mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu do apr 25, 2024 8:03 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 133 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma jun 06, 2011 1:42 pm 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 18, 2011 11:23 am
Berichten: 67
Woonplaats: Netherlands
Zoals sommigen van jullie al weten, ik ben een beginnende danser, doe het hele balfolk ding nu iets van een half jaar. Nu ken ik wat mensen die het al wat langer doen en die halen nogal eens interessante capriolen uit op de dansvloer.

Als ik ze dan vraag waar ze dat vandaan hebben, dan is het antwoord meestal tweeledig; één, vooral veel doen en twee, workshops en dergelijke volgen.

Goed idee zou ik zeggen. Uit wat andere threads blijkt wel dat ik me kan voorstellen dat niet iedereen op een bal zit wachten om beginners van alles uit te leggen, tis een bal, geen instructie after all.

Workshops dus en vol goede moed (en wat twijfels aan mijn eigen kunnen negerend) was ik van plan eens te gaan zoeken naar workshops. Ik er één gevonden, die van Pierre in Utrecht, blijkt tot mijn verdriet dat ik dat weekend helemaal niet kan.

En daar was het probleem gelijk, ik had er één gevonden. Niet twee, niet drie, niet een hele reeks, maar slechts één :(

Dus, daarom, mijn vraag, aan de mensen hier, zijn er nog meer workshops? En waar dan? Op balfolk.nl zie ik niet veel meer staan, nog 6 bals dit jaar en 1 workshop.

_________________
Dance, justify, dance


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jun 06, 2011 1:56 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 21, 2010 2:47 pm
Berichten: 228
Woonplaats: Huizen
Het balfolkseizoen is bijna afgelopen, deze maand uit en dan starten de zomerfestivals. Het nieuwe seizoen begint meestal in september en dan zullen er ongetwjifeld weer interessante workshops komen. Mijn advies: let vooral op het niveau waarop de workshops worden aangeboden, het is niet leuk voor je als je toevallig op een workshop terecht komt die op het niveau van half-gevorderden / gevorderden wordt aangeboden en blijkt dat je niet mee kunt komen. Op de festivals zullen wellicht ook workshops zijn, maar daar kunnen anderen beter over berichten dan ik.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jun 06, 2011 2:01 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Ik ben bang dat je momenteel in het verkeerde seizoen zit. Balfolk kent - net als bij de meeste danssporten - een soort van zomerstop. Het enige bal dat in de periode juni/augustus gepland staat is een festival (Orfest). Tegen september wordt zowel de balfolk- als de workshopagenda weer gevuld.

Workshoptips:
- Bart Boskaljon heeft (eentje samen met Wen) twee hele goede workshops gegeven die volgens mij precies aansluiten op wat jij wil. Gezien de populariteit van deze workshops zou het me niet verbazen als er weer zo'n workshop komt.
- Dansstage Enschede. Dan moet je wel even wachten, maar in januari is er hopelijk weer een dansstage. Hier dansen zowel beginners als vergevorderden rond, dus er is voor ieder wat wils.
- Boombalstage. Niet bekend bij mij, maar als je een weekje ertussenuit kan volgens mij een goede gelegenheid om flink wat van onze Zuiderburen te leren.

En last but not least mijn beste tip: probeer ook eens een andere dansstijl. De meeste balfolkies die ik capriolen zie uithalen doen vaak ook een andere dansstijl, waardoor ze een bredere ervaring hebben en meerdere danstechnieken aanleren. Ik weet niet waar je woont, maar veel dansscholen bieden zomercursussen (6-10 lessen) aan. Ik heb zelf vorig jaar zo'n cursus Argentijnse Tango gedaan, dit jaar wordt het waarschijnlijk een cursus Zouk. In september worden dat weer Tangurka's en Mazouka's. :biggrin:

Hopelijk kan je er iets mee! :peace:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jun 06, 2011 2:18 pm 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 18, 2011 11:23 am
Berichten: 67
Woonplaats: Netherlands
Christine schreef:
Ik ben bang dat je momenteel in het verkeerde seizoen zit. Balfolk kent - net als bij de meeste danssporten - een soort van zomerstop. Het enige bal dat in de periode juni/augustus gepland staat is een festival (Orfest). Tegen september wordt zowel de balfolk- als de workshopagenda weer gevuld.
Duidelijk, hopelijk komen er dan weer nieuwe dingen in te staan :)

Citaat:
Workshoptips:
- Bart Boskaljon heeft (eentje samen met Wen) twee hele goede workshops gegeven die volgens mij precies aansluiten op wat jij wil. Gezien de populariteit van deze workshops zou het me niet verbazen als er weer zo'n workshop komt.
Hmm, ga ik zeker in de gaten houden, Wen was toffe teacher.

Citaat:
Dansstage Enschede. Dan moet je wel even wachten, maar in januari is er hopelijk weer een dansstage. Hier dansen zowel beginners als vergevorderden rond, dus er is voor ieder wat wils.
Been there, done that, was fun, will be back :)

Citaat:
- Boombalstage. Niet bekend bij mij, maar als je een weekje ertussenuit kan volgens mij een goede gelegenheid om flink wat van onze Zuiderburen te leren.
Boombal ga ik heen, stage gaat niet, werk he :(

Citaat:
En last but not least mijn beste tip: probeer ook eens een andere dansstijl. De meeste balfolkies die ik capriolen zie uithalen doen vaak ook een andere dansstijl, waardoor ze een bredere ervaring hebben en meerdere danstechnieken aanleren. Ik weet niet waar je woont, maar veel dansscholen bieden zomercursussen (6-10 lessen) aan. Ik heb zelf vorig jaar zo'n cursus Argentijnse Tango gedaan, dit jaar wordt het waarschijnlijk een cursus Zouk. In september worden dat weer Tangurka's en Mazouka's. :biggrin:
Would love to, maar, de dansschool hier is aann het verbouwen/verhuizen en daar moet je zo'n beetje met een partner aankomen. (Nu ja, niet helemaal, maar ik zit niet te wachten op het 'volwassenen' koppel systeem waar ik in zou vallen met gemiddelde leeftijd 50+)

Citaat:
Hopelijk kan je er iets mee! :peace:

I'd say so. Gaan we naar kijken en mee proberen.

_________________
Dance, justify, dance


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jun 06, 2011 2:37 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
Ik weet even niet wie ik voor me moet halen bij de naam 'Eloque', dus ik weet niet of je een 'beginner-beginner' bent, of ook al enige ervaring hebt met andere dansen. Indien je een 'beginner-beginner' bent, denk ik dat je moet uitkijken in de val te trappen van graag zoveel mogelijk nieuwe variaties te leren.

Ik denk dat het dan zinvol is eerst voldoende aandacht te besteden aan: 1. danshouding, 2.leiden en volgen en 3. leren luisteren naar de muziek. Als je namelijk de techniek nog niet voldoende beheerst, worden er variaties gedaan die voor de danspartner niet begrepen worden en voor de danspartner niet fijn aanvoelen.

Jammer dat je niet de mogelijkheid hebt / prioriteit stelt aan de Boombalstage. Dat geeft je namelijk in 4 dagen een solide basis om weer een stap te maken.
Ik weet niet waar je woont, maar danslessen geven je ook een degelijke opbouw van danceskills. Daarbij komt alles, al naar gelang niveau, aan bod.

Workshops op het Boombalfestival zijn waarschijnlijk ook interessant, zeker de workshop 'Leiden en volgen' van Rafael. Workshops in Nederland zullen er volgend jaar wel weer zijn.

_________________
Als leiden lijden wordt, kun je het niet meer volgen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jun 06, 2011 2:43 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 27, 2006 11:14 am
Berichten: 856
Woonplaats: Nijmegen
:cool: Op 24 september zal Raffael ook voor een weekend met dansstages voor verschillende niveaus naar NL komen.

Meer info binnenkort...hopelijk deze week


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jun 06, 2011 2:49 pm 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 18, 2011 11:23 am
Berichten: 67
Woonplaats: Netherlands
Hoi Kees, geen idee of ik jou wel ken, maar ik vind mezelf een beginner. Ben op de stage in Enschede begonnen pak em beet een half jaar terug. Sindsdien wat bals afgegaan en lessen van eerst Wouter en nu Louise aan het volgen. Woon in Delft, maar ben zeer mobiel.

Ik musiceer een jaartje of 12 nu, zo'n beetje sinds mijn 20ste, dansen dus veel korter, maar muziek op zich kan ik voelen, soms zelfs volgen.

Met prioriteit heeft het weinig te maken, werk gaat door en de kans is erg klein dat ik plots weg kan zijn. Bovendien, vakantiedagen zijn niet onuitputtelijk.

Over die val, tja, beetje dubbel zwaard nietwaar? Aan de ene kant wil je zo goed mogelijk je basis kennen, de andere kant wil je ook niet te 'saai' zijn om mee te dansen. Zie ook de andere discussies daarover waar ik me in mengde.

En die naam Rafeal zie ik wel verdraaid vaak langskomen, dat moet haast een goed teken zijn. Ik zal het in de gaten houden.

_________________
Dance, justify, dance


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jun 06, 2011 3:09 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Eloque: dan heb je het zeker over dansschool Wesseling? Daar ben ik een aantal keer geweest, leuke dansschool is dat!

Met google zie ik dat er inderdaad weinig andere (of andersoortige) dansscholen zijn in Delft, maar misschien in Den Haag een goed alternatief?

Als je al 12 jaar muziek maakt, dan ga ik er even van uit dat je veel gevoel hebt bij muziek, en dat maakt de stap naar dansen een stuk makkelijker. Ik snap Kees zijn punt met het niet te snel willen, maar eerst een gedegen basis leggen, maar sommige mensen willen gewoon iets sneller (ik herken mezelf). Als man lijkt me dat een stuk lastiger dan een vrouw, maar ik zou zeggen: vraag eens een 'capriool'-dame ten dans, en geef aan dat je graag wilt improviseren, maar daar weinig ervaring mee hebt. Met een beetje mazzel tref je een dame die dan lekker haar gang gaat, en jou daarin mee weet te trekken. Zo krijg je immers ervaring. :)

Oh, enneh, Rafael is mijn favoriete balfolk-docent, dus ik zou die naam zéker in de gaten houden!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jun 06, 2011 4:50 pm 
Offline
Pilot

Geregistreerd: di jul 01, 2008 11:41 pm
Berichten: 369
Christine schreef:
Ik ben bang dat je momenteel in het verkeerde seizoen zit. Balfolk kent - net als bij de meeste danssporten - een soort van zomerstop. Het enige bal dat in de periode juni/augustus gepland staat is een festival (Orfest). Tegen september wordt zowel de balfolk- als de workshopagenda weer gevuld.

Workshoptips:
- Bart Boskaljon heeft (eentje samen met Wen) twee hele goede workshops gegeven die volgens mij precies aansluiten op wat jij wil. Gezien de populariteit van deze workshops zou het me niet verbazen als er weer zo'n workshop komt.


Correctie, heb er 3 van de vier met Wen gegeven, waarvan 1 in België.

Momenteel zijn er idd weinig workshops. Jammer dat je niet naar de Boombalfestival stage kunt, daar kan je namelijk erg veel leren. En geef het verder wat tijd, probeer zoveel mogelijk te dansen, af te kijken, te oefenen, workshops te volgen en eventueel ook lessen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jun 06, 2011 4:57 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 13, 2005 9:46 pm
Berichten: 2461
Woonplaats: Utrecht
Eloque schreef:
Over die val, tja, beetje dubbel zwaard nietwaar? Aan de ene kant wil je zo goed mogelijk je basis kennen, de andere kant wil je ook niet te 'saai' zijn om mee te dansen. Zie ook de andere discussies daarover waar ik me in mengde.


Liever saai en prettig dan veel variaties die niet helemaal lekker liggen...

Ja eind september komt er een workshopweekend van draailier en doedelzak, waarin ik een workshop voor beginners/begonners ga geven, en Rafael een workshop voor halfgevorderden en gevorderden. Een soor mini-enschede stage, maar dan in 't zuiden van t land (meer info volgt...)

_________________
"on est là pour danser, on n'est pas là pour s'amuser!!"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jun 06, 2011 5:04 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Bart schreef:
Correctie, heb er 3 van de vier met Wen gegeven, waarvan 1 in België.


Sorry Bart! I wist alleen van die in de Musketon vorig (dans)jaar en die in het Muiderpoorttheater dit jaar.

@Louise: workshops voor gevorderden met Rafael? :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jun 06, 2011 9:02 pm 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 18, 2011 11:23 am
Berichten: 67
Woonplaats: Netherlands
Christine schreef:
Eloque: dan heb je het zeker over dansschool Wesseling? Daar ben ik een aantal keer geweest, leuke dansschool is dat!
Leuke school was dat, hij is afgebroken als deel van het spoorzone project. Ik heb er nog een halve cursus ballroom gedaan way back in the day. Tot mijn partner er mee moest stoppen :(

Citaat:
Als je al 12 jaar muziek maakt, dan ga ik er even van uit dat je veel gevoel hebt bij muziek, en dat maakt de stap naar dansen een stuk makkelijker.
Hehe, das aardig van je, maar ik ben verre van tevreden over mezelf hoor. Bovendien, ik ben voornamelijk vocalist, speel ook beetje gitaar en beetje bodhran, maar dan heb je het wel gehad. Ik kan af en toe de muziek snappen, maar op folk komt (helaas) vrij weinig zang voor.

Citaat:
Als man lijkt me dat een stuk lastiger dan een vrouw, maar ik zou zeggen: vraag eens een 'capriool'-dame ten dans, en geef aan dat je graag wilt improviseren, maar daar weinig ervaring mee hebt. Met een beetje mazzel tref je een dame die dan lekker haar gang gaat, en jou daarin mee weet te trekken. Zo krijg je immers ervaring. :)
Tis lastiger inderdaad, maar wel leuk :)

Citaat:
Oh, enneh, Rafael is mijn favoriete balfolk-docent, dus ik zou die naam zéker in de gaten houden!

Zal ik doen. Zal ik doen.

_________________
Dance, justify, dance


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jun 06, 2011 9:10 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Eloque schreef:
Leuke school was dat, hij is afgebroken als deel van het spoorzone project.


Bah. Ze hadden zo'n prachtig mooie dansvloer. Hele aardige mensen ook, en de eigenaresse wist niet hoeveel je in een glaasje amaretto moest schenken, dus ik kreeg twee keer een vol glas. :biggrin:

Ben je de 18e trouwens wel op het bal? Dan kunnen we misschien een dansje doen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jun 06, 2011 9:35 pm 
Offline
Reserve
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 18, 2011 11:23 am
Berichten: 67
Woonplaats: Netherlands
Christine schreef:
Eloque schreef:
Leuke school was dat, hij is afgebroken als deel van het spoorzone project.


Bah. Ze hadden zo'n prachtig mooie dansvloer. Hele aardige mensen ook, en de eigenaresse wist niet hoeveel je in een glaasje amaretto moest schenken, dus ik kreeg twee keer een vol glas. :biggrin:

Ben je de 18e trouwens wel op het bal? Dan kunnen we misschien een dansje doen.


Prachtige houten vloer, inderdaad. Ik heb nog geen idee wat ik de 18de doe. Denk er hard over om toch naar de workshop te gaan.

_________________
Dance, justify, dance


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jun 06, 2011 9:43 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: vr feb 13, 2004 10:36 am
Berichten: 1110
Eloque schreef:
Ik kan af en toe de muziek snappen, maar op folk komt (helaas) vrij weinig zang voor.

Dit klopt niet hoor...
Bv de Franse groep 'les babbeletes' (zoiets): 2 vrouwen, alleen stem; Bretons kent heel veel gezongen repertoir; parasol met (Corine ?? help?) prachtig gezonden dansen; de jonge franse groep 'chapeaux bas' (voor mij de leukste groep van boombal vorig jaar); als nederlandse groepen heeft la Jolie Folie tekst bij ruim tweederde van de nummers; chardon heeft een aantal gezongen dansen.... Zo even snel uit het hoofd, er is nog veel meer!!!!

En dans variaties: rustig opbouwen, 'saai' is niet erg, met een ervaren partner gewoon proberen of vragen of zij een stukje wil leiden kan ook.

_________________
ik dans dus ik besta


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 133 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling