Windwijs schreef:
... Ik vermoed, als accordeonist en niet-trekzakker, dat een kind waarschijnlijk veel minder moeite heeft met de minder logische ligging van de tonen op een trekzak.
Deze uitspraak kan ik niet helemaal volgen ...
Elk instrument heeft toch zijn eigen logica en die is, mits goed uitgelegd,
ook voor een kind te begrijpen.
Citaat:
Voor beide instrumenten geldt waarschijnlijk dat coördinatie van de beide handen plus balgbeweging meestal het lastigste is in het begin. Misschien dat trekzak daar wel een voordeel heeft, omdat toon en balgbeweging aan elkaar gekoppeld zijn (een toon heeft een vast balgrichting)
Als je het hebt over een éénrijer
trekharmonica hebt, ja. Een
accordeon is overigens ook een trekzak. Ga je echter naar een standaard
tweerijer, bijvoorbeeld in CF (met de bekende gedraaide 5de tongplaat
van de tweede rij, dan zijn alle tonen in twee richtingen aanwezig met
uitzondering van de bes.
Citaat:
Knopaccordeon met melodiebassen heeft als voordeel dat het toetsenbord voor beide handen hetzelfde is... dan zit je niet met het probleem dat je voor de linker- en rechterhand verschillende knopsystemen moet leren... maar ja, dan ga ik weer veel sneller klassiek met de kids spelen, en de meeste accordeonistjes komen daar in het begin niet voor (en de instrumenten zijn zo duur).
Er zijn er genoeg die het niet-klassieke repertoire prima spelen op de
knopaccordeon. Ik vind dat een heel slim systeem met betrekking tot het
transponeren.