mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu do maart 28, 2024 6:56 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 105 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Volgen vs. leiden
BerichtGeplaatst: di jan 09, 2007 10:28 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
Citaat:
...na een hele dag vooral veel leiden tijdens de stage, is het ook heel fijn om goed geleid te worden. Ogen dicht, en je helemaal overgeven aan de ander. Jongens, dat zouden jullie ook eens wat vaker moeten proberen. Maar die discussie zal ik later elders opzetten.


Hier bijvoorbeeld.

Het zal de meesten van jullie niet ontgaan zijn dat ik graag leid. Dit is deels te wijten aan mijn geemancipeerde en enigszins dominante persoonlijkheid, maar er zit meer achter. Waarom houden we nog altijd vast aan dat oude rollenpatroon waarin de man groot en sterk en de vrouw zacht en volgzaam is? Niet dat ik dit perse wil omdraaien, maar enige nuance zou niet misplaatst zijn. Zeker in het dansen, waarvoor de meisjes gemiddeld meer aanleg hebben dan de jongens.

Je laat iemand die zijn rijbewijs niet heeft toch ook niet in een auto rijden? Waarom zou de man die nog niet zolang danst en de basis pas net beheerst dan wel moeten leiden? En de vrouw die al prima kan dansen stapt in de volgzame rol van danspartner waarin ze weinig mogelijkheden tot bijsturen heeft. Is het dan niet veel logischer om degene met het meeste danservaring te laten leiden?

Ik ben van mening dat je het best leert leiden als je eerst ook leert volgen. Immers, in de rol van 'volger' krijg je, tijdens het dansen met allerlei verschillende 'leiders', allerlei verschillende dansstijlen mee, en kan je daaruit de aspecten kiezen die je aanstaan. Ook kan je ervaren hoe je variaties het beste aan kan geven, hoe je het fijnst gestuurd wordt. Als 'leider' daarentegen, met een volgzame 'volger' in je armen, merk je hoogstens dat je iets niet goed aangeeft als de ander er niet op reageert zoals jij had gewild. Maar daar houdt de input ongeveer op. Vind je het gek dat je het op die manier niet snel leert?

En los hiervan is zowel het volgen als het leiden leuk. Aan de ene kant is het leuk om te sturen, om lekker samen te draaien en de ander te laten doen wat jij wilt. Maar aan de andere kant, is het ook erg fijn om je ogen dicht te doen en je helemaal over te geven aan de ander en je te laten verassen door variaties. Allebei zijn ervaringen die drie dubbel en dwars de moeite waard zijn. Waarom zou de vrouw voorbestemd zijn aan de ene, en de man aan de andere ervaring? Waarom kunnen we dit rollenpatroon niet helemaal over boord zetten?

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 09, 2007 11:07 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 08, 2003 9:01 pm
Berichten: 2650
Woonplaats: Amsterdam
Heb 't al vaak geprobeerd met meestal niet zo'n best resultaat. Ik kan ook vast niet zo goed volgen en zeker nite goed tollen, maar volgen met Koen gaat het uitstekend en ken ook nog wel een paar vrouwen waar het goed gaat. Probleem is wel dat als je dan ergens tegen op botst ik daar op aangekeken wordt :raisedeyebrow:

Bij klein subtiel dansen is het voor de volger trouwens ook best mogelijk om te sturen. Gebeurt me wel eens in Frankrijk als ik de muziek-structuur nog niet helemaal door heb en zij wel. Dat is ook leuk om de beurt de controlle overnemen..

Anyway, goed leiden vergt veel oefening, maar doe dat dan maar mooi met iemand anders :devilish:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 09, 2007 11:29 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
Ernie schreef:
...maar volgen met Koen gaat het uitstekend...


Ja, dat telt niet. Koen volgen kan iedereen.

Ernie schreef:
Probleem is wel dat als je dan ergens tegen op botst ik daar op aangekeken wordt :raisedeyebrow:


Is dat echt zo'n groot probleem? Mensen gaan je daardoor heus niet minder aardig vinden.

Ernie schreef:
Bij klein subtiel dansen is het voor de volger trouwens ook best mogelijk om te sturen. Gebeurt me wel eens in Frankrijk als ik de muziek-structuur nog niet helemaal door heb en zij wel. Dat is ook leuk om de beurt de controlle overnemen..


Maar de mensen die klein en subtiel dansen hebben die sturing niet meer nodig. Het gaat juist om de mensen die dat subtiele nog niet onder de knie hebben. En ik denk dat de leiding overnemen wel in overleg moet gebeuren.

Ernie schreef:
Anyway, goed leiden vergt veel oefening, maar doe dat dan maar mooi met iemand anders :devilish:


Ik heb jou dan ook hierbij opgegeven. :devilish: Leiden is ook alleen maar leuk als (ik) de ander (kan overtuigen dat hij/zij) geleid wil worden. Anders ben je alleen maar aan het trekken en duwen aan iemand die niet meewerkt. En dat werkt al helemaal niet.

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 10, 2007 7:35 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
Mee eens dat de rollen wel eens gewisseld mogen worden!!! Al is het alleen maar om de jongen ook eens het gevoel te gunnen van ogen dicht en lekker meegaan met de muziek en de beweging van de ander, zonder steeds om je heen te moeten kijken.

(Al heb ik tijdens het bal zaterdag met mijn danspartner allebei tegelijk met de ogen dicht gedanst, onder het excuus van: als de andere jongens hun ogen WEL openhouden bij het leiden, zorgen die er wel voor dat ze niet tegen ons aanbotsen) :biggrin:

Op zich geen probleem dus als een meisje een jongen wil leiden, maar het is wel zo dat ik het mooier vind als een meisje draait en zo, zeker als je een wijde rok aan hebt of zo. Mannen ook in wijde rok dan maar?! :idea: :cool:

Nou wil het toeval dat er vaak meer meisjes dan jongens zijn, dus meisjes die graag willen leiden kunnen dan andere meisjes leiden. Maar ik kan me voorstellen dat jongens het ook wel een keer leuk vinden om te mogen zwieren en zo.

Mochten er op een komend bal jongens zijn die graag geleid willen worden, dan wil ik dat best doen hoor, behalve dat ik het nog wel goed moet leren...

Een andere optie is om als meisje gewoon eigen initiatief te nemen, dus wel dezelfde dnashouding aan te nemen als "normaal" is, maar als je zin hebt in een draai, maak je die gewoon :dancing: Maar ik weet niet of het dan op een grote chaos uitloopt...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 10, 2007 10:40 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 08, 2003 9:01 pm
Berichten: 2650
Woonplaats: Amsterdam
Louise schreef:
Ernie schreef:
Probleem is wel dat als we dan ergens tegen op botsen ik daar op aangekeken wordt :raisedeyebrow:

Is dat echt zo'n groot probleem? Mensen gaan je daardoor heus niet minder aardig vinden.

Ja, botsen is een groot probleem en de verantwoording van de dansleider. In Frankrijk biedt iedereen direct z'n excuses aan. Het is vooral vervelend voor mij als ik met een subtiele mazurka bezig ben, maar helemaal voor mijn danspartner. Om de spansiqette bij Tangodansers in Groningen link van Zeerover nog maar eens te quoten:

Leiders denken meer in richtingen en figuren dan volgers. Volgen is veel meer een continu proces, waarbij positie t.o.v. de leider veel belangrijker is dan richting op de vloer. Volgers zijn dus helemaal niet snel onder de indruk van figuren. Hooguit de mate waarin ze goed geleid worden. Tegelijkertijd is botsen voor een volger irritanter dan voor een leider. Een leider ziet een botsing meestal nog wel aankomen, terwijl het voor een volger een volslagen verrassing is. Een botsing is voor een volger een hinderlijke onderbreking van een continu proces.

Botsen op een volle dansvloer is natuurlijk moeilijk te vermeiden en niemand is perfect, maar als leider dansen met je ogen dicht vindt ik iig absoluut not done.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 10, 2007 10:48 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 08, 2003 9:01 pm
Berichten: 2650
Woonplaats: Amsterdam
Oeps, vermijden schrijf ik meestal met een lange ij :blush:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Volgen vs. leiden
BerichtGeplaatst: wo jan 10, 2007 1:38 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
Louise schreef:
En los hiervan is zowel het volgen als het leiden leuk. Aan de ene kant is het leuk om te sturen, om lekker samen te draaien en de ander te laten doen wat jij wilt. Maar aan de andere kant, is het ook erg fijn om je ogen dicht te doen en je helemaal over te geven aan de ander en je te laten verassen door variaties. Allebei zijn ervaringen die drie dubbel en dwars de moeite waard zijn. Waarom zou de vrouw voorbestemd zijn aan de ene, en de man aan de andere ervaring? Waarom kunnen we dit rollenpatroon niet helemaal over boord zetten?

Op zich ben ik het helemaal met je eens. Er zijn (heb ik persoonlijk gemerkt) alleen wat practische probleempjes.

- Op veel bals zijn meestal meer vrouwen dan mannen (ik vindt je uitspraak dat meisjes meer aanleg hebben trouwens wat discriminerend, ik denk dat het meer komt omdat mannen vaak minder snel durven en banger zijn om voor verwijfd aangezien te worden, een nadeeltje van onze cultuur), daardoor dans je als man eigenlijk nooit met een andere man, waardoor mannen niet gedwongen worden ook te leren volgen.
- Er zijn te weinig vrouwen (vooral in frankrijk) die jouw standpunt aanhangen, dus ook daar is het moeilijk om goede oefening te vinden.
- Als vrouwen willen leiden dansen ze meestal liever met een andere vrouw, want die kan tenminste volgen ;-)

De conclusie is dus dat leren volgen nog niet gemakkelijk is (tenzij je de iemand vindt die wel wil leiden en dan daar de hele avond mee danst, dat is misschien soms leuk, maar ik vindt het toch leuker om veel van partner te wisselen op een bal)

Verder ben ik het helemaal met je eens dat het veel gemakkelijker zou zijn om als man eerst te mogen volgen tot je de dansen kan. Hoewel ik niet zeker weet of goed leren leiden daar nou makkelijker of juist moeilijker van wordt. Ik weet voor mezelf wel dat het in het begin best een drempel is dat je als man steeds toegeworpen krijgt dat je moet leiden (lijden) terwijl je sowieso nog niet kan dansen ;-)

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Volgen vs. leiden
BerichtGeplaatst: wo jan 10, 2007 10:04 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jul 04, 2004 9:20 pm
Berichten: 1214
Woonplaats: Nijmegen
Louise schreef:
Het zal de meesten van jullie niet ontgaan zijn dat ik graag leid.

is me wel eens opgevallen...:tongues:
Louise schreef:
Je laat iemand die zijn rijbewijs niet heeft toch ook niet in een auto rijden?

Juist wel, hoe heb jij dan leren auto rijden?
Louise schreef:
Waarom zou de man die nog niet zolang danst en de basis pas net beheerst dan wel moeten leiden? En de vrouw die al prima kan dansen stapt in de volgzame rol van danspartner waarin ze weinig mogelijkheden tot bijsturen heeft. Is het dan niet veel logischer om degene met het meeste danservaring te laten leiden?

tis maar net hoe je het wil bekijken: als je de man wil leren dansen, dan zul je dat juist wel kunnen overwegen, de vrouw heeft namelijk mogelijkheden zat om bij te sturen, vraag maar aan Egel. zo heb ik ook het een ent ander aan verfijningen geleerd.
Louise schreef:
Ik ben van mening dat je het best leert leiden als je eerst
ook leert volgen.

Dat is een mooie mening, maar ik vind je 'immers' niet veelzeggend
Louise schreef:
Immers, in de rol van 'volger' krijg je, tijdens het dansen met allerlei verschillende 'leiders', allerlei verschillende dansstijlen mee, en kan je daaruit de aspecten kiezen die je aanstaan.

Dat werkt andersom net zo, als je leidt, heb je ook te maken met de danstijl van je 'volger', er daar kun je prima op antisiperen. Al die verschillende kennismakingen zorgen dat je uiteindelijk je eige nstijl ontwikkeld.
Louise schreef:
Ook kan je ervaren hoe je variaties het beste aan kan geven, hoe je het fijnst gestuurd wordt. Als 'leider' daarentegen, met een volgzame 'volger' in je armen, merk je hoogstens dat je iets niet goed aangeeft als de ander er niet op reageert zoals jij had gewild. Maar daar houdt de input ongeveer op.

Als leider merk je net zo goed, als niet beter, hoe je verschillende variaties aan moet geven, juist doordat verschillende volgers er anders op reageren, of ze nu ervaren zijn of niet. Juist doordat je zelf de variaties aangeeft als leider leer je ze juist toe te passen, niet door ze te volgen.
En er is wel zeker meer input, zeker als je daar als leider voor open staat Lou! Niet alleen het constateren dat een variatie niet verloopt zoals je gehoopt had, als een variatie wel werkt, is dat ook een leermoment. Zeker als je dat nog eens bij een ander toepast en blijkt dat het ook werkt. Dat heb je blijkbaar iets van de basisessentie van de variatie te pakken, waardoor je hem multifunctioneel kunt gaan inzetten.
En een 'volger' kan ook gewoon de mond open doen en input geven! Daar leer je pas veel van!
Louise schreef:
Vind je het gek dat je het op die manier niet snel leert?
Nee! want dat kan dus wel! maar dan moet je wel het lef hebben en het zelfvetrouwen om allerlei dingen te oefenen en je volger duidelijk maken dat je graag wil leren en dat je open staat voor input. en dan heb je juist veel aan een ervaren volger, want die heeft dan de ervaring om je zinnige input te geven, en ook dingen te zeggen die voor de leider belangrijk zijn.
Louise schreef:
En los hiervan is zowel het volgen als het leiden leuk. Aan de ene kant is het leuk om te sturen, om lekker samen te draaien en de ander te laten doen wat jij wilt. Maar aan de andere kant, is het ook erg fijn om je ogen dicht te doen en je helemaal over te geven aan de ander en je te laten verassen door variaties. Allebei zijn ervaringen die drie dubbel en dwars de moeite waard zijn. Waarom zou de vrouw voorbestemd zijn aan de ene, en de man aan de andere ervaring? Waarom kunnen we dit rollenpatroon niet helemaal over boord zetten?

Dat kan zeker, maar je moet niet denken dat het één beter is dan het ander! en zolang je de heren de ruimte geeft om ook eens te volgen, willen ze dat best doen. Gewoon niet zo pressssen zoals Zeerover dat zo mooi kan zeggen! :tongues:
(ikzelf vind het nu meer een sport om jou juist niet te laten leiden omdat je er juist zo bovenop zit :devilish: )


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Volgen vs. leiden
BerichtGeplaatst: wo jan 10, 2007 10:10 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
WirteX schreef:
Gewoon niet zo pressssen zoals Zeerover dat zo mooi kan zeggen! :tongues:

Precies, vooral niet pressen!

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 10, 2007 10:43 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 08, 2003 9:01 pm
Berichten: 2650
Woonplaats: Amsterdam
WirteX schreef:
de vrouw heeft namelijk mogelijkheden zat om bij te sturen, vraag maar aan Egel. zo heb ik ook het een ent ander aan verfijningen geleerd.

Ben eigenlijk wel benieuwd wie Egel nog meer heeft leren dansen :applause:

Verder ben ik het ook met Wirtex eens. Louise had kunnen houden bij haar openingszin van dit topic ipv allerlei theorie?n er er bij te verzinnen :devilish:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 10, 2007 11:09 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 16, 2004 8:03 pm
Berichten: 2209
Woonplaats: Den Haag
Ernie schreef:
WirteX schreef:
de vrouw heeft namelijk mogelijkheden zat om bij te sturen, vraag maar aan Egel. zo heb ik ook het een ent ander aan verfijningen geleerd.

Ben eigenlijk wel benieuwd wie Egel nog meer heeft leren dansen :applause:

Mij! :biggrin: :hug: :kiss:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 10, 2007 11:28 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: vr feb 13, 2004 10:36 am
Berichten: 1110
Kikker schreef:
Ernie schreef:
WirteX schreef:
de vrouw heeft namelijk mogelijkheden zat om bij te sturen, vraag maar aan Egel. zo heb ik ook het een ent ander aan verfijningen geleerd.

Ben eigenlijk wel benieuwd wie Egel nog meer heeft leren dansen :applause:

Mij! :biggrin: :hug: :kiss:

Heb dank :love:

_________________
ik dans dus ik besta


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Volgen vs. leiden
BerichtGeplaatst: wo jan 10, 2007 11:52 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
WirteX schreef:
Louise schreef:
Je laat iemand die zijn rijbewijs niet heeft toch ook niet in een auto rijden?

Juist wel, hoe heb jij dan leren auto rijden?


Met een instructeur naast me met rem- en gaspedaal. En tegenwoordig leer je het zelfs eerst in een simulator.

Ik denk ook niet dat je leert leiden door te volgen, ik denk dat je beter kan leiden als je ook kan volgen. Daarom kan Egel zo goed dansen. Tuurlijk leer je leiden uiteindelijk alleen door het veel te doen. En natuurlijk wil ik, als ik dat kan, ook best helpen om iemand beter te leren leiden. Maar dat doe ik dan meestal door uit te leggen hoe het anders kan/zou moeten. Tijdens zo'n stage is daar de ruimte voor (in tijd ruimte en psyche). Maar om dat nou tijdens een bal na elke dans te doen, daar wordt het ook niet leuker van. Terwijl ik in de rol van volger wel van al mijn danspartners wat oppik. En met mijn ervaringen als volger en als leider durf ik wel degelijk te beweren dat de input van de leider naar de volger groter is dan andersom.

En waarom is het als ik aandring op leiden meteen pressen, terwijl als een man wilt leiden dat als normaal wordt gezien en de vrouw daar maar gewoon in moet volgen, liefst zonder enig protest? Juist omdat het wordt afgedaan als iets belachelijks dat ik zou willen leiden, ga ik meer op mijn strepen staan. (Dat dit soms averechts werkt besef ik ondertussen ook wel, maar dat betekent niet dat ik maar gewoon gewillig ga toegeven...)

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jan 11, 2007 8:05 am 
Offline
Star

Geregistreerd: vr feb 13, 2004 10:36 am
Berichten: 1110
Nou Lou, ik vind het heerlijk als de ander leidt. Dus de rolverdeling in onze volgende dans is helder :biggrin:
Ik bedoel, ik kan best leiden, en als ik een vrouw vraag hebben we het altijd even over wie leidt. Maar volger is mijn favoriete rol, ik vind het stomweg fijner misschien juist omdat ik buiten de dansvloer niet zo'n volgzaam type ben :biggrin:

Wat ik wel geregeld doe, na overleg, is mannen vragen of ik ze mag laten voelen....., en na enkele keren bewust de leiding weer terug geven.
En verder ben ik het met WirteX eens dat je als leider veel leert van hoe je volger reageert....

_________________
ik dans dus ik besta


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jan 11, 2007 10:59 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 14, 2006 8:45 pm
Berichten: 325
Woonplaats: Nijmegen
h?risson schreef:
Wat ik wel geregeld doe, na overleg, is mannen vragen of ik ze mag laten voelen....., en na enkele keren bewust de leiding weer terug geven.
En verder ben ik het met WirteX eens dat je als leider veel leert van hoe je volger reageert....


Dus, om jullie scherp en alert te houden kan ik als dame nog wel eens een variatie de mist in laten gaan. :biggrin:

Het lijkt mij wel leuk om goed te kunnen leiden en ik moet zeggen dat het zondag tijdens het walsen ook best goed ging, maar ik voel mij toch bezwaard om aan een man te vragen of ik niet even zijn rol zal innnemen. Veel mannen voelen zich zo gekrenkt in hun trots als de dame gaat leiden. Ik heb ook wel eens een soort gedeeld leiderschap gehad, daar mijn danspartner en ik er niet uit kwamen wie er nou eigenlijk aan het leiden was. :blush:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 105 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling