Ok, hier komtie! Ik wil op zo veel een reactie geven... Even in kopjes om het lezen makkelijker te maken!
Vragen van Ron
Ron schreef:
- Hoe kun je het handigste naar een ruimere plek op de dansvloer komen?
Dit is volgens mij iets dat je gewoon moet leren door veel te dansen. Het overzicht op de zaal komt dan vanzelf, en dan is het een kwestie van lopen in de maat.
Ron schreef:
- Wat doe je als er in een tovercikel opeens iemand ontbreekt?
Dan loop je naar het midden en steek je je hand omhoog. De kans is zeer groot dat er ergens anders in de cirkel ook iemand over is, en die kan je dan makkelijk vinden en zo samen weer de cirkel instappen.
Ron schreef:
- Wat doe je in het geval van file-vorming?
De bus pakken.
Ron schreef:
- Hoe zeg je 'nee' tegen iemand zonder dat die zich afgewezen voelt?
Eerlijk de reden geven waarom je "nee" zegt. Bijv: ik heb net een drankje gehaald.
Ron schreef:
- En als je dat dan toch niet zo handig doet, hoe maak je dat dan weer goed?
Zorg ervoor dat je de dame/heer in kwestie later op de avond een keertje voor een dans vraagt. Dan weet die persoon zeker dat het niet persoonlijk was. (Bij mij schiet dat er soms wel eens in...)
Ron schreef:
- Hoe zorg je dat je als je weggaat voor het bal afgelopen is, je toch iedereen gedag kan zeggen?
Als laatste weggaan!
Ron schreef:
- Hoe laat je de band weten dat je hun muziek mooi vind (behalve door te dansen of door het ze te vertellen)?
Hard klappen en joelen om een toegift. En koop de cd, dat vinden ze altijd wel leuk.
Ron schreef:
- Hoe krijg je een cikel rond als het een spiraal is?
Hier heeft Koen op de dansstage een hele verhandeling over gehouden. Het makkelijkst is om dit probleem te voorkomen. Ik ben een keer naar het midden gelopen om de mensen naar twee mooie cirkels te dirigeren. Een beetje assertiviteit kan in deze geen kwaad.
FreestylenRepelsteeltje schreef:
ik ben zelfs soms een beetje trots als iemand iets anders gaat dansen of zelfs gaat freestylen om mijn muziek! Blijkbaar kan ik dan mijn creativiteit op zo'n manier overbrengen dat het anderen ook inspireert en raakt zodat zij zelf ook een creatieve impuls krijgen en zelf na gaan denken.
Ik vind dit een hele goede insteek! Op workshops voor (half)gevorderden leer je juist met ritmes te spelen en creatief te zijn op de muziek. Ik laat me veel liever door de muziek leiden dan dat ik voorgeprogrammeerde pasjes doe, dat vind ik juist de charme aan balfolk.
Ook moeten de muzikanten zich realiseren dat de dansers hun
publiek zijn. Zij betalen om lekker te kunnen dansen. Jij wordt gevraagd om dit te realiseren, vaak tegen (geringe) vergoeding. Feitelijk zijn de dansers dus je klanten.
Is de klant dan koning? Ja, een beetje wel. Als het je heel erg hinderd dat er mensen iets anders op je muziek doen dan aangekondigd, dan kan je wellicht proberen iets meer cadans in je muziek te laten doorklinken, dan zullen de dansers ook eerder geïnspireerd raken deze te volgen. Of wat al is genoemd: stem je nummers af op de behoefte van het publiek. Zie je iedereen zwoel omarmd dansen? Speel nog een mazurka! Zie je veel mensen een Scottish dansen op je derde An Dro? Misschien moet je dan je setlist omgooien, omdat drie An Dro's kennelijk te veel is.
Het klinkt misschien een beetje onaardig zoals het er nu staat, maar ik kom naar Balfolk om voor mezelf lekker te kunnen dansen. De gouden driehoek vind ik dan ook belangrijker dan de pasjes die je doet.
Veel variatiesRon schreef:
Toen ik net een handjevol variaties kende, gebruikte ik die voortdurend, omdat ik het idee had dat het anders wel wat saai voor de volgster zou worden. Toen in de lessen en op workshops uitgebreid aandacht werd besteed aan variaties, en wanneer die goed passen en wanneer niet, snapte ik ook wel waarom dat niet heel verstandig was
Ron, dit vind ik geen beginnersfout, zoals je het zelf noemt. Een beginnersfout is een dame laten draaien op een moment dat het eigenlijk niet goed kan, maar veel variaties (willen) toepassen is geen fout.
Zelf mogen mannen mij best als uithangbord gebruiken. Misschien komt het door mijn stijldansachtergrond, maar ik vind het heerlijk om veel variaties te doen en rondgezwierd te worden - mits de muziek erom vraagt. Een hele subtiele mazurka dans ik bij voorkeur klein en subtiel.
Ik ken natuurlijk ook dames die het juist níet leuk vinden als een man zo veel variaties doet. Mijn oplossing:
Vraag van te voren aan je dame of ze het leuk vind veel variaties te doen. Zegt ze "ja", leef je uit! Zegt ze "nee", dan kan je het voor haar leuk houden door het rustig aan te doen.
Natuurlijk is dat een stuk lastiger in bijv. de jig. Hier heb ik ook niet een echte oplossing voor, behalve dat je gewoon met zo veel mogelijk dames moet hebben gedanst, zodat als je ze tegenkomt in de jig je precies weet wat ze willen.