mota.spansen.nl

mota's forum
Het is nu wo mei 15, 2024 12:07 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Ik wil een edit-knop op het forum
Nee 30%  30%  [ 9 ]
Ja 63%  63%  [ 19 ]
Dat maakt me niet uit 7%  7%  [ 2 ]
Totaal aantal stemmen : 30
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma apr 04, 2011 8:35 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Ik ben het ge-emmer een beetje zat. En dan doel ik op het ge-emmer waarbij wordt gezegd dat de knop slordigheid en onzorgvuldigheid in de hand werkt. Wat is dat voor een onzin? Als secretaresse weet ik maar al te goed hoevaak je over je eigen spelfouten heen kunt lezen, om er pas ná het printen - in dit geval posten - achter te komen dat je een spatie teveel hebt staan of een enorme dt-fout hebt gemaakt. Bovendien: dit is een forum, een stukje internet waar je even je mening in kwijt kan. Het is geen examen waar je alles nog drie keer naleest. Even achteraf een foutje herstellen moet kunnen.
Ook handig: het komt met enige regelmaat voor dat mensen per ongeluk op de "submit" knop drukken in plaats van "preview". Dat betekend een dubbelpost en werk voor de moderator. Een edit-knop is dan een stuk makkelijker!

Over "misbruik", in de vorm van volledige berichten aanpassen: waar maken mensen zich druk om? Is het balfolkwereldje niet bekend van zijn relaxte instelling en openheid voor discussie? Bovendien is dit forum kleinschalig ingesteld: noem maar eens een actief lid waarvan je denkt dat hij/zij zijn berichten drastisch zal gaan lopen aanpassen? Ik kan er geen bedenken!
Mocht dit sinds de edit-knop zijn gebeurd, dan neem ik bovenstaande woorden uiteraard netjes terug, maar vooralsnog heb ik hier niets van gemerkt.

In conclusie: Ik ben absoluut voor. Het neemt bij mij een hoop ergernissen weg. Ik snap het probleem ook niet, als je tegen bent, dan gebruik je die knop toch gewoon níet?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma apr 04, 2011 8:52 pm 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
Christine schreef:
Ik snap het probleem ook niet, als je tegen bent, dan gebruik je die knop toch gewoon níet?

Die vlieger gaat helaas niet op. Trek de lijn maar eens naar bijvoorbeeld stoplichten: als je voor stoplichten bent, wacht je netjes bij rood en rij je door bij groen, maar als je tegen het gebruik van stoplichten bent, dan rij je gewoon altijd door... Nee dus, dat werkt niet; het systeem kan alleen ingevoerd worden als iedereen er in meegaat. Het idee van Campie om een subforum voor editers en een subforum voor non-editers te creëren lijkt me dan beter ;)

Een spelfout in de vorm van d/t of zoiets is geen wereldramp; je kunt er vaak best overheen lezen, de bedoeling is wel duidelijk. Volgens mij is er nog nooit iemand zwaar afgerekend op zijn spelfouten. Zolang het geen msn-taal wordt, kan het best door de vingers gezien worden.

Ik vind het vooral een vervelend idee dat er dingen weggehaald of gewijzigd kunnen worden waardoor dingen die daarna geschreven worden opeens hun context verliezen. Het doorlezen van een topic kan daardoor onlogisch worden. Hierbij wil ik niet perse misbruik als voorbeeld geven, maar kijk bijvoorbeeld naar het topic over Gooik waarin Menno zich in een datum vergiste; daar reageerde Dorine op, en in dit geval is uit het verhaaltje wel af te leiden waar het over gaat, maar als Menno stilzwijgend de datum gewijzigd had, was het opeens een raar verhaal geworden. Zo hoeft het dus helemaal niet over misbruik te gaan (sterker nog, ik heb er om moeten lachen!), maar kan de edit-functie dingen wel onlogisch maken en daardoor niet prettig (terug)leesbaar.

Daarom vind ik de optie om de edit-knop slechts bruikbaar te maken voordat er een volgende post volgt wel acceptabel; dan zal er nog altijd een logisch geheel blijven bestaan.

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma apr 04, 2011 9:00 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 09, 2009 11:06 pm
Berichten: 280
Sorry lijntje, maar die vergelijking slaat nergens op. Als iemand de edit knop niet of wel gebruikt is dat geen gevaar voor anderen.

Als jij je TV met de hand wilt bedienen is dat prima, maar gelukkig worden alle TV`s met AB geleverd, dan heb je de keuze.

En spelfouten haal je er niet voor anderen uit, ik althans niet. Dat doe je voor jezelf. Ik ben, net als christine als ik het zo lees, en brenda, best van de taal en de grammatica. Als ik een dt-fout maak, wil ik dat oplossen voor mezelf.
Ik vindt een dt-vout namelijk niet netjes staan, en al helemaal niet bij mezelf.

edit: (jeej)
En mocht je iets belangrijks zien in een bericht, waarvan je bang bent dat het verwijderd gaat worden, hebben ze de quote knop uitgevonden :)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma apr 04, 2011 9:03 pm 
Offline
Pro

Geregistreerd: ma sep 21, 2009 1:18 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Amsterdam
Tsja, dat is een kwestie van een beroep doen op de gebruikers. Als ik zelf een (grote) edit maak, zet ik meestal onderaan mijn post:
EDIT: en dan type ik hier dat ik bijvoorbeeld wat data heb verbeterd.

Of, zoals eerder vermeld: stel in dat je kunt zien wanneer iemand zijn post heeft ge-edit.

EDIT: (jaja, hier komt hij). Terwijl ik aan het typen was, postte Guillome zijn bericht. Ik sluit me hier helemaal bij aan.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma apr 04, 2011 9:06 pm 
Offline
Reserve

Geregistreerd: di aug 17, 2010 1:36 pm
Berichten: 53
Woonplaats: Wageningen
@Christine:
Ik moet eerlijk bekennen dat ik wél zo iemand ben die alles drie keer naleest, en telkens weer dingen aanpast. Zo lang er nog niemand anders iets relevants heeft geschreven, wil ik nog wel eens informatie toevoegen (liever in één post dan een dubbelpost) of dingen compleet herschrijven. Maar dingen veranderen als anderen er al op ingegaan zijn, dat vind ik niet netjes.

Wat betreft spelfouten ben ik het eens met guillome; die wil ik eigenlijk altijd wel kunnen verbeteren (en het liefst ook die van anderen). Ik ken zelfs een forum waar ze speciale spelling/grammatica-moderators hebben, die bevoegd zijn om fouten in posts van anderen (met rood) te corrigeren. Maar dat gaat wel erg ver..

_________________
Hvørjum skal eg dansa við?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma apr 04, 2011 9:08 pm 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
guillome schreef:
Ik vindt een dt-vout namelijk niet netjes staan, en al helemaal niet bij mezelf.

Dit is geen enkelvoud meer. :devilish:

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma apr 04, 2011 9:26 pm 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 09, 2009 11:06 pm
Berichten: 280
hihi


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma apr 04, 2011 9:43 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: vr feb 13, 2004 10:36 am
Berichten: 1110
Over de editknop in een ander forum
campie schreef:
Maar daar moet je dan invullen waarom je er gebruik van maakt en het systeem toont op welke datum en tijd je dat hebt gedaan.

Dat lijkt me een zinnig gebruik, anders: weg met de editknop. Eerst nadenken :devilish:

_________________
ik dans dus ik besta


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma apr 04, 2011 9:55 pm 
Offline
Star

Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:42 pm
Berichten: 1357
Woonplaats: Het Bosch van de Hertog
Tjongejonge, wat een discussie zeg.
Ik heb voor het gebruik van de editknop gestemd.
Eigenlijk vind ik het jammer dat je maar 1 keer mag stemmen, want anders had ik nog veel vaker 'voor' gestemd. :devilish:

Toen ik op de Academie voor Journalistiek en Voorlichting zat, liet ik mijn teksten altijd door een ander doorlezen. En uiteraard kwamen er dan nog wel fouten uit. Maar het grappige was ook: zag ik iemand in een bepaalde regel een kleine fout, maar een koeiefout in de volgende regel werd over het hoofd gezien. Wat wil ik daarmee zeggen? Je kunt nog zo zorgvuldig zijn, mensen maken fouten. En mensen moeten in de gelegenheid zijn om hun fouten te herstellen. Dat kan in het dagelijks leven en waarom zou dat op een forum dan ineens niet meer mogen?

Als je vindt dat mensen volwassen genoeg moeten zijn dat ze een zorgvuldig stuk kunnen schrijven, vind ik dat je er in principe vanuit moet kunnen gaan dat mensen volwassen genoeg zijn om op een goede manier met de edit-knop om te gaan.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma apr 04, 2011 10:05 pm 
Offline
Allstar
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 08, 2003 9:01 pm
Berichten: 2650
Woonplaats: Amsterdam
Forum is voor mij een discussie en eenmaal gelezen berichten zien we normaal niet meer terug, dus belangrijke fouten moet je corrigeren met een nieuw bericht.

Die edit-knop vind ik dan ook niks. Geschiedsvervalsing :). Gebruik de preview. Je bericht wordt door velen gelezen, dan mag je wel wat extra tijd investeren en spelfouten zijn sowieso geen ramp (imho).


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di apr 05, 2011 5:42 am 
Offline
Star
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 12, 2006 8:06 am
Berichten: 1195
Woonplaats: Utrecht
guillome schreef:
Sorry lijntje, maar die vergelijking slaat nergens op. Als iemand de edit knop niet of wel gebruikt is dat geen gevaar voor anderen.

Als jij je TV met de hand wilt bedienen is dat prima, maar gelukkig worden alle TV`s met AB geleverd, dan heb je de keuze.

Het stoplicht is misschien wat overtrokken, maar de afstandsbedieningvergelijking klopt ook niet. Ik heb er namelijk wel degelijk "last" van als anderen wel de editknop gebruiken. Neem dan het voorbeeld van ehhhh zwerfafval: ik gooi mijn afval netjes in de prullenbak, maar als anderen dat niet doen, loop ik nog steeds in een vervuilde omgeving. Nou ja, de vergelijking maakt verder niet zoveel uit, mijn punt is dat het voor de niet-editers geen optie is om "dan die knop maar niet te gebruiken." Het gaat juist ook om het gebruik door anderen.

_________________
don't hurry, be hippie


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di apr 05, 2011 6:48 am 
Offline
Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 10, 2010 4:14 pm
Berichten: 168
Woonplaats: Tilburg
Voor gestemd. In de categorie "foutjes maken is menselijk", zelfs met preview buttons. Ben wel ook zeer voor de automatische melding van een edit die toegevoegd wordt door het systeem, voor de duidelijkheid van de lezer. Dat gebruikers verder een melding toevoegen wat ze gewijzigd hebben, zoals [edit]Spelfoutje verwijderd[/edit], zou ik goede forum etiquette vinden.

_________________
"If music be the food of love, play on; give me excess of it..."
-Opening Shakespeares Twelfth Night


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di apr 05, 2011 7:34 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr aug 20, 2010 6:19 am
Berichten: 235
Ik ben voor een edit-functie. Om de één of andere reden maak ik nogal wat tikfouten als ik snel typ, en typ ik snel op internetforums ed. Ben het wel met Windwijs eens dat het handig is als het systeem zelf aangeeft dat een berichtje ge-edit is.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di apr 05, 2011 7:51 am 
Offline
Pilot
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 09, 2009 11:06 pm
Berichten: 280
Kees schreef:
Als je vindt dat mensen volwassen genoeg moeten zijn dat ze een zorgvuldig stuk kunnen schrijven, vind ik dat je er in principe vanuit moet kunnen gaan dat mensen volwassen genoeg zijn om op een goede manier met de edit-knop om te gaan.


Dit is volgens mij alles-zeggend :applause:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di apr 05, 2011 8:04 am 
Offline
Hotstick
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 3:36 pm
Berichten: 3841
Woonplaats: Amsterdam
Guillome, als we de nadruk op zorgvuldig leggen, waarom dan toch nog die knop?

_________________
ik wil met jou wel dansen maar m'n knieën knarsen zo...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 190 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling