mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu di apr 23, 2024 12:32 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Gehoorbescherming
BerichtGeplaatst: vr dec 19, 2008 5:30 pm 
Offline
Trainee
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jun 29, 2008 10:27 pm
Berichten: 34
Woonplaats: Helmond
Omdat ik bij al dat heerlijke gedans ook mijn oren een beetje wil sparen heb ik besloten om aanstaande maandag een paar oordoppen aan te laten meten. Deze: http://www.exinore.com/hearing-protection/music/er/ . Het kost wat maar dan heb je ook wat. Als het goed is zouden deze dingen over alle frequenties evenveel moeten dempen en dus blijft muziek ook muziek en niet een brij met alleen maar de lagen en/of hoge tonen.

Ik kan kiezen tussen 3 filters: -9 dB, -15 dB of -25 dB. Een niveau van 80 dB geeft bij 8 uur blootstelling geen gehoorbeschadiging. Voor elke 5 dB hoger moet de tijdsduur gehalveerd worden. Dus 85 dB kun je 4 uur hebben en 90 dB twee uur.

Nu is mijn vraag: heeft iemand enig idee wat het geluidsniveau is op een doorsnee bal? Natuurlijk is het bij Follia! wat anders dan bij Parasol ..... maar heeft iemand een idee van in welke grote orde de getallen liggen? Misschien de geluidstechnici hier aanwezig? Dan kan ik namelijk bepalen welk filter ik ga kopen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr dec 19, 2008 6:12 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Leuk dat je hier een topic voor geopend hebt. Ik wil ook iets aanschaffen.
Vroeger dacht men dat gehoorschade door te hard geluid hersteld kon worden, maar tegenwoordig weten ze wel beter.
Op een gemiddeld bal zou ik ze denk ik niet in doen, nooit gemeten maar volgens mij is het nooit zo hard.
Maar af en toe heb je een bal dat wel erg hard versterkt is, en ik ga ook wel eens naar concerten in de Oosterpoort of Vera.

Als ik 80 ben, wil ik ook nog graag muziek maken en makkelijk met andere mensen kunnen communiceren is toch ook wel erg fijn (dat kan egel vast beamen :rose: ) Dus als je daar zelf wat invloed op kunt hebben voor een kleine 100 euro, dan lijkt me dat de moeite.

Ik heb ook al wat rondgekeken en moet nog een definitieve keuze maken. Het zullen in elk geval otoplastieken worden.

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr dec 19, 2008 6:38 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Mijn gehoor heeft wellicht al genoeg beschadigingen ondervonden. En dan zit er ook nog wel wat leeftijdsslijtage in. Ik lijd aan de zogenoemde 'cocktaildoofheid'.
Daarnaast wordt ik echt onpasselijk van hele lage geluiden en het gedreun van enthousiaste basgitaren maakt mij ook niet blij.
Maar in een drukke menigte (gepraat, muziek) kan ik het luisteren naar gesprekken wel vergeten. Van mijn vader heb ik geleerd dan vriendelijk te glimlachen en op normaal volume iets zinvols te zeggen als "de kat is dood". Zin in schreeuwen heb ik niet.
Ik zoek dus ook naar iets dat het mij weer mogelijk maakt de gesprekken binnen 1 meter afstand te volgen en evengoed min of meer van de muziek te genieten. Ik ben alleen nog niet echt serieus op zoek gegaan.
HELP.

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Gehoorbescherming
BerichtGeplaatst: vr dec 19, 2008 8:12 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 17, 2005 6:41 pm
Berichten: 1031
Woonplaats: Bakkeveen
robra schreef:

Nu is mijn vraag: heeft iemand enig idee wat het geluidsniveau is op een doorsnee bal? Natuurlijk is het bij Follia! wat anders dan bij Parasol ..... maar heeft iemand een idee van in welke grote orde de getallen liggen? Misschien de geluidstechnici hier aanwezig? Dan kan ik namelijk bepalen welk filter ik ga kopen.


Op een gemiddeld bal in Nederland, heb je geen gehoorbescherming nodig. Eerder het omgekeerde :devilish: .
Misschien dat het in België anders is, maar de paar keer dat ik daar op een bal was, is het me niet opgevallen. Maar ik ben dan ook geen geluidstechnicus.
Wat geluidstechnici betreft: Die lijken mij geen betrouwbare bron. De meeste geluidstechnici waar ik ervaring mee heb, zijn volgens mij zelf hartstikke doof. Daarom zetten ze het geluid veel te hard, enzovoort.
Ik ga al twintig jaar naar rockconcerten (er zijn jaren geweest waarin ik minstens 1 keer per week ging), waar gehoorbescherming géén overbodige luxe is. Daar gebruik(te) ik natgekauwd wc-papier. Ik kom er altijd ter plaatse achter dat ik m'n gehoor wil beschermen :blush:, en wc-papier hebben ze overal. Ik vind het best een fijne oplossing omdat je het precies op maat kunt kneden, en het geluid ook nog enigszins kunt reguleren. Bovendien is het gratis.
Het beschermt je gehoor ongetwijfeld minder goed dan profesionele gehoorbescherming op maat, maar die moet je dus niet vergeten mee te nemen, en oordopjes kwijtraken is ook zo gepiept.
Als balbezoeker zou ik er geen geld aan verspillen. Als muzikant is het een andere kwestie, maar is het ook nog afhankelijk van welke instrumenten er verder nog in de band zitten (drumstel!, doedelzak, schalmei)
Tot nu toe is mijn gehoor volgens een test bij de brillenboer (ja, daar kun je ook je oren testen) nog altijd in orde. Misschien heb ik gewoon geluk gehad tot nu toe?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr dec 19, 2008 8:52 pm 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 12, 2006 4:52 pm
Berichten: 54
Woonplaats: Emmen
Ik gebruik als gehoorbescherming "Music safe" van Alpine. Deze staafjes kosten ongeveer € 30,- en zijn te koop bij veel muziekwinkels. In het setje zitten dempers voor verschillende muziek sterktes. Ik gebruik ze regelmatig als ik oefen op mijn cornemuse. Ook bij het slotconcert op Folkwoods heb ik er dankbaar gebruik van gemaakt.

F.

_________________
Er zijn teveel dingen die leuk zijn om te doen!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr dec 19, 2008 11:02 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 20, 2007 5:03 pm
Berichten: 186
Woonplaats: Enschede
Als ik geluid doe op een bal, dan is het ongeveer 85 db halverwegen de zaal. Orfeo mix ik net iets sterker trouwens, dat komt uit op ongeveer 88 db.

Als Ton het geluid doet is zeker niet harder, we zitten qua persoonlijk idee van volume op dezelfde lijn.

Frank

_________________
De Gonnagles


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za dec 20, 2008 9:21 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: vr feb 13, 2004 10:36 am
Berichten: 1110
frank schreef:
Als ik geluid doe op een bal, dan is het ongeveer 85 db halverwegen de zaal. Orfeo mix ik net iets sterker trouwens, dat komt uit op ongeveer 88 db.

Als Ton het geluid doet is zeker niet harder, we zitten qua persoonlijk idee van volume op dezelfde lijn.

Frank

Heb ik even nagevraagd, en klopt.
Direkt voor de box zit je dan tussen de 93 en 96 dBA.
Overigens zit Ton tegen de bovengrens aan zodra er een drumstel bij zit.

Via Ton: info over horen en gehoorschade: www.popschoolmaastricht.nl/college_geho ... schade.htm

Collega schreef:
Misschien heb ik gewoon geluk gehad tot nu toe?
JA :rose:

En helaas... ook voor jou gaat dat tijdelijk zijn..... vrees ik

Gehoorverlies is onherstelbaar en zelfs met de beste hoorapparaten blijft het behelpen.
@ Zeerover: Je hebt gelijk. Het is en blijft hinderlijk beperkt te zijn in je communicatie op feestjes of in groepen, het is en blijft erg vermoeiend.
En echt wennen doet het nooit!

Ik hoop dat ieder die zich wil beschermen kiest voor een goede bescherming. Kwestie van in je tas stoppen, dan heb je het altijd bij je, zo groot is zo'n doosje niet. :peace:

@Robra: kun je niet kiezen voor meerdere filters?

_________________
ik dans dus ik besta


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za dec 20, 2008 9:52 pm 
Offline
Trainee
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jun 29, 2008 10:27 pm
Berichten: 34
Woonplaats: Helmond
hérisson schreef:
@Robra: kun je niet kiezen voor meerdere filters?


Ja, ik kan de filters ook wisselen ... dus ik zou er 3 kunnen kopen en die allemaal mee nemen. Ik heb overigens geen idee wat de losse filters kosten maar die zullen ook wel prijzig zijn.
Misschien moet ik dat maar doen ja ... maar dan nog moet ik een idee hebben van hoe hard het eigenlijk is om de juiste filter te kiezen.

Silvetta schreef:
Ik gebruik als gehoorbescherming "Music safe" van Alpine. Deze staafjes kosten ongeveer € 30,- en zijn te koop bij veel muziekwinkels. In het setje zitten dempers voor verschillende muziek sterktes.

Ik heb ze even bekeken op de website en ik zag dat er bij alle filters een verschil van 10dB in demping zit tussen lage tonen en hoge tonen. Is dat niet storend? Dan houd je toch geen muziek meer over?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Gehoorbescherming
BerichtGeplaatst: zo dec 21, 2008 11:57 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 17, 2005 6:41 pm
Berichten: 1031
Woonplaats: Bakkeveen
robra schreef:
Een niveau van 80 dB geeft bij 8 uur blootstelling geen gehoorbeschadiging. Voor elke 5 dB hoger moet de tijdsduur gehalveerd worden. Dus 85 dB kun je 4 uur hebben en 90 dB twee uur.


frank schreef:
Als ik geluid doe op een bal, dan is het ongeveer 85 db halverwegen de zaal. Orfeo mix ik net iets sterker trouwens, dat komt uit op ongeveer 88 db.


hérisson schreef:
Direkt voor de box zit je dan tussen de 93 en 96 dBA


Als ik bovenstaande feiten naast elkaar leg, lijkt gehoorbescherming op een bal waar Frank of Ton de geluidsman zijn overbodig. Of je moet de hele tijd direct voor een box gaan zitten.
Ik weet natuurlijk niet hoe het gaat op andere bals; zijn er nog meer geluidstechnici in de zaal?

Klopt het trouwens ook als ik denk dat dat geluidsniveau van 85db pieken zijn? Of is het constant 85db? Ik kan me voorstellen dat rustige stukken minder hoog scoren, en tussen de nummers door zal het ook stiller zijn (of de mensen naast je moeten constant keihard applaudisseren natuurlijk :biggrin: ). Hoe zit het dan met die blootstelling? Begint het tellen na een dal weer opnieuw? Hoe lang moet je weer in een rustige omgeving verkeren voordat je weer een uur in 95 db mag?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jan 05, 2009 2:02 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 20, 2006 12:15 pm
Berichten: 203
Die Alpines zijn erg prima. Betaalbaar, en ze laten het geluid vrijwel intact naar mijn mening. Op Folkwoods heb ik ze bij een paar bands in de balfolktent wel gebruikt...

En ik neem ze altijd mee, ook naar een rustig bal -- beter meenemen en niet gebruiken, dan toch weer zonder doppen in te harde muziek staan :) (Heb ze bij Ton nog nooit gebruikt trouwens)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di aug 18, 2009 1:45 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Maar even omhoog halen?

_________________
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di aug 18, 2009 3:16 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 24, 2005 2:02 pm
Berichten: 485
Woonplaats: wageningen
Ik heb dit weekend met succes mijn oordoppen uit kunnen testen. Het is wel even wennen: het geluid wordt toch wel heel anders en ik vind het vooral gek dat je het enthausiasme van de rest van het publiek minder hoort. Praten en vooral meebrullen is ook heel raar. Maar fijn dat je gewoon vooraan kunt gaan staan zonder moe te worden van teveel herrie.

Omdat ik me afvroeg hoeveel de bescherming nu echt is en wat het verschil is tussen de 3 filters even op internet gezocht. Onderaan deze site staat een lijstje met decibels per type filter http://www.alpine.nl/consument_muziek.htm . Dan valt me op dat voor sommige toonhoogtes de verschillen tussen de filters sterker zijn dan bij andere en dat bij 1000 en 4000 Hz het medium filters zelfs meer dempt dan het sterke filter. Snapt iemand hoe dit werkt en welk filter voor welk gebruik nu het beste is?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di aug 18, 2009 4:14 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 10, 2003 6:48 pm
Berichten: 965
Woonplaats: Twin Peaks
als je wilt dat de muziek wel mooi in balans blijft, zul je echt ER filters aan moeten laten meten. Duur maar wel een must voor de muzikant die zijn gehoor wil sparen.

Ik heb al lichte tinnitus en geloof me, dat wil je liever niet. Nooit meer stilte.

Variphone en Exinore zijn de 2 beste. Na folkwoods weet ik het wel, een setje laten aanmeten :)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di aug 18, 2009 4:14 pm 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jul 08, 2009 10:59 am
Berichten: 79
Woonplaats: Wageningen
Waar ik wel benieuwd naar ben zijn muzikanten die ervaring hebben met oordopjes tijdens het spelen (op het podium of tijdens het oefenen).

Wat ik zelf namelijk merk is vooral als we met doedelzak oefenen in een kleine ruimte, dat ik dat eigenlijk maar net trek. Dus ik zit te denken om inderdaad oordopjes te kopen voor tijdens het spelen, maar ik wil natuurlijk wel de andere instrumenten kunnen blijven horen om erop in te spelen. Een erg groot probleem wordt dan bijv een nummer met low D (erg zacht) samen met bijv viool en concertina, die beide vrij hard zijn.

Iemand een idee?

Grts,
Tim

_________________
Een dag zonder muziek
is een dag niet geleefd


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di aug 18, 2009 5:27 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 10, 2003 6:48 pm
Berichten: 965
Woonplaats: Twin Peaks
Järv schreef:
Waar ik wel benieuwd naar ben zijn muzikanten die ervaring hebben met oordopjes tijdens het spelen (op het podium of tijdens het oefenen).

Wat ik zelf namelijk merk is vooral als we met doedelzak oefenen in een kleine ruimte, dat ik dat eigenlijk maar net trek. Dus ik zit te denken om inderdaad oordopjes te kopen voor tijdens het spelen, maar ik wil natuurlijk wel de andere instrumenten kunnen blijven horen om erop in te spelen. Een erg groot probleem wordt dan bijv een nummer met low D (erg zacht) samen met bijv viool en concertina, die beide vrij hard zijn.

Iemand een idee?

Grts,
Tim


Als wij repeteren vind ik vooral de A doedelzak nogal pijnlijk. De G ook nog wel, maar de lage D heb ik helemaal geen last.

Deze zijn speciaal voor muzikanten en op internet genoeg ervaringen te vinden:

exinore ER

Ze filteren vlak, dwz de bas word evenveel gedempt als de hoge tonen. Een must voor een muzikant. :hug:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling