mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu vr apr 26, 2024 8:45 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 191 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 02, 2008 2:23 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 04, 2006 3:53 pm
Berichten: 642
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
tourdion schreef:
Of zou het handiger zijn om een paar Freylekhs en Bulgars van een scottisch ritme te voorzien!


Je kunt je ook afvragen waarom er op een balfolk geen Bulgar gedanst zou kunnen/mogen worden.

Ik vind de balfolk scene wat dat betreft nogal conservatief, om het voorzichtig uit te drukken.

_________________
Beginning dancer: Knows nothing.
Intermediate dancer: Knows everything, but is too good to dance with beginners.
Hotshot dancer: Too good to dance with anyone.
Advanced dancer: Dances everything, especially with beginners.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 02, 2008 2:29 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
Conservatief, maar gelukkig...zo zijn we! :biggrin:

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 02, 2008 3:50 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 18, 2005 11:00 pm
Berichten: 1372
Woonplaats: Noordeloos
saghws schreef:
tourdion schreef:
Of zou het handiger zijn om een paar Freylekhs en Bulgars van een scottisch ritme te voorzien!


Je kunt je ook afvragen waarom er op een balfolk geen Bulgar gedanst zou kunnen/mogen worden.

Ik vind de balfolk scene wat dat betreft nogal conservatief, om het voorzichtig uit te drukken.


aangezien jij alles zo goed weet... leg hem een keer uit zou ik zeggen!

_________________
Als de nood hoog is, kun je best een vierkwartsmazurka dansen!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 02, 2008 4:55 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
Tuurlijk zijn er nog een heleboel meer dansen die niet gedanst worden op balfolk. Maar veel balfolkies zijn gewoon een beetje simpel. Onze hoofden zitten al vol met de basis van de scottisch en een andro. Geen plek meer voor nog meer dansen. (Op dit moment zit mijn hoofd vol met economische modellen over renewable energy resources... Dansen zou eigenlijk wel prettig zijn.)

Met op het forum vragen waarom bepaalde dansen niet gedanst worden kom je nergens. Zorgen dat de dans die je aan het repertoire zou willen toevoegen gespeeld wordt op een bal, en dat er mensen zijn die hem kunnen dansen en dat er anderen enthousiast worden om hem te gaan leren daarentegen is een stuk effectiever...

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 02, 2008 5:59 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 20, 2007 5:03 pm
Berichten: 186
Woonplaats: Enschede
saghws schreef:
tourdion schreef:
Of zou het handiger zijn om een paar Freylekhs en Bulgars van een scottisch ritme te voorzien!


Je kunt je ook afvragen waarom er op een balfolk geen Bulgar gedanst zou kunnen/mogen worden.

Ik vind de balfolk scene wat dat betreft nogal conservatief, om het voorzichtig uit te drukken.


Van mij mag er best af en toe een ander soort dans tussendoor die niet past in het gebruikelijke scottisch, mazurka, wals, polka, jig, cercle, bourree, andro en hanterdro straatje. Wat ik voornamelijk storend vind is dat alles dan vaak wordt stil gelegd om zo'n extra dans voor iedereen uit te leggen, en dat onderbreekt de spanningsboog van het optreden enorm (in Duitsland doen ze dit heel vaak). Misschien dat 1 dans zo uitleggen nog wel leuk is, maar na een paar verstoringen van de dansavond haak ik toch wel af.


Oei, toch wel erg off-topic gegaan, nouja, we kunnen als we het hier echt over willen hebben dit vast splitsen naar een nieuw topic.

On topic, we spelen zaterdag met de Gonnagles in Wageningen, dus we moeten nog even kijken of we zondag de verkeerde kant op rijden of dat het toch de directe route naar huis gaat worden. Het klezmer-gehalte wordt vast ook flink bepaald door de aanwezigheid van klarinetten en dergelijke 'jank'instrumenten. :)


Frank

_________________
De Gonnagles


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 02, 2008 6:41 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
frank schreef:
Oei, toch wel erg off-topic gegaan, nouja, we kunnen als we het hier echt over willen hebben dit vast splitsen naar een nieuw topic.
Direct maar even gedaan :~)

En ik heb dat trouwens ook, dat ik het vaak jammer vind van de sfeer als een bal stil gelegd wordt om een nieuwe dans uit te leggen. Eentje gaat dan nog, maar meer niet.
En het liefst zou ik het tijdens de dansuitleg zien. Misschien als laatste dans van de dansuitleg een niet-gangbare dans uitleggen als daar behoefte aan is.

En je moet inderdaad (Lou noemde het al) wel muzikanten vinden die die nieuwe dans willen en kunnen spelen.

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 02, 2008 6:59 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
Ja, maar ik kan nou wel allemaal woeste bretonse dansen gaan spelen, maar die kan toch niemand dansen...dus dat heeft dan niet zo veel zin...Dans fisel: ik ben fan, maar wie kan dat nog meer dansen? Je kijkt als muzikant natuurlijk ook naar wat de gemiddelde danser mee kan dansen.

alhoewel...Repel en ik zijn langzaam bezig een lans te breken voor meer Bretons en wie kunnen dat ook beter doen dan de Kelten zonder Grenzen?

Dus, als je graag andere dansen meer wil zien, sluit ik me bij de rest aan: ga ze vooral zelf spelen en uitleggen!

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 02, 2008 8:58 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
telenn gwad schreef:
Dans fisel: ik ben fan, maar wie kan dat nog meer dansen?

Lou en ik hebben op Gennetines een workshop fisel gehad bij Yves LeBlanc, dat was wel vet! Lekker zweten toen in de warmte... Laten we die dan snel introduceren! Alvast 2 die m dansen als jij m wilt spelen :dancing:

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 02, 2008 9:03 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
Ja, maar je zal toegeven dat je niet snel een dans gaat spelen waarvan je weet dat maar twee mensen hem kunnen dansen...(ik zal een in beraad gaan)

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 02, 2008 9:15 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 24, 2005 2:02 pm
Berichten: 485
Woonplaats: wageningen
Tja je kan het conservatief noemen om niet steeds nieuwe dansen in te wilen brengen. Ik vind t vooral praktisch. Ik heb jaren met plezier allerlei rare internationale dansjes geleerd en gedanst. Vind bulgaarse/bretonse/engelse/wat dan ook dansen ook nog steeds leuk (en nieuwe ontdekking argentijnse tango :love: ) maar het stilliggen van een feestje voor een dansuitleg is altijd een beetje jammer vind ik. Je kan natuurlijk de dansinitiatie gaan gebruiken voor het aanleren van uitzonderlijke dansjes, maar ik vind de formule van een eenvoudige basis zodat iedereen binnen relatief korte tijd mee kan doen aan dat feestje nog steeds erg sterk formule.
Een keer een afwijkende dans uitleggen omdat de band dat leuk vind is een ander verhaal: een engelse band die een dans (whatever the name may be) met strip the willow figuur uitlegt, dat past in het plaatje. En wat betreft bretonse inbreng ben ik erg ruimdenkend (dus telenn, kom maar op met die dans fisel, en ik stem ook voor meer dans kef :biggrin: ) maar
als ik bulgaars/roemeens/macedonisch wil dansen ga ik wel naar een internationaal bal en voor engels/schots zoek ik een ceilidh. Als het een keer gespeeld wordt omdat de band dat leuk vind prima, maar uitleggen vind ik niet zo efficient, ik kom naar een bal folk om plezier te hebben en lekker te dansen, niet perce om mijn horizon te verbreden of geconcentreerd naar andermans voeten te staren :peace:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do okt 02, 2008 10:01 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 04, 2006 3:53 pm
Berichten: 642
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Er is ook nog zoiets als "dansend aanleren".

Ik vrees dat er niet veel docenten zijn die dat goed kunnen, maar als het werkt, werkt het ook helemaal fantastisch: vanaf tel één ben je al aan het dansen en zonder dat de muziek ooit stopt of dat er ook maar één woord wordt gesproken, leer je in no-time de meest leuke dansen.

Dus met een docent die deze methode beheerst, hoef je een bal niet stil te leggen voor een uitleg. Let wel, niet iedere dans is er geschikt voor en het stelt ook wel (minimale maar toch) eisen aan de dansers.

"We have ways for to making you learn to dance!"

_________________
Beginning dancer: Knows nothing.
Intermediate dancer: Knows everything, but is too good to dance with beginners.
Hotshot dancer: Too good to dance with anyone.
Advanced dancer: Dances everything, especially with beginners.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 03, 2008 1:23 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 18, 2005 11:00 pm
Berichten: 1372
Woonplaats: Noordeloos
Ik vind het eigenlijk wel leuk om af en toe eens een andere dans te leren, maar ik ben het ook eens met de bovengenoemde bezwaren:

(even samengevat)
- het stilleggen van een bal haalt de vaart eruit
- het is onpraktisch is als er relatief weinig dansers en bijbehorende muzikanten zijn voor de niet-gangbare dansen.
- mensen komen inderdaad naar balfolk om balfolk te dansen en niet voor internationaal volksdansen (daar zijn andere avonden voor).

Wat ik zelf leuk zou vinden om eens meer van te leren: tango, salsa, polska's en dansen van terschelling :love:

Ik weet trouwens nog dat we op Folkwoods 2007 een hele leuke workshop met hongaarse (of bulgaarse) dansen hebben gedaan: een hoop gestamp en woest geschreeuw erbij :cool: Met welke band was dat ook al weer?

_________________
Als de nood hoog is, kun je best een vierkwartsmazurka dansen!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 03, 2008 2:26 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo feb 28, 2007 10:53 pm
Berichten: 199
De enige oplossing is dus: aanleren voor het bal, wanneer er behoefte is aan een nieuwe dans. En als er heel veel aandacht aan vereist is dan wijdt je er een bal aan. (je orgainseert bijvoorbeeld een kettingbal, of een zweeds bal).

Ik zou wel graag de gavotte de lavenne in het balfolkrepertoir zien, en een Galop Nantais (!), dat zal zeker aanslaan bij velen. Ook de Plinn mag vaker terug komen van mij, het bal mogen ze van mij persoonlijk wel overslaan, geen suite spelen dus. Verder mag de polska van mij wel wat vaker gespeeld worden. En natuurlijk de onregelmatige koppeldansen. Mazurka 11 en 8, wals 10, wals 15! Wals 8, 5 en 11 komen al voorbij, maar ook maar mondjesmaat. Maar ook in Frankrijk en België zijn al deze walsen pas net ontstaan en worden een enkele keer gespeeld, behalve de wals in 5 en 8, die zijn al wat ingeburgerd.

Ik ben op (let op:) intieme bals, waar veel gevorderde dansers komen zeker in voor verbreding van het repertoir. Op een grotepublieksbal moet je daar absoluut niet aan beginnen denk ik.

Ook mogen bands wat mij betreft op intieme bals een andro achterwegen laten, ze weten toch dat iedereen liever een scottish danst ;-) Bovendien is er in de intieme balfolk laag een voorkeur voor (ingewikkeldere) koppeldansen ontstaan, en heeft men uberhaubt minder behoefte aan bretons. Op zn tijd kan met naar een kettingbal gaan.

Echter is het leuke van een folkbal ook wel weer dat er zoveel soorten dansen gemixd worden (die eigenlijk niet bij elkaar hoorden oorspronkelijk).

En tot slot: Er valt ook nog te denken aan Nederlandse dansen! Nee niet schrikken... eerst even ditinteressante artikel lezen!

Leuk topic is dit


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 03, 2008 2:30 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo feb 28, 2007 10:53 pm
Berichten: 199
Citaat:
Mazurka 11 en 8, wals 10, wals 15! Wals 8, 5 en 11 komen al voorbij, maar ook maar mondjesmaat. Maar ook in Frankrijk en België zijn al deze walsen pas net ontstaan en worden een enkele keer gespeeld, behalve de wals in 5 en 8, die zijn al wat ingeburgerd.


Correctie: ik weet niet hoe lang de wals in 5 al gespeeld wordt, ik bedoelde met die zin eigenlijk meer wals 10, 15, etc


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr okt 03, 2008 6:49 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
Ik weet niet, hoor...maar ik vind een andro soms leuker dan een scottisch en ik ben het er helemaal niet mee eens dat iedereen toch liever een scottisch danst dan een andro! Ik niet, hoor! Het fijnste vind ik het als alles een beetje wordt gemixed. En, maar dat is dan weer heel persoonlijk, er kan voor nooit genoeg Bretons in zitten!!! Van een hele avond zeurderige walsen en mazurka's word ik dan weer heel erg moe...

De beste oplossing lijkt inderdaad te zorgen voor een 'ongebruikelijke' dans in de dansuitleg, zodat iedereen die mee kan dansen.

Dus ik zeg: zorg voor een leuke afwisselende set en...als je iets vaker gedanst wil zien worden, ga het vooral zelf spelen! Gavotte de l'Aven is inderdaad erg leuk...Hmmm!!! :love:

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 191 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling