robra schreef:
Nu is mijn vraag: heeft iemand enig idee wat het geluidsniveau is op een doorsnee bal? Natuurlijk is het bij Follia! wat anders dan bij Parasol ..... maar heeft iemand een idee van in welke grote orde de getallen liggen? Misschien de geluidstechnici hier aanwezig? Dan kan ik namelijk bepalen welk filter ik ga kopen.
Op een gemiddeld bal in Nederland, heb je geen gehoorbescherming nodig. Eerder het omgekeerde
.
Misschien dat het in België anders is, maar de paar keer dat ik daar op een bal was, is het me niet opgevallen. Maar ik ben dan ook geen geluidstechnicus.
Wat geluidstechnici betreft: Die lijken mij geen betrouwbare bron. De meeste geluidstechnici waar ik ervaring mee heb, zijn volgens mij zelf hartstikke doof. Daarom zetten ze het geluid veel te hard, enzovoort.
Ik ga al twintig jaar naar rockconcerten (er zijn jaren geweest waarin ik minstens 1 keer per week ging), waar gehoorbescherming géén overbodige luxe is. Daar gebruik(te) ik natgekauwd wc-papier. Ik kom er altijd ter plaatse achter dat ik m'n gehoor wil beschermen
, en wc-papier hebben ze overal. Ik vind het best een fijne oplossing omdat je het precies op maat kunt kneden, en het geluid ook nog enigszins kunt reguleren. Bovendien is het gratis.
Het beschermt je gehoor ongetwijfeld minder goed dan profesionele gehoorbescherming op maat, maar die moet je dus niet vergeten mee te nemen, en oordopjes kwijtraken is ook zo gepiept.
Als balbezoeker zou ik er geen geld aan verspillen. Als muzikant is het een andere kwestie, maar is het ook nog afhankelijk van welke instrumenten er verder nog in de band zitten (drumstel!, doedelzak, schalmei)
Tot nu toe is mijn gehoor volgens een test bij de brillenboer (ja, daar kun je ook je oren testen) nog altijd in orde. Misschien heb ik gewoon geluk gehad tot nu toe?