mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu wo apr 24, 2024 11:54 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 169 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma dec 24, 2007 12:48 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Naar aanleiding van de laatste discussie in het onderwerp "bezoek aan Belgische bals" vind ik dat we ons maar eens moeten wijden aan een nieuw en wellicht precair onderwerp.

Hoe komen we aan dans-docenten?

Om te doceren, zal je (mijns inziens):
1 Het onderwerp - of een gespecialiseerd deel ervan - moeten beheersen.
2 Moeten beschikken over (vak)paedagogische kwaliteiten.
3 Moeten beschikken over (vak)didactische kwaliteiten.

In de traditionele volksdanswereld zijn op dat terrein (meen ik) opleidingen. Dat zie je ook in de wereld van de dansscholen voor Ballroom-dancing.

Ik ben onbekend genoeg met het buitenland om te weten of elders opleidingen worden gegeven voor docent balfolk-dansen, maar in Nederland hebben we zulke opleidingen niet en naar ik aanneem ook niet bij onze zuiderburen.

Dat betekent dat wij in Nederland balfolk-dansles krijgen van goedbedoelende amateurs (in de positieve zin des woords) met alle makke die daaraan kan kleven. Het ontbreekt ons aan gekwalificeerde balfolk-dansdocenten.

De vraag naar docenten is groot.

(Soortgelijke problemen doen zich ook voor in de wereld van de trekharmonica.)

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 24, 2007 1:20 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
Eerst wil ik even reageren op wat Kees in een ander onderwerp schreef, maar wat mijns inziens hier ook goed past. Later zal ik ook reageren op wat Campie opzet.

Kees schreef:
In Utrecht zou ik graag gewild hebben dat ze op die manier een hoop variaties van de scottish erin gestampt hadden. Nu lieten Wen en Louise aan het eind van de workshop in een soort demonstratiedans zien welke variaties er mogelijk waren. Dat had voorin de workshop moeten gebeuren. Daarna hadden de variaties moeten worden uitgewerkt. Bij een workshop mogen de workshopleiders meer de regie in handen nemen en moeten ze niet het initiatief bij de leerlingen leggen.

Dit is even in het kort mijn nederige mening van een begonner hierover.


De workshop zoals Kees die hierboven beschrijft, kan ook een hele leuke workshop zijn. Maar voor een hele andere doelgroep dan wij voor ogen hadden. De workshops die Wen en ik voor het bal in de Moira geven, is speciaal bedoelt voor beginnende dansers. In plaats van -hatseflats- snel wat dansen te leren in een halfuurtje dansuitleg voor een bal, willen wij wat langer stil staan bij de basis van de dansen, en de daarbij horende danshouding. Een groot deel van de deelnemers is pas een paar keer op een bal geweest, een aantal zelfs nog nooit. De insteek is dan ook vooral hen een degelijke basis bij te brengen, wat overigens ook niet veel kwad kan bij dansers die al wat langer dansen. Variaties (of meer dan de dame een keertje laten draaien) lijken mij niet op hun plaats in zo'n workshop.

Het idee is ook om het niveau van deze workshops vergelijkbaar te houden. We willen zoveel mogelijk dansers een opzetje geven en groeien dus niet met de dansers mee. Wil je meer leren, dan zal je elders workshops moeten gaan volgen (bijvoorbeeld op het weekend 8-10 feb, of in belgie), of veel afkijken van anderen..

Ik meende dat het duidelijk op de site stond dat dit de insteek van de workshop was, maar je bent niet de eerste met een vergelijkbare 'klacht'. Ik zal daarom voor de volgende keer nog eens naar de tekst kijken.

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma dec 24, 2007 1:40 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
campie schreef:
Naar aanleiding van de laatste discussie in het onderwerp "bezoek aan Belgische bals" vind ik dat we ons maar eens moeten wijden aan een nieuw en wellicht precair onderwerp.

Hoe komen we aan dans-docenten?

Om te doceren, zal je (mijns inziens):
1 Het onderwerp - of een gespecialiseerd deel ervan - moeten beheersen.
2 Moeten beschikken over (vak)paedagogische kwaliteiten.
3 Moeten beschikken over (vak)didactische kwaliteiten.

In de traditionele volksdanswereld zijn op dat terrein (meen ik) opleidingen. Dat zie je ook in de wereld van de dansscholen voor Ballroom-dancing.

Ik ben onbekend genoeg met het buitenland om te weten of elders opleidingen worden gegeven voor docent balfolk-dansen, maar in Nederland hebben we zulke opleidingen niet en naar ik aanneem ook niet bij onze zuiderburen.

Dat betekent dat wij in Nederland balfolk-dansles krijgen van goedbedoelende amateurs (in de positieve zin des woords) met alle makke die daaraan kan kleven. Het ontbreekt ons aan gekwalificeerde balfolk-dansdocenten.

De vraag naar docenten is groot.

(Soortgelijke problemen doen zich ook voor in de wereld van de trekharmonica.)


Inderdaad, de vraag naar dansdocenten is groot. Maar waar haal je die inderdaad vandaan?

Er is inderdaad een Kaderopleiding Dans. Om amateur dansers op te leiden tot dansdocent. Dit is een 2-jarige part-time opleiding (vooral op zaterdagen). Er zijn best wel strenge toelatingseisen, en kost ook aardig wat. Ik denk er wel eens over die opleiding ooit nog te gaan doen... Maar dat is dus lange termijn planning. Ondertussen probeer ik zoveel mogelijk verschillende workshops te volgen en van verschillende docenten op te pikken hoe ze dingen uitleggen.

Ook op de korte termijn wil ik graag iets doen aan dit tekort. Ik heb een plan om een workshop 'Hoe leg ik een dans uit' te organiseren. Om wat ervaren dansers die al dansuitleg geven of dat willen gaan doen aan een basis te helpen. Hierover later meer..

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 24, 2007 7:19 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 04, 2006 3:53 pm
Berichten: 642
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Ik ken toevallig een (kader opleiding) gediplomeerde dansdocent die is gespecialiseerd in Bretons.
Laat maar weten als je haar gegevens wilt.

Anderzijds denk ik dat iedereen met een kaderdiploma van vóór 2000 prima in staat is om de meer gangbare bal-folk dansen helder en didactisch verantwoord uit te leggen.

Ik heb zelf een paar keer van dichtbij mogen meemaken hoe een groep van zo'n 30 man, merendeels 50+ en niet de vlotste, binnen een uur een foutloze jig danste. Die kregen ze dan wel aangeleerd door iemand die verstand heeft van lesgeven (inderdaad, kaderopleiding) en er vantevoren het nodige werk voor had verricht (dansanalyse, lesplan etc.)

Ik denk dat aan de vraag naar goede, gekwalificeerde dansdocenten prima kan worden voldaan door professionele dansdocenten die bv de kaderopleiding hebben gedaan (vóór 2000).

_________________
Beginning dancer: Knows nothing.
Intermediate dancer: Knows everything, but is too good to dance with beginners.
Hotshot dancer: Too good to dance with anyone.
Advanced dancer: Dances everything, especially with beginners.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 24, 2007 9:21 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
saghws schreef:
Ik ken toevallig een (kader opleiding) gediplomeerde dansdocent die is gespecialiseerd in Bretons.
Laat maar weten als je haar gegevens wilt.


Ik heb over deze persoon al eens horen zeggen dat ze de pasjes goed geanalyseerd heeft, maar van de stijl en de *dans* (zie mijn post in vorig topic) niet veel begrepen heeft ...

Als ik het goed begrepen heb leer je op de kaderopleiding pasjes aanleren. Dat interesseert mij totaal niet. En docenten die dat aanbieden interesseren mij ook totaal niet.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 24, 2007 9:26 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Één van de weinige dansdocenten die mij tot nu toe écht heeft kunnen beïndrukken is Yvon Guilcher. Hij weet álles over de dansen, de cultuur waar ze uit voortkomen en leert mensen dánsen. En hij heeft nooit een opleiding tot dans docent gevolgd.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 24, 2007 9:30 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Fille schreef:
Ik heb over deze persoon al eens horen zeggen dat ze de pasjes goed geanalyseerd heeft, maar van de stijl en de *dans* (zie mijn post in vorig topic) niet veel begrepen heeft ...

Als ik het goed begrepen heb leer je op de kaderopleiding pasjes aanleren. Dat interesseert mij totaal niet. En docenten die dat aanbieden interesseren mij ook totaal niet.

Ik vind het jammer, Fille, dat je je op het forum zo vaak negatief uitlaat over allerlei mensen/groepen mensen. Allerlei bandjes zijn niet goed, allerlei bals zijn niet goed, muziek is niet goed en nu zijn de dansdocenten (over wie dit ook mag gaan) ook al niet goed...
Kritisch zijn is goed en nuttig (daar kunnen de dingen beter van worden), maar het mag van mij wel wat meer in verhouding met enthousiasme en wat minder zwart-wit :peace:

Dit even ter zijde...

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 24, 2007 9:35 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Verder zou ik het zeer toejuichen als mensen zich bekwamen in het geven van dansles. We zitten niet echt heel ruim in de mensen die én goed kunnen dansen én goed les kunnen geven.

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma dec 24, 2007 9:51 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
saghws schreef:
.........Ik denk dat aan de vraag naar goede, gekwalificeerde dansdocenten prima kan worden voldaan door professionele dansdocenten die bv de kaderopleiding hebben gedaan (vóór 2000).

Wat is het geheim van het jaar 2000 ? Kan je daarvan iets uitleggen zodat ik begrijp waarom het juist mensen met een diploma van voor 2000 moeten zijn ?

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di dec 25, 2007 12:34 am 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
Ojee, als ik zie dat Campie dit topic heeft geopend, heb ik een beetje het gevoel dat ik weer een knuppel in het hoenderhok heb gegooid.

Okee, een voor een afwerken.
Reactie op bijdrage van Campie in Belgische bal-topic:
de opmerking over niveau was slechts een tussen haakjes gemaakte opmerking, maar zoals nu ook weer gaat men juist daarop in.
Maar ik ben het met je eens. Als je per workshop een dans met zijn variaties wil aanleren, hoeft het niet uit te maken of je beginner, begonner of gevorderde in andere dansen bent.

In twee uur twee dansen proberen aan te leren is inderdaad eigenlijk onbegonnen werk. Ik ken ze nu wel een heel klein beetje, maar de dans beheersen bij lange na niet.

Reactie op Campie op de startbijdrage in deze topic:
Ik had niet verwacht dat je het op deze manier zou interpreteren, maar eigenlijk heb je hier wel een goed punt om eens te kijken hoe we omgaan met de workshops balfolk, zeker als het de bedoeling om ze frequenter te gaan geven en de organisatie wat duidelijker neer te zetten.

Reactie op Louise:
door in de communicatie de nadruk op een bepaalde dans te leggen (september mazurka, december scotttish kreeg ik het idee dat je ook wat verdieping wilde aanbieden. Dat is dus niet zo begrijp ik.

Ik denk dat het dan goed is om eens te kijken naar een duidelijker opzet van de workshops, die verder gaan dan het beginnersniveau. En dat dan niet perse in een heel weekend, maar ook op regelmatige basis doordeweeks, zoals je al eerder een balletje had opgegooid op balfolk.nl.

Zowel Wirtex als balloot als jij geven dansles en communiceren al over een duidelijker structuur van de balfolkorganisatie en daar mag dit een belangrijk gespreksonderwerp in zijn.

En tja, het meisje-met-de-grote-mond, ik ben het met onze digitale piraat eens dat negativiteit meestal tot weinig opbouwende dingen heeft geleid. Mensen neersabelen op basis van wat je van anderen hebt gehoord is op zijn zachtst gezegd niet erg netjes.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di dec 25, 2007 12:07 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
zeerover schreef:

Kritisch zijn is goed en nuttig (daar kunnen de dingen beter van worden), maar het mag van mij wel wat meer in verhouding met enthousiasme en wat minder zwart-wit :peace:



Ik heb over het algemeen weinig tijd om me met de discussies hier bezig te houden en reageer alleen wanneer ik mij ergens over irriteer. Vandaar. Verder ben ik inderdaad zeer kritisch en heb ik ook nog eens een zeer zonderlinge smaak.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di dec 25, 2007 12:17 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
campie schreef:
2 Moeten beschikken over (vak)paedagogische kwaliteiten.
3 Moeten beschikken over (vak)didactische kwaliteiten.
[/size]


Campie, wat is precies het verschil tussen paedagogische en didactische kwaliteiten?

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di dec 25, 2007 12:28 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Fille schreef:
campie schreef:
2 Moeten beschikken over (vak)paedagogische kwaliteiten.
3 Moeten beschikken over (vak)didactische kwaliteiten.
[/size]


Campie, wat is precies het verschil tussen paedagogische en didactische kwaliteiten?

Didactiek betreft de de onderwijskunst met betrekking tot een bepaald vak(gebied)
Paedagogiek betreft de opvoedkunde.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di dec 25, 2007 1:10 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Oké, omdat het 1e kerstdag is en vrede op aarde een poging om wat gedetaillerdere kritiek te geven:

Waar ik van ril, is het idee dat wanneer iemand een bepaalde opleiding gedaan heeft dat automatisch garant zou staan voor zijn/haar kwaliteiten als docent. Alles staat en valt namelijk met wie die opleiding aanstuurt, de filosofie omtrent dansen van die persoon en de mensen die er verder les geven.

De keren dat ik les heb gehad van dansjuffen van de kaderopleiding (in internationale volksdansgroepen) was ik erg teleurgesteld. Ze konden perfect alle pasjes los uitleggen, kenden het hele verplichte A en B repertoire (of hoe het ook heette) wat ze op die opleiding hadden moeten leren, maar waren in plaats van de dans te "voelen" bezig met het aanleren van alle mogelijke variaties die dan één voor één achter elkaar gedanst werden, steeds in de zelfde volgorde, met weinig gevoel voor stijl en een minimum aan informatie over de cultuur waar ze uit afkomstig waren. En natuurlijk altijd op het zelfde muziekje, wat voor de meeste mensen slechts een achtergrondsruis was. Daarbij danste één van mijn dansjuffen ook nog eens alsof ze een bezem had ingeslikt. Natuurlijk betekend dit niet dat iedereen die de kaderopleiding heeft gedaan zo les geeft. Maar die opleiding is dus in geenszins een garantie voor een - in mijn ogen - goede docent.

Wat moet een goede dansdocent dan wel kunnen?

Wat ik tijdens de danslessen van een aantal van mijn vrienden gezien heb, is dat een dansdocent ook veel aandacht moet besteden aan de ontwikkeling van de motoriek van de beginnende leerlingen, want menigeen heeft moeite om het éne been voor het andere te zetten. Ze zijn behoorlijk wat tijd kwijt met de mensen leren zich soepel en ongeremd te bewegen en tevens het gevoel van bewegen op de muziek (in plaats van met muziek als achtergrondsgeruis) te ontwikkelen. Ik denk dat dit bij beginnende dansers het allerbelangrijkste is.

Verder heeft voor mij elke andere dans een ander gevoel. Dat staat helemaal los van de techniek. Guilcher wijst er tijdens zijn workshops op dat hedendaagse dansers de groots mogelijke moeite hebben met de meest simpele dansen. Zodra het technisch ingewikkeld wordt kunnen ze het feit dat ze nooit tot de ware kern van de dans, wat ik bij gebrek aan beter woord "gevoel" noem, zijn doorgedrongen verstoppen achter series oer-moeilijke passen. Met een makkelijke dans met simpele passen kan dat niet. Dan zie je pas echt of iemand het ritme, de schwung, het wezen van de dans aanvoelt. Een goede docent is iemand die dansers hier tenminste een klein beetje van mee kan geven. Iemand die zich hier ook mee bezig houdt is bijvoorbeeld Daniel Detaemacker uit Toulouse. Zelfs in een kort wokshopje zoals die in Gennetines is hij 80 % van de tijd bezig met te proberen dit gevoel over te dragen en pas op het laatst doet hij iets met de passen.

Een goede dansdocent kent zijn beperkingen en probeert geen repertoire aan te leren wat niet het zijne is. Bij balfolk levert dat meteen een probleem op: het repertoire bestaat uit van alles wat. Het overgrote deel zijn koppeldansen: één specialiteit. Vervolgens krijg je een handje vol zeer specifieke regionale dansen zoals andro, hanter-dro, bourrée en tegenwoordig polska. Allemaal andere specialiteiten. Ik ken slechts zeer weinig dansers die ze allemaal goed kunnen dansen, laat staan die ze allemaal zouden kunnen aanleren. Zeker niet als je niet met een bepaalde dansstijl bent opgegroeid. Het is een levenswerk om te proberen te doorgronden wat een polska tot een polska maakt. Een oplossing? Vertel je leerlingen tenminste dat je ze probeert een eerste hulp kit mee te geven van een dans die je niet echt beheerst, zodat ze zich kunnen amuseren op een bal, maar dat ze ergens anders moeten zijn om 'm echt te leren.

Een goede dansdocent heeft daarbij voor mij ook een enorme historische kennis van zijn onderwerp en heeft zich natuurlijk verdiept in veldopnamen (of notities).

Verder moet een docent ook nog al die kennis kunnen overbrengen op een manier dat de mensen de belangrijkste punten onthouden.

En leren dansen is iets wat gewoon lang duurt. Geef mensen dus vooral niet het idee dat wanneer ze binnen 2 jaar niveau 1-4 hebben afgewerkt ze alles kennen en vergevorderd zijn. Het balfolk repertoire vraagt ongelofelijk veel diversiteit en aanpassingsvermogen van dansers: om al die stijlen te beheersen ben je jaren bezig! Wat niet weg neemt dat ze ondertussen natuurlijk lekker kunnen dansen.

Kortom: iemand wordt een goede docent door jaren persoonlijke ontwikkeling, een hoge dosis zelfkritiek, een grote weetgierigheid, die op veel verschillende plaatsen bij veel verschillende docenten is gaan kijken en dan ook nog eens over een grote dosis dans/didactisch/pedagogisch talent beschikt. Dat leer je niet zomaar even op een opleiding.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di dec 25, 2007 2:30 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
Fille schreef:
Iemand die zich hier ook mee bezig houdt is bijvoorbeeld Daniel Detammaecker uit Toulouse. Zelfs in een kort workshopje zoals die in Gennetines is hij 80 % van de tijd bezig met te proberen dit gevoel over te dragen en pas op het laatst doet hij iets met de passen.

Leuk dat je die noemt, ik wilde die naam ook laten vallen! Ik heb in Gennetines oa een workshop Rondeau des petites landes bij hem gevolgd, en de passen waren vrij eenvoudig, die legde hij ook niet eens echt uit (hij deed vooral voor), maar hij legde er vooral de nadruk op dat je op een gegeven moment je been in de lucht mocht gooien op die manier zoals je je op dat moment voelde. Hij vertelde er ook bij dat een dans dus altijd per persoon anders is, en ook voor dezelfde persoon steeds anders kan al naar gelang hoe je je voelt op dat moment. Wij werden er een beetje giechelig van eigenlijk, van dat been in de lucht gooien, maar het is wel precies wat uiteindelijk wat mij betreft de essentie van een dans is: je gevoel er in kwijt kunnen.

Maar ik kan me voorstellen dat leerlingen ook andere dingen kunnen verwachten van docenten. Bijvoorbeeld variatiepassen of zo. Toch ben ik er zelf voorstander van om vanuit het gevoel een dans over te brengen. Je merkt het verschil meteen als volger wanneer de leider je een variatie laat uitvoeren (een draai of zo) omdat hij dat net geleerd heeft, of omdat hij daar zelf aanleiding toe voelt (ingegeven door de muziek, het moment, hetgeen eraan voorafging of wat dan ook).

Maar als je zelf al kunt dansen vanuit gevoel, zou een danskaderopleiding misschien wel nuttige handvatten kunnen bieden. Dat zou denk ik een goede combinatie opleveren.

Wat mij betreft zijn historisch en/of cultureel besef ed niet per se nodig. Ik wil graag dansen zoals dat voor mij goed voelt, en ik hoef daarbij niet te weten of ik nou historisch gezien wel precies de regeltjes volg. Ik dans graag op mijn eigen manier, uiteraard in samenspel met je danspartner dus enige overeenkomst daarin is wel handig. Maar door de mixende muziekstijlen kan je opeens een soort arabisch-achtige bourree horen en daar pas ik dan naar eigen inzicht mijn dansstijl aan aan. Dat zal vast niet cultureel verantwoord zijn als je kijkt naar de roots van de bourree, maar ik heb er op dat moment veel plezier in om zo te dansen.

Ik ben het verder met Fille eens dat motoriek een belangrijk aspect is, en om dat aan anderen te kunnen leren denk ik dat een opleiding zeker wel handig kan zijn! Waarom zou je zelf opnieuw het wiel uitvinden op dat gebied...

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 169 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling