mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu vr maart 29, 2024 7:01 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 125 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kliekjesgedrag?
BerichtGeplaatst: di dec 21, 2010 1:08 am 
Offline
Trainee

Geregistreerd: ma mei 18, 2009 8:40 am
Berichten: 25
Ik was maar weer eens aan het rondkijken en kwam de term "kliekjesgedrag" tegen. Toch iets om eens over te kletsen lijk me. Voor de duidelijkheid: ik reken mezelf tot het kliekje dat alleen met bekenden danst.

Aan de ene kant trek ik me weinig hiervan aan. Ik kom op balfolk niet alleen om te dansen, maar ook om vrienden te zien en een fijne avond te hebben. Als ik dan nieuwe mensen tegenkom is dat altijd fijn, maar meestal is dat dan weer via de mensen die ik al ken. Ik ben dan ook minder geneigd om spontaan op onbekenden af te stappen, daar moet ik wel een aanleiding voor hebben. Ik maak me dus "schuldig" aan kliekjesgedrag maar heb dan ook eigenlijk geen behoefte hier wat aan te doen.

Aan de andere kant snap ik wel dat dit eigenlijk niet wenselijk is. Eén van de krachten van het Balfolk is de heel erg open en welkomende sfeer. Iedereen kan het leren, iedereen mag (moet!) gelijk meedoen en iedereen danst met elkaar. Als je dan een groep mensen hebt die duidelijk meer ervaring hebben en alleen maar met elkaar dansen, komt dat gesloten en elitair over. Daar knappen mensen op af en wie weet komen ze dan niet meer. Dus wil je dat mensen nieuwelingen met open armen ontvangen.

Ik ga ongeveer twee keer per maand naar een bal, soms iets vaker en soms minder vaak. Als ik er dan ben dans ik met de mensen waar ik mee wil dansen. Soms zijn dat nieuwe mensen waarvan ik geen idee heb of ze uberhaupt kunnen dansen, maar meestal niet. Meestal dans ik met vrienden waar ik op dat moment zin heb om mee te dansen. Ik reageer trouwens heel goed op gevraagd worden en sla eigenlijk nooit iemand af. Cru gezegd: het probleem ligt 'm niet bij de zg. "harde kern" maar bij de mensen die zich daardoor laten afschrikken. Om te dansen moet je een beetje durven vind ik, ook door bijvoorbeeld op een vreemde af te stappen en te vragen of ze willen dansen. Ik zeg (bijna) altijd ja.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di dec 21, 2010 9:08 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 09, 2009 11:06 pm
Berichten: 280
Tja, opzich goed dat er over gesproken wordt, maar ook wel weer jammer. Balfolk is ontspanning en fijne warme sfeer. Geen gedoe denk ik dan. Dat er kliekjes zijn heb je overal in de wereld, so be it. Maak je eigen kliek :P

Ik ben zelf geen kliekjesmens maar heb er ook niet last van. Met die topdanseressen dans ik dan niet of bijna niet, maar buiten het 'kliekje' zijn ook heel veel dames (en vast ook wel heren) die fantastisch dansen. Ik heb in iedergeval niets te klagen. Ik vraag ook af en toe nieuwe mensen (voor mij nieuw of hun 1e bal ofzo) of wordt gevraagd en daar zitten soms pareltjes tussen :) Soms ook niet haha


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di dec 21, 2010 10:22 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 13, 2009 11:35 am
Berichten: 390
Woonplaats: Leiden
Een zekere mate van ''kliekjsvorming'' is niet te vermijden denk ik, omdat iedereen toch een groepje heeft, of vormt uiteindelijk. Of in ieder geval een kring bekenden heeft, die je dan toch vaak alleen op bals ziet. Een bal is dan ook een gelegenheid om bij te praten, vaak onder het dansen zelf. Daardoor heb je gewoon minder tijd om met onbekenden te dansen.

Maar zoals ik ergens anders zei over dit onderwerp: Ik vraag meestal bekende dansers, maar ook wel onbekende, ligt aan de bui. En ik zeg eigenlijk altijd ja als ik gevraagd wordt, dus ik denk niet dat ik heel erg gesloten overkom. Hoop ik, want ik vind de open sfeer van balfolk juist zo leuk. Maar toch zijn er wel groepjes, maar dat is ook iets menselijks. Als het maar niet gaat overheersen, zodat nieuwelingen zich onwelkom voelen en er niet tussenkomen. Het is ook een kwestie van een beetje lef hebben natuurlijk, gewoon vragen, meestal komt het dan wel goed. Dansen is ook zeer goed voor sociale vaardigheden :wink:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di dec 21, 2010 12:02 pm 
Offline
Pilot

Geregistreerd: di jul 01, 2008 11:41 pm
Berichten: 369
Ik doe zeker mee aan kliekjesvorming, hoewel het niet zo bedoeld is. Maar de instelling waarmee ik naar een dansavond gaat zorgt er wel voor.

Meer daarover tijdens de workshop op 15 januari ;)

(Die er overigens niet voor gaat zorgen dat er meer kliekjes gevormd gaan worden maar we willen jullie dan graag wat verschillende inzichten laten zien)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di dec 21, 2010 6:28 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Elke vierde dans een cercle of een jig.
Dat lijkt mij een uitstekende remedie.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di dec 21, 2010 9:28 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Ik vind "kliekjesgedrag" nogal overdreven. Is het niet normaal voor mensen om hun vrienden op te zoeken?
Het is onnatuurlijk om je in een kamer (of zaal) vol met mensen te begeven, om je vervolgens af te zonderen van de mensen om wie je geeft.

Dit gedrag komt overal terug. Op werk ga je lunchen met de collega's die je leuk vind, op verjaardagen ga je naast je oma zitten en niet naast de achter- achter- achterneefjes die je niet kent...
Juist bij balfolk vind ik de sfeer anders. Ook al sta je met je vrienden, niemand vind het raar als er ineens een vreemde op je afstapt om je ten dans te vragen. Andersom is het ook niet raar als je je vrienden even verlaat om een vreemde te dans te vragen. Probeer dat maar eens op werk! Ik durf te wedden dat de onbekende collega waar je ineens bij aanschuift moeite heeft zijn soep weg te werken. :raisedeyebrow:

In toevoeging hierop: ik starte ook 'alleen' op balfolk. In een jaar tijd heb ik een heleboel leuke mensen leren kennen, waar ik nu op afstap als ik op een bal kom. Balfolkers zijn ook gewoon mensen die graag in hun comfort zone zitten. Maar het zijn ook mensen die vaak erg open staan voor nieuwe mensen. :hug:

Ik denk dat we daar als folkies trots op moeten zijn, en ons niet afvragen of we teveel 'kliekjes' vormen. Zou de dansstage niveau 1 zo snel uitverkopen als er niet zo'n gezellige sfeer was?

Kliekjesgedrag... nee, absoluut niet.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 22, 2010 8:37 am 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 04, 2006 3:53 pm
Berichten: 642
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
campie schreef:
Elke vierde dans een cercle of een jig.
Dat lijkt mij een uitstekende remedie.


Hmm, ik heb al eens een Jig meegemaakt waarbij een LBB-er een beginner finaal voorbijliep/oversloeg en verder ging met een andere LBB-er.
De beginner keek beteuterd en ging aan de kant zitten.

Ik merk dat slecht tegen dat soort gedrag kan.

_________________
Beginning dancer: Knows nothing.
Intermediate dancer: Knows everything, but is too good to dance with beginners.
Hotshot dancer: Too good to dance with anyone.
Advanced dancer: Dances everything, especially with beginners.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 22, 2010 10:03 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 09, 2009 11:06 pm
Berichten: 280
Dat heb ik nog nooit meegemaakt en dat is ook echt een uitzondering. Overigens ben ik ook min of meer alleen begonnen :D


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 22, 2010 10:06 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
Wat is toch een LBB-er?

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 22, 2010 10:07 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 13, 2009 11:35 am
Berichten: 390
Woonplaats: Leiden
telenn gwad schreef:
Wat is toch een LBB-er?


Ha, gelukkig, ben ik niet de enige die zich dat afvraagt!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 22, 2010 10:10 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
Yellowflower schreef:
telenn gwad schreef:
Wat is toch een LBB-er?


Ha, gelukkig, ben ik niet de enige die zich dat afvraagt!


Hi hi...en ik dus ook niet!

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 22, 2010 10:35 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 20, 2010 6:19 am
Berichten: 235
campie schreef:
Elke vierde dans een cercle of een jig.
Dat lijkt mij een uitstekende remedie.


Inderdaad!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 22, 2010 10:36 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 20, 2010 6:19 am
Berichten: 235
telenn gwad schreef:
Yellowflower schreef:
telenn gwad schreef:
Wat is toch een LBB-er?


Ha, gelukkig, ben ik niet de enige die zich dat afvraagt!


Hi hi...en ik dus ook niet!


Heb ook geen flauw idee wat dat is.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 22, 2010 10:37 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 09, 2009 11:06 pm
Berichten: 280
Oh dat wist ik ook niet hoor, maar gezien de context ga ik er van uit dat hij er een beginner mee bedoelt :)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo dec 22, 2010 10:38 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 20, 2010 6:19 am
Berichten: 235
guillome schreef:
Oh dat wist ik ook niet hoor, maar gezien de context ga ik er van uit dat hij er een beginner mee bedoelt :)


...Maar die werd juist voorbij gelopen...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 125 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling