mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu vr apr 26, 2024 2:08 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Is balfolk volksdansen?
BerichtGeplaatst: do maart 13, 2008 3:38 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
In de Moira ('mijn' zaaltje in Utrecht) wordt ik af en toe gecofronteerd met mensen die vragen wat balfolk nu eigenlijk is. En ik blijf het moeilijk vinden dat uit te leggen. Al gauw wordt het toch een soort volksdansen. Maar die mensen die er naar vragen, dansen zelf salsa of andere zuid-amerikaanse dansen. En eigenlijk is balfolk net zo goed volksdansen als dat salsa dat is. Toch? Alleen is de herkomst dan Frankrijk in plaats van Latin-America.

Wat moeten we met dit imago/marketing probleem?

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 13, 2008 4:02 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 08, 2007 6:35 pm
Berichten: 163
Woonplaats: Utrecht
Aangezien ik meer dan 20 keer heb gehospiteerd afgelopen maanden en ik natuurlijk heel sociaal ben heb ik aan heel veel mensen moeten uitleggen wat balfolk is. Dat valt toch elke keer weer tegen en ik hoor ook vaak van mensen dat ze het maar gek of saai vinden klinken totdat ze zelf eens meedoen.

Afijn, hoe ik het meestal uitleg:
Balfolk is een soort vrije versie van balroom dansen op franse folk.

Een beschrijving als deze is niet gebaseerd op (historische) juistheden, maar op wat balfolk voor mij is.
Als we dan naar balfolk kijken in vergelijking met allerlei volkdansen kunnen we ons afvragen 'in hoeverre komt het nog overeen met de oude volksdansen?'.
Wat voor mij vooral belangrijk is: 'Past de algemene opvatting van het woord 'volksdans' bij balfolk?' ongeacht of het de dansen zijn/waren van het volk van generaties geleden. Ik voel me er vaak ongemakkelijk bij om balfolk onder volksdansen te scharen. De twee voornaamste redenen:
1) veel mensen hebben een associatie met volksdans die niet overeenkomt met mijn associatie met balfolk, vaak geen volksdans een imago van ouderwetsheid, saaiheid, "knit-your-own-sandals" etc.
2) ik ben Nederlandse. We spreken hier voornamelijk van Franse herkomst. Ik en een groot deel van de rest van Nederland zijn niet zo goed bekend met de Franse volksdans cultuur en jezelf hier identificeren met volksdans legt vaak een link met de nederlandse volksdansen... en laat ik daar nou niet zo dol op zijn (ookal ben ik er maar niet heel erg bekend mee hoor).

Al met al:
er zijn wellicht beschrijvingen die het woord 'volksdans' kunnen ontwijken zonder afbreuk te doen aan de inhoud van de beschrijving. Mijn ervaring zegt me dat veel mensen het dan prettiger vinden er iets over te horen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 13, 2008 4:14 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 04, 2006 3:53 pm
Berichten: 642
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Ik vind van niet.

In de volksdanserij zoals ik 'm ken en beoefen gaat het erom de dansen zo goed mogelijk zo uit te voeren zoals de mensen van het betreffende land 'm doen of deden.
Een volksdanser zul je daarom geen Tarantella zien doen zoals het eraan toeging op het Pagan bal.
In de balfolk is platte lol belangrijker dan een dans correct uitvoeren.
Een volksdanser heeft er nou juist lol in om een, liefst moeilijke, dans correct uit te voeren.

Ik vind wel dat er heel veel overeenkomsten zijn tussen de huidige balfolk situatie en het volksdansen zo'n dertig jaar geleden.
Met name op het gebied van aanleren, maar da's een ander topic.

_________________
Beginning dancer: Knows nothing.
Intermediate dancer: Knows everything, but is too good to dance with beginners.
Hotshot dancer: Too good to dance with anyone.
Advanced dancer: Dances everything, especially with beginners.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 13, 2008 4:24 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
Een hele interessante en relevante vraag, Louise.
Ik keek eens op de site van de plaatselijke instelling voor culturele educatie en daar zag ik een cursus folklore dansen aan. Folklore heeft dezelfde klank als volksdansen, maar deze instelling vult het begrip op de volgende manier in:
Folklore
Voor iedereen die breed ge?nteresseerd is in muziek, cultuur en wil dansen! Het folkloristische dansrepertoire is zeer uiteenlopend en rijk geschakeerd.
Dans- en muziekstijlen van ver buiten onze landsgrenzen komen aan bod. Dus geen klompendans, maar stoeien met allerlei maten en ritmes uit de Balkan, bewegingspatronen ontdekken uit Centraal Azi? of verdwalen in de ruimte bij een gecompliceerde figuurdans. Ieders dansvaardigheid ontwikkelt zich door het leren van een internationaal repertoire.


Oftewel, als je het over internationaal volksdansen gaat hebben, wordt het palet ineens heel breed.
De vraag is dan: valt balfolk binnen dat brede palet?
Als dat 'nee' is, wat is balfolk dan wel.
En als het 'ja' is, welke plek neemt balfolk in dit geheel in.
En de sleutelvraag in 's-Hertogenbosch is dus eigenlijk: is balfolk onderscheidend genoeg om naast het bestaande aanbod, de cursus folklore, een balfolkcursus bij deze instelling van de grond te krijgen?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 13, 2008 4:55 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
Ik denk zelf dat balfolk, wel onder de noemer volksdansen (zeker als je daar een wat brede definitie aan geeft) geschaard kan worden. Hoogstens een wat eigentijdsere, vrijere variant, maar wel op traditionele (of gebaseerd op traditionele) muziek.

Maar als je dat zo uitlegt, vinden mensen het per definitie niet leuk.. Terwijl wat ze zelf doen, salsa of zouk in dit geval, net zo goed volksdansen is, alleen noemen ze het zelfs geen volksdansen...

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 13, 2008 5:06 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 08, 2007 6:35 pm
Berichten: 163
Woonplaats: Utrecht
en daarom dus mijn punt:
losstaand van wat het is, komt het (in ieder geval in de huidige nederlandse -spreek-taal) veelal niet goed over om het begrip volksdansen te gebruiken.

Degenen die zelf wel al interesse hebben in volksdansen en er niet voor terugdeinzen, die kunnen zelf de link denk ik wel leggen.

Btw, ik blijk zelf ook zo'n type te zijn wat betreft imago van volkdansen... paar jaar geleden vroeg iemand of ik mee ging naar Folkwoods om balfolk dansen te gaan leren, maar die legde het toen uit als volksdansen. Ik heb hem voor gek verklaard dat zoiets wat voor mij zou zijn. Paar jaar niet gesproken en toen kwam ik m dit jaar ineens tegen op een bal =P


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 13, 2008 5:16 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 04, 2006 3:53 pm
Berichten: 642
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Btw:

Er bestaan,heb ik zelf gemerkt, binnen de Balfolk ook een aantal hardnekkige misverstanden tov de volksdanserij.

Balfolkies zijn ook wat dat betreft net gewone mensen.

_________________
Beginning dancer: Knows nothing.
Intermediate dancer: Knows everything, but is too good to dance with beginners.
Hotshot dancer: Too good to dance with anyone.
Advanced dancer: Dances everything, especially with beginners.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 13, 2008 5:20 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
Ik zeg altijd: balfolk is de wat lossere variant van volksdansen. Het is altijd op live muziek en dat maakt dat het ook leuk is om bij te zijn, ook als je niet danst. Verder heeft elk dansje een vaste structuur, maar hoe meer ervaring je krijgt hoe meer je die structuur kan loslaten en gewoon lekker dansen op de muziek. Door die combinatie dans je elke keer een nieuwe dans, ook al is het honderd keer dezelfde melodie!

Willow zegt altijd: het is net een salsa avond, maar dan met west-europese muziek en europese dansen.

beide gevolgd door 'kom eens kijken'.

Ik denk dat het belangrijkste is dat het om een avond fijn dansen gaat. Voor balfolk is de nadruk dan meer op fijn dan op correct. Dat is waar. En voor mij ook heel fijn!

Het imago van balfolk...tja...dat is natuurlijk niet al te hip. Maar voor mij is dat geen probleem. Ik zou het vooral niet als een imago probleem zien. De laatste paar jaar groeit het hier in nederland flink en ik denk dat alle opties om balfolk op te hippen mislukken. Gewoon elke keer blijven uitleggen zoals je het zelf voelt. ierdeen hier op het Forum voelt liefde voor de balfolk, dus dat zal vast wel goed overkomen. ;)

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 13, 2008 5:25 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
saghws schreef:
Btw:

Er bestaan,heb ik zelf gemerkt, binnen de Balfolk ook een aantal hardnekkige misverstanden tov de volksdanserij.

Balfolkies zijn ook wat dat betreft net gewone mensen.


Los van wat ik van volksdansen vind (ik heb een paar jaar internationaal gedanst, maar het is gewoon niet zo mijn ding, omdat ik nogal recalcitrant wordt als ik niet mag doen waar ik zelf zin in heb) gaat het er hier om wat 'de rest van de wereld' van volksdansen vindt.

En dat is nu eenmaal een wat oubollig, geite-wollen-sokkerig beeld. En het is jammer dat balfolk, wat naar mijn mening toch echt een stuk minder geite-wollen-sokkerig is, dat imago ook krijgt opgelegd doordat het aan volksdansen wordt gelinkt. Want ik weet zeker dat er een heleboel mensen zijn als Gwendolyn, die balfolk niet kennen, afgeschrikt worden door het volksdans-ding, en daardoor iets mislopen (of pas later ontdekken) wat ze wel heel erg leuk vinden...

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 13, 2008 6:55 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 27, 2006 11:14 am
Berichten: 856
Woonplaats: Nijmegen
ik zeg meestal dat het gezien moet worden als een soort disco versie van het volksdansen.
desnoods met met geweld, het moet tenslotte wel leuk blijven


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 13, 2008 7:04 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 18, 2005 11:00 pm
Berichten: 1372
Woonplaats: Noordeloos
om nou aan iemand die het tussen neus en lippen door vraagt het hele verschil tussen volksdansen en balfolk uit te leggen (waarbij ook nog eens de term traditioneel vermeden moet worden :laughing: ), lijkt me nogal saai... Het is een leuke discussie, maar als je er niet veel van weet, haak je misschien snel af.. ?

Ik zeg altijd vol overtuiging: traditioneel dansen!.. en dan laat ik het even een paar seconden bezinken (dit verwachten mensen niet metteen van mij denk ik?) ik zie hun wenkbrouwen fronsen, en ze proberen een vraag te formuleren die niet denegrerend is... en dan leg ik uit: er zijn een paar basispassen en daar mag je lekker zelf op varieren, en je kan ook naar de band kijken en luisteren en ondertussen biertjes drinken :biggrin:

werkt erg goed, ik heb zo al meerdere mensen mee gekregen naar een bal :hug:

_________________
Als de nood hoog is, kun je best een vierkwartsmazurka dansen!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 13, 2008 9:12 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: vr feb 13, 2004 10:36 am
Berichten: 1110
Voor mij: Balfolk is dansen op life-muziek, van oorsprong zijn het Franse bal-dansen met eenvoudige basispassen waarop je met je danspartner van harte kunt improviseren, mijn favoriete avondje uit. :love: In deze omschrijving vermijd ik het woord volksdans.
Als we verder praten: en ik doe aan nederlands volksdansen, daarmee treed ik regelmatig op. Leuk om te doen en vooral ook leuk om anderen mee te vermaken.

_________________
ik dans dus ik besta


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 13, 2008 11:15 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 07, 2003 11:43 am
Berichten: 1079
saghws schreef:
Een volksdanser zul je daarom geen Tarantella zien doen zoals het eraan toeging op het Pagan bal.
In de balfolk is platte lol belangrijker dan een dans correct uitvoeren.
Een volksdanser heeft er nou juist lol in om een, liefst moeilijke, dans correct uit te voeren.


Ik vindt *platte lol* wel weer heel negatief klinken. Ik ben het met je eens dat er op een balfolk ook ruimte is voor 'platte lol', maar ik denk niet dat dit het onderscheid is met volksdansen. Ik Heb wel eens muziek gemaakt voor een volksdansgroep, en ook daar was genoeg lol kan ik je verzekeren. En er zijn ook op een balfolk avond veel mensen die echt proberen zo 'goed mogelijk' te dansen, gewoon omdat dat het lekkerst gaat.

Ik denk dat het verschil meer zit in dansen als bezigheid, waarbij je probeert zo aangenaam mogelijk om het gezamelijk zwaartepunt heen te draaien en de dans als patroon zelf in weze ondergeschikt is , en het 'uitvoeren van een dans', waarbij het vooral gaat om de juiste passen op de juiste plaats, dwz dat het patroon is juist het belangrijkst. Veel volksdansgroepen beoefenen naar mijn idee meer een theatervorm, net als ballet, die bedoeld is om naar te kijken (niet alle natuurlijk, en dan vooral demonstratiegroepen), en niet om aan deel te nemen.

Wat ik ook heb gezien bij mijn (redelijk beperkte) ervaringen met volksdansgroepen is dat volksdansers er een andere definitie van correct op na houden dan een balfolk danser. Of misschien streven we allemaal wel naar de zelfde perfectie, maar via een andere weg. Bij de volksdansverenigingen waar ik muziekant bij ben geweest was het vooral belangrijk om op het juiste moment op de juiste plaats te staan en het patroon van de choreografie zo exact mogelijk te reproduceren. Bij balfolk is het meestal meer een streven naar 'vanzelfsprekendheid' bij gebrek aan een beter woord. Je leert de passen wel, maar het is een middel en geen doel.

Kort samengevat: volksdansers streven naar perfectie om te zien, balfolkdansers streven naar perfectie om te doen. Met zo nu en dan wat platte lol ertussendoor voor de meligheid, maar volgens mij komt dat overal voor). Verder is dansen natuurlijk dansen, dus er is sowieso een grote overlap.

p.s. Dit hele betoog is niet bedoeld om volksdansers naar beneden te halen ofzo.Ik denk dat ook volksdansen erg leuk is om te doen. Een goed uitgevoerde volksdansvoorstelling kan ik waarderen om naar te kijken, ik voel alleen niet de behoefte om mee te doen.

Naar mijn idee is volksdansen zoals dat in nederland wordt beoefend meer verwant aan ballet, en is balfolk meer verwant aan volksdansen zoals dat vroeger gebruikelijk was op feestjes ( en nog steeds, maar dan de foxtrot, of rock 'n' roll, of ballroom dansen, of salsa).

_________________
humpa humpa humpapa humpa humpa


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 13, 2008 11:25 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
martijnv schreef:
...En er zijn ook op een balfolk avond veel mensen die echt proberen zo 'goed mogelijk' te dansen, gewoon omdat dat het lekkerst gaat.

Ik denk dat het verschil meer zit in dansen als bezigheid, waarbij je probeert zo aangenaam mogelijk om het gezamelijk zwaartepunt heen te draaien en de dans als patroon zelf in weze ondergeschikt is , en het 'uitvoeren van een dans', waarbij het vooral gaat om de juiste passen op de juiste plaats, dwz dat het patroon is juist het belangrijkst. Veel volksdansgroepen beoefenen naar mijn idee meer een theatervorm, net als ballet, die bedoeld is om naar te kijken (niet alle natuurlijk, en dan vooral demonstratiegroepen), en niet om aan deel te nemen.

Wat ik ook heb gezien bij mijn (redelijk beperkte) ervaringen met volksdansgroepen is dat volksdansers er een andere definitie van correct op na houden dan een balfolk danser. Of misschien streven we allemaal wel naar de zelfde perfectie, maar via een andere weg. Bij de volksdansverenigingen waar ik muziekant bij ben geweest was het vooral belangrijk om op het juiste moment op de juiste plaats te staan en het patroon van de choreografie zo exact mogelijk te reproduceren. Bij balfolk is het meestal meer een streven naar 'vanzelfsprekendheid' bij gebrek aan een beter woord. Je leert de passen wel, maar het is een middel en geen doel.

Kort samengevat: volksdansers streven naar perfectie om te zien, balfolkdansers streven naar perfectie om te doen. Met zo nu en dan wat platte lol ertussendoor voor de meligheid, maar volgens mij komt dat overal voor). Verder is dansen natuurlijk dansen, dus er is sowieso een grote overlap.


:applause:

Bij balfolk gaat het erom hoe het voelt

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 13, 2008 11:36 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
hebben we het hier al niet veel vaker vrij uitgebreid over gehad?
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling