GoofusInsanius schreef:
Om terug te komen op het topic: weg met de wiebelmazurka! En al helemaal met dat tango gedoe, kom nou zeg.
Wat mij eraan doet denken...
Ik heb laatst een (poging tot) mazurka gedanst met een dame die duidelijk *alleen* de wiebelmazurka kende, en van de 'ouderwetse' mazurka nog nooit gehaard had. Dat was wmb niet echt een succes. Inmiddels ben ik in zoverre bekeerd dat ik een wiebelmazurka (mits op wiebelmuziek gedanst) ook wel kan waarderen, maar dan moet de mazurka er nog wel onderdoor voelbaar zijn.
De dame in kwestie (geen forumster denk ik?) wiebelde echter alleen zonder (voor mij detecteerbaar) systeem heen en weer. Nou vind ik het absoluut niet erg als een begninnend danser niet kan volgen of de dans niet helemaal snapt. Al doende leert men tenslotte. Maar ik had het gevoel dat ze zelf het idee had de mazurka al aardig te snappen. Ik denk dat het heel lastig is om als je op die manier begint ooit lekker de 'zwier' erin te krijgen, die toch ook in een wiebelmazurka zo fijn kan zijn.
Wat dat betreft zou op dansuitleg/workshops misschien wel weer iets meer aandacht mogen worden gegeven aan de basis, die er toch ook in een wiebelmazurka wel onder ligt (al is het maar alleen in je hoofd). Als je namelijk op bals probeert de mazurka op te pikken en je ziet alleen maar 'gevorderde wiebelaars' dan is het denk ik erg moeilijk die basis zelf op te pikken.