mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu do apr 25, 2024 11:44 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 100 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Close (klein) dansen is de trend?
Hoe kom je erbij? 23%  23%  [ 9 ]
Ja, eindelijk! 54%  54%  [ 21 ]
Daar zit ik niet op te wachten.. 23%  23%  [ 9 ]
Totaal aantal stemmen : 39
Auteur Bericht
 Berichttitel: Close dansen
BerichtGeplaatst: do okt 05, 2006 3:50 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 08, 2003 9:01 pm
Berichten: 2650
Woonplaats: Amsterdam
Wat op Franse bal folks heel gebruikelijk is, lijkt hier nu ook een trend te worden: close dansen. Niet vreemd, want het is makkelijker leiden (nieuwe bal folk nodigt uit tot improviseren), het is goed een hele nacht vol te houden dan springen, er passen meer stellen op de volle dansvloer en het zo gezellig. Om maar eens een paar voordelen op te noemen.

Maar de nadelen? En hoe close kun je gaan met een vreemde? Cheek-to-cheek tangostijl?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Close dansen
BerichtGeplaatst: do okt 05, 2006 4:52 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 19, 2006 1:04 pm
Berichten: 255
Kikker schreef:
Hee ik vind deze 'bekentenissen' wel heel boeiend. Leuk onderwerp! :applause: (Ik heb ook wel wat ideeen) Maar willen jullie daarover een eigen topic openen? :blush:

Bij deze gedaan door Ernie :wink: :kiss:
Enne,... kom maar op met die ideeën en gedachtes. Ik ben namelijk erg benieuwd hoe anderen dit zien en hoe ze dit ervaren Even los van of ze nu wel of geen (folk-dansende :dancing: ) levensgezel hebben.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 05, 2006 4:56 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Wat doe ik hier eigenlijk ?

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Close dansen
BerichtGeplaatst: do okt 05, 2006 5:09 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Ernie schreef:
....het is goed een hele nacht vol te houden dan springen, er passen meer stellen op de volle dansvloer en het zo gezellig. Om maar eens een paar voordelen op te noemen.

Maar de nadelen? En hoe close kun je gaan met een vreemde? Cheek-to-cheek tangostijl?


Wilde je dit topic zo graag openen dat je Nederlands je een beetje in de steek liet? :biggrin:

Dat van die volle dansvloer is hier nog slechts een utopie denk ik, maar verder ben ik het geheel met je voordelen eens. Ik dans graag close, omdat het veel prettiger leidt en (daardoor?) gezelliger is.
Een bijkomend voordeel: bij het dansen met een beginnend danser is het eigenlijk makkelijker om close te dansen, OMDAT het prettiger leiden/volgen is.
Lekker dansen op een afstandje kan ook, maar is eigenlijk moeilijker, aangezien het lastiger is om aan te geven wat er gaat gebeuren.

En de nadelen,...ach ik dans toch liefst met mensen met wie ik het ook prettig vind om close te dansen, dus daar zie ik geen problemen. En hoe close? ligt helemaal aan hoe het het prettigst danst met die persoon...

En ik ben niet erg jaloers aangelegd dus als ik @ zie dansen met een ander vind ik dat alleen maar leuk. Maar voor de mensen die wat meer last hebben van jaloezie,...tsja,...het is gewoon gezellig toch?
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 05, 2006 5:16 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
campie schreef:
Wat doe ik hier eigenlijk ?


Nouja, misschien kan je je mening geven over hoe het close dansen eruit ziet?

Ik vind het close dansen erg fijn. Inderdaad is het essentieel voor het lekker volgen en leiden. En als het klikt tussen mij en mijn danspartner, ben ik helemaal niet vies van het zweet van de ander.

Maar soms klikt het niet. En dan bedoel ik niet eens echt op persoonlijk vlak, maar gewoon de manier van dansen. Als je niet samen in de kadans van de muziek komt, werkt close dansen ook niet.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 05, 2006 5:22 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Louise schreef:
campie schreef:
Wat doe ik hier eigenlijk ?


Nouja, misschien kan je je mening geven over hoe het close dansen eruit ziet?


Dat heb ik wel gezien en ik moet zeggen: prachtig ! ik geniet er van. :applause:
Ook mijn camera houdt er van.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Close dansen
BerichtGeplaatst: do okt 05, 2006 5:23 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 19, 2006 1:04 pm
Berichten: 255
Louise schreef:
Maar soms klikt het niet. En dan bedoel ik niet eens echt op persoonlijk vlak, maar gewoon de manier van dansen. Als je niet samen in de kadans van de muziek komt, werkt close dansen ook niet.

Ja, dat ben ik met je eens. Ik neem in zo'n geval liever juist wat meer afstand zodat ik niet het gevoel heb geforceerd te worden om mee te moeten in de beweging van de ander.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Close dansen
BerichtGeplaatst: do okt 05, 2006 5:45 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Duracel schreef:
Louise schreef:
Maar soms klikt het niet. En dan bedoel ik niet eens echt op persoonlijk vlak, maar gewoon de manier van dansen. Als je niet samen in de kadans van de muziek komt, werkt close dansen ook niet.

Ja, dat ben ik met je eens. Ik neem in zo'n geval liever juist wat meer afstand zodat ik niet het gevoel heb geforceerd te worden om mee te moeten in de beweging van de ander.

Maar leg me dat nu eens uit tegen de achtergrond dat de ander leidt?
Dan ben je toch rebels bezig en de ander verwacht dat niet als hij/zij de leidende danspartner is.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 05, 2006 9:21 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 17, 2005 6:41 pm
Berichten: 1031
Woonplaats: Bakkeveen
Ik denk dat het een beetje vanzelf moet gaan. Bovendien ben ik wars van trends, of ik moet ze zelf zetten :biggrin:
Ik merk wel dat ik in de loop van de tijd iets closer ben gaan dansen, waarschijnlijk omdat het dan wat makkelijker gaat, maar zo close als Ernie zou ik het niet durven :blush: .
Vooral bij vrouwen met grote(re) borsten voel ik me soms wat ongemakkelijk omdat je daar dan telkens tegenaan komt/langs glijdt.
Ik vraag me dan af of zij dat niet vervelend vinden :worried: , of dat het ze niet eens opvalt... :luck:

Wat de kromme rug betreft; waarschuw me even als ik me daaraan schuldig maak :dancing: Ik vindt het sowieso erg fijn als vrouwen mij tips geven hoe ik fijner/beter met hen kan dansen; dat wil overigens niet zeggen dat ik die tips ook direct (of ooit) in de praktijk kan brengen :biggrin:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 05, 2006 11:32 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 17, 2004 2:57 pm
Berichten: 563
Woonplaats: Lasbordes FR-11400
Groot voordeel van 'close' dansen is dat je als paar helemaal geen 2 meer bent, maar 1 wordt. That's what it's all about.
En dan als paar (1 dus) helemaal opgaan in de zik, wel, dan heb je ook geen 2 (muziek en danspaar) meer, maar reduceer je dat weer tot 1 (Utopie :D )

SMTC (Slechts mijn Twee Centen)

B/bster

_________________
"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo okt 08, 2006 9:20 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
Zal ik dan ook maar, in navolging van oa Collega, wat intieme bekentenissen doen over close dansen? (Met misschien als gevolg dat sommigen niet meer met me durven te dansen, ik hoop van niet.)

Ik vind het gewoon fijn om aan mensen die ik aardig vind te zitten. En om aan gezeten te worden. Ik doe dat vaak al een beetje als ik met iemand praat, maar dansen is natuurlijk een ideaal excuus om ongegeneerd lekker aan elkaar te zitten.

Citaat:
Vooral bij vrouwen met grote(re) borsten voel ik me soms wat ongemakkelijk omdat je daar dan telkens tegenaan komt/langs glijdt.


En over die borsten, ik heb daar persoonlijk niet zoveel problemen mee. En dan is gewoon helemaal tegen elkaar (continu contact) aan dansen wat mij betreft 'minder sensueel' dan zoals collega het omschrijft, er af en toe langs glijden.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Close dansen
BerichtGeplaatst: zo okt 08, 2006 9:31 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
campie schreef:
Duracel schreef:
Louise schreef:
Maar soms klikt het niet. En dan bedoel ik niet eens echt op persoonlijk vlak, maar gewoon de manier van dansen. Als je niet samen in de kadans van de muziek komt, werkt close dansen ook niet.

Ja, dat ben ik met je eens. Ik neem in zo'n geval liever juist wat meer afstand zodat ik niet het gevoel heb geforceerd te worden om mee te moeten in de beweging van de ander.

Maar leg me dat nu eens uit tegen de achtergrond dat de ander leidt?
Dan ben je toch rebels bezig en de ander verwacht dat niet als hij/zij de leidende danspartner is.


Een beetje rebellie op z'n tijd kan geen kwaad.. :devilish: En daarnaast is (close)volgen een hele kunst hoor. Dan is wat afstand nemen om niet mee te hoeven in de beweging van de ander op een gegeven moment veel makkelijker...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo okt 08, 2006 10:06 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Klein dansen en close dansen zijn voor mij geen synoniemen. Het is onzin dat je groot zou moeten dansen en huppelen als je niet van te veel plakken houdt. Mij gaat het om een fijne balans vinden met mijn dans partner, en dat berijk ik door allebei een beetje te hangen. Zo creëer je een soort tolletje, dat draait zalig. En de afstand is daarbij over het algemeen helemaal niet zo groot. Voor mij is er echt een verschil tussen 'gewoon' dansen (wat ik de meeste mensen toch zie doen), redelijk dicht op elkaar en klein en 'close' waarbij de dansers als een stel zwaar verliefden tegen elkaar plakken en pseudo-tango bewegingen maken op mazurkas (uit de school van Koen). Daar houd ik niet van. Je hangt aan elkaar in plaats van dat je samen een balans vindt en daarvan profiteert en met iemand die ik niet een beetje ken zit ik daarop niet te wachten. Je kunt op de 'gewone' manier dicht genoeg bijkomen zonder te overdrijven.

Echte tango is trouwens nog heel anders. Daar plak je met bovenlijf, en houdt je met onderlijf afstand. Heel vreemd als je dat probeert, een soort omgekeerde folk zo voelt het. De hele balans is omgekeerd.

Hmm, er is misschien wel iets visueels uit te halen:

'gewoon': \/
tango: /\
close: ||

:biggrin:

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 09, 2006 10:24 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 19, 2006 1:04 pm
Berichten: 255
Louise schreef:
Zal ik dan ook maar, in navolging van oa Collega, wat intieme bekentenissen doen over close dansen?

Dit was wat ik voor ogen had toen ik m'n vraag stelde hoe anderen hierover denken. Ideaal zo'n forum, open die deuren :wink:

Louise schreef:
Ik vind het gewoon fijn om aan mensen die ik aardig vind te zitten. En om aan gezeten te worden. Ik doe dat vaak al een beetje als ik met iemand praat, maar dansen is natuurlijk een ideaal excuus om ongegeneerd lekker aan elkaar te zitten.

Tja, als de ander daarvan gediend is, is er niets aan de hand. Een ander verhaal is het, als dat niet duidelijk is, of de ander er niet van gediend is. Sommige mensen gaan te ver, checken niet eerst subtiel of de ander al die aanrakingen wel leuk vindt, maar leggen meteen een hand in de buurt van je bil of aaien, geven kleine kneepjes en meer van dat soort dingen die je vrijwel onopgemerkt kunt doen. Zo danste ik dit weekend met iemand die het kennelijk ook wel lekker vond om me net-niet/net-wel op plekken aan te raken op een verborgen manier. Ik vind het dan heel lastig om degene die 't doet aan te spreken daarop en te zeggen dat ik er niet van gediend ben. Mensen schijnen zich dan ineens aangevallen te voelen. Heb al in een aantal gevallen reacties gehad als: "nee hoor daar bedoelde ik niets mee" of ontkennen helemaal dat ze iets deden, zodat je nog aan jezelf gaat twijfelen, terwijl ik weet wat ik voelde en dat gewoon niet prettig vond en dat dus zo direct en open mogelijk communiceer. :sick:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma okt 09, 2006 10:29 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 19, 2006 1:04 pm
Berichten: 255
Fille schreef:
close: || :biggrin:


close:l :biggrin:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 100 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling