mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu za mei 04, 2024 8:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do jun 24, 2004 7:05 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 10, 2003 6:48 pm
Berichten: 965
Woonplaats: Twin Peaks
Voor de Gennetines gangers onder ons.

Op de site staat nog niet wie er allemaal bal spelen, maar ik kan alvast verklappen dat Fr?res de Sac aanwezig zullen zijn, :applause: en wel op 15,16 en 17 juli.

Voor wie deze groep niet kent volgen onder 3 mp3 samples. Bij deze groep spelen 2 werkelijk virtuoso spelers op harmonica-diatonique(Norbert Pignol - St?phane Milleret)

Mazurka
http://www.mustradem.com/Mustradem/Fich ... turbin.mp3

Hanter-dro
http://www.mustradem.com/Mustradem/Fich ... terdro.mp3

Cercle Circassien
http://www.mustradem.com/Mustradem/Fich ... ngepas.mp3


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do jul 01, 2004 9:59 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 10, 2003 6:48 pm
Berichten: 965
Woonplaats: Twin Peaks
Beter laat dan nooit, :biggrin: een impressie van 2003: :hug:

Klik onderaan de pagina op de pijltjes(er zijn een stuk of 5 pagina's)

http://perso.wanadoo.fr/sommiweb/gennetines.htm


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jul 23, 2004 5:20 pm 
Offline
Superfly
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 11, 2003 2:38 pm
Berichten: 3000
Woonplaats: Nieuwegein
Zeg uhm, zijn de Gennetinegangers nog niet terug?
Hoe was dat?
W

_________________
"hoe dommer mensen zijn, hoe overtuigder ze zijn van hun eigen gelijk" Theo Maassen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jul 24, 2004 11:08 am 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 10, 2003 6:48 pm
Berichten: 965
Woonplaats: Twin Peaks
:applause:
Gister-avond terug gekomen.

Gennetines was vanouds geweldig. Leuke stages, alleen de avondbals waren vorig jaar een heel stuk beter(grotere namen enz enz.) La Chavannee speelde in voledige bezitting.(oa. Patrick Bouffard, Frederic Paris, Maxou Heinzen)

Ik heb me lekker verdiept in 3 verschillende bourr?e passen, namelijk "Bourbonnais, Nevernais(Morvan), Berry", In alle mogelijke variaties :sick: . Leuke bourr?es met 2vrouw-2man, en een hele leuke met 2 man-4 vrouw :biggrin: .

Verder een Bourr?e Valse in 3 delen geleerd, die ik ga introduceren zodra ik er een kan spelen :cool:

Dansworkshop uit de Poitou was erg leuk, en eens een keer iets anders dan scottishes en mazurka's. Ik heb altijd al willen weten hoe je een Avant-Deux danst :biggrin: en met Benoit (Fille mischien wel bekend) op Harmonica, en iemand van wie ik zijn naam niet meer weet op viool ging dit geweldig.(wat kan die man spelen zeg :hug: ) Wel lastig, maar gelukkig alles op video :cool:

Onwijs leuk wat de workshop kost ar hoat/Fisel. Ook erg lastig, en er zal nogal wat oefening voor nodig zijn voor ik dit kan. :crying: Vooral van Fisel begreep ik maar weinig. Thuis nog eens rustig nakijken.

Workshop Mazurka van duo Th?ze was erg leuk. Die 2 benaderen de mazurka meer als een soort dirty dancing :biggrin: . Een hoop dansleraar/esen zijn het ook niet zo met hem eens, maar het was geweldig.

Van Jacky (vorig jaar Gestel) een leuke Scottish-Valse geleerd uit Morvan, en een circel Scottish :hug:

Een keer echt noodweer gehad 's-nachts, onweer en regen zo hard dat ik dacht dat het door de tent kwam. Dit bleek bij sommige tenten ook inderdaad het geval. :crying:

Leuk om te zien dat mensen waar je vorig jaar mee gedanst had je nog steeds herkende :hug: .

Ook nog een dagje naar Moulins geweest waar een prachtige cathedral staat. :hug:

En het was warm in de tenten!!!!!!!

En wat vonden H?rrison en Ernie van Gennetines???


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jul 24, 2004 3:56 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Citaat:
Dansworkshop uit de Poitou was erg leuk, en eens een keer iets anders dan scottishes en mazurka's. Ik heb altijd al willen weten hoe je een Avant-Deux danst :biggrin: en met Benoit (Fille mischien wel bekend) op Harmonica, en iemand van wie ik zijn naam niet meer weet op viool ging dit geweldig.(wat kan die man spelen zeg :hug: ) Wel lastig, maar gelukkig alles op video :cool:


:kiss: hier grote fan van benoit. :kiss: :laughing: Die violist is Robert Thebaut, neem ik aan. Mijn favorite violist. En Jean-Francois Miniot (dansleraar) is ook een grappig mannetje he?

Citaat:
Onwijs leuk wat de workshop kost ar hoat/Fisel. Ook erg lastig, en er zal nogal wat oefening voor nodig zijn voor ik dit kan. :crying: Vooral van Fisel begreep ik maar weinig. Thuis nog eens rustig nakijken.


Ik ben zeer geinteresseert in een copietje!!!

Citaat:
Workshop Mazurka van duo Th?ze was erg leuk. Die 2 benaderen de mazurka meer als een soort dirty dancing :biggrin: . Een hoop dansleraar/esen zijn het ook niet zo met hem eens, maar het was geweldig.


Persoonlijk heb ik het hier ook niet zo op... misschien als je een hele knappe partner treft?

Vond je Gennetines niet te veel 'gefolkloriseert' en overspoeld door volksdansmiepen (soms gehoorde klacht) ?

Bedankt voor het verslag!

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jul 24, 2004 4:21 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 10, 2003 6:48 pm
Berichten: 965
Woonplaats: Twin Peaks
Citaat:
Vond je Gennetines niet te veel 'gefolkloriseert' en overspoeld door volksdansmiepen


Nee absuluut niet. Er loopt hier werkelijk van alles rond. Toen ik vorige keer ging had ik ook al zoiets gehoord maar hier niks van gemerkt.

Die dansleraar is inderdaad een grappig ventje. Als je zijn postuur ziet, vraag je je af hoe hij van de grond moet komen :biggrin: , maar hij huppeld letterlijk als een ballerina rond :biggrin:

Zo'n mazurka dans je ook niet op een bal, maar het was wel leuk om zijn visie te leren.(en het was inderdaad een leuke dame :hug: )

@Fille, er is trouwens een dansvideo met alleen Bretons. Deze was helaas uitverkocht maar als alles goed gaat krijg ik deze thuis gestuurd. Hier staat alles goed op uitgelegd.

Instructeurs

Leraar: Yves Leblanc
muzikant: Mike James melodeon


Dansen

Hanter dro
Rid?e ? 6 temps
Larid? ? 8 temps
En dro
Rond de St Vincent sur Oust
Suite Gavotte des montagnes
Kost er c?hoad
Avant-deux de travers


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jul 24, 2004 7:12 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo maart 12, 2003 8:23 pm
Berichten: 1231
Hmm, de meeste daarvan ken ik. Was juist wel geinteresseert in fisel.

_________________
"Elle les envoie autour du monde
Pour ramener la lune"


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jul 24, 2004 7:50 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Fille schreef:
Vond je Gennetines niet te veel ... overspoeld door volksdansmiepen.. ?


:laughing: :laughing:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jul 24, 2004 7:52 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: vr feb 13, 2004 10:36 am
Berichten: 1110
Gennetine, wat was het overweldigend.
Een overvloed aan workshops, vaak 10 tot 12 parallel, en dat twee keer per dag. De eerste dag ontmoette ik een aardige Italiaan die me ervan overtuigde dat ik er maar een tienjarenplan van moest maken om alles te doen wat ik wilde.
Keuzes maken, dat was het allerlastigste. Tot mijn verrassing blijkt vooral Italiaans mij goed te bevallen: die polka en die ricolades (schrijf je vast anders), alleen de flamenco-achtige dansen zijn niet aan mij besteed: dat redden mijn kuiten niet, al is de muziek wel weer geweldig. Ook in de tent waar je kon zitten om even wat te drinken wisten ze niet van ophouden.
Een beetje een tegenvaller was het Zweeds: de Franse vioolspeler miste te vaak net het juiste ritme, en daardoor was het erg lastig dansen. Maar wat dat betreft ben ik in Nederland natuurlijk erg verwend.
Tja, die dirty-dance versie van de Mazurka, toch heeft het wel wat, met de juiste partner tenminste. En je kan er natuurlijk je eigen mengvorm van maken: wel subtiel, met een lichte veer in plaats van een hop, en toch niet te intiem. En dan al die variaties die mogelijk zijn, in richtingen en in passen. Wel lastig om te volgen als je niet met een vaste partner danst. (was erg leuk, of niet soms, rnie?). Al wilden na die eerste workshop een aantal mannen wel iets te close.....
Volksdansmiepen, ach, natuurlijk liepen er bij de workshops soms mensen rond die meer met hun opschrijfboekje dan met het dansen in de weer waren, maar die waren, voor mij iig, niet sfeerbepalen.
Een hele leuke ontdekking vond ik de scottisch impaires, waar we in St. Chartier al een voorproefje van gehad hebben. Het hele Zwiefacher-gebeuren ging me weer net te ver. (kende ik van te voren ook niet: onregelmatige walsen afgewisseld met tweestapsdraaien in een vaak nauwelijks te ontwarren regelmaat)
En dan de Bour?es, wat een veelheid aan figuren. Al blijven na een paar dagen de Bour?es in viertallen het meest interessant. Moeten we op onze ballen ook eens proberen!
Wat kan ik nog meer vertellen, het eten is tamelijk duur, niet lekker en oninteressant, het drinken is goedkoop, waarbij vooral water gretig aftrek vond. Met deze temperaturen was drie liter per dag niets.
De avondballen waren eigenlijk nog het meest indrukwekkend, je wordt er bijna blas? van als je zo veel keus hebt: bij een bal waar je in Nederland 100 km voor rijd loop je na een kwartier weg omdat je elders iets leukers verwacht.

Volgende keer moet ik me toch eens dwingen die namen en groepen en zo te onthouden, toch maar dat opschrijfboekje meenemen?? :cow:

_________________
ik dans dus ik besta


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jul 24, 2004 7:56 pm 
Offline
Ballbreaker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 14, 2003 9:29 am
Berichten: 6582
Ik ben wel benieuwd wat jullie leuker vinden, St. Chartier of gennetines.
Ik ben met geen van beide bekend, maar misschien wil ik volgend jaar wel ergens heen.
Het klinkt alsof je op G. meer dansen kan leren?

S.

Nu moet ik naar m'n fornuis rennen, want m'n eten brandt aan!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jul 24, 2004 7:57 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo nov 24, 2002 10:55 pm
Berichten: 1373
Woonplaats: utrecht
Mooie verhalen h?risson en m?chant. Er is een hoop meer te beleven dan de standaard zes of zeven (met misschien nog een paar extra) dansen die het in holland op een bal gehaald hebben.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jul 24, 2004 9:14 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: vr feb 13, 2004 10:36 am
Berichten: 1110
zeerover schreef:
Ik ben wel benieuwd wat jullie leuker vinden, St. Chartier of Gennetines.
Ik ben met geen van beide bekend, maar misschien wil ik volgend jaar wel ergens heen.
Het klinkt alsof je op G. meer dansen kan leren?



Klopt voor mijn idee, dat was voor mij ook de reden om voornamelijk voor Gennetines te kiezen. Wel ben ik de laatste twee dagen in St Chartier geweest, en ook dat had ik niet willen missen. Vooral de instrumentenmarkt met zijn eindeloze mogelijkheden om van alles en nog wat uit te proberen is heel bijzonder. De concerten heb ik grotendeels gemist, waarschijnlijk ook omdat ik daarin de weg nog niet wist.
Voor mij is het in St Chartier meer een feest, primair gericht op muziek met bal na in de nacht na (en niet te versmaden leuke ballen ook).
Terwijl in Gennetines het dansen primair staat. En er blijken veel meer dansen en dansvormen te zijn dan ik eigenlijk in de gaten had!!!

Citaat:
Er is een hoop meer te beleven dan de standaard zes of zeven (met misschien nog een paar extra) dansen die het in holland op een bal gehaald hebben.

En Mota, voor mij gaat het geloof ik meer om de variaties binnen de baldansen dan om dat er zo nodig nieuwe dansen bij zouden moeten. Hoewel ik een aantal heerlijke scottischen gedansd heb met een leuke Engelsman die eigenlijk nauwelijks verder gingen dan de basis. Waarmee ik maar wil zeggen: het gaat ook om de communicatie binnen het dansen en niet alleen om de trucks.

_________________
ik dans dus ik besta


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jul 24, 2004 9:36 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo nov 24, 2002 10:55 pm
Berichten: 1373
Woonplaats: utrecht
h?risson schreef:
Hoewel ik een aantal heerlijke scottischen gedansd heb met een leuke Engelsman die eigenlijk nauwelijks verder gingen dan de basis. Waarmee ik maar wil zeggen: het gaat ook om de communicatie binnen het dansen en niet alleen om de trucks.
Dat ben ik helemaal met je eens. Ik ben een groot liefhebber van de basispas.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jul 24, 2004 9:57 pm 
Offline
Champ
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za mei 10, 2003 6:48 pm
Berichten: 965
Woonplaats: Twin Peaks
Goede reis gehad H?risson?(1 of 2 dagen :peace: )

Mischien is het wel interessant om wat van de opgedane Gennetines kennis met de rest te delen (m.a.w. eens wat variaties uitleggen), mits hier interesse in is(maar dit lijkt me een overbodige vraag) vooral de 4 personen bourr?es zijn zeer goed te doen en brengen voor de afwisseling eens broodnodige variatie).

Ik denk dat ik bij elkaar dit jaar zo'n 7 stages bourr?es heb gevolgd: :sick:
1x bourbonnais
1x berry (favoriet)
3x nivernais morvan
1x moderne bourr?es (waarvan er 1 echt geweldig is) :hug:

en vorig jaar ook zoiets, bourr?es heb gehad in Gennetines en er zitten leuke, niet zo moeilijke tussen. Helaas is het allemaal te veel om te onthouden, en ik kon niet alles filmen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo jul 25, 2004 6:36 am 
Offline
Star

Geregistreerd: vr feb 13, 2004 10:36 am
Berichten: 1110
m?chant schreef:
Goede reis gehad H?risson?(1 of 2 dagen :peace: )

.


Een hele goede reis gehad, dank je. We hebben er lekker twee dagen over gedaan, zo hard wil dat oranje gevaarte niet, maar het waren twee extra dagen vakantie. Een heerlijk plekje gevonden voor de nacht, afgesloten met een lekkere maaltijd, lekkere Italiaanse muziek wijn, en natuurlijk nog een glaasje wiskey voor het slapen gaan.

Citaat:
Mischien is het wel interessant om wat van de opgedane Gennetines kennis met de rest te delen (m.a.w. eens wat variaties uitleggen), mits hier interesse in is (maar dit lijkt me een overbodige vraag) vooral de 4 personen bourr?es zijn zeer goed te doen en brengen voor de afwisseling eens broodnodige variatie).


Lijkt me een leuk idee, gewoon eens de tijd nemen lekker uit te zoeken wat we nog weten en uit te proberen hoe dat dan werkt.

en ik moet eindelijk eens aan de slag met die namen :sick:

_________________
ik dans dus ik besta


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 126 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling