mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu vr apr 19, 2024 3:26 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 113 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: (Drank-) inkomsten
BerichtGeplaatst: di dec 09, 2008 1:26 am 
Offline
Pilot

Geregistreerd: do mei 26, 2005 7:59 am
Berichten: 261
Naar aanleiding van een gesprekje met Gromit (zaterdagavond voor het eerst ontmoet buiten de deur van RASA, vanwege een rookverbod binnendeurs) in combinatie met een deze avond op internet gevonden filmpje uit 2006 van onszelf, een nieuw themaatje.

Café Lambiek is gestopt met folkoptredens omdat de huidige generatie dansertjes hun eigen flesje water meeneemt, en daar kan een café (dat geen entree heft!) niet van leven.

Er is véél meer leven in de brouwerij met de vorige generatie luisterfolkies. Kijk maar: afterparty in Brouwerij De Roos na het gezamelijke optreden van Dommelvolk en We-nun Henk op ElastiekMuziek in Hilvarenbeek.
http://www.plaats.nl/gemeente-hilvarenb ... varenbeek/


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di dec 09, 2008 11:02 am 
Offline
Rookie

Geregistreerd: zo nov 02, 2008 10:03 pm
Berichten: 152
Woonplaats: Venlo - Limburg
En dus...]


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di dec 09, 2008 11:22 am 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
Iedereen aan het bier voor meer spansplezier!!!

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di dec 09, 2008 12:54 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
LOL, ik geloof niet dat je filmpje je punt ook maar enigszins ondersteunt.
Op het filmpje zie je weinig publiek (in tegenstelling tot wat je probeert te zeggen).

Wat je wel ziet is dat de muzikanten bier lusten.
In tegenstelling tot de "dansertjes die hun eigen flesje water meenemen" wellicht.

Maar wat wil je daar mee zeggen precies?
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di dec 09, 2008 1:00 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
Tja, de flesjescultuur:

Gehoord op Bommelbal.
Twee meisjes tegen een jongen (tegen de bar aangeleund):
'Je gaat toch geen drinken kopen!?! Heb je geld teveel ofzo?'

Tegenwoordig neem ik ook altijd een flesje mee, maar ik neem zeker ook altijd een paar vochtige versnaperingen bij de bar. Want als je dat niet doet, is het risico groot dat je meer van dit soort reacties krijgt.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di dec 09, 2008 1:10 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
Tsja...

Ik dans gewoon veel beter op water dan op bier. En op al die suiker- en kleurstofhoudende frisdranken zit ik ook al niet te wachten. Vandaar dat ik meestal een fles water mee heb en daar vooral uit drink.

Vruchtensap (liefst aangelengd met spuitwater) drink ik wel af en toe. Maar als ik dan zoals in Oss, eerst bij een of andere automaat muntjes moet halen om bij de bar te kunnen betalen, haak ik al snel af. M'n fles water is dan dichterbij. 't Spijt me voor de omzet...

Tips voor een hogere bar omzet: Belgische biertjes ipv pils, goede (liefst bio) vruchtensappen ipv frisdrank en tosti's en chippies (krijgen we ook weer dorst van)

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di dec 09, 2008 1:31 pm 
Offline
Reserve

Geregistreerd: za feb 16, 2008 7:19 pm
Berichten: 63
Tja, Louise dat lijkt mij wel de omgekeerde wereld zo'n tip van jou,
omdat ik wel graag een paar betaalbare pilsjes drink, zou ik opeens aan de vaak veel te dure vlaamsebieren moeten.
Dus worden diegenen die wel normaal hun drank betalen gestraft omdat anderen hun eigen drinken meebrengen.

ZEER SLECHTE TIP !!!!!!!!!!! :angry:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di dec 09, 2008 1:51 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
oke, er zijn vast ook folkies die gewoon bier drinken, maar op het moment dat je speciaal bieren hebt, worden die volgens mij meer gedronken dan de goedkope pilsjes. Iig ik koop zowiezo geen pils, en als er hele lekkere biertjes zijn vind ik dat eigenlijk wel lekker. En op texel zag je dat er ook superveel trippels en wit en bok enzovoorts gedronken werd.

Dus het idee van meer omzet draaien was niet perse gebaseerd op duurdere biertjes en meer marge, maar gewoon dat er meer gekocht wordt als je lekkerdere dingen op de kaart hebt staan. :-) Veel folkies hebben wel iets bourgondisch en willen voor iets lekkerders graag meer betalen.

(Of reflecteer ik nu teveel mezelf op de folkwereld?)

Maar hou dus vooral ook voor Jannes wat gewone pils op voorraad :hug:

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di dec 09, 2008 2:31 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 20, 2005 1:33 pm
Berichten: 2217
Woonplaats: Utrecht
Louise schreef:
Veel folkies hebben wel iets bourgondisch en willen voor iets lekkerders graag meer betalen.

(Of reflecteer ik nu teveel mezelf op de folkwereld?)



Hmmm, dat is een verschijnsel dat mij dan nog nooit is opgevallen...

Laten we eerlijk zijn: er zijn maar een paar bierdrinkers en als er ook speciaalbiertjes zijn, dan hebben we een bredere keuze. Een verandering in bier-aanbod heeft nog nooit een verandering in bierklanten verzorgd, dus dat zie ik niet gebeuren.

Natuurlijk is het een beetje raar dat je naar een uitgaansgelegenheid gaat en daar je eigen consumpties nuttigt! Je neemt toch ook niet je eigen eten mee als je in een restaurant gaat eten?

Ik kan me goed voorstellen dat het organiseren van een folkavond in Lambiek geld kost. Dat wordt gedaan om dan extra publiek te trekken dat...drankjes besteld!!! Tja, dat is wat je normaal gezien doet in een café...

Op plaatsen die niet in de eerste plaats rondkomen van de baropbrengsten, als de musketon, zou je de bar kunnen aanraden flesjes water te verkopen...en het eigen water drinken is daar ook iets minder raar: het verhuur van de ruitmte is hun 'core business'.

Kortom: jammer van de avonden in Lambiek.

Oplossing...bestel twee biertjes en krijg een flesje water gratis? ;)

_________________
"I love playing guitar pieces on the harp: it combines the beauty of the guitar and the non-transportability of the harp." (Park Stickney)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di dec 09, 2008 3:36 pm 
Offline
Reserve

Geregistreerd: za feb 16, 2008 7:19 pm
Berichten: 63
Citaat:
En op texel zag je dat er ook superveel trippels en wit en bok enzovoorts gedronken werd.

En texel lijkt mij dan ook niet zo'n goed voorbeeld, want daar was halverwege de zaterdagavond het normalepilsvoorraad en kort daarna het inheemse "gewone"bier ook op, ja dan gaan de speciale bieren wel hard.

Een betere oplossing zou zijn verplicht 2a3 consumptiebonnen bij de entree te verrekenen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di dec 09, 2008 3:43 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
jannes schreef:
Citaat:
En op texel zag je dat er ook superveel trippels en wit en bok enzovoorts gedronken werd.

En texel lijkt mij dan ook niet zo'n goed voorbeeld, want daar was halverwege de zaterdagavond het normalepilsvoorraad en kort daarna het inheemse "gewone"bier ook op, ja dan gaan de speciale bieren wel hard.

Een betere oplossing zou zijn verplicht 2a3 consumptiebonnen bij de entree te verrekenen.


Dan heb je ook dat gedoe met 'ik drink niks want ik heb geen consumptiebonnen' niet meer.

Tsja, wat betreft texel, ze hadden wel wat meer pils in kunnen slaan, dat is waar (maar amstel is toch vies? :sick:) En het texelse bier is ook wel heel erg lekker! Ik heb voor mijn doen echt heel veel bier gedronken. (Halfjaar-rantsoen in 1 weekend?)

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di dec 09, 2008 3:54 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 20, 2007 5:03 pm
Berichten: 186
Woonplaats: Enschede
jannes schreef:
Een betere oplossing zou zijn verplicht 2a3 consumptiebonnen bij de entree te verrekenen.



Dat vind ik een goed idee. Aan de ene kant wil ik eigenlijk alleen maar water drinken op een avond, aan de andere kant vind ik het ook vervelend voor de organisatie als deze dan niet rond komt. Als het inclusief het entree zit zal ik eerder van die suiker-troep als sinas drinken, of niet, maar dan heeft de organisatie er niet onder te lijden. Ik zal er niet snel vrijwillig voor naar de bar stappen. Aan de andere kant, als muzikant of technicus drink ik ook voornamelijk water, het moet wel twee kanten op gaan.

Hoe zit dat eigenlijk met de drankopbrengsten? Ik ben naïef genoeg te denken dat als je betaald voor de huur van de zaal, dat je dan als organisatie de drankopbrengsten mag houden (minus de kosten van het barpersoneel). Anders moet de zaal gewoon gratis zijn (en kun je eventueel een minimum drankopbrengst afspreken).

Frank

_________________
De Gonnagles


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di dec 09, 2008 4:11 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 18, 2005 11:00 pm
Berichten: 1372
Woonplaats: Noordeloos
Vaak kun je een zaal huren voor weinig geld, maar wel zo dat de baromzet naar de eigenaar van de zaal gaat. Folkies drinken niet veel over het algemeen, dus dat kan voor spanningen zorgen tussen de zaal en de organisator van een bal, vooral omdat veel dansers hun flesje aan de kraan in de wc bijvullen. Dat is volgens mij algemeen zo bij veel zalen.

De meeste balfolkies willen kwaliteit (goede dansvloer, goede band, goed geluid), maar ze willen er niet voor betalen. Ik vind het in principe ook een goede oplossing om 2/3 consumpties bij de prijs in te doen, maar zou dat toch niet veel mensen afschrikken? Over het algemeen zijn de prijzen al redelijk laag bij veel bals. Ik hoorde mensen klagen over de 8,- euro toegang bij het balfolk van Leiden (2 bands) en zelfs in Oss over de 10,- euro voor 4 bands..

Bij het Orfbal in Den Bosch konden wij ervoor kiezen een marge bovenop de drankprijs te gooien, die we dan zelf mochten houden. Dat hebben we niet gedaan, want we vonden de drankprijzen hoog genoeg. Ik ken weinig zalen die je zelf de gehele drankopbrengst laten opstrijken?

_________________
Als de nood hoog is, kun je best een vierkwartsmazurka dansen!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di dec 09, 2008 7:44 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 27, 2006 11:14 am
Berichten: 856
Woonplaats: Nijmegen
Cooper schreef:
Maar wat wil je daar mee zeggen precies?
W


HansH schreef:
Er is véél meer leven in de brouwerij met de vorige generatie luisterfolkies.


:laughing: zoals ik het interpreteer dat het vroeger allemaal beter was
maar ik neem aan dat ik het verkeerd interpreteer :peace:
dus mag wel uitgelegt worden.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di dec 09, 2008 8:18 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 16, 2004 8:03 pm
Berichten: 2209
Woonplaats: Den Haag
Repelsteeltje schreef:
De meeste balfolkies willen kwaliteit (goede dansvloer, goede band, goed geluid), maar ze willen er niet voor betalen. Ik vind het in principe ook een goede oplossing om 2/3 consumpties bij de prijs in te doen, maar zou dat toch niet veel mensen afschrikken? Over het algemeen zijn de prijzen al redelijk laag bij veel bals. Ik hoorde mensen klagen over de 8,- euro toegang bij het balfolk van Leiden (2 bands) en zelfs in Oss over de 10,- euro voor 4 bands..

En gaan we dan ook eens fatsoenlijk betalen voor de bands???
Het is toch belachelijk dat de meeste bands gratis optreden terwijl ze zelf heel veel tijd, geld en energie steken in oefenen, instrumenten, scholing, reiskosten, etc. :peace:
Ik vind het raar dat dat in de folk de gewoonste zaak van de wereld is, terwijl in andere genres wel fatsoenlijk voor bands wordt betaald.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 113 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling