Louise schreef:
Het zal de meesten van jullie niet ontgaan zijn dat ik graag leid.
is me wel eens opgevallen...

Louise schreef:
Je laat iemand die zijn rijbewijs niet heeft toch ook niet in een auto rijden?
Juist wel, hoe heb jij dan leren auto rijden?
Louise schreef:
Waarom zou de man die nog niet zolang danst en de basis pas net beheerst dan wel moeten leiden? En de vrouw die al prima kan dansen stapt in de volgzame rol van danspartner waarin ze weinig mogelijkheden tot bijsturen heeft. Is het dan niet veel logischer om degene met het meeste danservaring te laten leiden?
tis maar net hoe je het wil bekijken: als je de man wil leren dansen, dan zul je dat juist wel kunnen overwegen, de vrouw heeft namelijk mogelijkheden zat om bij te sturen, vraag maar aan Egel. zo heb ik ook het een ent ander aan verfijningen geleerd.
Louise schreef:
Ik ben van mening dat je het best leert leiden als je eerst
ook leert volgen.
Dat is een mooie mening, maar ik vind je 'immers' niet veelzeggend
Louise schreef:
Immers, in de rol van 'volger' krijg je, tijdens het dansen met allerlei verschillende 'leiders', allerlei verschillende dansstijlen mee, en kan je daaruit de aspecten kiezen die je aanstaan.
Dat werkt andersom net zo, als je leidt, heb je ook te maken met de danstijl van je 'volger', er daar kun je prima op antisiperen. Al die verschillende kennismakingen zorgen dat je uiteindelijk je eige nstijl ontwikkeld.
Louise schreef:
Ook kan je ervaren hoe je variaties het beste aan kan geven, hoe je het fijnst gestuurd wordt. Als 'leider' daarentegen, met een volgzame 'volger' in je armen, merk je hoogstens dat je iets niet goed aangeeft als de ander er niet op reageert zoals jij had gewild. Maar daar houdt de input ongeveer op.
Als leider merk je net zo goed, als niet beter, hoe je verschillende variaties aan moet geven, juist doordat verschillende volgers er anders op reageren, of ze nu ervaren zijn of niet. Juist doordat je zelf de variaties aangeeft als leider leer je ze juist toe te passen, niet door ze te volgen.
En er is wel zeker meer input, zeker als je daar als leider voor open staat Lou! Niet alleen het constateren dat een variatie niet verloopt zoals je gehoopt had, als een variatie wel werkt, is dat ook een leermoment. Zeker als je dat nog eens bij een ander toepast en blijkt dat het ook werkt. Dat heb je blijkbaar iets van de basisessentie van de variatie te pakken, waardoor je hem multifunctioneel kunt gaan inzetten.
En een 'volger' kan ook gewoon de mond open doen en input geven! Daar leer je pas veel van!
Louise schreef:
Vind je het gek dat je het op die manier niet snel leert?
Nee! want dat kan dus wel! maar dan moet je wel het lef hebben en het zelfvetrouwen om allerlei dingen te oefenen en je volger duidelijk maken dat je graag wil leren en dat je open staat voor input. en dan heb je juist veel aan een ervaren volger, want die heeft dan de ervaring om je zinnige input te geven, en ook dingen te zeggen die voor de leider belangrijk zijn.
Louise schreef:
En los hiervan is zowel het volgen als het leiden leuk. Aan de ene kant is het leuk om te sturen, om lekker samen te draaien en de ander te laten doen wat jij wilt. Maar aan de andere kant, is het ook erg fijn om je ogen dicht te doen en je helemaal over te geven aan de ander en je te laten verassen door variaties. Allebei zijn ervaringen die drie dubbel en dwars de moeite waard zijn. Waarom zou de vrouw voorbestemd zijn aan de ene, en de man aan de andere ervaring? Waarom kunnen we dit rollenpatroon niet helemaal over boord zetten?
Dat kan zeker, maar je moet niet denken dat het één beter is dan het ander! en zolang je de heren de ruimte geeft om ook eens te volgen, willen ze dat best doen. Gewoon niet zo pressssen zoals Zeerover dat zo mooi kan zeggen!

(ikzelf vind het nu meer een sport om jou juist niet te laten leiden omdat je er juist zo bovenop zit

)