mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu do apr 25, 2024 3:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di sep 01, 2009 8:04 pm 
Offline
Reserve

Geregistreerd: za feb 16, 2008 7:19 pm
Berichten: 63
Zowel op de Gooikstage's als op het BBF minder leuke dingen zien gebeuren, er lopen 2 heren rond die structureel jonge en verlegen damens er tussen uit pikken om daar vervolgens mee te gaan dansen op zo'n wijze dat er echt wel van aanranding gesproken kan worden. Op de Gooikstage's gebeurden het onder vlak voormij, sprak na de dans even de dame aan,... en ik had het helaas goed gezien heb haar wel verteldt dat ze absoluut uit zo'n dans kan stappen maar ze durften dat niet op dat moment (man ca 55 jaar, meisje 19 jaar,alleen op stage's, iets bescheiden/verlegen, haar eerste bal ervaring) . Dezelfde man was ook op het BBF aanwezig zat daar net met een medemuziekant(e) wat te kletsen toen die voorbij liep, ik haar dus waarschuwen "niet dansen met die kerel" maar wat bleek dat had ze al gedaan en hij had zich keurig gedragen, maar zij heeft dan ook een zeer stevige dans houding en een sterk karakter en is ook al vervolwassen.

En op de zondag was het raak met die andere kerel, jong meisje zwaar overstuur, wou het liefst direkt het festival verlaten ze zijn verhaal gaan halen bij die vent en is alles met een sisser afgelopen, maar ik heb die kerel toch echt ook op het castelfest op een bedenkelijkewijze zien dansen.
Vind het zelf wel moeilijk om in zo'n situatie (op een buitenlandsfestival) in te grijpen of er iemand van de organisatie bij te halen om diverse redenen, eer ik iemand van de organisatie er dan van overtuigt heb dat er zoiets op de dansvloer aan de gang is, is de dans waarschijnlijk al afgelopen en danst ie mischien wel weer correct, hoe de dame het zelf ervaren heeft( een vriendin van mij dacht dat het normaal is om altijd tegen je danspartner aan te plakken, "want iedereen doet dat toch")

Maar wat te doen met deze heren, beide uit Belgie maar dus ook op nederlandse vloeren zoeken zij hun "slachtoffers" zowas de eerste die in Gooik dat meisje halfaanranden ook in enschede op de dansstage's


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di sep 01, 2009 8:52 pm 
Offline
Pro
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 29, 2008 9:35 am
Berichten: 416
Woonplaats: Delft
Erg vervelend dat dit gebeurt, want het kan meisjes genoeg overstuur halen om het plezier in het dansen te verliezen. Ik heb van enkele dames een vergelijkbaar verhaal gehoord en zij hadden dit met betrekking tot een man ook doorgegeven aan de organisatie. Hij zou in de gaten gehouden worden en bij verder klachten verwijderd worden, dus het wordt wel serieus genomen.

_________________
Music is my favourite drug.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di sep 01, 2009 8:53 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: vr feb 13, 2004 10:36 am
Berichten: 1110
Ik ben natuurlijk niet jong :biggrin: , verlegen en zo, maar wel vrouw.

Het is een situatie van alle tijden: de man zoekt de grens op waar de vrouw op een stevige manier STOP aangeeft, en als je dat doet ben je flauw, want ze bedoelen toch niets verkeerds......

Als vrouw ervaar ik het heel wisselend, met sommige mannen is het heerlijk close te dansen.
Met anderen dans ik een stuk minder close en nog voelt het veel te dichtbij. Maar ja, het 'voelt'....
Moeilijk hard te maken dus.

Zoals Rafaël aangeeft: als leider ben je verantwoordelijk dat het dansen plezier voor twee blijft.
Maar wat als de leider die verantwoording niet neemt?
Een zwartboek?
Zeggen?
Maar het gebeurt juist niet bij die mensen die dat doen
Fijn als iemand dan je rotgevoel opmerkt, fijn als iemand je serieus neemt. En hoe het te voorkomen? Ik heb geen idee.

_________________
ik dans dus ik besta


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di sep 01, 2009 9:09 pm 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo mei 08, 2005 5:15 pm
Berichten: 53
Ik ben wél een van die jonge meiden waar het hier om zou kunnen gaan. En ik moet zeggen dat dit verhaal mij te bekend voorkomt.

Afgelopen gooikoorst heb ik iets soortgelijks meegemaakt. Met 2 verschillende mannen. Bij mij ging het zelfs zover dat iemand vroeg of ik meeging naar zijn tent (ik 17, hij.. euhm.. 50).
Ik dans al jaren en ik ben toch wel een beetje opgegroeit in de folk wereld, en ik heb dit niet eerder zo meegemaakt. Ik ben overigens bij beide mannen omgedraaid en weggelopen tijdens de dans.

Meestal als ik iets te close vind leg ik mijn duim op de man zijn sleutelbeen, als hij me te dichtbij trekt zet ik druk.. meestal word die hint dan begrepen. Als dat niet het geval is, en ik voel me er niet prettig bij, dan loop ik weg.

Persoonlijk heb ik geen bezwaar tegen close dansen, helemaal niet, maar als ik volg vind ik het prettiger als de leider 'toestemming' vraag om close te dansen, gebeurt dit niet, en voel ik me daar niet prettig bij.. tja.. ik accepteer het niet, maar ik kan me voorstellen dat sommigen dat niet zo durven.
En dat is jammer, want het kan de lol behoorlijk vergallen. Ik denk dat je altijd meer afstand mag eisen, ongeacht je leeftijd of geslacht.
Al houd ik er niet van een dans niet af te maken, als ik me er niet prettig bij voel.. tja.. liever weglopen dan meppen ;)

Toch wel fijn dat de organisatie er wel op wilde letten

_________________
ik sport niet, ik dans!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di sep 01, 2009 9:57 pm 
Offline
Rookie

Geregistreerd: di jun 27, 2006 10:13 pm
Berichten: 116
Woonplaats: Leiden
Dit vind ik echt walgelijke praktijken. Deel van je dansplezier moet ook komen uit dat van je partner, samen maak je er iets leuks van.

Close dansen kan heel fijn zijn, ook met een compleet vreemde. Het is dan spannend om af te tasten waar je danspartner voor openstaat, maar je moet er wel heel voorzichtig mee zijn en heel goed 'luisteren' naar feedback van de ander.

Ik zou helaas niet zo 1-2-3 een oplossing hiervoor weten, behalve op een festival elkaar waarschuwen indien nodig, en iedereen ervan overtuigen dat je best mag laten merken als je niet fijn kunt dansen omdat je tegen je partner aangetrokken wordt...

_________________
---


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di sep 01, 2009 10:07 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 12, 2008 2:46 pm
Berichten: 332
Woonplaats: Delft
Op het BBF heb ik vorig jaar met een vent gedanst die iets te dichtbij kwam. Toen ik daarvoor de mogelijkheid had, ben ik weggelopen. Dit jaar begreep ik dat hij hetzelfde bij anderen had gedaan. Ik vraag me dan af of het opzet is, of dat hij niet doorheeft dat hij iets te intiem is.

Het hangt van de danspartner af hoe close je kunt komen. Als leider is het wellicht moeilijk om daarin door te krijgen hoe ver je kunt gaan, maar als volger kun je ook heel duidelijk zijn wat je wilt en wat niet.
Dat geldt ook in andere gevallen. Als iemand me wild over de dansvloer aan het sjorren is, geef ik ook liever aan dat ik daar niet zo van houd. :blush: (ok, prima als mijn partner mij alle hoeken van de dansvloer laat zien, maar dan wel zonder dat gesjor graag)

_________________
"If you're not dancing, you're wasting your feet!"


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: geluk
BerichtGeplaatst: di sep 01, 2009 10:54 pm 
Offline
Rookie

Geregistreerd: zo nov 02, 2008 10:03 pm
Berichten: 152
Woonplaats: Venlo - Limburg
gelukkig ben ik het afgelopen jaar een spansvlam tegen het lijf aangelopen die me (als ik al naar een bal ga) tegen dit soort lozers beschermd :luck:

_________________
ik spans, jij spanst...wij spansen!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Aanrander of aanrader?
BerichtGeplaatst: wo sep 02, 2009 6:48 am 
Offline
Rookie

Geregistreerd: zo nov 02, 2008 10:03 pm
Berichten: 152
Woonplaats: Venlo - Limburg
Een echte "aanrader" op de dansvloer dus!

_________________
ik spans, jij spanst...wij spansen!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo sep 02, 2009 8:36 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 20, 2007 5:03 pm
Berichten: 186
Woonplaats: Enschede
Het lijkt me een erg belangrijk onderwerp, en het feit dat we het er nu met zijn allen over hebben helpt denk ik al een heleboel. Als 1 van ons zo iets nu ziet gebeuren kan die dat zeggen tegen een ander, en dan sta je al niet meer alleen bij het oplossen.

Is het misschien een idee om een klein stukje etiquette standaard terug te laten komen bij elke dans-uitleg? En dan vooral voor de vrouwen dat ze weten wat hun opties zijn en wat normaal is en bij wie ze moeten zijn als het toch mis gaat? (Natuurlijk ook voor de mannen dat ze weten wat normaal is). Duurt een paar minuten en kan het plezier voor een paar toch aanzienlijk verhogen.

Frank

_________________
De Gonnagles


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo sep 02, 2009 10:39 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
Brrrr ja een bekend fenomeen... Niet alleen "ouwe mannen" van 55 jaar doen dat, ook jongere jongens kunnen er wat van. Ik hou ook wel erg van close dansen maar alleen als dat fijn is, maar het is inderdaad moeilijk uit te leggen wat het verschil is tussen fijn en niet fijn want van buitenaf zal het er waarschijnlijk hetzelfde uitzien (behalve dat ik als het fijn is met mijn ogen dicht en een gelukzalige glimlach dans, en als het niet fijn is ik boos schijn te kijken).

Noodmiddel: doe alsof je veter los is of dat je moet niezen oid zodat je eventjes kunt ontsnappen uit de iets te intieme greep van je danspartner. Je kunt je "probleem" zo lang rekken dat het liedje is afgelopen, maar als je toch moeilijk kunt vermijden verder te dansen, pak dan vanaf het begin je partner zo beet dat hij je met geen mogelijkheid dichter naar zich toe kan trekken (idd hand op sleutelbeen).

Goed idee om deze dingen in een initiatie mee te nemen, of in elk geval zeker in de lessen en uitgebreidere workshops! Rafael is inderdaad een ster in dit soort dingen (al dans ik wel erg graag close met hem maar dat terzijde) en kan perfect uitleggen hoe je het beste respect toont naar je danspartner. We hopen hem uit te nodigen voor het volgende stageweekend in Enschede...

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo sep 02, 2009 11:51 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 25, 2002 12:43 am
Berichten: 3551
Woonplaats: Beneden Veensloot
Het verbieden van de 'wiebelmazurka' :angry: zou al een hoop leed kunnen voorkomen. :idea:

_________________
Spansen is normaal


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo sep 02, 2009 12:14 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma aug 10, 2009 8:16 am
Berichten: 171
Woonplaats: Utrecht
@tourdion: Verbieden van bepaalde dansen is volgens mij geen oplossing, dan vinden ze wel een andere manier om het te doen. En sommige mensen vinden die wiebelmazurka met elkaar wél leuk.

Idd duidelijk zijn naar leider én volger wat je wel en niet wilt. En dan kan zelfs ook verbaal vind ik. Niet zo soepeltjes misschien, maar wel duidelijk!

Een stukje dansetiquette lijkt mij ook helemaal niet verkeerd!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo sep 02, 2009 12:20 pm 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 20, 2007 5:03 pm
Berichten: 186
Woonplaats: Enschede
offtopic@tourdion: dit kun je vast waarderen, een filmpje van een workshop hollandse dansen op afgelopen andancas (portugal): Marzurka Holandesas @ andancas 2009
[/url]

_________________
De Gonnagles


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo sep 02, 2009 12:24 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
frank schreef:
offtopic@tourdion: dit kun je vast waarderen, een filmpje van een workshop hollandse dansen op afgelopen andancas (portugal): Marzurka Holandesas @ andancas 2009
[/url]
Zit toch wel een hoop sierlijkheid in. :applause:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo sep 02, 2009 3:50 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: za sep 01, 2007 6:03 pm
Berichten: 430
Woonplaats: Den Bosch
Inderdaad nare gebeurtenissen :raisedeyebrow:

Zelf vind ik het vaak moelijk inschatten of iemand nou bewust close-danst omdat ie aan een jonge dame wil zitten óf dat hij het zo geleerd heeft óf dat de combinatie van zijn buikje en mijn buikje + boezem ons nader tot elkaar brengen.

Als ik zelf met een dame dans en leid dan dans ik ook al snel close. Dit komt omdat ik bij die eerste weekendstage bij nijmegen (nu enschede) heb geleerd dat de hand tussen de schouderbladen, op het bh bandje moet liggen. Dit heb ik de volgende jaren ook te horen gekregen bij andere balfolk-instructies en pas ik zodoende altijd toe. Maar als je niet superlange armen hebt dan sta je in deze houding toch al vrij snel dicht tegen elkaar aan. Daarnaast maakt deze houding het ook voor mij makkelijker om te leiden, anders zou ik er waarschijnlijk wel van afgeweken hebben. Ik kan me voorstellen dat sommige mannen dit ook onbewust zo aanhouden. Dus een eerste oplossing zou zijn het aanbieden van meerdere variaties op de danshouding bij beginners-introducties. (ik heb helaas nooit tijd gehad voor gevorderde instructies, misschien worden daar al wel alternatieven aangeboden?) Misschien zijn een aantal van de Tango-houdingen bruikbaar?

Met deze oplossing zijn de echte vieze mannen er nog niet uitgevist, maar dit kan er wel voor zorgen dat nette mannen (en dames zoals ik) die niet weten wat ze fout doen onbedoeld als vieze man (danwel vrouw) worden aangewezen.

Was een van de bedoelde belgische mannen ook op folkwoods aanwezig? Of was dat gewoon een onschuldige belgische meneer met een buikje die niet door had dat het allemaal wel erg close werd waarmee ik danste?


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling