mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu do maart 28, 2024 7:24 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 156 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: hoezo grijze golf ????
BerichtGeplaatst: vr maart 21, 2003 9:14 pm 
Offline
Trainee

Geregistreerd: wo maart 19, 2003 10:06 am
Berichten: 41
Woonplaats: Friesland
Ik lees hier en daar nogal moeizame opmerkingen tav de vermeende Grijze Golf
Als grijze golfer vraag ik mij af wat er nu precies bedoeld wordt met grijze golf en waarom dat een negatieve lading krijgt.
Wat is het nut van polarisatie ?

Toen ik 30 jaar geleden mijn eerste doedelzaklessen kreeg in Ierland van mensen als Dan o Dowd,en spelers als paddy Keenan ,Liam o Flynn en Dave Spillane nog broekjes waren hoorde ik die nooit iets zeggen over grijze golven of iets over leeftijden.Ieder was gretig naar ervaringen en opgedane ervaringen en het delen van repertoire.
Met veel respect kijk ik naar spelers als Jean Bona en Bernard Blanc.
Wat te denken van Remy Dubois (ook erg grijs)
Grijsgedraaide Fungusplaten :-)

groeten Doedelicious


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr maart 21, 2003 10:02 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
In mijn beleving zijn oude muzikanten vaak de beste. Zal wel door de levenservaring komen. Hun spel heeft iets wat jonge honden (hoe geweldig ook) niet hebben. Carl Erik Lundgaard, bijvoorbeeld, is ook grijs, maar een van de boeiendste muzikanten die ik ken.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za maart 22, 2003 3:51 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 12:16 pm
Berichten: 176
Woonplaats: Tilburg
Fille schreef:
In mijn beleving zijn oude muzikanten vaak de beste.


Hoezo polarisatie??

Denk dat met de vermeende grijze golf juist niet de goede muzikanten worden bedoeld, maar juist de muzikanten die zich niet verer hebben ontwikkeld, maar zijn blijven hangen in wat ze hebben geleerd. Daarnaast veroorzaakt de vermeende grijze golf een bepaald imago, die slechts door jonge honden, hoewel ze wellicht niet zo doorleefs spelen als een oude rot in't vak, kan worden doorbroken.

Als je de muziek levend wil houden (en dat was vast ook zo in de tijd van die voor mij volledig onbekende muzikanten die jullie noemen) mag, wil, moet zelfs de jonge garde zich lekker afzetten tegen die ervaren anderen!

_________________
Keep the good stuff flowing!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za maart 22, 2003 11:52 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Er worden in deze discussie plots oplaaiende grijze golfoorlog Afbeelding een paar Scuds (of zijn het MOAB's) de lucht ingeslingerd die langs hun doel schieten.

Ik denk we hier onderscheid moeten maken tussen twee verschillende dingen:

1. De grijsheid van het haar van een individuele spelerAfbeelding.

2. De grijsheid van het geluid van een collectief.


Wat 1. betreft. Ik verkeer in de stelligste overtuiging dat een goed muzikant beter kan gaan spelen naarmate hij meer grijze haren krijgt. Het leuke van muziek beoefenen in tegenstelling tot bijvoorbeeld topsport is dat je het tot ver na je pensioen kan volhouden zonder aan speelkracht in te boeten. Hier kan grijsheid dus moeilijk een bezwaar genoemd worden. Dit is hetgene waar Fille Floor en Doedelicious op doelen.

Punt 2. gaat over hoe de ontwikkeling van de volksmuziek in zijn geheel verloopt. Dan heb je het eigenlijk meer over groepjes, of over de scene in zijn geheel. Als daar veel mensen inzitten die, al dan niet met hun groepjes, al jarenlang dezelfde muzikale paden bewandelen, dan zit er weinig ontwikkeling in de muzieksoort als geheel. Voor avontuurlijk ingestelden kan dat een reden zijn om het voor gezien te houden. Wie blijven dat zijn de gezellige middenmoters die het allang mooi vinden als ze op Schier een nieuw deuntje kunnen leren van een jonge harmonika-god. (Dat waren toch allemaal niet zo grijze docenten op Schier Fille? maar niet goed genoeg zeker?).

En dan kom je eigenlijk bij grijs 3. Dat is die vergrijzende middelmaat die zo bepalend is voor het image van de scene dat enig zichzelf respecterend jongere daar gillend bij weg rentAfbeelding.

Dus ik denk dat we die discussie gescheiden moeten houden. Fille Floor heeft het over individuele spelers die zich steeds verder ontwikkelen naamate ze ouder worden.

Verse Melk heeft het meer over de volksmuziek als geheel. En eigenlijk meer over een bepaalde voorhoede daarvan. Een hoek van de volksmuziek die k?n vernieuwen. Dat kan niet met alles. De traditie moet ook onderhouden worden, zeker bij volksmuziek.

In de Jazz zijn er nog steeds groepen die zich toeleggen op het zuiver spelen van de muziek uit de jaren '20.
In de Rock'n'Roll wordt nog steeds door een stelletje puristen de Rockabilly uit de jaren '50 gespeeld.Afbeelding
In de Volksmuziek hebben we gelukkig Fille du grande Monde die de Hanter Drootjes precies zo wil spelen als in de tijd van de eerste trekzakken.

Gelukkig is ze niet grijs :hug: .

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za maart 22, 2003 11:52 am 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Een probleem met "grijzen" is dat ze gemiddeld eerder overlijden dan de jongeren
:crying:

Ik denk dat het erg goed is om zoveel mogelijk te leren van iedereen die al lang bezig is, om dan vervolgens een eigen stijl te vormen
(insert miles davis quote van Folkie)

MAW niks tegen grijzen, en ik ben het vaak met Fille eens, het zijn vaak de beste muzikanten (als ze al bezig zijn sinds hun jonge jaren! dus ook jong begonnen)

W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za maart 22, 2003 2:20 pm 
Offline
Trainee

Geregistreerd: wo maart 19, 2003 10:06 am
Berichten: 41
Woonplaats: Friesland
Aha .Hier werken de grijze cellen .
Ik kan mij wel vinden in de opmerking dat je nooit te oud bent om te leren .het is zelfs zo dat naarmate je ouder wordt er steeds meer verbetering in je spel komt (moet je wel blijven oefenen natuurlijk).
groot voorbeeld is Sonny Rollins,de zeer bejaarde saxofoongod .Bij zjn laatste concert werd door de organisatie aangegeven dat er twee blokjes van 50 min zouden zijn.
Sonny speelde het eerste blok vol met 100 min en na de pauze nog eens 70.Met solo ?s van 15 min.!

Ik ben het wel eens met het bezadigde sfeertje in de Volksmuziek.Van oudsher hangt er wel een luchtje aan van Birkenstock en linksdraaiende melkzuren.Als je leuk een slag aan je draailierwiel kan geven en Bourree Des Dindes kunt spelen of andere toppers uit het Pijpersboek dan heb je snel de handen op elkaar.
Wat ik nooit zie veranderen zijn de standaard bourreepasjes of de scottisch hupjes.Op videobeelden van de Stichting Draailier en Doedelzak met dansavonden tijdens de stages uit 1975 en later zie je dezelfde dansjes als bv in 2002 !!! Niks veranderd.Wie gaat er eens leuke dansen bedenken als alternatief.
Wat de muziek betreft ben ik meer een voorstander van een Eric Montbel en Tapage.wat vinden jullie van trio DCA ?
Goed dit oudje moet nu even rusten ;-) oan sjen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za maart 22, 2003 3:26 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
:raisedeyebrow: Alle bezadigdheid ten spijt, de volksmuziek is wel de enige muzieksoort waar het publiek ook zelf een instrument pakt op festivals en dergelijke. Het beeld wordt dus heel erg bepaald door die goedbedoelende amateurs en niet zozeer door de professionals.

Ik zie al dat na afloop van een klassiek concert in het concert gebouw het publiek op zelf meegebrachte pianootjes en masse F?r Elise ten gehore gaat brengen. Dan ben je snel weg :sick:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: grijs
BerichtGeplaatst: za maart 22, 2003 6:45 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Ahum... Goed ik ga mij ook eens op glad ijs begeven... :worried: en een opmerking maken over grijs.

Wat ik vaak zie (in elk geval in de trekharmonicawereld) is dat veel oudere muzikanten niet zo ge?nteresseerd lijken in de manier van spelen
Het gaat meer om het deuntje en als je dat kan spelen (= de juiste vingers op de juiste knoppen op ongeveer het juiste moment) ben je klaar. Onderwerpen als variaties, samenspel etc. komen vaak niet aan bod. En dat vind ik jammer. Vooral als je dan samen les hebt in een groep, mis ik die interesse bij veel medespelers, en zou ik heel af en toe inderdaad haast (zoals Tourtje al zei) gillend weglopen. :sad::

Let wel: ik zeg "veel" oudere muzikanten. Zeker niet alle! En met grijs bedoel ik trouwens eigenlijk zo'n 40+ :biggrin: . Dus niet alle, want veel mensen waar ik les van heb gehad zijn boven de 40 (maar ook niet alle! :dancing: )

Het valt me trouwens meestal niet eens meer op dat ik vaak in een trekharmonicalesgroep de enige ben van onder de 30 / 35 . Dat is namelijk bijna altijd het geval en ik vind dat dus al normaal, maar het is toch jammer want (zoals al eerder gezegd geloof ik) de jeugd heeft de toekomst h?? :dancing: :cow:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: grijs
BerichtGeplaatst: za maart 22, 2003 9:18 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo nov 24, 2002 10:55 pm
Berichten: 1373
Woonplaats: utrecht
zeeroversandra schreef:
Ahum... Goed ik ga mij ook eens op glad ijs begeven... :worried: en een opmerking maken over grijs. (...)
Let wel: ik zeg "veel" oudere muzikanten. Zeker niet alle! En met grijs bedoel ik trouwens eigenlijk zo'n 40+ :biggrin: . Dus niet alle, want veel mensen waar ik les van heb gehad zijn boven de 40 (maar ook niet alle! :dancing: )
Je glijdt wel zo snel op dat gladde ijs dat ik je Let wel: argumenten niet helemaal kan volgen, maar ook niet alle :D :D :luck:

Een muziekstuk houdt niet op bij het-kunnen-spelen. Sterker nog, dan begint het pas.. Variaties, sjwoeng, accenten, tempo wisselingen, etc. dat maakt het nummer pas tot wat het is. Een muziekstuk is meer een middel om bepaalde gevoelens te uiten dan een doel op zich. Dat uiten gaat met het ene muziekstuk makkelijker dan met het andere. (ook afhankelijk van je bui)

Ik ben het wel met het meeste hierboven geschrevene eens. Maar ik vraag me af waarom oudere mensen meestal beter spelen dan het jongere volk... Ik bedoel op een gegeven moment wordt je toch wat stijf in de knoken of raak je niet uitgekeken op een deuntje na 20 jaar spelen. Of zijn oudere mensen niet vaker conservatiever waardoor ze oninteressant gaan spelen (waar de Zeerover het ook over had..)

tourdion schreef:
Ik zie al dat na afloop van een klassiek concert in het concert gebouw het publiek op zelf meegebrachte pianootjes en masse F?r Elise ten gehore gaat brengen.
:)):)):))
Als ze het net zo swingend spelen als wij de cercle lijkt het me bes lachu :D


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: grijs
BerichtGeplaatst: za maart 22, 2003 9:28 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
mota schreef:
Je glijdt wel zo snel op dat gladde ijs dat ik je Let wel: argumenten niet helemaal kan volgen, maar ook niet alle :D :D :luck:


Nee, sorry, je hebt gelijk. Ik heb te hard gewerkt en schrijf totaal vage onzin, die niet als onzin bedoeld is, ik doe het een andere keer wel over.

Sandra :sleep:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: grijs
BerichtGeplaatst: za maart 22, 2003 9:37 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo nov 24, 2002 10:55 pm
Berichten: 1373
Woonplaats: utrecht
zeeroversandra schreef:
Nee, sorry, je hebt gelijk. Ik heb te hard gewerkt en schrijf totaal vage onzin, die niet als onzin bedoeld is, ik doe het een andere keer wel over.
Geeft niks, gezellig dat je even langskwam...
Op dat kastje hier onder mijn bureau :)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za maart 22, 2003 11:47 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
doedelicious schreef:
Aha .Hier werken de grijze cellen .
Ik kan mij wel vinden in de opmerking dat je nooit te oud bent om te leren .het is zelfs zo dat naarmate je ouder wordt er steeds meer verbetering in je spel komt (moet je wel blijven oefenen natuurlijk


mee eens

doedelicious schreef:
Ik ben het wel eens met het bezadigde sfeertje in de Volksmuziek.Van oudsher hangt er wel een luchtje aan van Birkenstock en linksdraaiende melkzuren.Als je leuk een slag aan je draailierwiel kan geven en Bourree Des Dindes kunt spelen of andere toppers uit het Pijpersboek dan heb je snel de handen op elkaar.



Dat is inderdaad vaak het probleem... zo jammer..

doedelicious schreef:
Wat ik nooit zie veranderen zijn de standaard bourreepasjes of de scottisch hupjes.Op videobeelden van de Stichting Draailier en Doedelzak met dansavonden tijdens de stages uit 1975 en later zie je dezelfde dansjes als bv in 2002 !!! Niks veranderd.Wie gaat er eens leuke dansen bedenken als alternatief.



Lijkt me een mooie taak voor de oude garde, zolang dans ik nou ook weer niet :biggrin: Worse, toen was ik er nog niet eens...
Ik heb er nooit last van, ik probeer er voor mezelf wat variatie in te brengen, maar ik dans ook niet vaak genoeg om daar last van te krijgen


doedelicious schreef:
Wat de muziek betreft ben ik meer een voorstander van een Eric Montbel en Tapage.wat vinden jullie van trio DCA ?
Goed dit oudje moet nu even rusten ;-) oan sjen


Eric Montbel...ik heb nog nooit iets gehoord van hem waar ik echt weg van ben, maar ik merk wel vaker dat ik niet van "hardcore"-doedelzak muziek houd...
Tapage, ...wat kan dat meiske vreselijk zingen :sick: verder kan het wel swingen inderdaad...Maar ik heb ze pas een keer gezien en anderhalve cd gehoord...

trio DCA?? 't isda?
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: grijs
BerichtGeplaatst: zo maart 23, 2003 12:03 am 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
mota schreef:
Maar ik vraag me af waarom oudere mensen meestal beter spelen dan het jongere volk... Ik bedoel op een gegeven moment wordt je toch wat stijf in de knoken


Volgens mij kan je dat niet zomaar zeggen...als je vaak genoeg speelt zal er niks stijf hoeven worden, en kan je muzikaal nog wel steeds groeien..

mota schreef:
of raak je niet uitgekeken op een deuntje na 20 jaar spelen. Of zijn oudere mensen niet vaker conservatiever waardoor ze oninteressant gaan spelen (waar de Zeerover het ook over had..)



Na 20 jaar kan een deuntje best nog interessant zijn, als je er maar leuke dingen mee doet...

Ik denk niet dat het probleem in de leeftijd zit, maar eerder in het moment van beginnen met muziekmaken. Als dat op jonge leeftijd is kan er een grote muzikant uit groeien, maar als je alleen maar mensen trekt die al 40+ zijn (waar zeerover de grens legt) denk ik niet dat je een grote kans hebt op "grote muzikanten" (natuurlijk kan het wel, maar ik acht de kans toch kleiner...)
Dus moet je toch ook jonger publiek willen trekken (als je jezelf als doel stelt de muziek op een hoger plan te trekken/voort te laten leven)

denk ik...

W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo maart 23, 2003 6:47 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo nov 24, 2002 10:55 pm
Berichten: 1373
Woonplaats: utrecht
Cooper schreef:
Na 20 jaar kan een deuntje best nog interessant zijn, als je er maar leuke dingen mee doet...
Wat voor leuke dingen denk je dan aan?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo maart 23, 2003 8:43 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Citaat:
(Dat waren toch allemaal niet zo grijze docenten op Schier Fille? maar niet goed genoeg zeker?).


Niet goed genoeg? Het was alleen maar de Europese top op harmonica gebied. :raisedeyebrow: En ik zou willen dat ik zo kon spelen als Janick. :blush: Trouwens, Vincenco, Ricardo en Bruno beginnen toch al wel grijs te worden hoor... Ze vallen in iedergeval in de 'grijze' cathegorie die zeerover Sandra heeft vast gesteld (zeker de eeste twee!). Ik zeg alleen dat oude muzikanten (die inderdaad vaak jong zijn begonnen) dikwijls erg boeiende muziek spelen. Er zit een bepaalde diepgang in die sommige jonge muzikanten gewoon nog niet kunnen hebben, omdat dat ook met levenservaring te maken heeft. Ik ben dan ook heeeeel benieuwd hoe de 'jonge goden' van Schier zich gaan ontwikkelen.

Citaat:
In de Volksmuziek hebben we gelukkig Fille du grande Monde die de Hanter Drootjes precies zo wil spelen als in de tijd van de eerste trekzakken.


Dacht het niet! (Ik heb vrij oude opnames gehoord en die instrumenten waren gewoon nog een stuk minder ontwikkeld en bepaalde coole dingen die je nu kunt doen konden toen nog niet.) Maar het is goed om te beseffen dat hanterdro's al laaaaaang voor de komst van de harmonica op andere instrumenten werd gespeeld zoals op bombarde/biniou, of alleen zang... En daar ligt eigenlijk de essentie van de muziek. Daar kun je dan natuurlijk ook leuke dingen mee doen.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 156 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling