ;)

Trouwens, ik vind het zelf ook erg leuk om met beginnende dansers te dansen, omdat ik het leuk vind om dingen uit te leggen of tips te geven. En als het dansen dan meteen beter gaat, zijn we allebei blij :) Dus schroom als beginnende danser vooral niet om iemand te vragen!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 292 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 20  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling