mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu do maart 28, 2024 11:12 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do sep 25, 2014 2:29 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 23, 2010 9:38 am
Berichten: 185
Woonplaats: Wageningen
Op Facebook wordt momenteel heel hard gepraat over dansen! Omdat ik bang ben dat we deze interessante discussie kwijt gaan raken anders, gooi ik in ieder geval het aansticht-plaatje even hier. De discussie op Facebook is momenteel zo onoverzichtelijk...

Het plaatje is oorspronkelijk ontworpen door Yoxz. Ik was het met een aantal dingen niet eens, maar die zijn zo ondertussen wel aangepast, dus ik heb weinig commentaar hier meer op te geven. Maar jullie misschien wel?

De legenda:
1. moeilijkheidsgraad
2. naam van dans
3. voetpositie
4. dansrichting
5. maatsoort
6. zweetgevoeligheid

Afbeelding


Kees had nog deze mooie lijst (hoop dat je het niet erg vind dat ik het even kopieer?):
Toevoegen van dansen:
gavotte de l'aven: 1 ster, reidans, dansrichting pijl naar links, maatsoort?, zweet 1 druppel
rondeau en chaine: 2 sterren, reidans, dansrichting pijl naar links, maatsoort?, 3 druppels
Algemene opmerkingen:
1. is kolom 4 nu dansrichting of draairichting? Als het dansrichting is, staan de pijlen bij alle parendansen fout, want die wijzen naar rechts en die moeten in dat geval naar links wijzen.
2. zou je bij de reidansen niet beter drie paar voeten naast elkaar zetten. Dan zie je het verschil.
3. Wat betekenen de voeten bij jig, reel, tovercirkel en tarantella? Dat er verschillende figuren zijn of dat het een kringdans zou zijn, of dat er gewisseld wordt. Alleen de eerste zou dan juist zijn, alhoewel je bij de reel en de jig beter zou kunnen kiezen voor voeten naast elkaar.
Dan de specifieke dansen:
Ik zou de reel in dit overzicht weglaten, want die komt niet voor in de Nederlandse danslessen. En als je hem wilt laten staan, moet die 2 of 3 sterren krijgen en 3 zweetdruppels.
Ik snap het onderscheid tussen de bourree en de rondo en couple niet. De rondo-en-couple moet volgens mij ook 2 sterren zijn en zeker twee zweetdruppels.
De tarantella moet juist twee sterren krijgen, maar zeker drie zweetdruppels.
Verder zijn er nog een paar dingen die ik anders zou klasseren, maar dat hoeft niet perse.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do sep 25, 2014 4:38 pm 
Offline
Ballgirl
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 23, 2012 3:08 pm
Berichten: 9
Woonplaats: De rechte letter na de 'T'
Het is overigens

'scottish impaire'
en
'rondeau en couple'

... tja, de zweetdruppeltjes en moeilijkheidsgraden zijn een beetje persoonlijk, denk ik.

de maatsoorten zijn misschien minder interessant dan het aantal tellen van de choreografie.

Een jig/chapelloise is muzikaal misschien dan wel in 6/8, maar dat zijn dan 2 tellen voor de dans, het basispatroon van de choreografie van de jig zou dan '8' zijn (net als bij de cercle/tovercirkel). Bij een polka staat het al zo (die was toch 4/4?): 2 tellen voor de basischoreografie. De kost ar c'hoad en de gavotte worden dan 8 tellen (terwijl de muziek idd in 4/4 is).

Dan kun je nog discussiëren of bv. een hanterdro 3 tellen (links-rechts-links-sluit: 1-ne-2-3) of 6 tellen is (links-bounce-rechts-links-bounce-sluit-bounce: 1-ne-2-je-3-je). Tja.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do sep 25, 2014 7:21 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 04, 2006 3:53 pm
Berichten: 642
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
An-dro zou ik twee sterretjes geven.
Het blijkt voor verreweg de meeste beginners best lastig om handen en voeten tegelijk te bewegen en dan ook nog eens niet synchroon.

_________________
Beginning dancer: Knows nothing.
Intermediate dancer: Knows everything, but is too good to dance with beginners.
Hotshot dancer: Too good to dance with anyone.
Advanced dancer: Dances everything, especially with beginners.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr sep 26, 2014 9:08 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 23, 2010 9:38 am
Berichten: 185
Woonplaats: Wageningen
Maar ik vind de andro dan weer zeker niet moeilijker dan een polka. Om dat een beetje leuk te doen, is ook wel wat oefening nodig! Al ben ik het zeker eens dat de andro moeilijker is dan de hanter dro.

Misschien moeten we een schaal van 1-10 introduceren :peace:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo sep 28, 2014 1:36 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
Jojo, ook al betwijfel ik de meerwaarde (ik zou daar een andere oplossing voor zien), dank je wel dat je het hier hebt geplaatst.
Inhoudelijk even reageren op de gemaakte opmerkingen:
- het document is opgesteld als hulpmiddel voor beginnende dansers, en niet voor muzikanten. Ik zou het dus logischer vinden om het aantal tellen te vermelden in plaats van de maatsoorten. Daarin ben ik het dus eens met Henrikar.
- De An-Dro is best een raar ding. Hij wordt idd als simpele dans beschouwd, maar de vereiste voet-handcoördinatie doet nieuwelingen in de dansinstructie soms afhaken. Toch is die niet dusdanig gecompliceerd dat ik hem als twee-sterren zou inschatten. Dan zou je de tricot namelijk naar 3-sterren moeten opwaarderen, omdat dat nog een stukje moeilijker is omdat het kennis van muzikaliteit vereist omdat je de overgangen tussen de andro en hanterdro moet kunnen onderscheiden.
- ik zou niet willen pleiten voor een grotere schaal. Dan heb je meer mogelijkheden en levert dat automatisch meer discussie op.

_________________
Als leiden lijden wordt, kun je het niet meer volgen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma sep 29, 2014 9:09 am 
Offline
Star

Geregistreerd: vr feb 13, 2004 10:36 am
Berichten: 1110
Leuk, hier deze discussie
Moeilijkheidsgraad blijft altijd erg persoonlijk.
Bijvoorbeeld met scottisch / mazurka: ik heb wel eens een partner meegemaakt die met de mazurka aardig uit de voeten kon maar met de scottisch werd het minder aangenaam...

_________________
ik dans dus ik besta


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma sep 29, 2014 10:43 am 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 04, 2006 3:53 pm
Berichten: 642
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Mijn graadmeter voor moeilijkheid is:
Kijk naar een groep absolute beginners.
Hoe lang heb je nodig en welke methodes heb je nodig totdat van zo'n groep de meerderheid de dans zonder al te veel moeite kan doen?
Mijn ervaring met de an dro is, dat een minimale uitleg met alleen de A-Z methode *niet* het gewenste resultaat (iedereen doet 'm) heeft.
De meeste (echte) beginners blijken namleijk daarna nog steeds problemen te hebben met de coordinatie armen-benen.
De minimale uitleg met slechts één methode is niet genoeg --> de dans is dus *niet* makkelijk. Vind ik.

_________________
Beginning dancer: Knows nothing.
Intermediate dancer: Knows everything, but is too good to dance with beginners.
Hotshot dancer: Too good to dance with anyone.
Advanced dancer: Dances everything, especially with beginners.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma sep 29, 2014 8:17 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
Ik ben het hier erg mee eens. Als beginnend stoethaspel vond ik de andro erg moeilijk. De armpjes, aarg. En dan al helemaal als de links en rechts van je ook niet zo zeker zijn, of ongelijk.

En dan ook nog eens opletten da je niet te veel naar voor en achter stapt. En niet te veel op de voeten van je linkerbuur.

En om een lekkere andro te dansen moet je echt in de kadans komen, en liefst de 'tussenvering' (123veer123veer) in je ruggenmerg hebben zitten.

Dan is een scottishe zonder variaties een stuk makkelijker.

Leuk schema trouwens.

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma sep 29, 2014 9:53 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Goh, het lijkt net de kijkwijzer. Als je sommige pictogrammen van voetjes moet geloven komt er nogal wat sex in voor... :devilish: :laughing:

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di sep 30, 2014 9:27 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 16, 2004 8:03 pm
Berichten: 2209
Woonplaats: Den Haag
Eens met Martijn dat de andro in het begin echt een hele worsteling kan zijn. Ik kreeg het ook moeilijk voor elkaar. :peace:
In Zweden trouwens wel meegemaakt dat een jongen prima polska's kon dansen, maar bij de scottisch volledig de mist in ging. :devilish: Dat laat zien dat 't maar net afhangt van hoe je een dans aangeleerd krijgt (eens met squaws), want aan de polska was toen tijdens de dansles uitgebreid aandacht besteed, maar de scottisch werd nog even snel aan het eind gedaan... :dancing:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma okt 20, 2014 11:06 am 
Offline
Ballgirl
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma dec 24, 2012 10:02 pm
Berichten: 7
Woonplaats: Delft
http://home.hccnet.nl/yoxz/dans-poster.2.1.pdf
Om te verspreiden, af te drukken of nog heel veel over te discissieren! enjoy

_________________
laat me dromen met m'n voeten


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling