De enige oplossing is dus: aanleren voor het bal, wanneer er behoefte is aan een nieuwe dans. En als er heel veel aandacht aan vereist is dan wijdt je er een bal aan. (je orgainseert bijvoorbeeld een kettingbal, of een zweeds bal).
Ik zou wel graag de gavotte de lavenne in het balfolkrepertoir zien, en een Galop Nantais (!), dat zal zeker aanslaan bij velen. Ook de Plinn mag vaker terug komen van mij, het bal mogen ze van mij persoonlijk wel overslaan, geen suite spelen dus. Verder mag de polska van mij wel wat vaker gespeeld worden. En natuurlijk de onregelmatige koppeldansen. Mazurka 11 en 8, wals 10, wals 15! Wals 8, 5 en 11 komen al voorbij, maar ook maar mondjesmaat. Maar ook in Frankrijk en België zijn al deze walsen pas net ontstaan en worden een enkele keer gespeeld, behalve de wals in 5 en 8, die zijn al wat ingeburgerd.
Ik ben op (let op:) intieme bals, waar veel gevorderde dansers komen zeker in voor verbreding van het repertoir. Op een grotepublieksbal moet je daar absoluut niet aan beginnen denk ik.
Ook mogen bands wat mij betreft op intieme bals een andro achterwegen laten, ze weten toch dat iedereen liever een scottish danst ;-) Bovendien is er in de intieme balfolk laag een voorkeur voor (ingewikkeldere) koppeldansen ontstaan, en heeft men uberhaubt minder behoefte aan bretons. Op zn tijd kan met naar een kettingbal gaan.
Echter is het leuke van een folkbal ook wel weer dat er zoveel soorten dansen gemixd worden (die eigenlijk niet bij elkaar hoorden oorspronkelijk).
En tot slot: Er valt ook nog te denken aan Nederlandse dansen! Nee niet schrikken... eerst even
ditinteressante artikel lezen!
Leuk topic is dit