mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu do maart 28, 2024 2:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Jaaroverzicht 2016
BerichtGeplaatst: wo dec 21, 2016 11:51 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
Voor het eerst heb ik mijn jaaroverzicht rechtstreeks op facebook geplaatst.
Hierbij de link:
https://www.facebook.com/groups/8636243 ... 0328338873

_________________
Als leiden lijden wordt, kun je het niet meer volgen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Jaaroverzicht 2016
BerichtGeplaatst: do maart 30, 2017 9:57 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Ik ben zo vrij om het overzicht van Kees toch nog op het forum te publiceren zodat er ook op deze plaats reactie op gegeven kan worden:

BALFOLKACTIVITEITEN OP BALFOLK.NL IN 2016

Een nieuw jaaroverzicht, van 2016 uiteraard.
En ik heb besloten om het jaaroverzicht niet meer op het mota-forum te plaatsen. Puur omdat het forum gewoon eigenlijk niet meer gebruikt wordt.
Dan nu de cijfers: het totale aantal ballen is uitgekomen op 108. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik eventuele geannuleerde evenementen er nog tussen kunnen staan.
Noord-Brabant: 22 (22)
Noord-Holland: 22 (22)
Gelderland: 20 (19)
Utrecht: 16 (16)
Zuid-Holland: 9 (9)
Groningen: 8 (4)
Overijssel: 7 (7)
Limburg: 2 (1)
Friesland: 1 (-)

Vorig jaar waren er 100 vermeldingen van balactiviteiten op balfolk.nl, dit jaar 107. Dat is dus een stijging van 7 procent.
Meer dan de helft daarvan komt op het conto van Groningen. Begin dit jaar werd daar begonnen met het balfolkcafé. Wel is het zo dat er blijkbaar geen ballen meer in Bad Nieuwerschans worden gehouden.
In de top 5 van de provincies zijn er nauwelijks wijzigingen in de aantallen bals.
Wat betreft Noord-Brabant zei ik vorig jaar dat het aantal bals zou stijgingen door de vermeldingen in Oisterwijk. Dat is niet gebeurd, en dat heeft te maken met het wegvallen van het folkfestival Parkfest. De organisatie durfde een buitenfestival niet meer aan, maar het publiek accepteerde niet dat het festival naar binnen zou worden verhuisd en uiteindelijk is enkele weken van te voren het hele festival afgelast en het ziet er momenteel niet naar uit dat het terug zal komen.
In Noord-Brabant vond wel een bijzonder project plaats rond het lanceren van de nieuwe CD van Té. Voorafgaand aan de officiële presentatie van dat kleinood werden in de week ervoor her en der in Tilburg dansworkshops gehouden. De opkomst was sterk wisselend, maar het enthousiasme was overal groot en de nodige nieuwelingen hadden de weg naar de ballocatie gevonden. De ballocatie was in Dudok in Tilburg, een bijzonder mooie locatie met houten vloer, glas-in-loodramen.
Het aantal ballen in Utrecht mag dan hetzelfde zijn gebleven, maar er zijn toch wel wat vermeldenswaardige feiten te melden.
Allereerst: het aantal vermelde dinsdagavondballen in Zeist is teruggelopen van 4 naar 1. Daarnaast wordt dit jaar het Knalbal, normaal ook in Zeist, niet georganiseerd. Waren er vorig jaar nog drie bals in Café Hofman, nu waren die er niet meer, en zou het aantal nog lager moeten zijn. Maar dat is niet gebeurd.
Er zijn aan de andere kant dus balactiviteiten bijgekomen.
Als eerste de mini Moiraballen, die elke laatste maandag van de maand plaatsvinden. Dit jaar zijn er dus drie meegenomen. Ook zijn de optredens van Accordzeam op fantasyfestival Elfia meegenomen.
In Noord-Holland hebben geen grote wijzigingen in de programmering plaatsgevonden en is het aantal bals hetzelfde gebleven.
In Zuid-Holland is ook het aantal bals gelijk gebleven, maar is wel vermeldenswaardig dat de folkbals in De Doelen zijn weggevallen. Dat het aantal gelijk gebleven is, is te danken aan verhoogde balactiviteiten van Balfolk Zuid-Holland in Leiden en Hillegom. Ook waren er bals die door losse individuen zijn georganiseerd. Daarbij denk ik aan het bal in Gorinchem en in Alphen aan de Rijn.
In 2016 werden ook voor het eerst optredens in het Balfolkcafé in Nijmegen op de balfolkkalender te verschijnen. Dat was van korte duur, want het lijkt erop dat de balfolkcafé’s na de zomer gestopt zijn, omdat de uitbater gestopt is in dat café.
Friesland staat ook weer in het rijtje, maar dat kwam puur omdat een balfolkband op een folkfestival speelde. Of dit een oplevend en beklijvend effect heeft, vraag ik me af.

Al met al is het beeld een beetje hetzelfde gebleven met al s centrale vermelding dat er steeds meer bals doordeweeks plaatsvinden. Zoals in Eindhoven, Amsterdam, Groningen en Utrecht maandelijks en in Zeist incidenteel. Op zich blijven daarmee de aantallen gelijk, maar ervaar ik dat toch als een afname, omdat de doordeweekse ballen moeilijker te bezoeken zijn, omdat ze midden in een werkweek plaatsvinden.

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling